Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #26 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Det virker på meg som om folk overser den store elefanten i rommet, nemlig hvorfor vi har kjønnskategorier i det hele tatt. Alle snakker om hvem som skal få konkurrere i kvinneklassen, ingen snakker om hvorfor vi har en kvinneklasse i det hele tatt. Er det egentlig naturlig med den typen oppdeling av idrett i 2022? (Jeg skjønner at det var nødvendig før, for å få jenter og kvinner ut av hjemmet og for å la dem få bruke og trene kroppene sine på samme måte som menn, men i dag faller det argumentet bort. De fleste trener jo for å holde seg i form, og trenger ingen konkurranser å delta i. ) Man ser at mange ikke passer inn i de to etablerte kategoriene, men i stedet for å fjerne dem, lager man nå flere og mindre kategorier. Ingen blir vel friere av det? Anonymkode: cc320...14b Mener du at kvinner og menn skal konkurrere under samme vilkår? Da vil jo kvinnene aldri vinne. Det var et lite gjennomtenkt argument? Anonymkode: e3629...00a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #27 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Mener du at kvinner og menn skal konkurrere under samme vilkår? Da vil jo kvinnene aldri vinne. Det var et lite gjennomtenkt argument? Anonymkode: e3629...00a Nei, biologiske kvinner vil ikke vinne, men de færreste av oss blir profesjonelle idrettsutøvere uansett. Det spiller i det store og hele ikke så stor rolle, alle mulige fysiske forutsetninger hindrer folk i å bli gode i idrett, ikke bare kjønn. Anonymkode: cc320...14b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #28 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Mener du at kvinner og menn skal konkurrere under samme vilkår? Da vil jo kvinnene aldri vinne. Det var et lite gjennomtenkt argument? Anonymkode: e3629...00a Det kan virke som det viktigste er å konkurere i det kjønnet man føler seg... og da vil jo tidligere-menn vinne over kvinner-som-fremdeles-er-kvinner? men de vil jo føle seg bedre da. Men vi kan jo ha OL for alle mulige kjønnsbegreper akkurat som paraolympisk kjører for alle mulige funksjonshemminger... det blir ganske rotete spør du meg... det er jo litt derfor jeg sliter med å skjønne at man kan føle seg frem til kjønnet sitt.. vi har de genene vi har.... jeg kan ikke føle meg frem til at jeg skal endre øyefargen eller at fingeravtrykket mitt skulle være anderledes... jeg er som jeg er fordi det var meningen... Jeg kan ikke bli same selv om jeg føler at jeg burde vært det? jeg er og blir norsk jeg. Anonymkode: 291d0...aee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #29 Del Skrevet 6. mars 2022 Ditt privilegium, HI, er jo at identiteten, fysikken og utseendet rimer. Du er blitt oppdratt som jente, du trives som jente og vet at du er det - og ikke minst: alle rundt deg ser deg som dette. Mange starter sin tankeprosess rundt disse tingene ved å forestille seg kjente kategorier: en «guttejente», en homofil gutt, en lesbisk kvinne, en gutt som ikke vil være gutt, en jente som skulle ønske hun slapp å være jente osv. Men alle disse er jo trygt plassert i et dikotomisk verdensbilde der man enten ER cis-mann eller cis-kvinne. Og hvis noen av disse akter å endre på det, vil de (etter våre andres målestokk)deretter gå rett over i motsatt grøft. Fra 100% mann til 100% kvinne eller omvendt. Men sånn ser jo ikke livet ut for den det gjelder. NOEN ønsker seg dit. Andre vil et annet sted, for de vil lande der de selv føler seg hjemme. Og de ser ikke kjønn som at det MÅ være enten kun A eller kun B. Du kan jo se for deg alle øyenfarger som fins: vi kunne godt kategorisere dem som enten blå eller brune, alle sammen. Men det stemmer jo ikke. På veien mellom blått og brunt er det mange avskygninger. Anonymkode: 5c232...943 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #30 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og til dere som sier "hvorfor skal du forstå, er det ikke bare å akseptere?" Selvsagt skal man forsøke å forstå! Hvordan skulle det gå om man bare aksepterte alt noen sier uten noen form for debatt? Anonymkode: 113a0...60b Hvorfor skal VI, som ikke er del av dette, debattere noe som ikke gjelder vår kropp, vårt liv og vår hverdag? Hva hvis andre begynte å debattere dine hobbyer, ditt sexliv eller maten du spiser, og sa at det var kvalmt og ekkelt? At det du driver med er unaturlig og feil, og at det du liker og foretrekker er sjukt? Og i neste tur at den DU er, ikke burde være sånn, ikke burde eksistere, fordi du er «feil». Sånn føles det å være i LGTBQ-minoriteten. «Alle» har en mening om noe ved deg som de selv aldri kommer til å bli berørt av, men som er dypt personlig og eksistensielt for DEG. Og bivirkningene av dette, er bl a trakassering, hatkriminalitet, vold, usynliggjøring, feilaktig hjelp i helsevesenet, utstøting fra familie og menigheter… lista er uendelig. Anonymkode: 5c232...943 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #31 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Helt enig med deg HI. Dette ikke-binære synes jeg er noe tull. Jeg er født kvinne, går ikke rundt og føler så mye på det. Anonymkode: 2df77...215 Du ville ha følt på det hvis alle rundt deg nektet å tro på det, og lo av deg når du snakket om deg selv som kvinne. Anonymkode: 5c232...943 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #32 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ditt privilegium, HI, er jo at identiteten, fysikken og utseendet rimer. Du er blitt oppdratt som jente, du trives som jente og vet at du er det - og ikke minst: alle rundt deg ser deg som dette. Mange starter sin tankeprosess rundt disse tingene ved å forestille seg kjente kategorier: en «guttejente», en homofil gutt, en lesbisk kvinne, en gutt som ikke vil være gutt, en jente som skulle ønske hun slapp å være jente osv. Men alle disse er jo trygt plassert i et dikotomisk verdensbilde der man enten ER cis-mann eller cis-kvinne. Og hvis noen av disse akter å endre på det, vil de (etter våre andres målestokk)deretter gå rett over i motsatt grøft. Fra 100% mann til 100% kvinne eller omvendt. Men sånn ser jo ikke livet ut for den det gjelder. NOEN ønsker seg dit. Andre vil et annet sted, for de vil lande der de selv føler seg hjemme. Og de ser ikke kjønn som at det MÅ være enten kun A eller kun B. Du kan jo se for deg alle øyenfarger som fins: vi kunne godt kategorisere dem som enten blå eller brune, alle sammen. Men det stemmer jo ikke. På veien mellom blått og brunt er det mange avskygninger. Anonymkode: 5c232...943 Og det er helt greit! Men mitt ‘problem’ er at jeg ikke ser at dette blir bedre av å innføre et tredje (og hvem sier at det stopper der?) kjønn? Hvorfor kan man ikke bare være seg selv innen de rammer som samfunnet alt har. Hva med garderobefasiliteter? Holder det med en tredje garderobe? Hva om man føler seg mer som det ene enn det andre? hi Anonymkode: e3629...00a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #33 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal VI, som ikke er del av dette, debattere noe som ikke gjelder vår kropp, vårt liv og vår hverdag? Hva hvis andre begynte å debattere dine hobbyer, ditt sexliv eller maten du spiser, og sa at det var kvalmt og ekkelt? At det du driver med er unaturlig og feil, og at det du liker og foretrekker er sjukt? Og i neste tur at den DU er, ikke burde være sånn, ikke burde eksistere, fordi du er «feil». Sånn føles det å være i LGTBQ-minoriteten. «Alle» har en mening om noe ved deg som de selv aldri kommer til å bli berørt av, men som er dypt personlig og eksistensielt for DEG. Og bivirkningene av dette, er bl a trakassering, hatkriminalitet, vold, usynliggjøring, feilaktig hjelp i helsevesenet, utstøting fra familie og menigheter… lista er uendelig. Anonymkode: 5c232...943 Men ingen her sier at noe er kvalmt og ekkelt? Jeg leser et genuin ønske om å forstå. Og man diskuterer jo ofte ting som ikke gjelder en selv personlig? hi Anonymkode: e3629...00a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #34 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Tja... jeg bare føler at det endrer ved alt og det skal man ikke bare godta, det må tenkes over. hva om det bare er en greie og så godtar vi alt og så opereres folk som senere innser at de bare har latt seg drive med? unge barn som ikke er ferdig utvuklet i hode endrer kjønn.. Greier ikke se at vi skal endre kjønnets tenkemåter superraskt... Jeg har kollegaer som har byttet kjønn, som er noe den ene dagen og noe annet den andre dagen... Jeg trenger å forstå for å godta. Jeg lytter til øra faller av men jeg må ha tid til å forstå, prossesere for å godta. og hvorfor skal alt gå så fort? kan vi ikek bruke tid på å endre disse pardigmene. sorry akkurat dette med identitet og hva man kan føle det strever jeg med.... jeg lurer på hvorfor vi som sliter i den andre enden av dette spm bare skal kjøres over... for jeg føler meg overkjørt sikkert lik linje som de som vil være alt mulig føler seg seg uglesett... må vi ha så høyt tempo kan vi ikke finne ut av dette i litt roligere tempo. Anonymkode: 291d0...aee Ingen «blir operert» før de har vært gjennom en lang kartleggingsprosess. Du trenger visst å lytte litt bedre, for dine oppfatninger rimer ikke med at du liksom skal ha søkt en masse info og lytta til ørene faller av. Og det er virkelig ikke DU som blir «overkjørt» ved at noen ANDRE ønsker å leve i pakt med sitt indre jeg. Anonymkode: 5c232...943 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #35 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor skal VI, som ikke er del av dette, debattere noe som ikke gjelder vår kropp, vårt liv og vår hverdag? Hva hvis andre begynte å debattere dine hobbyer, ditt sexliv eller maten du spiser, og sa at det var kvalmt og ekkelt? At det du driver med er unaturlig og feil, og at det du liker og foretrekker er sjukt? Og i neste tur at den DU er, ikke burde være sånn, ikke burde eksistere, fordi du er «feil». Sånn føles det å være i LGTBQ-minoriteten. «Alle» har en mening om noe ved deg som de selv aldri kommer til å bli berørt av, men som er dypt personlig og eksistensielt for DEG. Og bivirkningene av dette, er bl a trakassering, hatkriminalitet, vold, usynliggjøring, feilaktig hjelp i helsevesenet, utstøting fra familie og menigheter… lista er uendelig. Anonymkode: 5c232...943 Jeg skjønner at du har tenkt mye på dette, så kanskje du kan forklare hvorfor det er bedre å opprette flere kjønnskategorier enn å bare fjerne de gamle? Hvis du mener det, da. Anonymkode: cc320...14b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #36 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg kan ikke bli same selv om jeg føler at jeg burde vært det? jeg er og blir norsk jeg. Anonymkode: 291d0...aee Du KAN det! Du kan bli svenske også, eller tysker, amerikaner eller spanjol. Anonymkode: 5c232...943 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #37 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner at du har tenkt mye på dette, så kanskje du kan forklare hvorfor det er bedre å opprette flere kjønnskategorier enn å bare fjerne de gamle? Hvis du mener det, da. Anonymkode: cc320...14b De gamle kategoriene fins jo fortsatt. Andre slutter ikke med å være kvinne eller mann bare fordi det fins folk som ikke passer inn i kvinne/mann-dikotomien. Anonymkode: 5c232...943 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #38 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Men ingen her sier at noe er kvalmt og ekkelt? Jeg leser et genuin ønske om å forstå. Og man diskuterer jo ofte ting som ikke gjelder en selv personlig? hi Anonymkode: e3629...00a Livet til en transperson innebærer MYE fiendtlighet fra samfunnet. Der blir de framstilt som litt av hvert forskjellig - f eks at transkvinner bare egentlig er perverse menn som vil snike seg inn i damedusjen for å se pupper. Og mye annet de ikke selv kjenner seg igjen i. Og de holdningene starter jo med «jeg kan mene hva jeg vil» «det må være lov å spørre» eller klassikeren «det fins to kjønn, og ferdig med det». Folk som SIER at de er åpne, lyttende, nysgjerrige og så videre, men som bare bruker diskusjonene som utmattelsestaktikk. Debatten blir et sted der de kun skjerper motviljen, ikke lytter til den andres opplevelse. Sånn oppfatter jeg tonen i denne tråden. Ikke som lyttende. Hvis din sønn sa han var homofil, etter å ha grudd seg i årevis for å komme ut av skapet, og satte seg ned med deg for å fortelle dette - ville du ha utfordret hans viten om seg selv? Sagt at «det er bare noe du vingler med», «det er en fase», «du er forvirret», «det er bare en motesak», «unge i dag finner på så mye tull», «jeg kjenner mange som har påstått det, men som tok feil»? Når du vet hva det koster f eks en ung kristen å vedkjenne seg sin homofile legning, eller å komme «ut» i kompisgjengen - hvor mye mer tror du ikke det koster å komme ut med en annerledes kjønnsidentitet? I Norge har homosaken 50-årsdag i år, og selv i dag får skeive folk juling på gata. Selv nå, når vi tror at den allmenne konsensusen gir dem trygghet. Å komme ut av «kjønnsskapet» er enda mer betent. Anonymkode: 5c232...943 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #39 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): De gamle kategoriene fins jo fortsatt. Andre slutter ikke med å være kvinne eller mann bare fordi det fins folk som ikke passer inn i kvinne/mann-dikotomien. Anonymkode: 5c232...943 Nei, men hadde det ikke vært bedre om vi sluttet å legge vekt på dette? Om begrepeme kvinne og mann kun ble brukt medisinsk, men ikke hadde noen relevans ellers i samfunnet. Den enkelte kunne definert seg som kvinne eller mann eller noe annet hvis det var viktig for dem, men det behøvde ikke stå på fødselsattesten, i passet og lignende. Anonymkode: cc320...14b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #40 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Og det er helt greit! Men mitt ‘problem’ er at jeg ikke ser at dette blir bedre av å innføre et tredje (og hvem sier at det stopper der?) kjønn? Hvorfor kan man ikke bare være seg selv innen de rammer som samfunnet alt har. Hva med garderobefasiliteter? Holder det med en tredje garderobe? Hva om man føler seg mer som det ene enn det andre? hi Anonymkode: e3629...00a Du har jo ikke det «problemet». Du kommer aldri til å krysse av i den tredje boksen, så hvorfor plager det deg at den fins der? Hvilke konsekvenser har det for DEG om det fins en boks som heter «annet»? Og drit nå i garderobeargumentet. Det er et skinnargument. Anonymkode: 5c232...943 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #41 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei, men hadde det ikke vært bedre om vi sluttet å legge vekt på dette? Om begrepeme kvinne og mann kun ble brukt medisinsk, men ikke hadde noen relevans ellers i samfunnet. Den enkelte kunne definert seg som kvinne eller mann eller noe annet hvis det var viktig for dem, men det behøvde ikke stå på fødselsattesten, i passet og lignende. Anonymkode: cc320...14b Hadde vært fint å kunne trylle, ja. Sånn at 7 milliarder mennesker slutter å «se» kjønn, farge osv. Det tar nok en del lengre tid å utviske hele greia. Og jeg ser ikke heller noen grunn til at jeg selv skal slutte å se meg som mann eller kvinne, bare fordi det fins folk som ikke hører hjemme i de to. Jeg hører jo fortsatt hjemme som kvinne. Det står uendret, og ingen hadde planer om å utviske alle oss andre. Anonymkode: 5c232...943 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #42 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hadde vært fint å kunne trylle, ja. Sånn at 7 milliarder mennesker slutter å «se» kjønn, farge osv. Det tar nok en del lengre tid å utviske hele greia. Og jeg ser ikke heller noen grunn til at jeg selv skal slutte å se meg som mann eller kvinne, bare fordi det fins folk som ikke hører hjemme i de to. Jeg hører jo fortsatt hjemme som kvinne. Det står uendret, og ingen hadde planer om å utviske alle oss andre. Anonymkode: 5c232...943 Man må jo likevel utviske holdningene til 7 milliarder mennesker for at de skal godta transpersoner og ikke-binære? Da kan man jo like godt ta steget fullt ut, det vil jo alle tjene på. Du og andre som føler dere som kvinner (eller menn) kan fortsette å føle dere som det selvfølgelig, men dere trenger jo ikke å ha det i passet eller å ha egne garderober av den grunn. Anonymkode: cc320...14b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #43 Del Skrevet 6. mars 2022 Forskjellen mellom legning og kjønn er jo at legning handler om følelser og praksis - om hvem vi forelsker oss i og hva vi velger å gjøre med kroppene våre. Det kan forandres, og frihet til å leve ut sin legning er dermed et udelt gode. Jeg kom ut av skapet som lesbisk da jeg var 16, og jeg har ikke angret et sekund på mine erfaringer i den leiren. Men nå er jeg gift med en mann. Det hele har vært nokså uproblematisk. Kjønn derimot, er en biologisk realitet. Du kan konstruere deg noe som ligner en vagina, men den vil aldri være i nærheten av like bra som originalen. Den vil ikke føles som en vagina, lubrikere som en vagina, utvide og tilpasse seg som en vagina, lukte som en vagina. Den vil ikke kunne føde barn. Du vil for evig ha en kropp som du forsøker å gjøre kvinnelig, men som ikke helt er det. Jeg er for kjønnsbekreftende operasjoner for de som virkelig ønsker dem og som ikke ser noen annen utvei. Men jeg er skeptisk til å tukle med hormoner og skjære i friske kropper. Noe sier meg at det er unge der ute som er like sikre på at de er trans som jeg var sikker på at jeg var lesbisk da jeg var 16. Ungdomstiden er tiden for skråsikkerhet og å søke tilflukt i en identitet. Å være lesbisk var en del av min identitet, men ikke hele. I dag er jeg gift med en mann og har to barn. Heldigvis var det bare et spørsmål om legning så jeg hadde (og har) friheten til å velge på nytt, uten kroppslige konsekvenser. Jeg unner transfolket den samme friheten, men bordet fanger dessverre mye mer for dem. Du kan aldri gjøre om på operasjoner eller årevis med hormonbehandling. Anonymkode: 4f583...8c6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #44 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og det er helt greit! Men mitt ‘problem’ er at jeg ikke ser at dette blir bedre av å innføre et tredje (og hvem sier at det stopper der?) kjønn? Hvorfor kan man ikke bare være seg selv innen de rammer som samfunnet alt har. Hva med garderobefasiliteter? Holder det med en tredje garderobe? Hva om man føler seg mer som det ene enn det andre? hi Anonymkode: e3629...00a Jeg er født kvinne, føler meg som det, og vil nok alltid det. Men akkurat det problemet der kunne fint vært løst med å rett og slett ha indivudelle garderober. Jeg drar aldri på badeland fordi jeg syntes det er høyst ubehagelig å kle av meg og dusje foran andre damer. Har vært på steder hvor det har vært individuelle avlukker for skifting og dusjing og det er så mye bedre. Anonymkode: 85fcd...e87 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #45 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du har jo ikke det «problemet». Du kommer aldri til å krysse av i den tredje boksen, så hvorfor plager det deg at den fins der? Hvilke konsekvenser har det for DEG om det fins en boks som heter «annet»? Og drit nå i garderobeargumentet. Det er et skinnargument. Anonymkode: 5c232...943 Det plager meg ikke. Jeg stiller et spørsmål og om du har problemer med det kan du pelle deg ut av tråden. Og jeg driter absolutt ikke i garderobeproblematikken. Det er et praktisk spørsmål som er nødt til å bli løst om man åpner juridisk for et tredje kjønn. hi Anonymkode: e3629...00a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #46 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg er født kvinne, føler meg som det, og vil nok alltid det. Men akkurat det problemet der kunne fint vært løst med å rett og slett ha indivudelle garderober. Jeg drar aldri på badeland fordi jeg syntes det er høyst ubehagelig å kle av meg og dusje foran andre damer. Har vært på steder hvor det har vært individuelle avlukker for skifting og dusjing og det er så mye bedre. Anonymkode: 85fcd...e87 Da er du jo syk. Anonymkode: 56e91...627 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #47 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Forskjellen mellom legning og kjønn er jo at legning handler om følelser og praksis - om hvem vi forelsker oss i og hva vi velger å gjøre med kroppene våre. Det kan forandres, og frihet til å leve ut sin legning er dermed et udelt gode. Jeg kom ut av skapet som lesbisk da jeg var 16, og jeg har ikke angret et sekund på mine erfaringer i den leiren. Men nå er jeg gift med en mann. Det hele har vært nokså uproblematisk. Kjønn derimot, er en biologisk realitet. Du kan konstruere deg noe som ligner en vagina, men den vil aldri være i nærheten av like bra som originalen. Den vil ikke føles som en vagina, lubrikere som en vagina, utvide og tilpasse seg som en vagina, lukte som en vagina. Den vil ikke kunne føde barn. Du vil for evig ha en kropp som du forsøker å gjøre kvinnelig, men som ikke helt er det. Jeg er for kjønnsbekreftende operasjoner for de som virkelig ønsker dem og som ikke ser noen annen utvei. Men jeg er skeptisk til å tukle med hormoner og skjære i friske kropper. Noe sier meg at det er unge der ute som er like sikre på at de er trans som jeg var sikker på at jeg var lesbisk da jeg var 16. Ungdomstiden er tiden for skråsikkerhet og å søke tilflukt i en identitet. Å være lesbisk var en del av min identitet, men ikke hele. I dag er jeg gift med en mann og har to barn. Heldigvis var det bare et spørsmål om legning så jeg hadde (og har) friheten til å velge på nytt, uten kroppslige konsekvenser. Jeg unner transfolket den samme friheten, men bordet fanger dessverre mye mer for dem. Du kan aldri gjøre om på operasjoner eller årevis med hormonbehandling. Anonymkode: 4f583...8c6 Hva har det å si om vaginaen lubrikerer eller ikke...? Det er ikke sikkert den skal brukes til samleie uansett. Og spørsmålet her var jo ellers mest knytta til dem som ikke nødvendigvis lander der hvor man tar en full kjønnsbekreftende kirurgisk løsning heller. At du selv har eksperimentert litt med både kvinner og menn som kjærester, gjør deg ikke til en autoritet på skeiv identitet, altså... Anonymkode: 5c232...943 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #48 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Det plager meg ikke. Jeg stiller et spørsmål og om du har problemer med det kan du pelle deg ut av tråden. Og jeg driter absolutt ikke i garderobeproblematikken. Det er et praktisk spørsmål som er nødt til å bli løst om man åpner juridisk for et tredje kjønn. hi Anonymkode: e3629...00a Jeg ser i alle fall ut til å ha truffet bra med vurderingen av din personlighet. Det er ikke svaret på spørsmålet du er ute etter, du vil bare piske opp litt skum. Anonymkode: 5c232...943 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #49 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Man må jo likevel utviske holdningene til 7 milliarder mennesker for at de skal godta transpersoner og ikke-binære? Da kan man jo like godt ta steget fullt ut, det vil jo alle tjene på. Du og andre som føler dere som kvinner (eller menn) kan fortsette å føle dere som det selvfølgelig, men dere trenger jo ikke å ha det i passet eller å ha egne garderober av den grunn. Anonymkode: cc320...14b Jeg våger den påstanden at det er lettere å få 7 milliarder til å godta at 2% av befolkninga ikke vil kategoriseres som mann eller kvinne, enn å få de samme 7 milliardene til å godta at de SELV ikke kan kategorisere seg som mann eller kvinne. Anonymkode: 5c232...943 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #50 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg våger den påstanden at det er lettere å få 7 milliarder til å godta at 2% av befolkninga ikke vil kategoriseres som mann eller kvinne, enn å få de samme 7 milliardene til å godta at de SELV ikke kan kategorisere seg som mann eller kvinne. Anonymkode: 5c232...943 Men les hva jeg skriver nå, de kan jo det! Alle bør kunne identifisere seg som hva de vil, men det bør ikke ha noen praktiske eller juridiske konsekvenser. Anonymkode: cc320...14b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/page/2/#findComment-149714878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå