Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #1 Skrevet 6. mars 2022 Jeg er dagmamma for ett barn å trives veldig godt med det. Men foreldrene er ikke norske å virker ikke helt som helt skjønner hvordan ting fungerer når det gjelder å ha dagmamma. De tror at hvis far ønsker å være hjemme to dager med barnet,så trenger de ikke betale meg. Men vi har blitt enige om en fastpris å jeg skal ikke trekkes i lønn fordi foreldrene velger å av og til være ekstra hjemme med barnet. Nå nærmer påsken seg å foreldrene snakker om å reise vekk hele uken. De vil trekke meg i lønn for både påsken og dagene før,fordi de da har barnet selv. Er det noe sted på nettet jeg kan vise til hva som er vanlig i Norge når det kommet til betaling av dagmamna? Altså ting som at hvis foreldrene velger å være hjemme/dra på ferie,så må de forsatt betale dagmamma. Å ting som at dagmamma har rett på lønn i påskeferie. Anonymkode: 1c694...9a3
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #2 Skrevet 6. mars 2022 Eller hvordan kan jeg eventuelt si på en fin måte på forhånd at de må betale for dagene de velger å være hjemme,å at de må betale i påskeferien? Er så konfliktsky. Anonymkode: 1c694...9a3
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #3 Skrevet 6. mars 2022 Dette burde dere tatt opp og laget en kontrakt om før du begynte, det hadde vært lettere da. Men siden dere ikke gjorde det så må du nesten bare prøve å snakke med dem om det eller eventuelt skrive en mail? Jeg ville kanskje spurt om dere kunne finne en dag det passer å ta en liten prat ved henting slik at dere kan sette dere ned mens barnet leker, at det ikke bare blir stress på vei ut av døra. Så tar du det bare vennlig og rolig og forklarer at det er uforutsigbart for deg når de tar fri og trekker deg i lønn. Er de realle og greie folk så forstår de sikkert det. Anonymkode: ebdbf...c5b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #4 Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette burde dere tatt opp og laget en kontrakt om før du begynte, det hadde vært lettere da. Men siden dere ikke gjorde det så må du nesten bare prøve å snakke med dem om det eller eventuelt skrive en mail? Jeg ville kanskje spurt om dere kunne finne en dag det passer å ta en liten prat ved henting slik at dere kan sette dere ned mens barnet leker, at det ikke bare blir stress på vei ut av døra. Så tar du det bare vennlig og rolig og forklarer at det er uforutsigbart for deg når de tar fri og trekker deg i lønn. Er de realle og greie folk så forstår de sikkert det. Anonymkode: ebdbf...c5b Ja burde nok hatt en kontrakt på det,men skal bare jobbe to månender så har ikke tenkt så mye på det. Men ser jo nå at det kan være lurt ettersom vi allerede har hatt noen misforståelser om lønn. Anonymkode: 1c694...9a3
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #5 Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Ja burde nok hatt en kontrakt på det,men skal bare jobbe to månender så har ikke tenkt så mye på det. Men ser jo nå at det kan være lurt ettersom vi allerede har hatt noen misforståelser om lønn. Anonymkode: 1c694...9a3 Sånn går det når du ikke avsluttet jobben sist du hadde problemer med de, det er jo ikke så lenge siden. Anonymkode: 55e54...93a
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #6 Skrevet 6. mars 2022 Kan jeg sende denne? "Siden det er første gang dere har dagmamma så har dere kanskje ikke satt dere så mye inn i hva som gjelder anngående lønn når en har dagmamma. Så tenkte det bare det var greit å nevne at når det er offentlige høytidsdager som for eksempel påske,så har forsatt dagmamma rett på penger disse dagene. Det har alle som jobber. Det er også sånn at når dere velger å være hjemme med henne,så skal en likevel betale dagmamma ettersom vi har fast månedspris. Bare greit å nevne det så det ikke oppstår misforståelser Anonymkode: 1c694...9a3
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #7 Skrevet 6. mars 2022 Er du hvit eller sort dagmamma? Som sort har du ikke mange rettigheter og kan egentlig ikke kreve noen ting, da er det naturlig at de betaler for dagene de faktisk bruker deg. Er du hvit dagmamma er det litt annerledes. Men om de ikke er norske og kanskje litt ustødige i språket, så kan du ikke skrive så lange og kronglete setninger. Korte presise meldinger er greia da. Anonymkode: b05b4...7ba
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Er du hvit eller sort dagmamma? Som sort har du ikke mange rettigheter og kan egentlig ikke kreve noen ting, da er det naturlig at de betaler for dagene de faktisk bruker deg. Er du hvit dagmamma er det litt annerledes. Men om de ikke er norske og kanskje litt ustødige i språket, så kan du ikke skrive så lange og kronglete setninger. Korte presise meldinger er greia da. Anonymkode: b05b4...7ba Ettersom det kun er to månender jeg skal jobbe der så betaler jeg ikke skatt. Jeg langt under grensen på 60.000 kr ettersom jeg bare under 8000 kr i lønn. Anonymkode: 1c694...9a3
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #9 Skrevet 7. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ettersom det kun er to månender jeg skal jobbe der så betaler jeg ikke skatt. Jeg langt under grensen på 60.000 kr ettersom jeg bare under 8000 kr i lønn. Anonymkode: 1c694...9a3 Selv om du er under frikort/grensen betyr det ikke at du kan jobbe svart. Du må ha registrert frikort og lønn skal rapporteres. Har dere ikke inngått kontrakt kan du heller ikke kreve penger for dager du ikke jobber. Og nei, du har ikke krav på lønn i påsken. Det er kun 1. og 17 mai det er lønnsplikt. OG; ikke send en slik melding. Det er ikke noe som «gjelder» ang lønn til dagmamma. Med svart arbeid uten kontrakt har du faktisk ingen rettigheter! Anonymkode: b7001...a7b
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #10 Skrevet 7. mars 2022 Det er dessverre som hun over skriver, uten kontrakt har du ingenting å vise til. Det er faktisk din egen feil og du har ingen krav på lønn i påsken. Anonymkode: 38ade...b15
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #11 Skrevet 7. mars 2022 Du har krav på lønn alle rød dager også i påska. Du kan evt ordne en kontrakt hvor dette står. Skriv at mnd lønn går hver mnd uavhengig om de ikke har ungen hos deg. Anonymkode: 59783...fb5
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #12 Skrevet 7. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er dessverre som hun over skriver, uten kontrakt har du ingenting å vise til. Det er faktisk din egen feil og du har ingen krav på lønn i påsken. Anonymkode: 38ade...b15 Da kan jeg gå på dagen også da. Det blir mye større problem for de. Har jobbet som dagmamma flere ganger før å har selvsagt alltid fått lønn i påsken;det skulle da bare mangle! Selvsagt har jeg rett på det. Å får jeg ikke det jeg har rett på så slutter jeg. Anonymkode: 1c694...9a3
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #13 Skrevet 7. mars 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Du har krav på lønn alle rød dager også i påska. Du kan evt ordne en kontrakt hvor dette står. Skriv at mnd lønn går hver mnd uavhengig om de ikke har ungen hos deg. Anonymkode: 59783...fb5 Ja er det jeg også mener,at jeg har krav på penger i påskeferien. Å hvis de velger å reise vekk hele uken så skal jo jeg forsatt ha pengene for de dagene,er jo de som velger å ikke bruke meg de dagene. Anonymkode: 1c694...9a3
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #14 Skrevet 7. mars 2022 Dere har jo ingenting av det formelle på plass, så da har du ikke krav på noen ting. Hadde dere hatt arbeidskontrakt og arbeidsforholdet meldt inn hadde det vært noe annet. At du ikke betaler skatt betyr ikke at dere kan drite i noen regler, men likevel skal ha krav på andre ting. Som det er nå, betaler de deg for det du gjør, og gjør du ikke noe får du ikke noe. Helt innenfor når dere ikke har kontrakt eller noe Anonymkode: b05b4...7ba
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #15 Skrevet 7. mars 2022 Du får samme svar uansett hvor mange tråder du starter, både her og på facebook. Uten skriftlig kontrakt, ingen rettigheter. Hvor mange mennesker trenger du som forteller deg samme sak? Anonymkode: aba41...383
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #16 Skrevet 7. mars 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Da kan jeg gå på dagen også da. Det blir mye større problem for de. Har jobbet som dagmamma flere ganger før å har selvsagt alltid fått lønn i påsken;det skulle da bare mangle! Selvsagt har jeg rett på det. Å får jeg ikke det jeg har rett på så slutter jeg. Anonymkode: 1c694...9a3 Selvfølgelig kan du gå på dagen!! Det er jo sånn det fungerer når man ikke har skrevet kontrakt; de har ingen lønnsplikt og du har ingen arbeidsplikt! Du har ikke krav på lønn i påsken med mindre dere har avtale på det. Dersom du hadde hatt en kontrakt med fast månedslønn så hadde det vært annerledes. Da hadde du hatt krav på en bestemt utbetaling uavhengig av hvor mange arbeidsdager måneden hadde. Det er ikke gitt at en dagmamma har månedsbetaling. Man kan operere med dagsats eller timesbetaling. Og nei, ikke alle som jobber har krav på betaling på røde dager. Derfor kan du ikke skrive: Siden det er første gang dere har dagmamma så har dere kanskje ikke satt dere så mye inn i hva som gjelder anngående lønn når en har dagmamma. Så tenkte det bare det var greit å nevne at når det er offentlige høytidsdager som for eksempel påske,så har forsatt dagmamma rett på penger disse dagene. Det har alle som jobber. Realiteten er vel heller at du ikke har satt deg så mye inn i arbeidslivets spilleregler og krav til kontrakt, skattekort, registrering av arbeidsforhold osv. Er du ansatt hos denne familien, er du oppdragstaker, har du etablert AS eller enkeltmannsforetak? Får du lønn eller er det godgjørelse? Er det levert Amelding? Og igjen; du kan selvfølgelig gå på dagen. ingen kan tvinge deg til å jobbe som dagmamma for denne familien. Anonymkode: b7001...a7b
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #17 Skrevet 7. mars 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Ettersom det kun er to månender jeg skal jobbe der så betaler jeg ikke skatt. Jeg langt under grensen på 60.000 kr ettersom jeg bare under 8000 kr i lønn. Anonymkode: 1c694...9a3 Grensen for skattefrie småjobber/vennetjenester er kr. 6.000 pr. år pr. "arbeidsgiver". Dvs. at du kan jobbe for denne familien og motta maks kr. 6.000 fra de uten å rapportere inn lønn. Du kan IKKE jobbe "svart" opp til frikort-grensen på kr. 60.000. Det du gjør nå er straffbart. Og har du ingen kontrakt, så kan ikke du kreve heller! Du kan fortelle dem hvordan du ønsker å ha det, så har de valget om de vil fortsette å bruke deg eller ikke. Og du har valget om du vil ha jobben eller ikke. Men uansett må du begynne å rapportere inn inntekten din! Anonymkode: 29635...d5f
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #18 Skrevet 7. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Da kan jeg gå på dagen også da. Det blir mye større problem for de. Har jobbet som dagmamma flere ganger før å har selvsagt alltid fått lønn i påsken;det skulle da bare mangle! Selvsagt har jeg rett på det. Å får jeg ikke det jeg har rett på så slutter jeg. Anonymkode: 1c694...9a3 Selvfølgelig har du ikke rett på det, du har jo selv satt deg i situasjonen. Du jobber svart uten å skjønne reglene. Anonymkode: 55e54...93a
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #19 Skrevet 7. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ja er det jeg også mener,at jeg har krav på penger i påskeferien. Å hvis de velger å reise vekk hele uken så skal jo jeg forsatt ha pengene for de dagene,er jo de som velger å ikke bruke meg de dagene. Anonymkode: 1c694...9a3 Du har ikke krav på noe som helst. du jobber svart. Anonymkode: 55e54...93a
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #20 Skrevet 7. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Da kan jeg gå på dagen også da. Det blir mye større problem for de. Har jobbet som dagmamma flere ganger før å har selvsagt alltid fått lønn i påsken;det skulle da bare mangle! Selvsagt har jeg rett på det. Å får jeg ikke det jeg har rett på så slutter jeg. Anonymkode: 1c694...9a3 Det er klart du kan gå på dagen, rent rettslig sett, du er jo ikke bundet av kontrakt. Du har ikke krav på noe som helst, du jobber svart og fortjener å måtte ta følgene. Anonymkode: 38ade...b15
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #21 Skrevet 7. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Ettersom det kun er to månender jeg skal jobbe der så betaler jeg ikke skatt. Jeg langt under grensen på 60.000 kr ettersom jeg bare under 8000 kr i lønn. Anonymkode: 1c694...9a3 Det er jo ikke sånn det fungerer...! Du må melde inn inntekten og få frikort. Det du driver med regnes som svart arbeid. Anonymkode: b05b4...7ba
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #22 Skrevet 7. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Da kan jeg gå på dagen også da. Det blir mye større problem for de. Har jobbet som dagmamma flere ganger før å har selvsagt alltid fått lønn i påsken;det skulle da bare mangle! Selvsagt har jeg rett på det. Å får jeg ikke det jeg har rett på så slutter jeg. Anonymkode: 1c694...9a3 Så du jobber ofte svart da. Du får håpe ikke noen melder deg. Spesielt når du skriver om det på fb og. Anonymkode: 55e54...93a
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #23 Skrevet 7. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Så du jobber ofte svart da. Du får håpe ikke noen melder deg. Spesielt når du skriver om det på fb og. Anonymkode: 55e54...93a Har hun skrevet om at hun jobber svart på facebook? Det må jo være toppen av idioti, skatteetaten bruker facebook ganske hyppig når de skal avdekke svart arbeid... Anonymkode: b05b4...7ba
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2022 #24 Skrevet 7. mars 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Har hun skrevet om at hun jobber svart på facebook? Det må jo være toppen av idioti, skatteetaten bruker facebook ganske hyppig når de skal avdekke svart arbeid... Anonymkode: b05b4...7ba Man kan jo håpe. Anonymkode: 38ade...b15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå