Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #1 Skrevet 6. mars 2022 Hvorfor er husene i Norge så slitte og generelt stygge? Finnes det ikke moderne boliger i Norge? Får ikke noe luksuriøs følelse uansett hvor man snur seg. Er det området i Norge uten disse tradisjonelle, slitte, eldre boligene? Anonymkode: 78cac...3c0
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #2 Skrevet 6. mars 2022 Tuller du? Ja, det er mye stygge hus i Norge, men det er jo alle disse moderne byggene som er stygge. Tradisjonell arkitektur holder seg mye bedre, selv med litt slitasje ser de som regel ganske pene ut. Moderne hus er dritstygge uansett om de er nybygd eller 20 år gamle. Ta Kaldnes i Tønsberg for eksempel, de moderne leilighetene ved vannet der er horrible. Anonymkode: ad899...e36
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #3 Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Tuller du? Ja, det er mye stygge hus i Norge, men det er jo alle disse moderne byggene som er stygge. Tradisjonell arkitektur holder seg mye bedre, selv med litt slitasje ser de som regel ganske pene ut. Moderne hus er dritstygge uansett om de er nybygd eller 20 år gamle. Ta Kaldnes i Tønsberg for eksempel, de moderne leilighetene ved vannet der er horrible. Anonymkode: ad899...e36 Hun vil ha en luksuriøs følelse. Anonymkode: 11ded...296
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #4 Skrevet 6. mars 2022 Hvilke land sammenligner du med Hi, og hvor i Norge har du vært? Anonymkode: 0fc1f...1f1
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #5 Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Hun vil ha en luksuriøs følelse. Anonymkode: 11ded...296 Nettopp 👍🏻 Anonymkode: 78cac...3c0
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #6 Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvilke land sammenligner du med Hi, og hvor i Norge har du vært? Anonymkode: 0fc1f...1f1 Bosatt på Østlandet, og vært lite rundt i Norge. Kanskje finere andre steder. Anonymkode: 78cac...3c0
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #7 Skrevet 6. mars 2022 Hva som er pent og hva som er lurt er ofte vesldig ulikt. Om du tenker luksushjem som i usa så er det noe som en ofte ikke kan bygge her i norge, eller lurt å bygge. Vi har ett snnet vær og ett annet klima, dermed bør hus bygges etter dette. Foreldre til en kompis av min datter bygget seg en nytt og skikkelig fancy nytt hjem. Det er ett skikkelig luksushus, de har ikke spart på noe. Men de angrer skikkelig på at de valgte ett slikt fancy hus, for de har erfart at det er en grunn til at de fleste hus i norge er bygd som de er. Problemer de aldri trodde de skulle få har de fått og det vedlikeholdsfrie huset er langt ifra vedlikeholdsfritt. Mulig det hadde vært vedlikeholdsfritt om det ikke hadde vært så mye nedbør som det er i norge, både snø og vann skaper problemer. Vind er heller ikke huset så veldig glad i. Anonymkode: 74115...a6a
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Bosatt på Østlandet, og vært lite rundt i Norge. Kanskje finere andre steder. Anonymkode: 78cac...3c0 Helt enig! Mange stygge gamle hus i Norge. Folk bryr seg ikke om hvordan hus og hage ser ut. Bare man får flest mulig hybler i en gammel bolig så er alt bra. 10 biler strødd utenfor. Anonymkode: 0b4f4...beb
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #9 Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Bosatt på Østlandet, og vært lite rundt i Norge. Kanskje finere andre steder. Anonymkode: 78cac...3c0 Jeg vet ikke helt hva slags hus du syns er fine, men det er mange i nærområdene til Oslo og Stavanger. En del i Trondheim og noen i Tønsberg og Sandefjord. I Son på i Akershus og ellers på steder hvor mange har arkitekttegnet hus. Stort sett syns jeg folk i Norge et veldig flinke til å ta vare på hus og eiendommer. Selv om de ikke er luksuriøse. Det er iallefall min klare oppfatning. Anonymkode: 0fc1f...1f1
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #10 Skrevet 6. mars 2022 Det kommer vel an på hva en liker? Jeg synes både Bergen, Stavanger og videre ned mot Sørlandet har mange gater med utrolig koselige, eldre hus. Det er en slags historisk storslagenhet over dem, rett og slett. Anonymkode: db298...e72
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #11 Skrevet 6. mars 2022 Jeg kommer fra østlandet, bor på sørlandet, og jeg synes begge landsdelene har sin andel av boliger fra flere årtier. Det som ble ansett som fint på 50 tallet er ikke det samme som ble ansett som fint på 80 tallet altså. Det som var moderne på 1800 tallet er noe helt annet enn det som er moderne i dag. Jeg synes de fleste årtier har sin sjarm på en måte. Vinkelhusene fra 70 tallet er ikke hva man ville satt opp i dag, men at vi har en variasjon av hus er jo helt supert. Selv bor jeg i et hus fra 50 tallet, som er bygget på fire ganger, så det har blitt et skikkelig kråkeslott. Jeg synes det har masse sjarm, og luksus har det jo også siden det er helt moderne løsninger inne. Det beste er byggefeltene fra 50-tallet, ganske store tomter, kupert og husene er forskjellige og satt opp så man har litt privatliv rundt huset. Jeg synes byggefeltene som settes opp i dag er helt grusomme, sprenger flatt et område og setter opp "ørten" like hus på minst mulig område. Små tomter, hus som paddehatter og null privatliv rundt husene. Jeg ville aldri bodd sånn. Men plutselig har det gått en generasjon og noe helt annet er moderne, da vil nok noen se sjarmen i dagens boliger også Anonymkode: f6b59...020
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #12 Skrevet 6. mars 2022 Jeg synes det er mange fine hus, men de fleste fine hus er jo etter min smak gamle. Hva er det du misliker med husene i Norge og hva konkret er det du ser etter? Anonymkode: 6c58b...a0f
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #13 Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er mange fine hus, men de fleste fine hus er jo etter min smak gamle. Hva er det du misliker med husene i Norge og hva konkret er det du ser etter? Anonymkode: 6c58b...a0f Hun vil ha en luksuriøs følelse. Store slott. Overdådige hus. Det står i HI. Anonymkode: 11ded...296
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #14 Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hun vil ha en luksuriøs følelse. Store slott. Overdådige hus. Det står i HI. Anonymkode: 11ded...296 Hi klarer vel å svare selv. Anonymkode: f2066...41e
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #15 Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hun vil ha en luksuriøs følelse. Store slott. Overdådige hus. Det står i HI. Anonymkode: 11ded...296 Det står ikke det. Hun vil ha luksusfølelse og nye hus, men jeg forstår ikke helt hva hun legger i det. Stort og overdådig sier hun ikke noe om. Anonymkode: 6c58b...a0f
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #16 Skrevet 6. mars 2022 Men hva legger du i luksuriøs? Moderne hus tegnet av en overbetalt arkitekt, eller en stor, tradisjonell villa? Begge kan bli sett på som luksuriøse, men de er veldig forskjellige. Selv synes jeg veldig moderne hus ser billige og upersonlige ut uten et snev av luksus, uansett hvor store og dyre de er. Om du vil ha vinduer uten sprosser og flatt tak er det bare å kjøre på, men luksus vil jeg ikke kalle det. Anonymkode: ad899...e36
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #17 Skrevet 6. mars 2022 Det har blitt bygget noen funkishus på fire tomter som ble skilt ut her for et par år siden, fire store firkantede "klosser" som sikkert er veldig lukseriøse. Problemet er at de ligger veldig nærme hverandre, nærme veien osv. Det er stooore vinduer, og rene utstillingsvinduet inn i stua. Så disse store firkantene er malt sorte, og har sol/innsynsskjerming på utsiden av vinduene i form av sorte "rullgardiner". Disse er alltid nede for å skjerme for innsyn. Så fra veien er det da fire store sorte klosser som ser vindusløse ut. Veldig rar trend synes jeg Anonymkode: f6b59...020
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #18 Skrevet 6. mars 2022 1 minute ago, Anonym bruker said: Det har blitt bygget noen funkishus på fire tomter som ble skilt ut her for et par år siden, fire store firkantede "klosser" som sikkert er veldig lukseriøse. Problemet er at de ligger veldig nærme hverandre, nærme veien osv. Det er stooore vinduer, og rene utstillingsvinduet inn i stua. Så disse store firkantene er malt sorte, og har sol/innsynsskjerming på utsiden av vinduene i form av sorte "rullgardiner". Disse er alltid nede for å skjerme for innsyn. Så fra veien er det da fire store sorte klosser som ser vindusløse ut. Veldig rar trend synes jeg Anonymkode: f6b59...020 Spesielt når undersøkelser gang på gang viser at de aller fleste foretrekker tradisjonell arkitektur. Det er et fåtall som ønsker disse klossene, men likevel er det det som det bygges mest av. Anonymkode: ad899...e36
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #19 Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Spesielt når undersøkelser gang på gang viser at de aller fleste foretrekker tradisjonell arkitektur. Det er et fåtall som ønsker disse klossene, men likevel er det det som det bygges mest av. Anonymkode: ad899...e36 De er jo lett å sette opp, sikkert billig for utbyggere. Det er mangel på boliger, og trenger du en bolig kjøper du det som er tilgjengelig... Her jeg bor blir eneboliger fra 50-70 tallet revet av markedet ofte før visning, mens det som bygges av nye hus er disse firkantede paddehattene. De blir jo solgt, for det er det som er tilgjengelig Anonymkode: f6b59...020
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #20 Skrevet 6. mars 2022 Du får komme hit, her setter de opp flust av sånne boliger for tiden. For det er vel sånt som dette du er på jakt etter? https://www.finn.no/eiendom/nybygg/prosjekt?finnkode=229170040&location=1.22042.20166&sort=PUBLISHED_DESC Anonymkode: f6b59...020
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #21 Skrevet 6. mars 2022 Bor i Stavanger, og her er det veldig mange fiiiine boliger og større områder med fine boliger. Men de koster deretter også, og vi har en del uskrevne regler om å ikke parkere i gata, ha det velholdt, hilse naboene, ha vedlikeholdte boliger mm. Jeg har også bodd på Oslos vestkant, og det er en del fine områder der også. Anonymkode: cc31e...21a
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #22 Skrevet 6. mars 2022 38 minutes ago, Anonym bruker said: Du får komme hit, her setter de opp flust av sånne boliger for tiden. For det er vel sånt som dette du er på jakt etter? https://www.finn.no/eiendom/nybygg/prosjekt?finnkode=229170040&location=1.22042.20166&sort=PUBLISHED_DESC Anonymkode: f6b59...020 Det er til å grine av. Grusomt 🤢🤮 Anonymkode: ad899...e36
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #23 Skrevet 6. mars 2022 Enig i at det er veldig mange stygge hus i Norge, stygg bebyggelse helt uten system. Det er litt merkelig når en tenker at Norge er sikkert et av de landene i verden med de strengeste byggelovene i verden. Og med et offentlig smakspoliti som blander seg inn de minste detaljer som vindusvalg og rekkverk på verandaer. Vi er og blir et pottitland med kontrollfreaker uten smak. Anonymkode: 900bf...cd3
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #24 Skrevet 6. mars 2022 Vestvågøy i Lofoten har mere nye hus en gamle. Masse fine hus, men et og annet stygt på landet Anonymkode: 61b3e...cf6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå