Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #1 Skrevet 28. februar 2022 Jeg flyttet i november til en annen kommune. Nå viser det seg at INGEN av legene i kommunen har ledig plass. Jeg har ikke bil, så det tar meg ca 1,5 time hver vei med kollektivtransport å komme meg til legen. Det er jo ikke holdbart. Har man ikke krav på fastlege i den kommunen man bor i? Hva om man flytter fra Tromsø og ned hit på Østlandet? Det er jo ikke holdbart. Noen dom vet hvem jeg kan henvende meg til for å fikse dette? Anonymkode: cdcae...42b
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #2 Skrevet 28. februar 2022 I teorien så har man det, men praksis er en annen sak, er det ikke lege ledig, så er det ikke lege ledig. Ingen ledige her jeg bor heller, har fastlege i nabokommunen. Anonymkode: c9f3a...8bc
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #3 Skrevet 28. februar 2022 De kan jo ikke bare trylle frem en lege til fordi "du har krav på og skal ha en lege i akkurat denne kommunen". Er det ikke ledige plasser så må du skaffe lege i nabokommuner,du som alle andre. Anonymkode: e91c7...1ac
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #4 Skrevet 28. februar 2022 I vår kommune løses det ved at man får selve legekontoret som «fastlege». Så da har man krav på time der, men det vil variere hvem av legene man kommer inn til. Kanskje noe slikt kan gjelde i den kommunen du har flyttet til også? Anonymkode: a26c3...110
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #5 Skrevet 28. februar 2022 Jo, du har egentlig krav på det, men det er stor mangel på fastleger mange steder i dette så i praksis kan det hende du ikke får det Det har jo vært masse om dette i media, det er et problem rett og slett Anonymkode: 71587...dfa
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #6 Skrevet 28. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): De kan jo ikke bare trylle frem en lege til fordi "du har krav på og skal ha en lege i akkurat denne kommunen". Er det ikke ledige plasser så må du skaffe lege i nabokommuner,du som alle andre. Anonymkode: e91c7...1ac Men da må jo kommunen ansette flere leger da? Vet du hvem det er man tar kontakt med for å finne ut av hvem av legene som har kortest venteliste ? Sånn det er nå, så tar det som sagt 1,5 tiner hver vei med kollektivtransport å komme til legen. Det funker veldig dårlig når man har lungebetennelse for å si det sånn 😔 Anonymkode: cdcae...42b
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #7 Skrevet 28. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): I vår kommune løses det ved at man får selve legekontoret som «fastlege». Så da har man krav på time der, men det vil variere hvem av legene man kommer inn til. Kanskje noe slikt kan gjelde i den kommunen du har flyttet til også? Anonymkode: a26c3...110 Det kan jo hende. Vet du hvem jeg skal henvende meg til for å finne ut av dette? Anonymkode: cdcae...42b
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #8 Skrevet 28. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men da må jo kommunen ansette flere leger da? Vet du hvem det er man tar kontakt med for å finne ut av hvem av legene som har kortest venteliste ? Sånn det er nå, så tar det som sagt 1,5 tiner hver vei med kollektivtransport å komme til legen. Det funker veldig dårlig når man har lungebetennelse for å si det sånn 😔 Anonymkode: cdcae...42b Det ser du på dine sider på helsenorge.no Anonymkode: c9f3a...8bc
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #9 Skrevet 28. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det ser du på dine sider på helsenorge.no Anonymkode: c9f3a...8bc Altså hvilke leger som har hvilke ventelister Anonymkode: c9f3a...8bc
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #10 Skrevet 28. februar 2022 Vi har opplevd at begge fastlegene som vår familie var knyttet til, sluttet samme uka. Det er ikke ledige plasser hos noen av de andre fastlegene, så nå tilhører vi en liste uten fastlege, som er tilknyttet et bestemt legekontor. Vi fikk aldri beskjed om at vi måtte skaffe oss fastlege i en annen kommune (nærmeste nabokommunen er nesten to timer unna, så det hadde uansett vært uaktuelt). Anonymkode: 0a6ed...f83
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #11 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Men da må jo kommunen ansette flere leger da? Vet du hvem det er man tar kontakt med for å finne ut av hvem av legene som har kortest venteliste ? Sånn det er nå, så tar det som sagt 1,5 tiner hver vei med kollektivtransport å komme til legen. Det funker veldig dårlig når man har lungebetennelse for å si det sånn 😔 Anonymkode: cdcae...42b Fastleger er som hovedregel ikke ansatt av kommunen. De er selvstendig næringsdrivende. Derfor kan ikke kommunen trylle fram en lege. Anonymkode: 8eb69...933
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #12 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Fastleger er som hovedregel ikke ansatt av kommunen. De er selvstendig næringsdrivende. Derfor kan ikke kommunen trylle fram en lege. Anonymkode: 8eb69...933 Da er det jo noe alvorlig galt med hele systemet, hvis hele det norske helsevesenet EGENTLIG drives privat og fortjenestebasert, og pasientene lider. Man kan ikke være imot privatisering av helsevesenet når fastleger allerede er selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 0a6ed...f83
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #13 Skrevet 1. mars 2022 Morsomt at enkelte faktisk tror at det bare å kreve å få en fastlege i samme kommune 😂😂 Har ikke legene mulighet til flere pasienter så bør du være oppegående nok til å ha forståelse for det,å ta en lege i nabokommunen istedet. Du kan jo samtidig stå på venteliste til lege i din kommune. Anonymkode: e91c7...1ac
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #14 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Morsomt at enkelte faktisk tror at det bare å kreve å få en fastlege i samme kommune 😂😂 Har ikke legene mulighet til flere pasienter så bør du være oppegående nok til å ha forståelse for det,å ta en lege i nabokommunen istedet. Du kan jo samtidig stå på venteliste til lege i din kommune. Anonymkode: e91c7...1ac Ikke alle har fysisk mulighet til å kjøre i flere timer for å komme seg til lege ved sykdom. Anonymkode: 0a6ed...f83
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #15 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ikke alle har fysisk mulighet til å kjøre i flere timer for å komme seg til lege ved sykdom. Anonymkode: 0a6ed...f83 Det er ikke legen sitt problem. Anonymkode: e91c7...1ac
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #16 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke legen sitt problem. Anonymkode: e91c7...1ac Selvfølgelig ikke. Jeg sier bare at resultatet blir at man ikke får nødvendig hjelp ved sykdom. Har DU mulighet til å kjøre to timer i bil med 40 i feber og full lungebetennelse? Da er du et supermenneske, for det har ikke jeg. Anonymkode: 0a6ed...f83
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #17 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Men da må jo kommunen ansette flere leger da? Vet du hvem det er man tar kontakt med for å finne ut av hvem av legene som har kortest venteliste ? Sånn det er nå, så tar det som sagt 1,5 tiner hver vei med kollektivtransport å komme til legen. Det funker veldig dårlig når man har lungebetennelse for å si det sånn 😔 Anonymkode: cdcae...42b Er ikke bare å ansette flere leger. Det er fastlegekrise med mangel på fastleger. Det er ikke rart, for det er en lite lukrativ og takknemlig jobb. Mye jobb og lite fritid. Krav om legevakt i tillegg til full jobb. Hele systemet må gjøres om. Anonymkode: cbb77...2c8
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #18 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Men da må jo kommunen ansette flere leger da? Vet du hvem det er man tar kontakt med for å finne ut av hvem av legene som har kortest venteliste ? Sånn det er nå, så tar det som sagt 1,5 tiner hver vei med kollektivtransport å komme til legen. Det funker veldig dårlig når man har lungebetennelse for å si det sånn 😔 Anonymkode: cdcae...42b Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig ikke. Jeg sier bare at resultatet blir at man ikke får nødvendig hjelp ved sykdom. Har DU mulighet til å kjøre to timer i bil med 40 i feber og full lungebetennelse? Da er du et supermenneske, for det har ikke jeg. Anonymkode: 0a6ed...f83 Men da skal du jo til vakthavende lege og ikke fastlege. Er det ingenting i din verden som kan løses på en praktisk måte? Anonymkode: 16fcc...243
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #19 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men da skal du jo til vakthavende lege og ikke fastlege. Er det ingenting i din verden som kan løses på en praktisk måte? Anonymkode: 16fcc...243 Vakthavende lege hvor? Anonymkode: 0a6ed...f83
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #20 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vakthavende lege hvor? Anonymkode: 0a6ed...f83 Du må til legevakten. Anonymkode: c9f3a...8bc
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #21 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Morsomt at enkelte faktisk tror at det bare å kreve å få en fastlege i samme kommune 😂😂 Har ikke legene mulighet til flere pasienter så bør du være oppegående nok til å ha forståelse for det,å ta en lege i nabokommunen istedet. Du kan jo samtidig stå på venteliste til lege i din kommune. Anonymkode: e91c7...1ac Det kan ta sin tid å stå på venteliste. Jeg har stått 1 år på venteliste nå og har ikke rykket en eneste plass frem i køen. Anonymkode: c9f3a...8bc
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #22 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du må til legevakten. Anonymkode: c9f3a...8bc Legevakten her tar kun imot noe akutt som beinbrudd osv, som ikke kan vente til fastlege åpner. Been there, done that. Anonymkode: 0a6ed...f83
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #23 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det kan ta sin tid å stå på venteliste. Jeg har stått 1 år på venteliste nå og har ikke rykket en eneste plass frem i køen. Anonymkode: c9f3a...8bc Samme her - nummer 93 på venteliste, har vært nummer 95 i fjor. Anonymkode: 0a6ed...f83
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #24 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Vakthavende lege hvor? Anonymkode: 0a6ed...f83 Til det legekontoret du sogner til. Ev legevakt. Anonymkode: 16fcc...243
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #25 Skrevet 1. mars 2022 Du har rett på helsehjelp da, så om du må til lege så skal det ordnes på et vis selv om du ikke har fastlege ennå. Ved vårt legekontor er det slik at minst en av fastlegene har satt av tid til akuttimer etter lunsj slik at de som ringer om morgenen kan få en slik time. Den er litt kortere enn vanlig avtalt time da, men har du halsbetennelse eller annet akutt oppstått får du da hjelp. Hvis disse timene allerede er opptatte når du ringer så er neste skritt legevakta som åpner etter legekontorets stengetid. Så du må slutte å reise til din forrige kommune for legetime. Har du gått inn på helsenorge og satt deg på venteliste for fastlege? For det må du gjøre selv på nett. I mellomtiden må de bare hoste opp en ledig akuttime til deg. Anonymkode: 42fb6...34c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå