Gå til innhold

Slutte i jobb, oppspart pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet i kommune siden 2014 og går nå over til en jobb i staten. (Skatteetat) Hva skjer med pensjonen jeg har spart opp, får jeg den utbetalt?

Anonymkode: 3829b...0ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Har jobbet i kommune siden 2014 og går nå over til en jobb i staten. (Skatteetat) Hva skjer med pensjonen jeg har spart opp, får jeg den utbetalt?

Nei. Enkelt forklart: Den blir stående og øke i verdi til den dagen du går av med alderspensjon, fra da av får du en månedlig utbetaling i tillegg til beløpet du får i alderspensjon fra folketrygden.

Anonymkode: 99479...ee1

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Enkelt forklart: Den blir stående og øke i verdi til den dagen du går av med alderspensjon, fra da av får du en månedlig utbetaling i tillegg til beløpet du får i alderspensjon fra folketrygden.

Anonymkode: 99479...ee1

Okei :) jeg kan ikke be om å få den utbetalt heller?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Nei. Det hun over her sier stemmer heller ikke, mtp at du har jobbet i en kommune. Det er ikke en konto med dine penger på som står å forrenter seg. Det er et medlemskap i en pensjonskasse, som kommunen har betalt inn til for deg, hvor ditt arbeidsforhold i kommunen er registrert med stilling, hvor lenge du har jobbet og hva du har hatt i pensjonsgivende lønn. Det samme vil skje i din Bye, statlige jobb. Den dagen du går av med pensjon, henvender du deg til den siste pensjonskassen du var medlem av, og de vil innhente all din pensjonshistorikk og beregne dine pensjonsutbetalinger ut fra det.  

Anonymkode: 92f0d...b15

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

HI

Nei, pengene er låst til du går av.

Anonymkode: 0386c...e8d

Skrevet

Ok, tusen takk for svar! Da trenger jeg ikke tenke mer på det før jeg blir pensjnnist med andre ord :D

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ok, tusen takk for svar! Da trenger jeg ikke tenke mer på det før jeg blir pensjnnist med andre ord :D

HI

Stemmer det. Men jeg vil faktisk anbefale deg å logge deg inn på pensjonskassens side nå og sjekke at alt som er meldt inn stemmer. Jeg jobber i HR-avdelingen på et sykehus, og vi får ofte henvendelser fra tidligere ansatte som skal gå av med pensjon nå snart og som vil ha retter opp feilinnmeldinger fra typ70/80/90-tallet. Og det hender innimellom at folk går glipp av pensjonsopptjening fordi vi ikke lengre har tilstrekkelig dokumentasjon fra så langt tilbake i tid. 

Anonymkode: 92f0d...b15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...