Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei. Med en gang lønna kommer på konto blir nesten alt trukket. Vi har til mat, men da må vi være svært nøye med hva vi kjøper.

Jeg har så lyst til å kjøpe noe til meg selv, til unga osv…jeg har gitt opp alt for at noen andre skal få realisere drømmen sin. 
Er det flere med dårlig råd?Blir dere aldri lei dere?Føler meg så teit egentlig…

Og jobbe mer enn vi gjør er fysisk umulig…vi jobber mer enn «vanlig»..

Anonymkode: 7ba5a...0b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge skal du leve på den måten? 

Anonymkode: b398e...179

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvor lenge skal du leve på den måten? 

Vet ikke….aner ikke hvordan jeg skal få bedre råd.Jeg gjør alt jeg kan for å få inn mest mulig, og betale minst mulig for mat.

Skrevet

Kontakt NAV. Ikke for å be om penger, men for å be om kutt som er levelige. Det er ikke lov, altså loven forbyr, å ta så mye av dine inntekter at du ikke kan leve.

Anonymkode: 41d70...bec

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vet ikke….aner ikke hvordan jeg skal få bedre råd.Jeg gjør alt jeg kan for å få inn mest mulig, og betale minst mulig for mat.

Du gjorde jo et valg om å ofre alt. Hvordan så du på fremtiden da, og har det forandret seg? Du har jo et valg, men mulig det er det berømmelige valget mellom pest og kolera? 

Skrevet

Hvorfor det da? Har dere lønnstrekk eller har dere liten inntekt og mye utgifter?  Skjønner at det er veldig kjipt. 

Anonymkode: b3691...843

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du gjorde jo et valg om å ofre alt. Hvordan så du på fremtiden da, og har det forandret seg? Du har jo et valg, men mulig det er det berømmelige valget mellom pest og kolera? 

Gjorde et valg om å ofre alt, hva er det du snakker om?

Anonymkode: 9b49c...73f

Skrevet

Hvilken drøm er det du finansierer? 

Anonymkode: f9f0c...375

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Gjorde et valg om å ofre alt, hva er det du snakker om?

Det står at hun ga opp alt for at andre skulle realisere drømmen sin. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og da lurer jeg på hvilken drøm det var.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Sorry, fikk ikke med meg det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er så lei. Med en gang lønna kommer på konto blir nesten alt trukket. Vi har til mat, men da må vi være svært nøye med hva vi kjøper.

Jeg har så lyst til å kjøpe noe til meg selv, til unga osv…jeg har gitt opp alt for at noen andre skal få realisere drømmen sin. 
Er det flere med dårlig råd?Blir dere aldri lei dere?Føler meg så teit egentlig…

Og jobbe mer enn vi gjør er fysisk umulig…vi jobber mer enn «vanlig»..

Det blir jo vanskelig for oss å mene noe når du ikke forklarer mer om hva som gjør at dere har så dårlig råd? Kan dere se på prioriteringene, refinansiere noen lån osv?

Anonymkode: 18526...cc5

Skrevet

Hvilken drøm er det snakk om?

Og er den verdt det om det gjør at dere knapt lever?

Og siden dere er to som jobber mer enn normalt, hvorfor har dere da så store utgifter og hva er disse utgiftene?

Det eneste logiske, ut fra det lille du skriver, det er jo at dere reduserer kostnadene.

Hvor mye har dere inn i måneden og hvilke utgifter er det dere har som er så store ift. inntektene når dere begge jobber mer enn normalt? Uten at du skriver mer om dette så er det veldig vanskelig å si noe som helst, for da er det umulig å si om dere faktisk har dårlig råd, eller om det er trang økonomi som dere selv har valgt?

Dere må i hvert fall snakke om det, for det virker ikke som om du har det bra i dette?

Anonymkode: cf73d...7cd

Skrevet

Er ikke så lett å svare på, for vet ikke hvilke muligheter dere har til å øke inntekt, eller kutte ut noen utgifter.

Jeg er selv ufør på minstesats og alene med mine 2 barn, så jeg vet hvordan det er å ha dårlig råd. Men her så kuttet jeg ut bil, sånn så jeg har litt ekstra og bruke på ungene. Også unner jeg meg ekstremt lite. 

Anonymkode: d38a3...22e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ja, og da lurer jeg på hvilken drøm det var.. 

De gikk vel på en gjeldssmell? Og skylder masse penger etter at ektemannen dreiv et ikke-bæredyktig firma i grøfta?

Anonymkode: 7bd35...803

Skrevet

Hvis ingen av dere kan bytte jobb eller jobbe mer, da må dere så på hvor dere kan kutte utgifter. F eks har dere spotify, netflix, o.l.? Kanseller alt slikt, dere klarer dere fint uten. Bytt til billigere internett- og telefonabonnement. Si opp alle aviser og blader hvis dere abonnerer. Hvis dere har masse ting og tang som ikke brukes til vanlig kan dere selge unna. 

Hvis det fremdeles ikke er nok ser dere på større ting. Har dere to biler, eller dyr bil? Selg den ene, eller selg bilen og kjøp noe billigere. 

Og hvis det fremdeles ikke går, kan dere selge huset og kjøpe noe mindre?

Man kan være blakk midlertidig og klare seg fordi man har håp om fremtiden, men hvis det ikke er noe håp om at det blir bedre må man gjøre noe drastisk slik at ting kan bli bedre. 

Skrevet

Jeg er ufør, så vet hva det vil si å ha dårlig råd 

Jeg var frisk og i full jobb, vi la opp livet vårt etter to fulle inntekter.

Så ble jeg syk, og siden jeg selvfølgelig trodde det skulle bli bedre igjen gikk jeg ned i stilling . Jeg var en idiot som gikk fra en full lederstilling til en lavere 70% stilling så den lønna ble lagt til grunn for aap...

Da det viste seg at jeg gikk mot ufør, og vi hadde veldig veldig trang økonomi måtte bare livet legges om. Jeg hadde ikke lenger den lønnen vi hadde planlagt for.

Så gjeld, bilpark, bolig, ferier og alle faste utgifter måtte går gjennom med helt andre øyne enn tidligere .

Det var en tung prosess, for alt måtte jo nedskaleres, og det er ikke lett når man har blitt vandt til en viss livsstil.

Men alt går om man virkelig vil.

Jeg regner med det er der dere er også? Om dere begge jobber mer enn normalt, men likevel ikke har til med enn de faste utgiftene, da må de faste utgiftene ned.

Som det allerede er sagt i tråden her kan alle leve med dårlig økonomi en periode, i påvente av bedre dager. Men har man ingen lys i enden av tunnellen må noe gjøres.

Anonymkode: 0fda7...4ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...