Gå til innhold

10-11 år - drama.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mye drama blant jentene deres på den alderen, og hvor mye blander dere dere?

Min datter går i femte og blir 11 år i november. Her er min jente sammen med de fleste jentene i klassen, og har perioder der hun er mer sammen med noen enn andre. Det siste året har hun og en annen jente funnet hverandre (bor også borti gata her). Men jeg opplever til stadig noe drama der, og jeg er usikker på hvor mye jeg skal blande meg. For å si det kort så virker det som om at denne jenta alltid vil være sammen med datteren min - og det er greit nok - men det virker som om hun ikke vil at datteren min skal leke med andre (?). Hun spør til stadighet om min datter "skal ha besøk i dag", "skal du være med henne hjem i morgen", "skal du overnatte med henne i dag", "skal dere gå på hm etter skolen?", "er hun enn bedre venn for deg enn meg"? . Og om min datter har besøk, så kommer hun bort med en gang (hun ser dette da fra sitt hus). Og det er selvsagt også ok! Men da blir det som oftest drama på en eller annen måte, eller at jenta prøver å "ta over besøket" til min datter ved å planlegge overnatting sammen. Og det er også drama på skolen. Vi foreldre sier til datteren min vår: Ja, men da kan du jo være sammen med noen andre da. Hun prøver, men opplever at denne venninnen kommer etter å prøver å "skvise ut" hun av leken. Venninna er også mer "tøysete" enn min datter, som kanskje også ikke alltid tåler kjempemye, og det vet jeg. Hun kan tøyse om ting som hun kanskje ikke oppfatter som alvorlige, men som min datter tar til seg. Som feks i dag hadde hun ledd og sagt at datteren min hadde fått sin første stringtruse (jeg aner ikke hvor hun har fått det fra, da hun ikke eier en slik), hun hadde ledd foran mange og datteren min ble flau og lei seg. Så personlighetsmessig så er de litt ulike, men som min datter sier: Vi finner på veldig mye gøy sammen og liker å leke med de sammen tingene.

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette, trenger bare å lufte ut etter ennå en dag men klaging om hva som har skjedd på skolen.. Jeg ser jo at datteren min blir lei seg, men hun greier heller ikke å slutte å være sammen med henne da hun kommer etter uansett, og kommer hit ofte etter skolen. Hvordan gjør dere med jenter på samme alder? Råd og innspill ønskes :)

Anonymkode: 3bc67...d87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har kun eldre brødre, så disse jentegreiene er jeg IKKE vant med 😛  

Skrevet

Dette er ikke grei oppførsel, og det er denne jenta gammel nok til å forstå. Her hadde jeg tatt en prat og lagt frem noen spilleregler innomhus i alle fall. 

Anonymkode: 1c8a6...987

Skrevet

Styr jenta di andre veier. Ligg unna sånne.

Anonymkode: bfc84...f6b

Skrevet

Takk for svar :) Flere innspill?

Skrevet

Har ei jente på samme alder og mye drama dessverre...  Mye stygg oppførsel av jenter i den alderen. Og mye av det bunner i sjalusi og dårlig selvbilde. Men dette er absolutt ikke en unnskyldning. Og av min erfaring så må dette ofte tas tak i ganske tidlig før det eskalerer. Klar beskjed til jenta og eller foreldrene er det som skal til da. 

Vært flere episoder hvor min datter har kommet gråtende til meg eller jeg har skjønt at det har skjedd noe. Og når der har blitt nøstet opp i kommer det frem at det er sjalusi som er problemet.  Dette skjønner jo ikke hun og får da dårlig selvtillit av sånne ting, ihvertfall før hun får vite hva grunnen er. 

Heldigvis så er ikke hun ei jente som lager drama. Men heller forsvarer andre som blir dårlig behandlet. Det resulterer jo at hun blir en del av dramaet hun også. 

Anonymkode: fef4e...48a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...