Gå til innhold

Penger til ferie fra NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå sier du ikke hvor gammelt dette barnet er og hvor dere bor, for i Oslo kan barn i skolealder få lov til å være med på Hudøy. Mitt barn var med flere ganger og enda i dag sier han at det var bare helt fantastisk. 

Anonymkode: 24f71...9ba

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

https://www.rodekors.no/tilbudene/ferie-for-alle/
Nav gir ikke ut kontanter så familier kan reise til syden. Men det finnes flere organisasjoner som arrangerer turer og opplevelser for barn og familier som ellers ikke har økonomi til å få slike opplevelser. Det er et fint alternativ, selv om jeg er usikker på om dere er i målgruppen. Røde kors er en av organisasjonene, men det finnes andre også. 

Vil ellers bare påpeke at vi sist var på utenlandsferie for fem år siden, og vi har samlet inntekt på 2 millioner. Vi er på hytta, går i fjellet, står på ski, aker, klatrer, bader, sover i telt, fisker+++ Vi har for eksempel mange spektakulære via ferrata i Norge, som gir naturopplevelser uten sidestykke. Klatreutstyr kan man låne gratis på BUA/utstyrsbibliotek. Å gi barna noe å fortelle om når de kommer tilbake på skolen trenger ikke koste mange kronene. 

De få gangene vi reiser på utenlandsferie reiser vi langt og blir borte lenge. Når vi først skal belaste naturen med flytur så kan vi i hvert fall bli en stund… En uke i «syden» med all inclusive er helt uinteressant, ikke får man kulturopplevelse, ikke ser man noe særlig av området man besøker, ikke kontakt med lokale mennesker, og pengene man legger igjen kommer ikke de lokale til gode…

Anonymkode: b6dfa...259

Jeg tror du har feil. NAV kan nok gi kontanter som hjelp til ferie,men ikke på sydentur nivå så klart. Men hi har jo ikke dårlig råd med den årsinntekten der,så hun hadde nok blitt avvist. Mens jeg som har veldig dårlig råd har fått kontanter til å kjøpe sykkel,2000 kr for å betale svømmekurs og fått penger til å kjøpe ski til barnet mitt. NAV her jeg bor har hvertfall veldig fokus på at barnet skal få oppleve ting som andre barn gjør,selv om foreldrene har dårlig råd. Derfor gir de støtte til sykkel,ski,fritidsaktivitet osv. Hadde sikkert fått støtte til ferie om jeg søkte om det også.

Anonymkode: 48d04...6d1

Skrevet

Altså, HVIS det skulle eksistere en ordning der folk kan få penger for å dra på ferie (!!!!), er det på høy tid å begynne å kutte DRASTISL i økonomiske stønader til uføre og andre snyltere! At det i hele tatt går an å lure på om man "har krav på å få betalt ferie" fra det offentlige.... At mine skattepenger skal brukes på denslags, mens kreftsyke nektes behandling og gamle ikke får sykehjemsplass fordi Norge ikke har råd..... Jeg finner ikke ord!!!

Anonymkode: e29e9...6ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja for jeg har jo ikke vært på begge deler :roll:

Anonymkode: 027e7...62b

Da stiller du så høye krav at det blir dyrt da. Ferie er jo hva man gjør det til. Skal du bare bo på hotell og spise ute, så blir det dyrt. Klarer man å tenke utenfor boksen, så blir det billigere. Norgesferie for meg koster kanskje 3000 mer enn jeg ville brukt ellers pga leie

Anonymkode: 16895...23e

Skrevet

Blåkors har og ferietilbud for familier med lavinntekt.

Anonymkode: f6f9b...743

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Altså, HVIS det skulle eksistere en ordning der folk kan få penger for å dra på ferie (!!!!), er det på høy tid å begynne å kutte DRASTISL i økonomiske stønader til uføre og andre snyltere!

Til uføre og andre snyltere? Snakk om å dytte de uføre enda lenger ned i grøfta....

Anonymkode: 1a18c...b6e

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Altså, HVIS det skulle eksistere en ordning der folk kan få penger for å dra på ferie (!!!!), er det på høy tid å begynne å kutte DRASTISL i økonomiske stønader til uføre og andre snyltere! At det i hele tatt går an å lure på om man "har krav på å få betalt ferie" fra det offentlige.... At mine skattepenger skal brukes på denslags, mens kreftsyke nektes behandling og gamle ikke får sykehjemsplass fordi Norge ikke har råd..... Jeg finner ikke ord!!!

Ja uff det er grusomt at barn av foreldre som er uføre får hjelp til å ta barna med på ferie. Det er jo kjempe gøy å komme tilbake på skolen å si at jeg bare har vært hjemme i hele sommerferien.

Selvsagt bør barn med foreldre som har lav inntekt også få mulighet til å dra på ferie som alle andre barn. Men ikke på Sydentur nivå. Gjerne norgesferie i telt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Uføre og andre snyltere???

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Uføretrygdede er ikke snyltere.

Anonymkode: 947cb...27e

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hei noen her som har fått det. Vi har fått tips om å søke. Vi er en familie på 2 voksne og 3 barn. Vi har nesten aldri hatt råd til å reise på ferie. Har vært 1 gang på ferie i utlandet med barna. Men det er 5 år siden. De siste årene har vi bare vært hjemme. Kost oss på turer i nærområdet osv. 

Ene barnet vårt brøyt sammen på skolen og i samtale med bup om at det var så flaut hvert år når de skulle fortelle om ferien sin. For vi bare var hjemme. 

En av oss voksne er ufør. Så samlet har vi en inntekt på 650 000. 

Noen som vet hva grensen er for å få støtte til ferie? 

Anonymkode: 59b2e...c0b

Dersom dere mottar sosialhjelp over tid så kan dere søke om det.  Men da er det maks en langhelg et sted i Norge dere får dekket.

Men kan dere ikke spare opp til en reise sammen da? Og det går da an å reise utenom høysesong selv om barna går på skolen. 

Anonymkode: 128e2...2c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Nå er det jo mye dyrere å feriere i Norge enn å dra enkelte steder i "syden.

Anonymkode: 027e7...62b

Absolutt 

Skrevet

Mannen din vil få skattefri utbetaling av uføretrygd i juni HI. Bor dere i by? Kan dere ikke bytte bolig med andre et sted i landet og kose dere litt for de ekstra tusenlappene han får? 

Skrevet

Jeg mente ikke å gjøre et dårlig inntrykk. Jeg spurte bare fordi hun på bup nevnte det var en slik ordning. Har aldri hørt om det før. 

Skulle ønske vi viste om dette tidligere da vi virkelig hadde dårlig råd. 

Det er jeg som er ufør. Har nettopp blitt det. Gått på aap i flere år. Desverre så har jeg ikke helse til teltferie. Men mannen min sover litt i telt med barna om sommeren. 

Nå har vi faktisk nesten 200000 mer i året fordi mannen min startet i ny jobb i januar. Endelig snur det for oss. Så har liksom ikke helt merket at økonomien er bedre da vi driver å henter oss inn etter å ha ligget bakpå i så mange år. 

Til alle dere som har det trangt. Ikke gjør som oss. Vi ba aldri om hjelp. Vi sjekket ikke hva slags ordninger som var for familier som oss. Skulle ønsker det var lettere å finne ut hva man kan ha krav på av hjelp når man sliter økonomisk, det er krevende å navigere gjennom nav systemet.

Jeg tenker vi kan legge denne tråden død nå.

Hi

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jeg mente ikke å gjøre et dårlig inntrykk. Jeg spurte bare fordi hun på bup nevnte det var en slik ordning. Har aldri hørt om det før. 

Skulle ønske vi viste om dette tidligere da vi virkelig hadde dårlig råd. 

Det er jeg som er ufør. Har nettopp blitt det. Gått på aap i flere år. Desverre så har jeg ikke helse til teltferie. Men mannen min sover litt i telt med barna om sommeren. 

Nå har vi faktisk nesten 200000 mer i året fordi mannen min startet i ny jobb i januar. Endelig snur det for oss. Så har liksom ikke helt merket at økonomien er bedre da vi driver å henter oss inn etter å ha ligget bakpå i så mange år. 

Til alle dere som har det trangt. Ikke gjør som oss. Vi ba aldri om hjelp. Vi sjekket ikke hva slags ordninger som var for familier som oss. Skulle ønsker det var lettere å finne ut hva man kan ha krav på av hjelp når man sliter økonomisk, det er krevende å navigere gjennom nav systemet.

Jeg tenker vi kan legge denne tråden død nå.

Hi

Hun på bup tar dessverre feil, eller så antok hun at dere lever på sosialstønad. 

Dere må finne løsningen her selv.

Jeg vil tro at barnet deres blir kjempeglad bare av å sammen med dere planlegge og følge med på sparemålet frem mot reisen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hun på bup tar dessverre feil, eller så antok hun at dere lever på sosialstønad. 

Dere må finne løsningen her selv.

Jeg vil tro at barnet deres blir kjempeglad bare av å sammen med dere planlegge og følge med på sparemålet frem mot reisen. 

Hun tok ikke direkte feil, men hun visste nok ikke helt hvordan systemet fungerer.
Det er mange ulike ferietilbud, i regi av organisasjoner som blåkors, røde kors, unik osv. Både for hele familier og for barn alene, type sommerleir.

Nav og barneverntjenesten kan gjerne søke familier inn på slike tilbud, og bekrefte at de er i målgruppen. For andre i hjelpeapparatet, som bup, kan det da virke som om «nav ordnet sommerferie». 

Nav og barneverntjenesten har også egne kort som de kan gi til enslige forsørgere og fattige familier. I disse kortene er det x antall gratisbilletter til aktiviteter i nærheten. Da jeg jobbet i barneverntjenesten var det billetter til dyrepark, badeland, klatrepark, gratis måltid på mc Donalds, kinobilletter osv som var gyldige i et år. På den måten kan man ha fine dager sammen med barna sine og gjøre aktiviteter som man ellers ikke hadde hatt råd til. Jeg regner med at slike aktivitetskort er tilgjengelige i flere kommuner i landet, ikke bare i Agder, der jeg bor.

Man kan selvfølgelig også kontakte organisasjonene selv, uten nav som mellomledd, og søke om plass på en Danmarkstur, dyreparktur eller lignende.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun tok ikke direkte feil, men hun visste nok ikke helt hvordan systemet fungerer.
Det er mange ulike ferietilbud, i regi av organisasjoner som blåkors, røde kors, unik osv. Både for hele familier og for barn alene, type sommerleir.

Nav og barneverntjenesten kan gjerne søke familier inn på slike tilbud, og bekrefte at de er i målgruppen. For andre i hjelpeapparatet, som bup, kan det da virke som om «nav ordnet sommerferie». 

Nav og barneverntjenesten har også egne kort som de kan gi til enslige forsørgere og fattige familier. I disse kortene er det x antall gratisbilletter til aktiviteter i nærheten. Da jeg jobbet i barneverntjenesten var det billetter til dyrepark, badeland, klatrepark, gratis måltid på mc Donalds, kinobilletter osv som var gyldige i et år. På den måten kan man ha fine dager sammen med barna sine og gjøre aktiviteter som man ellers ikke hadde hatt råd til. Jeg regner med at slike aktivitetskort er tilgjengelige i flere kommuner i landet, ikke bare i Agder, der jeg bor.

Man kan selvfølgelig også kontakte organisasjonene selv, uten nav som mellomledd, og søke om plass på en Danmarkstur, dyreparktur eller lignende.

Jeg bor i en nabokommune til Bergen å her har de ikke akitivitetskort hvertfall,jeg har allerede spurt. Men er vel sånn det er å bo i mindre kommuner. 

Skrevet

Tror du skal også snakke med ungdommen/ barnet. En kan faktisk ikke forvente utenlandsferie. 

Anonymkode: ce7ea...d2a

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Aktivitetskort/ fritidskort ol er en kommunal greie, og det er langt fra alle kommuner som har det, og innholdet er veldig ulikt. 

Anonymkode: b74d9...954

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Aktivitetskort/ fritidskort ol er en kommunal greie, og det er langt fra alle kommuner som har det, og innholdet er veldig ulikt. 

Anonymkode: b74d9...954

Det er veldig sant ja. Jeg bor i en nabokommune til Bergen å i min kommune fikk jeg beskjed om at de ikke har aktivitetskort. De har heller ikke redusert betaling på SFO til foreldre med dårlig råd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De har heller ikke redusert betaling på SFO til foreldre med dårlig råd. 

Tull. Det er lovpålagt. 

Anonymkode: 43d24...7dc

Skrevet

Jeg har mye mindre enn dere og er alene. Og klarer fint å få til en ferie med barna hver sommer.  Ikke nødvendigvis til utlandet og ikke noe luksuriøst, men fin ferie får vi uansett. Man må da nesten prioritere. Og med den intekten deres så burde dere få det til. 

Men vet jo at det arrangeres ferier for de som ikke har råd til ferie av ulike organisasjoner. Går jo an å søke på dette. 

Anonymkode: 5a87e...5cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.2.2022 den 2.47):

Hei noen her som har fått det. Vi har fått tips om å søke. Vi er en familie på 2 voksne og 3 barn. Vi har nesten aldri hatt råd til å reise på ferie. Har vært 1 gang på ferie i utlandet med barna. Men det er 5 år siden. De siste årene har vi bare vært hjemme. Kost oss på turer i nærområdet osv. 

Ene barnet vårt brøyt sammen på skolen og i samtale med bup om at det var så flaut hvert år når de skulle fortelle om ferien sin. For vi bare var hjemme. 

En av oss voksne er ufør. Så samlet har vi en inntekt på 650 000. 

Noen som vet hva grensen er for å få støtte til ferie? 

Kanskje skolen skulle tipses om at det er dårlig gjort å få barn til å fortelle om sånt. Da er det bedre med "tegn et hyggelig ferieminne"

Anonymkode: b9dfb...5e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tull. Det er lovpålagt. 

Anonymkode: 43d24...7dc

Tydligvis ikke.

Skrevet

Kjenner et par som fikk 5000 av barnevernet til en ferietur. Eller, det ble hvertfall søkt via barnevernet.

Anonymkode: 9b5ec...42d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...