Gå til innhold

Jeg orker ikke mer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen ble ufør for ca. ett år siden, og jeg kjenner at det virkelig begynner å tære på at han er hjemme hele tiden. Han er alltid der! Jeg føler meg kvalt. Han har jo masse tid for seg selv pga at jeg er på jobb, og barna er på skolen. Så han lever lykkelig uvitende. Hva kan jeg gjøre? Noen med erfaring rundt dette?

Anonymkode: 67a1a...f06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med han om det? 

Anonymkode: ea78f...354

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Mannen ble ufør for ca. ett år siden, og jeg kjenner at det virkelig begynner å tære på at han er hjemme hele tiden. Han er alltid der! Jeg føler meg kvalt. Han har jo masse tid for seg selv pga at jeg er på jobb, og barna er på skolen. Så han lever lykkelig uvitende. Hva kan jeg gjøre? Noen med erfaring rundt dette?

Samme her. Min mann er også uføre. Han gjør mye hjemme, så jeg er takknemlig for det. Men i går og i dag jobbet jeg overtid. Jobbet 11 timer i går og i dag. Var uttsitt når jeg kom hjem. Han sovnet på sofaen med en gang jeg kom hjem. Var sliten han også. Hadde jo laget middag og vasket klær. Ungene er tenåringer så de klarer seg selv. 

Anonymkode: 5544f...05d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Samme her. Min mann er også uføre. Han gjør mye hjemme, så jeg er takknemlig for det. Men i går og i dag jobbet jeg overtid. Jobbet 11 timer i går og i dag. Var uttsitt når jeg kom hjem. Han sovnet på sofaen med en gang jeg kom hjem. Var sliten han også. Hadde jo laget middag og vasket klær. Ungene er tenåringer så de klarer seg selv. 

Anonymkode: 5544f...05d

Det er jo en grunn til at han er ufør, så at han blir trett når han gjør noe ekstra er vel naturlig. 

Men hvorfor kan dere ikke ta opp med mennene deres at dere trenger litt egentid? De kommer kanskje ikke på det selv siden de har mange timer alene på dagtid og sikkert setter pris på selskap når dere endelig kommer hjem?

Anonymkode: e0d28...2eb

Skrevet

Nå vet jo ikke jeg hva som gjør at din mann er uføretrygdet, men dersom det skyldes en sykdom, kan det godt hende at det finnes en interesserorganisasjon / eller i alle fall et tilbud til både den som har blitt uføretrygdet, men også til pårørende. Det kan være verdt å sjekke opp. Det å bli / være uføretrygdet kan være tøff for den det gjelder, men det er tøft for pårørende også. Og det er det lov til å både si og føle. Det er mye som blir snudd på hodet, langt mer enn det å bli syk. Søk hjelp!

Anonymkode: 60a32...f24

Skrevet

Da må han ut og lufte seg, da! Er han for syk til å ha en fritidsaktivitet, synge i kor eller spille golf eller hva han nå liker? Du må bare sparke han i gang, for det der går ikke. Alle må få være alene hjemme av og til, og alle trenger å se ande enn den man er gift med. 

Anonymkode: cf093...009

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå vet jo ikke jeg hva som gjør at din mann er uføretrygdet, men dersom det skyldes en sykdom, kan det godt hende at det finnes en interesserorganisasjon / eller i alle fall et tilbud til både den som har blitt uføretrygdet, men også til pårørende. Det kan være verdt å sjekke opp. Det å bli / være uføretrygdet kan være tøff for den det gjelder, men det er tøft for pårørende også. Og det er det lov til å både si og føle. Det er mye som blir snudd på hodet, langt mer enn det å bli syk. Søk hjelp!

Det ble litt klønete uttrykt, holdt på med mer enn en ting av gangen her.  Håper du skjønner hva jeg mente. Be om hjelp i alle fall. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo en grunn til at han er ufør, så at han blir trett når han gjør noe ekstra er vel naturlig. 

Men hvorfor kan dere ikke ta opp med mennene deres at dere trenger litt egentid? De kommer kanskje ikke på det selv siden de har mange timer alene på dagtid og sikkert setter pris på selskap når dere endelig kommer hjem?

Anonymkode: e0d28...2eb

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal legge det fram. Han har egentlig ikke så mange steder å gjøre av seg for å si det sånn. Og jeg vil jo ikke at han skal føle at jeg ikke vil ha han hjemme heller. 

hi

Skrevet

Nå var mannen min kun sykemeldt i en lengre periode, men jeg kjenner følelsen ja. Jeg jobbet mye, etter 11-12 timer full gass på jobb, synes jeg tidvis det kunne være litt vanskelig å balansere behovet for å ha helt ro og fred, med en mann som var sååå pratesyk. I det jeg kom inn døra hjemme, stod han liksom klar for å prate om alt som hadde skjedd den dagen. Hjemme hele tiden, tror jeg hadde ett par timer totalt på ett halv år hvor jeg faktisk var alene hjemme. Selv når jeg ikke fikk sove og satt meg i sofaen en liten stund, kom han diltende opp for å prate. Tanken er jo egentlig fin, det er bare at denne tiden ville jeg være litt alene. 

Du må bare snakke med han om det. Min mann er en type som trenger litt oppmerksomhet og anerkjennelse, når han plutselig ikke fikk dette i jobben, søkte han det hos meg. Jeg var nødt til å si at jeg klarer ikke fylle det behovet i tillegg til alt som foregår på jobb. Jeg trenger litt tid for meg selv av og til. Han tok opp kontakt med gamle og nye kompiser og gikk til psykolog, så vi fant en slags balanse. Det er ikke noe galt i at en person trenger noe tid for seg selv. 

Anonymkode: 47660...356

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Her er det jo du som er problemet, ikke han. Dette er noe du bare må finne deg i. Det er kun én person som kan gjøre noe her, å det er ikke mannen din. Det er deg. I gode og i onde dager sa presten... 

Anonymkode: a421b...8ae

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Da må han ut og lufte seg, da! Er han for syk til å ha en fritidsaktivitet, synge i kor eller spille golf eller hva han nå liker? Du må bare sparke han i gang, for det der går ikke. Alle må få være alene hjemme av og til, og alle trenger å se ande enn den man er gift med. 

Anonymkode: cf093...009

Det er mange uføre som er for syke til slike ting. Jeg er ufør og husarbeid og barn tar hele kapasiteten min. Jeg hadde blitt fullstendig fortvilet hvis jeg hadde måttet være ute av huset hver uke. Om sommeren kunne jeg lagt meg og slappet av på et teppe i hagen eller i en park, men en aktivitet er fullstendig utelukket med mitt sykdomsnivå. Slik er det nok dessverre for mange uføre.

Anonymkode: c1790...969

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Det er mange uføre som er for syke til slike ting. Jeg er ufør og husarbeid og barn tar hele kapasiteten min. Jeg hadde blitt fullstendig fortvilet hvis jeg hadde måttet være ute av huset hver uke. Om sommeren kunne jeg lagt meg og slappet av på et teppe i hagen eller i en park, men en aktivitet er fullstendig utelukket med mitt sykdomsnivå. Slik er det nok dessverre for mange uføre.

Anonymkode: c1790...969

Han er ikke for syk til og ut av huset. Han har ganske god fysisk kapasitet.

hi 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

hi 

Da bør han få seg en jobb. 

Anonymkode: de635...fb5

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

hi 

Da kan han jobbe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Da kan han jobbe. 

Nei. Det er det psykiske det går på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Da kan han jobbe. 

Så bra at du melder deg frivillig til å stille med jobb til han!

Det er så ofte et problem ellers, for uføre, å finne noen som er villig til å ansette dem.

Anonymkode: 442be...223

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Så bra at du melder deg frivillig til å stille med jobb til han!

Det er så ofte et problem ellers, for uføre, å finne noen som er villig til å ansette dem.

Anonymkode: 442be...223

Mulig han ikke kan ha en betalt jobb. Men hva med frivillig arbeid? En fast treningsaktivitet? En hobby på kveldstid?

Anonymkode: 8752b...3dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Det er det psykiske det går på. 

Uten at jeg kan si dette gjelder din mann, men min gikk over til en fysisk jobb uten ansvar etter en lengre sykmelding. Det var psykisk hindring, men det å arbeide fysisk lettet faktisk for det psykiske. Jobben ble ordnet via opplæringskontoret. Lønna var elendig, men verdt hver krone i tapt inntekt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Uten at jeg kan si dette gjelder din mann, men min gikk over til en fysisk jobb uten ansvar etter en lengre sykmelding. Det var psykisk hindring, men det å arbeide fysisk lettet faktisk for det psykiske. Jobben ble ordnet via opplæringskontoret. Lønna var elendig, men verdt hver krone i tapt inntekt. 

Det er vurdert og er pr. nå ikke aktuelt. 

hi

Skrevet

Er selv under aap, og det jeg synes fungerer for meg, er å ha en plan for dagen. Rutiner som skal gjennomføres. Turer, fysisk trening, yoga el. Hos meg er det fysisk sykdom, men jeg er helt sikker på at det også hadde hjulpet mannen din. Jeg får være sosial når jeg er på trening, møter de samme personene. Så selv om det ikke er vennskap i bunn og grunn, så er det godt å møte andre mennesker.

Anonymkode: 88d13...7ed

Skrevet

Frivillig kveldsvakt hos dyrebeskyttelsen. Så får du han ut av huset når du er hjemme. Som frivillig styrer man arbeidstiden selv, her jeg bor settes det stor pris på om man så "bare" stikker innom 2 timer for å kose med katter. De trenger jo nærhet og kos, og mannen din er ikke for syk til å sitte i en stol med noen katter på fanget. Krever omtrent like lite som å se Netflix.

Anonymkode: e2dd1...bc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...