Gå til innhold

Negativ og sur samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg er så drittlei av alt det negative og kjeftete samboeren min! Vi har vært samen i 11 år snart, jeg har 2 barn fra før av. 

han kan ikke snakke skikkeligt. Rioer og skriker, og ingenting er godt nok. Kjefter for ting som ikke har skjedd enda, kaller seg for realist. Jeg er syk med utmattelse og han trykker meg enda mer ned med denne oppførselen. Han sier til ungene at de må ta hensyn til meg osv, men han derimot skriker og krangler rundt meg hele tiden. Sa til han her om dagen: du kan ikke forlange at ungene skal ta hensyn når du selv ikke gjør det. Nei da fikk jeg høre det, da kunne jeg fint bare klare meg selv gitt! Han ser det virkelig ikke selv og har ikke tall på hvor mange samtaler jeg har hatt om akkuratt dette. Ja jeg vet jo at det er slitsomt for han ig å leve med ei som er syk, men fader heller hele verden trenger ikke ramle ned for det! Han er frisk og rask, kan jobbe, lufte seg og egentlig gjør hva han vil men neida.. klage å syte over alt og ingenting! Han har alltid gjort det, selv når han var yngre. 
jeg føler meg låst i dette forholdet, jeg er for syk til å klare meg alene med barna og barna har ikke kontakt med barnefar. 

Anonymkode: 4708a...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han føler seg enda mer låst i forholdet enn hva du gjør? At det er ren frustrasjon som kommer ut. 

Anonymkode: e4c02...d4e

Skrevet

Kanskje er det siste avsnittet som er problemet? Han sitter med en samboer og to barn som ikke er hans, men som du overlater ansvaret for fordi du ikke klarer det alene? Han har altså ansvaret for deg og to barn som ikke er hans? Og du blir fordi du ikke klarer barna uten hans hjelp?

Jeg ville gått. Barna er drillet i å ta hensyn til deg, så det bør gå bra

Anonymkode: 9b429...e97

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje han føler seg enda mer låst i forholdet enn hva du gjør? At det er ren frustrasjon som kommer ut. 

Ikke vet jeg. Jeg slo opp med han i fjor på denne tiden og var klar for salg av hus osv, men han ville ikke gi slipp på meg. Lovet at alt skulle bli bedre osv, så tviler egentlig på det. Han er født negativ, det merket jeg i starten av forholdet også. Vi var i 80 års burtsdag for olderfaren hans etter vi hadde vært samen i 1 år og han klager og hisset seg opp. Og da sa moren hans til meg, bare la det gå.. da fikk jeg hakeslepp

Skrevet

Kanskje er det siste avsnittet som er problemet? Han sitter med en samboer og to barn som ikke er hans, men som du overlater ansvaret for fordi du ikke klarer det alene? Han har altså ansvaret for deg og to barn som ikke er hans? Og du blir fordi du ikke klarer barna uten hans hjelp?

Jeg ville gått. Barna er drillet i å ta hensyn til deg, så det bør gå bra

Nå er det kun de 3 siste årene jeg har vert så syk, men han har alltid vært slik. Jeg har tenkt.. det går nok bedre men det har jo bare blitt verre. Jeg slo opp i fjor og skulle selge hus og alt men han ville ikke og ønsket meg tilbake.

barna er ikke så flinke å ta hensyn alltid nei og det har mye med når de ser at han ikke gjør det. 
når du kun klare å gjør basiske ting som å gå på do og dusje på det verste så er det ikke bra for barna. Og hjelp utenfra er håpløst.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ikke vet jeg. Jeg slo opp med han i fjor på denne tiden og var klar for salg av hus osv, men han ville ikke gi slipp på meg. Lovet at alt skulle bli bedre osv, så tviler egentlig på det. Han er født negativ, det merket jeg i starten av forholdet også. Vi var i 80 års burtsdag for olderfaren hans etter vi hadde vært samen i 1 år og han klager og hisset seg opp. Og da sa moren hans til meg, bare la det gå.. da fikk jeg hakeslepp

Så du klarte barna i fjor men ikke nå? Kanskje dette destruktive forholdet gjør deg dårligere? Du burde nok dra. Hvis du ikke vil det, så vet jeg ikke hvorfor du klager. 

Skrevet

Jeg synest det er virkelig sårt og grusomt å være så syk som jeg er og når det er ingen hjelp eller oppfølging å få.

å må fortsette i ett forhold som man egentig ikke ønsker og som gjør deg ikke bedre, men du har ikke noe valg.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det kun de 3 siste årene jeg har vert så syk, men han har alltid vært slik. Jeg har tenkt.. det går nok bedre men det har jo bare blitt verre. Jeg slo opp i fjor og skulle selge hus og alt men han ville ikke og ønsket meg tilbake.

barna er ikke så flinke å ta hensyn alltid nei og det har mye med når de ser at han ikke gjør det. 
når du kun klare å gjør basiske ting som å gå på do og dusje på det verste så er det ikke bra for barna. Og hjelp utenfra er håpløst.

Hvordan synes du barna skal vokse opp da? Lære seg til å skjelle ut partneren sin? Hvis du visste hvordan han er for 10 år siden og enda ikke har gjort noe med det, så kan det virke litt tafatt eller naivt? Og om du klarte deg alene i fjor, men ikke i år, så tenker du at dette kan blir bedre, eller at dette er det beste? 
Det kan også være at samboeren din er veldig glad i dere alle 3, men at det er veldig frustrerende å ta seg av dere alle. 

Skrevet

Så du klarte barna i fjor men ikke nå? Kanskje dette destruktive forholdet gjør deg dårligere? Du burde nok dra. Hvis du ikke vil det, så vet jeg ikke hvorfor du klager. 

Nei han flyttet aldri ut, vi eiger hus samen og han hadde ikke råd å leie før vi fikk solgt huset. Men den prosessen gjor meg enda sykere. Jeg lå syk i over 6 mnd etter dette pga all ansvar på meg. 
har ingenting med at jeg ikke vil, men jeg kan ikke! Hvis du er syk og ligger på sofaen eller i senga 24/7 og har barn så er ikke det forsvarlig å bo alene! Er det som er problemet! 

Skrevet

Hvordan synes du barna skal vokse opp da? Lære seg til å skjelle ut partneren sin? Hvis du visste hvordan han er for 10 år siden og enda ikke har gjort noe med det, så kan det virke litt tafatt eller naivt? Og om du klarte deg alene i fjor, men ikke i år, så tenker du at dette kan blir bedre, eller at dette er det beste? 
Det kan også være at samboeren din er veldig glad i dere alle 3, men at det er veldig frustrerende å ta seg av dere alle. 

Hvis du leser de andre komentarene jeg har skrevet så slipper jeg å skrive de om igjen. 
skal barna vokse opp med å være voksne nå og gjør alt hjemme? Er det bedre mener du? 
det er så lett å spør om hva som skjedde for 10 år siden, man blir vell litt blind og ser det i etterkant når årene har gått??

Skrevet

Hvordan tenker du at livet til barna er nå? Med en syk mor og en stefar som bare kjefter. 

Anonymkode: f26a3...458

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan tenker du at livet til barna er nå? Med en syk mor og en stefar som bare kjefter. 

Trur du ikke jeg tenker på dette hver dag? Hva kan jeg gjør med det? Overlate ungene mine til bv? Skal alle syke foreldre levere fra seg ungene? 
hvis du tenker deg litt før du spør om noe så dumt! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og hvor er hjelpen henne? Jeg har søkt om hjelp til barna og meg men ingen hjelp å få. Hva skal jeg gjør da? 

Skrevet

Trur du ikke jeg tenker på dette hver dag? Hva kan jeg gjør med det? Overlate ungene mine til bv? Skal alle syke foreldre levere fra seg ungene? 

Hvis man ikke klarer å ta seg av sine egne barn, og er avhengig av en som mishandler seg for å gjøre det, så ville kanskje det vært best. Men, som alenemor og kronisk syk får du mer hjelp enn som alenemor med samboer. Du kan få hjelp av barnevernet uten at barna blir tatt også. Og etterhvert blir du kanskje bedre (når du slipper å leve som du gjør nå), og så kan du bli lykkelig igjen

Skrevet

Hvis man ikke klarer å ta seg av sine egne barn, og er avhengig av en som mishandler seg for å gjøre det, så ville kanskje det vært best. Men, som alenemor og kronisk syk får du mer hjelp enn som alenemor med samboer. Du kan få hjelp av barnevernet uten at barna blir tatt også. Og etterhvert blir du kanskje bedre (når du slipper å leve som du gjør nå), og så kan du bli lykkelig igjen

Så jeg som er kronisk syk, ikke har valgt det selv, skal straffe barna med å sende de vekk til andre ukjente personer når det ikke foreligger noen som helst problemer med barna?? Er det virkelig det du sier? Blir helt satt ut jeg. Håper ikke du havner i den situasjonen der du blir syk og noen sier at de kjæreste har og er eneste grunnen til at du klare å se noe lysglimt i livet skal vekk til noen andre bare for at helsevesenet ikke tilbyr noe som helst hjelp.

jeg snakket med barnevernet og de så ingen som helst grunn for at mine barn skal ut av hjemmet eller noe slike tiltal. De hadde det godt hjemme der de var

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og selv om man er syk så betyr det ikke at man ikke kan gi de oppmerksomhet, se de osv selv om man ikke kan gjør de fysiske tingene. Er det noe mine barn ikke mangler så er det å bli sett, hørt eller mangel på kjærlighet. Jeg har en syk kropp men ikke syky hode

Skrevet

Før du forsøkte å gå fra ham i fjor var du frisk nok til å greie deg alene?

Ikke rart du ble dårligere når han sabotterte bruddet og trenerte det og laget problemer og overlot alt til deg.

Jeg er temmelig sikker på at du blir langt sykere av å bo med denne mannen, for det du (og barna!) lever med, det er en form for psykisk vold! Det er utmattende og tapper enormt for krefter, selv for en som er frisk. Å bli kvitt ham vil da trolig på sikt gjøre deg langt friskere.

Men siden du ikke synes å greie den tanken nå... jeg ville forsøkt å ta video av ham når han roper og skriker slik, uten at han vet om det og så vist ham det når han var rolig en annen gang. Det er ikke sikkert han er klar over hvor ille han er. Og så ville jeg fått ham med på familievernkontoret. Hvis han ikke er klar over hvor ille han er, så kan det hende han blir motivert til å få hjelp for sinnet sitt som fører til så mye roping og kjefing. Det er helt sikkert ting han også har behov for å lufte, for det er ikke bare bare å føle at han må ta alt ansvar for barn som ikke er hans, selv om han er glad i dem og egentlig gjerne gjør det. Så han gjør en innsats for deg og dere som en familie som han også trenger anerkjennelse for, for at han skal føle seg verdsatt også. Det går begge veier. Om han innser hvor negativ den ropingen og kjeftingen hans er, og dere søker hjelp, så er det mulig å løse, hvis begge to er motiverte til det.

Det som er sikkert, det er at barna tar skade av å ha det slik du beskriver. Og du tar skade og blir dårligere, fordi du hele tiden lever på akkord med deg selv og egen samvittighet overfor barna. Blir det for ille, og han ikke vil bli med på fvk, da kan krisesenteret være en løsning for deg og ungene inntil huset er solgt og du og ungene kan flytte inn i en enklere leilighet.

Anonymkode: 35253...973

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og hvor er hjelpen henne? Jeg har søkt om hjelp til barna og meg men ingen hjelp å få. Hva skal jeg gjør da? 

Først må dere en tur på familievernkontoret. Greit at mannen er sliten eller hva det nå er, men det unnskylder ikke at han roper, skriker og kjefter.

Anonymkode: 87e35...af1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo praktisk hjelp hun trenger. Hvis hun er så syk at hun ikke makter mer enn å gå på do uten hjelp, så er det ikke barnevernet som kan fikse det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg synest det er virkelig sårt og grusomt å være så syk som jeg er og når det er ingen hjelp eller oppfølging å få.

å må fortsette i ett forhold som man egentig ikke ønsker og som gjør deg ikke bedre, men du har ikke noe valg.. 

Du har et valg. Hvorfor tenker du at du må være i et forhold som er destruktivt for alle i familien? Hvis du er så syk at du ikke klarer barna, så må du gi beskjed til legen. Han eller hun vet jo hvor syk du er! Da får vedkommende melde fra til BV, så de setter igang tiltak så dere får hjelp. De overser helst ikke meldinger fra lege altså! 

Det er skadelig for barna å være i dette. Å høre voksne som kjefter og krangler er psykisk mishandling, hverken mer eller mindre. En sjelden gang er ikke særlig bekymringsverdig, men i den grad de opplever det så er det akkurat det. De må også forholde seg til en mor som er så dårlig at å gå på badet er det hun klarer. Barn skal heller ikke ta ansvar for de voksne som dine får beskjed om å gjøre! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men i fjor kunne du klare deg alene? Og hva skjer om mannen går? Det virker jo ikke som han er spesielt lykkelig heller. 

Jeg vet at det er tøft å høre og jeg sier det ikke for å være slem, men du lar barna dine vokse opp med psykisk vold. 

Skrevet

Hvilken sykdom er dette og hvor gamle er barna?

Anonymkode: 4716f...b74

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er jo praktisk hjelp hun trenger. Hvis hun er så syk at hun ikke makter mer enn å gå på do uten hjelp, så er det ikke barnevernet som kan fikse det.

Hvis hun er så syk at hun ikke kan ta seg av barna, og barna lever under psykisk vold, så jo, da er det mye barnevernet kan hjelpe med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Og selv om man er syk så betyr det ikke at man ikke kan gi de oppmerksomhet, se de osv selv om man ikke kan gjør de fysiske tingene. Er det noe mine barn ikke mangler så er det å bli sett, hørt eller mangel på kjærlighet. Jeg har en syk kropp men ikke syky hode

Noen barn elsker sjokolade også, og noen barn får det av foreldrene hele tiden. Det er ikke dermed sagt at det er bra for dem over tid.

Det er bra de blir sett, hørt og elsket, men det er ikke alt de trenger

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nei han flyttet aldri ut, vi eiger hus samen og han hadde ikke råd å leie før vi fikk solgt huset. Men den prosessen gjor meg enda sykere. Jeg lå syk i over 6 mnd etter dette pga all ansvar på meg. 
har ingenting med at jeg ikke vil, men jeg kan ikke! Hvis du er syk og ligger på sofaen eller i senga 24/7 og har barn så er ikke det forsvarlig å bo alene! Er det som er problemet! 

Da er han jo pleieren din og jeg skjønner veldig godt han blir frustrert. Jeg hadde heller ikke villet leve med noen jeg måtte pleie. 

Anonymkode: df7e9...ab4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...