Gå til innhold

Har vi som foreldre lov å si at vi er et leksefritt hjem?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man må vel i såfall ta det opp med skolen og avklare det? Vår eldste har leksefrirak (pga flere diagnoser) og vi har en avtale om at hun gjør leksene på skolen pga det ikke fungerer for henne gjøre dem hjemme på ettermiddagen/kvelden. 

Anonymkode: 6f52a...3d1

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg trenger ikke høre hvorfor lekser er viktig/uviktig.

Ønsker bare å vite om vi kan bestemme selv?

Anonymkode: 88757...308

Bestem i vei, synd det går utover barna dine. Du gjør dem en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: fe645...d8d

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Er det? Gi meg tre eksempler er du snill. 

Anonymkode: fe645...d8d

For det første:Alle montessoriskolene, som er 33 stk. Steinerskolen har ikke lekser, som er 34 stk. Ellers er 1 av 10 av alle offentlige skoler i Norge leksefrie, av 2776 skoler i Norge, er 277 leksefrie. Tilsammen er 344 av alle skoler i Norge leksefrie. Det vil da si at det i gjennomsnitt finnes en leksefri skole i hver enkelt kommune i Norge.

Endret av Østerdølen

Annonse

Østerdølen skrev (55 minutter siden):

For det første:Alle montessoriskolene, som er 33 stk. Steinerskolen har ikke lekser, som er 34 stk. Ellers er 1 av 10 av alle offentlige skoler i Norge leksefrie, av 2776 skoler i Norge, er 277 leksefrie. Tilsammen er 344 av alle skoler i Norge leksefrie. Det vil da si at det i gjennomsnitt finnes en leksefri skole i hver enkelt kommune i Norge.

Så lenge skolen til hi sitt barn ikke er leksefri,  vil det skape bekymring når barnet gjentatte ganger kommer på skolen uten å ha gjort lekser. Vil man ha en leksefri hverdag, må man la barnet gå på en av de leksefrie skolene. 

Anonymkode: f1a03...461

• 4 uker senere...

Steinerskoler har lekser . Jobber selv på steinerskole og alle barna mine går her.  Med tanke på å få med seg ting og mengdelæring må elever ha lekser for å gå gjennom ting nok.  Leksefritt av prinsipp er ikke særlig bra nei, trenger du tilrettelegging om det er for store mengder for ditt barn sliter med lekser og evt konsentrasjon og utholdenhet så snakk med læreren om det. 

Anonymkode: 8899c...bb7

Ja, du kan det. Ingen kan tvinge noen til å gjøre lekser, og i den delen av grunnskolen som ikke har karakterer, kan det ikke gå utover det heller. Skolen kan ikke kaste ut elever som ikke gjør leker, ikke i den offentlige skolen i alle fall. Men det er jo alltid best med en dialog da. 

Anonymkode: 18490...2e1

Her har barnet vært uten lekser i 3 uker, trives bedre med seg selv og skolen. Har slitt i mange år. 

Men! Jeg som mor leser de samme tekstene for barnet, som de andre barn får i lekse. Har noe med å komme på skolen dagen etter og sitte som ett "?" og ikke skjønne hva de andre snakker om. Da blir man utenfor, og kan henge etter. 

! En mellom ting. Funker fint her, ikke leker - men går igjennom temaene og leksene konkret og lett slik at barnet får med seg det de andre gjør. 

Anonymkode: 91ef6...0e0

• 11 måneder senere...
Anonym bruker skrev (På 1.3.2022 den 19.02):

Jeg trenger ikke høre hvorfor lekser er viktig/uviktig.

Ønsker bare å vite om vi kan bestemme selv?

Anonymkode: 88757...308

Jeg ville tatt det opp med hver enkel lærer om hva de mener barnet ditt får med seg av læring i de forskjellige fagene.  

Det kommer også an på hvor flink lærerne er til å formidle det de skal. 

Så hvis det var meg, hadde jeg kun  fokusert på lekser i fag der barnet ikke klarte seg så bra. 

Man bestemmer jo selv, lekser eller ei. 

Konsekvensene av ingen lekser kan bli at barnet er helt elendig på skolen og klarer seg dårlig i.f.t. senere skolegang og jobb. 

Men som sagt, ditt valg! 

• 3 måneder senere...

Juridisk sett har skolen ansvaret for opplæringen. Så det er ingen plikt med lekser juridisk sett. Men det er jo lurt å gjøre lekser da, for å henge med. 
Kommer an på også, noen barn har utfordringer og får fritak fra lekser. Men så lenge barna kan gjøre lekser synes jeg de burde gjøre det. Men det er opp til hver enkelt familie og med den skolen barnet går på tenker jeg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...