Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #1 Skrevet 28. februar 2022 Hei. Datteren min har 2 venninner på skolen som er mye sammen i skoletiden. Problemet er at det blir mye krangling og det går spesielt ut over jenta mi. Hennes opplevelse er at de andre bestandig tar parti med hverandre og hun blir den ‘slemme’. Har snakket med lærer som forsøker med tiltak, men har bare effekt i perioder. Hvor mye skal jeg blande meg? Datteren sier hun ikke vil på skolen da det er så mye krangling i utetiden. Forsøker å oppmuntre til å være med andre, men disse tre tiltrekker hverandre som magneter virker det som. Har dere erfaring med at sånne vennskap ebber ut av seg selv? Anonymkode: d0064...f77
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #2 Skrevet 28. februar 2022 Hva mener du med å blande deg? Hva tenker du at du kan gjøre? Dette er jo ganske typisk jenter fra de er så små dessverre. Jeg mener ikke å være pessimistisk, men det skal mye til før slikt mønster forandrer seg. Det beste hadde vært om datteren din fikk nye venner. At du heller oppmuntrer hun til det. Anonymkode: 1fd40...78a
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #3 Skrevet 28. februar 2022 Blander meg inn ved å snakke med lærer og snakke om vennskap med datter, oppmuntrer til å være med andre…Får vel kanskje ikke gjort så mye mere😌 hi Anonymkode: d0064...f77
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #4 Skrevet 28. februar 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Hei. Datteren min har 2 venninner på skolen som er mye sammen i skoletiden. Problemet er at det blir mye krangling og det går spesielt ut over jenta mi. Hennes opplevelse er at de andre bestandig tar parti med hverandre og hun blir den ‘slemme’. Har snakket med lærer som forsøker med tiltak, men har bare effekt i perioder. Hvor mye skal jeg blande meg? Datteren sier hun ikke vil på skolen da det er så mye krangling i utetiden. Forsøker å oppmuntre til å være med andre, men disse tre tiltrekker hverandre som magneter virker det som. Har dere erfaring med at sånne vennskap ebber ut av seg selv? Anonymkode: d0064...f77 Du må jo blande deg. De er for små til å fikse dette selv. Bedre å ta det nå, de blir verre som ungdommer. Ta en prat med foreldrene. Det må du bare. ❤️ Anonymkode: e725f...9e3
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2022 #5 Skrevet 28. februar 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Blander meg inn ved å snakke med lærer og snakke om vennskap med datter, oppmuntrer til å være med andre…Får vel kanskje ikke gjort så mye mere😌 hi Anonymkode: d0064...f77 Det er vel det du får gjort regner jeg med. Jeg tror vel ikke foreldrene vil gjøre stort med dette, for så lenge jentene anklager datteren din for å være den "slemme", så vil nok foreldrene også få den versjonen. Det beste er om hun finner mye venner som behandler henne bra. Anonymkode: 1fd40...78a
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #6 Skrevet 1. mars 2022 Jeg har snakket med foreldrene som var veldig ok. Det ble litt bedre i en periode, men dynamikken i gruppa er så dårlig så det glipper uansett 😌 Hun er nok veldig avhengig av disse vennene dessverre, selv om hun har andre hun kan være sammen med, hi Anonymkode: d0064...f77
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #7 Skrevet 1. mars 2022 Kan det være noe i at datteren din er den "slemme"? Anonymkode: d64bb...0d2
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #8 Skrevet 1. mars 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Du må jo blande deg. De er for små til å fikse dette selv. Bedre å ta det nå, de blir verre som ungdommer. Ta en prat med foreldrene. Det må du bare. ❤️ Anonymkode: e725f...9e3 Det gjorde jeg, og det endte med at moren kjeftet meg ut og sa at de to andre jentene var alltid snill, og det var min datter som var problemet. Etter en prat med læreren observerte han de tett en stund, og det kom tydelig frem at datteren til moren som tiltet var den som skapte splid, baksnakket, prøvde å fryse ut min datter da hun ville ha den andre jenta for seg selv. Det endte med at min datter fant seg nye venner, hun som skapte urolighetene isolerte hun andre som etter noen måneder fikk nok og tok avstand fra hun som skapte konfliktene. Dette er nå snart 2 år siden, jentene er 12 år og hun som skapte konflikter har ingen venner pga sin væremåte, men fortsatt er moren overbevist om at det er alle de andre jentene som er slemme og hennes datter er ett stakkars offer. Det er synd på jenta som nå er venneløs, men det blir ingen endring så lenge foreldrene ikke hjelper henne til å lære og forstå hvordan man opptrer i en sosial gruppe. Anonymkode: 423f0...4f3
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #9 Skrevet 1. mars 2022 Høres ut som som min datter, relativt samme situasjon bare at de nå er 8 år. Jeg har prøvd å bland meg, snakke med foreldre og oppmuntre til andre vennskap. Det er ikke lett, å blir bare verre. "Problemet" her er at min datter ville gått gjennom ild og vann for sine venninner. Når de de innimellom ikke vil leke med henne eller ikke forsvarer henne overfor andre i skolegården blir min datter veldig lei seg. Hun føler da at de ikke bryr seg, mens de mest sannsynlig enten ikke tør forsvare henne eller ikke legger merke til at det skjer noe dumt i det hele tatt. Læreren sier at de har mer slike tilfeller en noen gang, og sier at de som er 7-8 år nå aldri fikk den "normale" oppstarten på skolen pga korona og derfor er det flere som mangler den sosiale læringen som vanligvis kommer når de begynner på skolen. Anonymkode: e6a8a...b98
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2022 #10 Skrevet 1. mars 2022 Kan godt være at min datter blir den ‘slemme’ ja, regner med hun blir frustrert og sier dumme ting når hun føler avvisning. Det snakker vi en del om hjemme. Så trist at det blir sånn, håper jo det blir bedre når de blir litt mere moden! hi Anonymkode: d0064...f77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå