Gå til innhold

Noen som har Dachs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i tenkeboksen når det gjelder hund. Har hatt store hunder tidligere. Om vi lander på ny hund, vil jeg ha en liten. Skal likevel være så stor at den kan bli med på en fjelltur. 
Venninnen min tipset meg om dachs, men har ikke de litt jaktinstinkt? Og kan være litt krevende? Noen med erfaring?

Anonymkode: bfe3b...fbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye jakt og strihet, ja. Det må man ha for å gå med hodet først inn i et grevlinghi! 

Hva med dansksvensk gårdshund i stedet?

Anonymkode: 0528f...f76

Skrevet

De kan ikke uten videre løpe fri på fjellet nei, det er en del jaktinnstinkt i de, og en del lyd. Det er en brukshund mer enn en selskapshund, selv om de selvfølgelig også er knall selskap da :)

Anonymkode: b5982...f9d

Skrevet

Øverst suverent på mest biting. Kjeftete og oppskrytt hunderase.

Anonymkode: 5c60f...c40

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Øverst suverent på mest biting. Kjeftete og oppskrytt hunderase.

Anonymkode: 5c60f...c40

Jeg vet at den kommer øverst på noen lister og langt nede på andre på biting. Jeg har ikke samme erfaring. Nå skal det sies at jeg bare har hatt langhåret, den er litt mer familievennlig enn kort og stri. De er jakthunder med det som hører til av instinkt, men er absolutt trenbare med tålmodighet og godbiter. Jag har aldri latt mine gå løs, men har hatt de i langline når det har passet. Av de dachsene jeg kjenner er det bare en som er gneldrete, og den er strihåret. Allikevel ville jeg ikke valgt dachs om du har veldig små barn. Er de over skolealder er det noe annet. 

Anonymkode: 30f73...17e

Skrevet

Som en som også kun har hatt store hunder slenger jeg inn et tips om en stor hund i liten kropp som absolutt tåler en lang fjelltur men som klarer seg med mindre. Min favoritt blant små hunder og jeg har aldri angret på valget, og jeg kommer ikke til å gå tilbake til tidligere stor igjen. Allsidig, lettlært og går overens med både store og små: cairn terrier!

https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/2022/02/04/dette-er-verdens-vakreste-hunderase-i-folge-en-fersk-undersokelse/ 

Anonymkode: a3206...062

Skrevet

Ungene er forresten «store». Yngste begynner på ungdomsskolen til høsten. HI

Skrevet

Jeg har chihuahua... Kan glatt være med på lange fjellturer og skiturer uten problemer... 

Anonymkode: b4650...cca

Skrevet

Bjeffer og stikker av hele tiden. Masete. Hva med cocker spaniel? 

Anonymkode: 381eb...401

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bjeffer og stikker av hele tiden. Masete. Hva med cocker spaniel? 

Anonymkode: 381eb...401

Er det ikke de det akkurat har blitt forbudt å avle på da? Små runde skaller som ikke gir plass til hjernen og kronisk hodepine og anfall?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke de det akkurat har blitt forbudt å avle på da? Små runde skaller som ikke gir plass til hjernen og kronisk hodepine og anfall?

Nei, det er cavalier king charles spaniel. 

Anonymkode: 30f73...17e

Skrevet

Jeg liker dachs fordi de er tøffe og morsomme. Dessverre er noen av dem helt håpløse til å stikke av. Har vært med venninner på leting flere ganger, og det er slitsomt når hunden smetter avgårde så fort døren åpnes. I motsetning til mine labradoren som går maks 10 meter foran meg før de stopper og venter ☺️ 

Anonymkode: 78241...acd

Skrevet

Takk for svar! Cocker Spaniel er vel mye pelsstell?

Skrevet

Hva med beagle? Ja, er jakthund, men de avles også som familiehunder. Er fine familiehunder, aktive hunder, lite pelsstell, ikke mange sykdommer osv. Og utrolig pene syns jeg da. Misunner deg, har lyst på ny hund, men mannen vil ikke😔

Anonymkode: c36f8...1ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3/2/2022 den 17.26):

Er i tenkeboksen når det gjelder hund. Har hatt store hunder tidligere. Om vi lander på ny hund, vil jeg ha en liten. Skal likevel være så stor at den kan bli med på en fjelltur. 
Venninnen min tipset meg om dachs, men har ikke de litt jaktinstinkt? Og kan være litt krevende? Noen med erfaring?

De er litt sta, har jaktinnstinkt og kan bjeffe en del. Pga lang rygg og korte bein har en del av dem ryggplager. Men ellers er det en flott rase, intelligente og fine hunder.

Anonymkode: d2239...ce4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...