Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #1 Del Skrevet 6. mars 2022 Jeg anser meg selv som åpen og fordomsfri. Det er en selvfølge at ingen skal diskrimineres for hvem eller hva de er. Homofile, bifile, transkjønnede eller født i feil kropp. Jeg syns det er bra at medisinen er kommet så langt at man kan hjelpe mennesker til å trives i kroppen sin. Der jeg sliter med forståelsen er de ikke- binære. De som verken føler seg som kvinne eller mann. Der det ikke er kjønnsorganene som er utfordringen, men at man ikke identifiserer seg som mann/kvinne. Hvordan går det an? Jeg identifiserer meg som kvinne fordi jeg er født med eggstokker og livmor, men jeg går jo ikke rundt og tenker og føler på det? Jeg tenker ikke PÅ at jeg er kvinne, ikke noen gang faktisk. Hvorfor skal jeg identifisere meg på daglig basis som det kjønnet jeg er? Hvilke praktisk betydning har det som et menneske identifiserer seg som det ene eller det andre? Hvorfor har vi behov for et tredje kjønn? Hvorfor er det viktig, praktisk og juridisk? Hvordan føler man det når man ikke er kvinne eller mann? Jeg håper på en saklig diskusjon og er åpen for å ta til meg kunnskap jeg ikke har, for jeg må innrømme at disse tankene strider litt mot mitt eget selvbilde som åpen og fordomsfri. Anonymkode: e3629...00a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #2 Del Skrevet 6. mars 2022 Selvfølgelig tenker du på at du er kvinne hver dag. Du velger klær hver dag, gjør du ikke? Velger kanskje sminke også? Er ikke dette valg du gjør i kraft av at du identifiserer deg som kvinne? eller tar du av og til på dress og slips (for å sette det på spissen) fordi du glemte at du er kvinne? Hver dag tar du valg fordi du er kvinne. Slik er det ikke for de som ikke identifiserer seg som kjønn. De kler seg i de klærne de føler de skal ha på den dagen. Av og til feminint, av og til maskulint. Tror ikke de tenker så mye over det de heller. Men de føler seg ikke som bare det ene eller bare det andre. Anonymkode: 0cdec...015 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #3 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Selvfølgelig tenker du på at du er kvinne hver dag. Du velger klær hver dag, gjør du ikke? Velger kanskje sminke også? Er ikke dette valg du gjør i kraft av at du identifiserer deg som kvinne? eller tar du av og til på dress og slips (for å sette det på spissen) fordi du glemte at du er kvinne? Hver dag tar du valg fordi du er kvinne. Slik er det ikke for de som ikke identifiserer seg som kjønn. De kler seg i de klærne de føler de skal ha på den dagen. Av og til feminint, av og til maskulint. Tror ikke de tenker så mye over det de heller. Men de føler seg ikke som bare det ene eller bare det andre. Anonymkode: 0cdec...015 Vel, mange av de klærne jeg bruker kan også en mann bruke. De kvinnelige klærne jeg bruker har vanligvis noe med mine fysiologiske greier å gjøre - BH og lignende. Ellers tenker jeg aldri på at jeg er kvinne, derfor. Anonymkode: 67bdb...479 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #4 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig tenker du på at du er kvinne hver dag. Du velger klær hver dag, gjør du ikke? Velger kanskje sminke også? Er ikke dette valg du gjør i kraft av at du identifiserer deg som kvinne? eller tar du av og til på dress og slips (for å sette det på spissen) fordi du glemte at du er kvinne? Hver dag tar du valg fordi du er kvinne. Slik er det ikke for de som ikke identifiserer seg som kjønn. De kler seg i de klærne de føler de skal ha på den dagen. Av og til feminint, av og til maskulint. Tror ikke de tenker så mye over det de heller. Men de føler seg ikke som bare det ene eller bare det andre. Anonymkode: 0cdec...015 Jeg velger jo klær ut fra behov og dagsform. En dag jeans og hettegenser og en dag kjole. Er jeg da binær? Det er her jeg detter av lasset, skjønner du. Er det slik at fordi man føler for å velge både dress og kjole (for å sette det på spissen som du gjorde) så trenger man et tredje kjønn? De fleste av oss er vel ca midt på, i hvert fall som kvinner. Valgmulighetene er nok litt snevrere for menn. hi Anonymkode: e3629...00a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #5 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig tenker du på at du er kvinne hver dag. Du velger klær hver dag, gjør du ikke? Velger kanskje sminke også? Er ikke dette valg du gjør i kraft av at du identifiserer deg som kvinne? eller tar du av og til på dress og slips (for å sette det på spissen) fordi du glemte at du er kvinne? Hver dag tar du valg fordi du er kvinne. Slik er det ikke for de som ikke identifiserer seg som kjønn. De kler seg i de klærne de føler de skal ha på den dagen. Av og til feminint, av og til maskulint. Tror ikke de tenker så mye over det de heller. Men de føler seg ikke som bare det ene eller bare det andre. Anonymkode: 0cdec...015 Men dette er overfladiske ting, handler kjønnsidentitet bare om klær og utseende? Hvordan kvinner og menn kler seg varierer mellom kulturer og har endret seg gjennom tidene. Jeg er enig med deg Hi, jeg synes debatten er ganske forvirrende. Anonymkode: 00382...c7e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #6 Del Skrevet 6. mars 2022 Og jeg som vet jeg er kvinne, fordi jeg er født som det med de deler som er del av kvinnekroppen, men ikke føler for å bruke sminke, hater høyhelte sko, skjørt og kjoler. skal jeg tenke over om jeg virkelig er kvinne? folk må få elske den de vil, kle seg som de vil, fyll din versjon av kjønnsrollen fra begge sider av skalaen med hva du vil for meg og bli gravmaskinfører eller sykepleier uavhengig av hvordan du ser ut mellom beina... jeg kan si hun selv om du har vært en han. null problem, hen? ja joda skal svelge den kamelen. men alt det andre? hva om noen føler seg som en sau? jeg følte det på videregående når jeg gjorde som alle andre, men jeg kalt meg jo ikke en sau...(ok litt satt på spissen altså). Men føle kjønnet sitt? fra dag til dag? eh nei... her ramler jeg av, men jeg er snart 50 så jeg er for gammel til å forstå. om alle som har kvinnekropp men ikke liker alt feminint skal plutselig være begge deler eller litt av det og litt av det... og omvendt... ja da tror jeg at jeg har mistforstått og alt og må gå i dyp krise for da burde vel jeg føle at jeg er mann da? mulig jeg bare er treg og trenger 20 år ekstra på å godta alt dette altså, men da kan jeg jo bytte kjønn når jeg er 70 da... Anonymkode: 291d0...aee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #7 Del Skrevet 6. mars 2022 Jeg har jo innsett at det ikke er alt jeg kan forstå. Det er ikke alt jeg må ta stilling til heller. Jeg aner ikke hvordan det er å ikke føle seg som hverken mann eller kvinne. Har ikke peiling. Jeg skulle gjerne likt å vite men det får jeg aldri. Det er ikke vanskelig for meg å identifisere meg som kvinne, eller vite at det er akkurat det jeg er. At det er lett å sette ord på hvordan er noe annet. Jeg vet bare at jeg blir behandlet som det blant både menn og de av samme kjønn, på godt og vondt. Den fordelen har vel ikke binære, så nei jeg skjønner ikke greia. Jeg har likevel null problem med å akseptere det. Hvorfor skal JEG spørre om det er et behov viktig å ha et tredje kjønn egentlig? Om hvilke praksis betydning det må ha for dem det gjelder? Jeg støtter jo heller de som ønsker og krever dette uten spørsmål. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke skal. Anonymkode: 5a115...0e5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #8 Del Skrevet 6. mars 2022 Helt enig med deg HI. Dette ikke-binære synes jeg er noe tull. Jeg er født kvinne, går ikke rundt og føler så mye på det. Anonymkode: 2df77...215 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #9 Del Skrevet 6. mars 2022 Men må du absolutt forstå, kan du ikke bare godta? Det er mye jeg ikke forstår om andres levesett, livsvalg, religion og identitet, men så lenge de ikke plager andre har det vel ikke noe å si? Mangfold er positivt. Kanskje vil du en gang forstå hvis du lytter og tar inn over deg hva de sier, og kanskje ikke. Folk er folk, og det er bra. Anonymkode: ae1e3...251 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #10 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men må du absolutt forstå, kan du ikke bare godta? Det er mye jeg ikke forstår om andres levesett, livsvalg, religion og identitet, men så lenge de ikke plager andre har det vel ikke noe å si? Mangfold er positivt. Kanskje vil du en gang forstå hvis du lytter og tar inn over deg hva de sier, og kanskje ikke. Folk er folk, og det er bra. Anonymkode: ae1e3...251 Tja... jeg bare føler at det endrer ved alt og det skal man ikke bare godta, det må tenkes over. hva om det bare er en greie og så godtar vi alt og så opereres folk som senere innser at de bare har latt seg drive med? unge barn som ikke er ferdig utvuklet i hode endrer kjønn.. Greier ikke se at vi skal endre kjønnets tenkemåter superraskt... Jeg har kollegaer som har byttet kjønn, som er noe den ene dagen og noe annet den andre dagen... Jeg trenger å forstå for å godta. Jeg lytter til øra faller av men jeg må ha tid til å forstå, prossesere for å godta. og hvorfor skal alt gå så fort? kan vi ikek bruke tid på å endre disse pardigmene. sorry akkurat dette med identitet og hva man kan føle det strever jeg med.... jeg lurer på hvorfor vi som sliter i den andre enden av dette spm bare skal kjøres over... for jeg føler meg overkjørt sikkert lik linje som de som vil være alt mulig føler seg seg uglesett... må vi ha så høyt tempo kan vi ikke finne ut av dette i litt roligere tempo. Anonymkode: 291d0...aee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #11 Del Skrevet 6. mars 2022 Jeg er kvinne, men hver gang jeg har mensen, hater jeg egen kropp. Det er ekkelt, smertefullt og veldig ubehagelig. Kanskje jeg kan identifisere meg som og få livmoren fjernet? Hater puppene mine også, kan jeg få dem fjernet? Kan jeg få slippe overgangsalderen? Anonymkode: 00382...c7e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #12 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg er kvinne, men hver gang jeg har mensen, hater jeg egen kropp. Det er ekkelt, smertefullt og veldig ubehagelig. Kanskje jeg kan identifisere meg som og få livmoren fjernet? Hater puppene mine også, kan jeg få dem fjernet? Kan jeg få slippe overgangsalderen? Anonymkode: 00382...c7e Ja, det kan du jo? Det er bare å kjøre på med hormoner og skaffe deg en penis. Hva er hensikten med spørsmålet, dette har jo vært tilgjengelig i mange år? Anonymkode: e3629...00a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #13 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, det kan du jo? Det er bare å kjøre på med hormoner og skaffe deg en penis. Hva er hensikten med spørsmålet, dette har jo vært tilgjengelig i mange år? Anonymkode: e3629...00a Nei, ikke betalt av offentlig helsevesen. Hva med de som ikke føler seg vel med egen hudfarge? Kan de få selvbruning eller hudblekking av helsevesenet? Anonymkode: 00382...c7e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #14 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Tja... jeg bare føler at det endrer ved alt og det skal man ikke bare godta, det må tenkes over. hva om det bare er en greie og så godtar vi alt og så opereres folk som senere innser at de bare har latt seg drive med? unge barn som ikke er ferdig utvuklet i hode endrer kjønn.. Greier ikke se at vi skal endre kjønnets tenkemåter superraskt... Jeg har kollegaer som har byttet kjønn, som er noe den ene dagen og noe annet den andre dagen... Jeg trenger å forstå for å godta. Jeg lytter til øra faller av men jeg må ha tid til å forstå, prossesere for å godta. og hvorfor skal alt gå så fort? kan vi ikek bruke tid på å endre disse pardigmene. sorry akkurat dette med identitet og hva man kan føle det strever jeg med.... jeg lurer på hvorfor vi som sliter i den andre enden av dette spm bare skal kjøres over... for jeg føler meg overkjørt sikkert lik linje som de som vil være alt mulig føler seg seg uglesett... må vi ha så høyt tempo kan vi ikke finne ut av dette i litt roligere tempo. Anonymkode: 291d0...aee Hvorfor må du forstå for å godta akkurat dette? Hvilke konsekvenser har det for deg om du bare godtar det? Nå kan det være at folk angrer, og det er de som har gjort det, men det er jo en liten prosent ift til de som har fått et mye bedre liv. Anonymkode: 5a115...0e5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #15 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, ikke betalt av offentlig helsevesen. Hva med de som ikke føler seg vel med egen hudfarge? Kan de få selvbruning eller hudblekking av helsevesenet? Anonymkode: 00382...c7e Nei. Anonymkode: e3629...00a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #16 Del Skrevet 6. mars 2022 Men nå er det jo ikke bare hun, han og hen. Det er jo så mye annet, at man blir jo veldig forvirret. Og jeg klarer virkelig ikke å henge med. Som barn så hatet jeg å være jente, jeg vill være gutt. Hadde mest guttevenner og likte mest gutteleker. Dukker og barbie var utrolig kjedelig. Og jeg nektet å ha på meg kjoler, jeg brukte jeans og store gensere. Men i dag er jeg fornøyd med at jeg er kvinne. Og hadde jeg vokst opp i dag, og med foreldre som skulle hjelpe, så muligens jeg hadde endt opp med å skifte kjønn, men angret senere. Anonymkode: b0251...203 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #17 Del Skrevet 6. mars 2022 Jeg syns ikke det er rarere å ville være ikke-binær enn å ville skifte kjønn på tradisjonell måte. Derimot sliter jeg med å forstå hvorfor dette med kjønnsidentitet er så viktig for noen. Hvorfor skal vi innføre et tredje kjønn i passet, er det ikke bedre å bare fjerne kjønn der? Hvorfor la folk velge garderobe etter kjønnsidentitet, hvorfor ikke gjøre om alle garderobene til fellesgarderober? Det blir jo lettere for f.eks. barnefamilier også. Anonymkode: cc320...14b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #18 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei. Anonymkode: e3629...00a Hvorfor skal bare de som ikke identifiserer seg som kjønnet sitt få aksept for at de ikke vil leve i kroppen de er født i? Hvorfor ikke samme aksepten for en lubben lav mørk kvinne, som identifiserer seg som en slank høy hvit kvinne. Det er jo diskriminering! Anonymkode: 00382...c7e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #19 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke bare mulig st du er treg altså. Du ER det. Sluttet å forstå fordi du nærmer deg 50? Virkelig? Jeg har ærlig talt mye større problem med å skjønne slike som deg enn binære. Og da er jeg ærlig. Anonymkode: 5a115...0e5 Ok, jeg kommer vel fra en annen plass en deg... jeg har beveget meg mer enn du tror... fra strengt misjonmiljø til å være trygg på at homofili er greit, at man kan fylle roller med hva som helst fra begge sier. men jeg er altså ikke i mål på dette. Jeg er faktisk glad for å å brukt de åra på prosessen. Det har ikke med aldere å gjøre, men oppvekst preger en... men jeg ønsker også forståelse at ikke alle er "miniskjørt og fri flyt av alt person". og jeg må og få ha en plass i denne diskusjonen. Jeg (og mine likesinnede) sier og endel av samfunnet. Og det skal sies at jeg når jeg er skeptisk til kjønnsendrende operasjoner så er jeg også imot plastiske operasjoner for skjønnhetens skyld. så ja jeg er konservativ og må få bruke den tiden det tar... Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det hadde vært fint om vi kunne holde oss til å diskutere tema og unngå personangrep. hi Anonymkode: e3629...00a Dette var ikke personangrep. Hun skrev selv at hun var treg, og jeg bekreftet at hun var, så hennes ord! Dessuten er det vel forventet i en slik tråd at intoleranse, dømming og latterliggjøring vil komme, og skal vi få lov til å ta til motmæle da? Vet du jeg tok meg ikke nær av dette.. skal mer til å krenke meg. Jeg tåler mye jeg. Jeg vet jeg burde bare godta alt og gjør man ikke det er man vel treg da. Men noen av oss trenger litt mer tid.. Jeg går ikke offentlig ut. jeg sier ikke til mine kollegaer at de tar feil. jeg behandler dem som det de sier de er. Jeg prøver ikke å latterliggjøre. jeg undrer meg... Jeg dømmer ingen. helt greit å feste med kompisen i kjole men jeg sliter med å forstå det, men jeg rakker ikke ned på han? sier ikke noe til han. Og når vi trenger en mann til å gjøre noe på jobb (ja hos oss må vi bruke mannsrollen, styrken og utseende til det av og til) sender jeg inn Jakob som før het Lise men ser ut som en mann, og ikke Per som i dag kler seg som en Lise. og omvendt. Må det en dame inn så sender jeg inn en som ser ut som en dame, de som da føler seg som mann men ser ut som dame sendes ikke inn og da blir det muligens feil for den gruppen og, men alle til lags kan jeg ikke gjøre.. her går det på hvem som kan gjøre arbeidsoppgaven. Men kan jeg ikke få lov til å synes at dette med føleri er rart, at jeg må få tid? Vi er bygd forskjellig og noen må ha mer kunnskap og forskning og forstå ting for å godta. Vi er alle ulike og nå føler jeg at vi som er slik rakkes ned på. Men det skal mer til en at noen syns jeg er treg og dum for såre, krenke meg altså. Anonymkode: 291d0...aee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #20 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men nå er det jo ikke bare hun, han og hen. Det er jo så mye annet, at man blir jo veldig forvirret. Og jeg klarer virkelig ikke å henge med. Som barn så hatet jeg å være jente, jeg vill være gutt. Hadde mest guttevenner og likte mest gutteleker. Dukker og barbie var utrolig kjedelig. Og jeg nektet å ha på meg kjoler, jeg brukte jeans og store gensere. Men i dag er jeg fornøyd med at jeg er kvinne. Og hadde jeg vokst opp i dag, og med foreldre som skulle hjelpe, så muligens jeg hadde endt opp med å skifte kjønn, men angret senere. Anonymkode: b0251...203 Ja, det er slik jeg tenker også. Jeg tenker at det finnes to kjønn og så er det et enormt rom å funne ut hvem man er innen disse to kjønnene. Jeg føler at aksepten for å være annerledes er svært stor i de fleste miljø. Samtidig tenker jeg at de som krever et rom for hver legning, eller hva man kaller det, skaper svært trange rom. Om man blir presset i ganske ung alder til å tilhøre det ene eller det andre så kan det bli vanskeligere å bryte ut senere. Jeg har en venninne som i hele oppveksten kledde og tedde seg som gutt. Hun hatet å komme i puberteten, få pupper og former. Men hun forelsket seg i gutter og var aldri egentlig i tvil om at det var jente hun var. Hun har supre foreldre som, om det hadde skjedd i disse dager, nok hadde vært svært åpne for å utforske om hun egentlig var født i feil kropp og satt i gang med utredning osv. Hun selv sier nå at det faktisk kunne endt katastrofalt, fordi siden hun hatet sine kvinnelige former så kunne hun lett blitt overbevist om at hun egentlig heller var gutt. Nå som 45 åring er hun absolutt kvinne og hun ser med gru på hvor stor del av den offentlige debatten dette har blitt. Hun mener at mange barn blir styrt i feil retning av velmenende foreldre og helsepersonell. Det er en hårfin linje mellom aksept og forventning hi Anonymkode: e3629...00a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #21 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ok, jeg kommer vel fra en annen plass en deg... jeg har beveget meg mer enn du tror... fra strengt misjonmiljø til å være trygg på at homofili er greit, at man kan fylle roller med hva som helst fra begge sier. men jeg er altså ikke i mål på dette. Jeg er faktisk glad for å å brukt de åra på prosessen. Det har ikke med aldere å gjøre, men oppvekst preger en... men jeg ønsker også forståelse at ikke alle er "miniskjørt og fri flyt av alt person". og jeg må og få ha en plass i denne diskusjonen. Jeg (og mine likesinnede) sier og endel av samfunnet. Og det skal sies at jeg når jeg er skeptisk til kjønnsendrende operasjoner så er jeg også imot plastiske operasjoner for skjønnhetens skyld. så ja jeg er konservativ og må få bruke den tiden det tar... Dette var ikke personangrep. Hun skrev selv at hun var treg, og jeg bekreftet at hun var, så hennes ord! Dessuten er det vel forventet i en slik tråd at intoleranse, dømming og latterliggjøring vil komme, og skal vi få lov til å ta til motmæle da? Vet du jeg tok meg ikke nær av dette.. skal mer til å krenke meg. Jeg tåler mye jeg. Jeg vet jeg burde bare godta alt og gjør man ikke det er man vel treg da. Men noen av oss trenger litt mer tid.. Jeg går ikke offentlig ut. jeg sier ikke til mine kollegaer at de tar feil. jeg behandler dem som det de sier de er. Jeg prøver ikke å latterliggjøre. jeg undrer meg... Jeg dømmer ingen. helt greit å feste med kompisen i kjole men jeg sliter med å forstå det, men jeg rakker ikke ned på han? sier ikke noe til han. Og når vi trenger en mann til å gjøre noe på jobb (ja hos oss må vi bruke mannsrollen, styrken og utseende til det av og til) sender jeg inn Jakob som før het Lise men ser ut som en mann, og ikke Per som i dag kler seg som en Lise. og omvendt. Må det en dame inn så sender jeg inn en som ser ut som en dame, de som da føler seg som mann men ser ut som dame sendes ikke inn og da blir det muligens feil for den gruppen og, men alle til lags kan jeg ikke gjøre.. her går det på hvem som kan gjøre arbeidsoppgaven. Men kan jeg ikke få lov til å synes at dette med føleri er rart, at jeg må få tid? Vi er bygd forskjellig og noen må ha mer kunnskap og forskning og forstå ting for å godta. Vi er alle ulike og nå føler jeg at vi som er slik rakkes ned på. Men det skal mer til en at noen syns jeg er treg og dum for såre, krenke meg altså. Anonymkode: 291d0...aee Vet du hva? Det var din undervurdering av deg selv jeg resgerte på. Du er treg, du har gitt opp å forstå pga alderen. Klart dette ikke akkurat motiverer deg til å jobbe for forståelse heller! Du har jo på en måte resignert. Den feilen hadde jeg selv når det gjaldt problemløsning. Jeg trodde det var bedt å "gi det tid" så ville det løse seg av seg selv. Det er jo bedre å lære seg måter å være løsnings orientert på. Jeg tar med eksempelet fordi jeg ikke prøver å være "bedre selv". Anonymkode: 5a115...0e5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #22 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Ja, det er slik jeg tenker også. Jeg tenker at det finnes to kjønn og så er det et enormt rom å funne ut hvem man er innen disse to kjønnene. Jeg føler at aksepten for å være annerledes er svært stor i de fleste miljø. Samtidig tenker jeg at de som krever et rom for hver legning, eller hva man kaller det, skaper svært trange rom. Om man blir presset i ganske ung alder til å tilhøre det ene eller det andre så kan det bli vanskeligere å bryte ut senere. Jeg har en venninne som i hele oppveksten kledde og tedde seg som gutt. Hun hatet å komme i puberteten, få pupper og former. Men hun forelsket seg i gutter og var aldri egentlig i tvil om at det var jente hun var. Hun har supre foreldre som, om det hadde skjedd i disse dager, nok hadde vært svært åpne for å utforske om hun egentlig var født i feil kropp og satt i gang med utredning osv. Hun selv sier nå at det faktisk kunne endt katastrofalt, fordi siden hun hatet sine kvinnelige former så kunne hun lett blitt overbevist om at hun egentlig heller var gutt. Nå som 45 åring er hun absolutt kvinne og hun ser med gru på hvor stor del av den offentlige debatten dette har blitt. Hun mener at mange barn blir styrt i feil retning av velmenende foreldre og helsepersonell. Det er en hårfin linje mellom aksept og forventning hi Anonymkode: e3629...00a Jeg er 100% enig med deg. Hvordan kan noen si at de ikke føler seg som mann eller ikke føler seg som kvinne? Hvordan vet de hvordan en fra det motsatte kjønnet føler seg? Det meste av dette hadde vært løst ved å gjøre rammene for hva en mann og en kvinne er, MYE større enn hva som er tilfellet idag. Og til dere som sier "hvorfor skal du forstå, er det ikke bare å akseptere?" Selvsagt skal man forsøke å forstå! Hvordan skulle det gå om man bare aksepterte alt noen sier uten noen form for debatt? Anonymkode: 113a0...60b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #23 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Nei, ikke betalt av offentlig helsevesen. Hva med de som ikke føler seg vel med egen hudfarge? Kan de få selvbruning eller hudblekking av helsevesenet? Anonymkode: 00382...c7e Jeg kjenner ingen ikke-binære som har fått det dekket av staten, de fleste har dekket dette på egenhånd, samme med de som er trans. Nåløyet for å få dette dekket offentllig er knøttlite og feil sko eller feil klær er nok til at rikshospitalet gir deg avslag. Men det har blitt billigere å få gjort det privat enn det var før, evt må man finne riktig lege for å få dekket medisiner og resten må tas når man har råd. Ellers er jeg kvinne, føler meg som kvinne og har verken noe imot pupper ellers mensen, jo da, de er begge forferdlig upraktiske innimellom, men jeg hater ikke meg selv fordi jeg har en livmor eller pupper, de er en del av meg og slik er det bare ikke. Å bruke binder for meg hadde bare vært rart, selv om jeg har fått innvilget brystreduksjon pga ryggen, kunne aldri falt meg inn å fjerne de helt. Derav er jeg kvinne, og kan aldri greie å sette meg inn i hvordan de tenker, og det er også individuelt. En kamerat ville fjerne alt, ingen tvil, alt som var kvinnelig med han var ekkelt og han taklet det ikke, på andre siden har ei venninne beholdt penis fordi hun ikke har råd til operasjon selv og er helt ok med dette, men ellers er hun kvinnelig. Anonymkode: 85fcd...e87 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #24 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er 100% enig med deg. Hvordan kan noen si at de ikke føler seg som mann eller ikke føler seg som kvinne? Hvordan vet de hvordan en fra det motsatte kjønnet føler seg? Det meste av dette hadde vært løst ved å gjøre rammene for hva en mann og en kvinne er, MYE større enn hva som er tilfellet idag. Og til dere som sier "hvorfor skal du forstå, er det ikke bare å akseptere?" Selvsagt skal man forsøke å forstå! Hvordan skulle det gå om man bare aksepterte alt noen sier uten noen form for debatt? Anonymkode: 113a0...60b Fordi en må avfinne seg med at det er ting man ikke kan forstå. Vi har jo problemer her med å selv forklare hvorfor vi identifiserer oss som kvinner! Kanskje en bør forstå seg selv først i det minste? Anonymkode: 5a115...0e5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2022 #25 Del Skrevet 6. mars 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jeg tenker at det finnes to kjønn og så er det et enormt rom å funne ut hvem man er innen disse to kjønnene. Jeg føler at aksepten for å være annerledes er svært stor i de fleste miljø. Samtidig tenker jeg at de som krever et rom for hver legning, eller hva man kaller det, skaper svært trange rom. Om man blir presset i ganske ung alder til å tilhøre det ene eller det andre så kan det bli vanskeligere å bryte ut senere. Anonymkode: e3629...00a Det virker på meg som om folk overser den store elefanten i rommet, nemlig hvorfor vi har kjønnskategorier i det hele tatt. Alle snakker om hvem som skal få konkurrere i kvinneklassen, ingen snakker om hvorfor vi har en kvinneklasse i det hele tatt. Er det egentlig naturlig med den typen oppdeling av idrett i 2022? (Jeg skjønner at det var nødvendig før, for å få jenter og kvinner ut av hjemmet og for å la dem få bruke og trene kroppene sine på samme måte som menn, men i dag faller det argumentet bort. De fleste trener jo for å holde seg i form, og trenger ingen konkurranser å delta i. ) Man ser at mange ikke passer inn i de to etablerte kategoriene, men i stedet for å fjerne dem, lager man nå flere og mindre kategorier. Ingen blir vel friere av det? Anonymkode: cc320...14b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427671-ikke-bin%C3%A6re-transkj%C3%B8nnet-og-det-tredje-kj%C3%B8nn/#findComment-149714551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå