Anonym bruker Skrevet 3. mars 2022 #1 Skrevet 3. mars 2022 Jeg har tre pallekarmen. I den ene vil jeg ha mandelpoteter, i den andre gulrøtter, men jeg er usikker på den tredje. Jeg har prøvd meg på sellerirot og purre, men det gikk smått. Salater blir spist opp av brunsnegler, så det går ikke. Hva skal dere så og plante i år? Anonymkode: cefca...c07
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2022 #2 Skrevet 3. mars 2022 Jeg kjøpte ferdig sådd stangselleri. De var vel ca 10cm tynne små greier når jeg kjøpte de, såhadde ikke helt trua men ungene skulle ha. Det mest vellykkede jeg har hatt faktisk. De sto i potter rundt i hagen siden jeg ikke hadde plass noe sted (vi tok litt av når vi hadde drivhus) Disse vokste så mye og vi tok bare av stilker ytterst. Det så ikke ut som vi såiste noe, men ungene gikk og knasket hele dagen. Vennene deres spiste også og de hadde venner innom veldig ofte. Hvor tidlig en bør plante dette for å få de store nok før ute sesongen aner jeg ikke siden jeg kjøpte planter,men vil nok kanskje tro deg er rundt nå. Kinesisk hvitløk er en super ting å ha der det litt plass. Stikk en kinesisk hvitløk i jorden og bruk gresset som kommer. Det smaker gressløk med en mild hvitløkssmak. Selv om du klipper av det du skal ha så fortsetter det å komme. Du kan klippe og fryse det ned. Jeg har fått flere hvitløk noen ganger, men det er gresset vi vil ha. Ungene syns eggesalat med dette er kjempe godt. Min mor som ikke liker hvitløk syns dette er veldig godt, så en litt anderledes ting å ha i hagen som ikke tar plass. Om jeg har hvitløk i kjøleskapet som har fått en grønn tupp stapper jeg den i jorden ute og noen uker etter kan jeg bruke av den. Om den står innimellom jordbær, blomster ellerr annet bryr meg lite, for det kommer bare tynt og litt høyt gress. Det breier seg ikke ut. Anonymkode: a7131...b97
Musemor med tre søte små Skrevet 3. mars 2022 #3 Skrevet 3. mars 2022 Til nå har jeg sådd chili, paprika, tomater-microbusk, vannmelon, gresskar, blodbeger og stemorsblomster. Regner med at jordbærene og staudene kommer opp i år også når det blir litt mer vår. Skal så erteblomster, sukkererter og solsikke, men det venter jeg litt med Hva jeg skal ha i den ene av pellekassene er jeg ikke sikker på, muligens gulrøtter
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2022 #4 Skrevet 3. mars 2022 Da ville jeg gått for en rad med sukkererter langs kanten, med noe de kan klatre på, og et par busktomst-planter ment for Friland, eller en squash. Jeg har sådd fire typer paprika, åtte typer chili, 8-10 ulike tomatsorter, aubergine og diverse urter. Bare 3-4 frø av hver sort. Noe beregnet for drivhus, og andre ting som trives i varme kroker på terrassen og langs fjell i hagen. Micromtomat som «bor» i kjøkkenvinduet. I tillegg blir det gresskar, squash, agurk, reddik, diverse beter, salat, spinat mm. Vi får se hva jeg finner på i løpet av våren. Og ja, jeg er fullt klar over at frø-galskapen har tatt litt av😉 Anonymkode: 81928...a30
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2022 #5 Skrevet 3. mars 2022 Hjertelig takk for ideene, dere! Da tror jeg at jeg går for litt hvitløk og stangselleri. Spennende! HI Anonymkode: cefca...c07
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2022 #6 Skrevet 3. mars 2022 Masse poteter, litt jordbær, og kanskje tomat og agurk i drivhuset Anonymkode: 7d6c7...e66
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2022 #7 Skrevet 3. mars 2022 Anbefaler deg heller å få tak i det som heiter kinesisk graslauk av nokon ..den kjem igjen år etter år ..sabla god 👍 Anbefaler squash , den gir garantert masse avling 😃heilt til frosten tar den . Eg planter altid mais i pallekarm og ein squash på enden..det funker fint . Anonymkode: f8977...302
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2022 #8 Skrevet 3. mars 2022 Mais. Plantet det flere år. Gror som bare det og tåler norsk klima godt. Ungene elsker maiskolber. Anonymkode: 4517f...62e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2022 #9 Skrevet 3. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Anbefaler deg heller å få tak i det som heiter kinesisk graslauk av nokon ..den kjem igjen år etter år ..sabla god 👍 Anbefaler squash , den gir garantert masse avling 😃heilt til frosten tar den . Eg planter altid mais i pallekarm og ein squash på enden..det funker fint . Anonymkode: f8977...302 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mais. Plantet det flere år. Gror som bare det og tåler norsk klima godt. Ungene elsker maiskolber. Anonymkode: 4517f...62e Jeg prøvde mais sommeren 2020. De ble sånn ca 15-20 cm høye og bar ingen frukt. Rart, for pallekarmen de sto i står sørvendt med masse sol og gode temperaturer. Jeg vannet de godt også, men det ble ingenting. HI Anonymkode: cefca...c07
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2022 #10 Skrevet 3. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hjertelig takk for ideene, dere! Da tror jeg at jeg går for litt hvitløk og stangselleri. Spennende! HI Anonymkode: cefca...c07 Du er nok for sent ute for hvitløk. De må settes på høsten, rett før frost, uten en kuldeperiode får de ikke fedd, og for kort vekstperiode. Anonymkode: 81928...a30
prekæs Skrevet 4. mars 2022 #11 Skrevet 4. mars 2022 Ville gått for 3-4 tomatplanter av forskjellig type og muligens aspargesbønner. Med riktig stell og vær har du tomater fra juni til frosten kommer. Aspargesbønner gir også rikelig utbytte over tid. Selv har jeg forsøkt mye i mine paller og mener enkelte planter som eksempelvis mais og rødbeter krever mye jobb med lite utbytte.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2022 #12 Skrevet 4. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg prøvde mais sommeren 2020. De ble sånn ca 15-20 cm høye og bar ingen frukt. Rart, for pallekarmen de sto i står sørvendt med masse sol og gode temperaturer. Jeg vannet de godt også, men det ble ingenting. HI Anonymkode: cefca...c07 Så rart. Pleier plante seks busker og får tre på hver busk. Slår aldri feil av alt vi planter. Prøv igjen. 😊 Anonymkode: 4517f...62e
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2022 #13 Skrevet 4. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Så rart. Pleier plante seks busker og får tre på hver busk. Slår aldri feil av alt vi planter. Prøv igjen. 😊 Anonymkode: 4517f...62e Ja, kanskje det? Jeg prøvde løk to år på rad, og de vokste heller ingenting. De var akkurat like små utpå høsten. Skuffende, og skjønner ikke hva jeg gjorde galt - løk skal jo være lett. HI Anonymkode: cefca...c07
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 4. mars 2022 #14 Skrevet 4. mars 2022 Grønnsaker Gul løk Vårløk Purreløk Gulrot Mandelpoteter Asterixpoteter Blå congopotet Squash Agurk Gresskar Tomat (3 typer) Hvitløk Jordskokk Div salat Masse krydderurter Har i tillegg masse jordbær, bringebær, div bærbusker og frukttrær😊 Blomster Blodbeger Stemor Middagsblomst Nemesia danish flag Klokkeranke Solsikke Har i tillegg store mengder stauder/løk så nok å henge fingrene i🙈
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2022 #15 Skrevet 4. mars 2022 ("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge skrev (5 timer siden): Grønnsaker Gul løk Vårløk Purreløk Gulrot Mandelpoteter Asterixpoteter Blå congopotet Squash Agurk Gresskar Tomat (3 typer) Hvitløk Jordskokk Div salat Masse krydderurter Har i tillegg masse jordbær, bringebær, div bærbusker og frukttrær😊 Blomster Blodbeger Stemor Middagsblomst Nemesia danish flag Klokkeranke Solsikke Har i tillegg store mengder stauder/løk så nok å henge fingrene i🙈 Wow! 👏 Anonymkode: cefca...c07
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2022 #16 Skrevet 4. mars 2022 Jeg skal ha gulrot i melkekartong i år også. Fikk masse gulrot i fjor. Squash var også kjempelett å få til. I oktober satte jeg hvitløk, håper de kommer opp i år (de jeg satte i forfjor kom opp, men forsvant så ingen suksess - nytt forsøk nå😊). I tillegg skal jeg kjøpe litt setteløk, og rødbeter. Tomater skal jeg også prøve på. Ellers så skal jeg bruke sommeren til å klargjøre hagen for å dyrke poteter. Det er et større prosjekt som jeg må bruke vår, sommer og høst på. Så neste vår blir det poteter. Gleder meg til våren dukker opp! Anonymkode: cd853...487
Mamsemums Skrevet 4. mars 2022 #17 Skrevet 4. mars 2022 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Jeg kjøpte ferdig sådd stangselleri. De var vel ca 10cm tynne små greier når jeg kjøpte de, såhadde ikke helt trua men ungene skulle ha. Det mest vellykkede jeg har hatt faktisk. De sto i potter rundt i hagen siden jeg ikke hadde plass noe sted (vi tok litt av når vi hadde drivhus) Disse vokste så mye og vi tok bare av stilker ytterst. Det så ikke ut som vi såiste noe, men ungene gikk og knasket hele dagen. Vennene deres spiste også og de hadde venner innom veldig ofte. Hvor tidlig en bør plante dette for å få de store nok før ute sesongen aner jeg ikke siden jeg kjøpte planter,men vil nok kanskje tro deg er rundt nå. Kinesisk hvitløk er en super ting å ha der det litt plass. Stikk en kinesisk hvitløk i jorden og bruk gresset som kommer. Det smaker gressløk med en mild hvitløkssmak. Selv om du klipper av det du skal ha så fortsetter det å komme. Du kan klippe og fryse det ned. Jeg har fått flere hvitløk noen ganger, men det er gresset vi vil ha. Ungene syns eggesalat med dette er kjempe godt. Min mor som ikke liker hvitløk syns dette er veldig godt, så en litt anderledes ting å ha i hagen som ikke tar plass. Om jeg har hvitløk i kjøleskapet som har fått en grønn tupp stapper jeg den i jorden ute og noen uker etter kan jeg bruke av den. Om den står innimellom jordbær, blomster ellerr annet bryr meg lite, for det kommer bare tynt og litt høyt gress. Det breier seg ikke ut. Anonymkode: a7131...b97 Hvor kjøper man ferdigsådd stangselleri?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå