Gå til innhold

Det ødelegger hele mnd.for meg😩

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helt angst for presentasjoner.

Nå er det et møte i begynnelsen av neste mnd.hvor vi skal holde en presentasjon foran mange grupper mennesker vi ikke kjenner.

Jeg blir uvel bare ved tanken av det. Jeg blir dårlig i magen og tenker på dette møtet fra jeg får innkallelsen til lenge etter vi er ferdig med møtet. Ikke noe tull, går fort ned 3-4 kg. pga angsten i den perioden😳

Jeg føler meg dum(er vel ikke det med de karakterene mine), men jeg føler de er som politikerne som snakket over huet på deg. Bruker ord og uttrykk som jeg tenker er bare for å vise seg frem.

Dette er i tillegg et møte som ikke er viktig for min jobb, vil helst bare inngå hele møtet.

Er det bare jeg som er sånn som dette?

Anonymkode: 20ac6...6fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke bare du. Det er mange som misliker å snakke foran mennesker. Selv syns jeg at det er givende. Første gang var ikke så ok, for jeg visste ikke at det var såpass mange som var publikum og jeg burde vært mer forberedt.

Det er det et av de viktigste punktene : vær forberedt. Hvis du ikke vil bruke fremmedord så er det ingen bakdel, tvert i mot. Et enkelt klart språk er å anbefale, men er det et miljø hvor man bruker fagspråk så bør du bruke akkurat det. 

Gjør deg selv represntabel og mer trygg på deg selv. Velg riktige farger som blått som utstråler sikkerhet. Man stoler mer på mennesker i blått enn i andre farger, og det er både nøytralt og passe konservativt. Ha en frisyre du liker og riktig make-up. Det er viktig å føle seg bra! 

Du kan fint åpne med å si at du syns det er litt vanskelig å snakke foran flere. Det kan ta brodden ut av situasjonen, og det er garantert flere som vet akkurat hva du mener! Snakk med normalt stemmeleie! Mange går opp i stemmeleie når de er usikre og det blir slitsomt for både deg å snakke og andre å lytte til.

Se på direkte på tilhørerne. Det er ikke greit å flakke med blikket eller se andre steder. Øv deg hjemme og ta det opp. Så kan du se hvordan du fremstår og hvordan stemmen er. Å øve sånn er kleint i starten, men det er viktig og det vil hjelpe mye jo mer du gjør det. 

Anonymkode: a6d30...ee2

Skrevet

Jeg har det som deg.

I fjor ble jeg kastet inn i en hel runde med mange presentasjoner. Til å begynne med live, foran mennesker, så ble det over på teams pga pandemien. Jeg grudde meg som en hund. Jeg fant opp hundre unnskyldninger i hodet mitt på hvordan jeg kunne komme unna. Men så bestemte jeg meg for å hoppe i det, jeg ville jo ikke dø, liksom. 😅 

Deretter gjorde jeg som hun over foreslo, jeg kledde meg i behagelige, freshe klær, sminket meg pent, dro til frisøren,  og jeg forberedte meg. Jeg leste igjennom presentasjonen hver dag i en uke før det braket løs. Jeg tenkte meg til alle spørsmål publikum ville stille og hadde svarene klare. Og det funket! Folk fulgte med, de stilte spørsmål, og var genuint interesserte. Jeg krydret underveis med historier, egenopplevde, og folk elsket det. Jeg eide min egen presentasjon, det var ingenting der publikum kunne betvile, det var min historie og mine opplevelser. 
Det gikk kjempefint! Jeg er fortsatt ikke helt komfortabel med rollen som den alle lytter til, til det er jeg altfor introvert, men jeg kom igjennom og det gikk bra. Jeg fikk utelukkende gode tilbakemeldinger og jeg er forespeilet en ny runde om et år, da med et nytt tema. Og det kommer til å gå bra.

Masse lykke til! Det er så deilig når det er over, og du kommer til å føle på en mestring ulikt alt annet. 💪

Anonymkode: 42932...75f

Skrevet

Her var det mange dramaqueens gitt... 

Anonymkode: 5a97f...741

Skrevet

Jeg tenker alltid at jeg ikke holder en presentasjon for at folk skal tenke at jeg er intelligent, men for at alle som lytter skal skjønne hva jeg sier og kanskje ville samarbeide om mål. It’s not about me, liksom. Det hjelper veldig å flytte fokuset over på innholdet.

Anonymkode: 1f355...63e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker alltid at jeg ikke holder en presentasjon for at folk skal tenke at jeg er intelligent, men for at alle som lytter skal skjønne hva jeg sier og kanskje ville samarbeide om mål. It’s not about me, liksom. Det hjelper veldig å flytte fokuset over på innholdet.

Det er et godt poeng. Selvopptatte og selvhøytidelige mennesker er fryktelig lite appellerende. 😜

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er et godt poeng. Selvopptatte og selvhøytidelige mennesker er fryktelig lite appellerende. 😜

Hvordan skal dette hjelpe Hi? 

Anonymkode: a6d30...ee2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...