Gå til innhold

Penger til ferie fra NAV

Anbefalte innlegg

Hei noen her som har fått det. Vi har fått tips om å søke. Vi er en familie på 2 voksne og 3 barn. Vi har nesten aldri hatt råd til å reise på ferie. Har vært 1 gang på ferie i utlandet med barna. Men det er 5 år siden. De siste årene har vi bare vært hjemme. Kost oss på turer i nærområdet osv. 

Ene barnet vårt brøyt sammen på skolen og i samtale med bup om at det var så flaut hvert år når de skulle fortelle om ferien sin. For vi bare var hjemme. 

En av oss voksne er ufør. Så samlet har vi en inntekt på 650 000. 

Noen som vet hva grensen er for å få støtte til ferie? 

Anonymkode: 59b2e...c0b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144427425-penger-til-ferie-fra-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visste ikke at det fantes en slik støtte. Jeg har aldri vært på ferie i utlandet med barna. Har inntekt en god del lavere enn dere. Har forsøkt å Google, og finner ikke noe annet enn at man kan søke supplerende sosialstønad. 

Anonymkode: 16895...23e

Dere tjener mye mere enn oss. Jeg e rufør far får vel inn ca 400 000. 

Vi har råd til sydentur hver sommer. 

Men til det du spør om. Søk. 😊Verste som kan skje er å få avslag. Bedre å søke enn ikke. 

Anonymkode: db82c...acd

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hei noen her som har fått det. Vi har fått tips om å søke. Vi er en familie på 2 voksne og 3 barn. Vi har nesten aldri hatt råd til å reise på ferie. Har vært 1 gang på ferie i utlandet med barna. Men det er 5 år siden. De siste årene har vi bare vært hjemme. Kost oss på turer i nærområdet osv. 

Ene barnet vårt brøyt sammen på skolen og i samtale med bup om at det var så flaut hvert år når de skulle fortelle om ferien sin. For vi bare var hjemme. 

En av oss voksne er ufør. Så samlet har vi en inntekt på 650 000. 

Noen som vet hva grensen er for å få støtte til ferie? 

650000?? Jeg er på ferie med mine 3 barn og min lønn er 450.000. Er alene. Dere må virkelig gå over å sjekke hva pengene deres går til. Dere er nok langt over grensen. Jeg søkte bostøtte pga strømmen fikk avslag pga for høy lønn.

Anonymkode: b31f3...dd0

Annonse

Det finnes ingen egen «ferie-stønad» hos nav.

da må dere søke sosialstønad eller supplerende stønad. Med en slik samlet inntekt som du beskriver tviler jeg på at dere får det. 

Jeg kan skjønne at større barn synes det er flaut p aldri reise på ferie når alle andre forteller om morsomme reiser og opplevelser. Men det er mye fin ferie man kan få uten ar det koster en formue - og uten å reise til utlandet. Nesten hele Norge har jo vært på ferie innenlands de siste to årene!

Anonymkode: 15d74...305

Da tenker jeg dere har feilet et eller annet sted. Det trenger ikke koste mye med ferie - og selv om dere ikke drar til utlandet kan dere fint dra på ferie. «Alle andre» drar ikke til syden og har ihvertfall ikke gjort det de siste årene. Lei en hytte, dra på camping, husbytte osv. Håper virkelig ikke nav sponser dere med sydentur. 
Vi er 5 og har rundt 400.000 i året i inntekt. Vi har fine ferier hvert år. Dere ble gå igjennom sløsingen deres. 

Anonymkode: 43d24...7dc

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det finnes ingen egen «ferie-stønad» hos nav.

da må dere søke sosialstønad eller supplerende stønad. Med en slik samlet inntekt som du beskriver tviler jeg på at dere får det. 

Jeg kan skjønne at større barn synes det er flaut p aldri reise på ferie når alle andre forteller om morsomme reiser og opplevelser. Men det er mye fin ferie man kan få uten ar det koster en formue - og uten å reise til utlandet. Nesten hele Norge har jo vært på ferie innenlands de siste to årene!

Nå er det jo mye dyrere å feriere i Norge enn å dra enkelte steder i "syden.

Anonymkode: 027e7...62b

Kan det være dette du tenker på? https://www.rodekors.no/tilbudene/ferie-for-alle/ 

Men dette er ferie i Norge som Røde Kors arrangerer og man må søke via Nav. 

Jeg kan ikke se for meg at man får økonomisk støtte til å reise på ferie. 

Hva med at dere prøver å ordne deres egen lille dugnad for å spare til ferie? Kan dere selge noe? Gå over forbruk. Kan alle delta litt? Be om mindre? Sitte barnevakt? Passe hunder? Rydde hager? Leksehjelp? Delta i spørreundersøkelser på nett? 

Man trener nødvendigvis ikke 50000 til selve reisen. Bor man ff.eks uspesifisert kan turen bli rimelig. 

Anonymkode: 24f71...9ba

Her tenker jeg at dere må ta en titt på hva dere bruker av penger hver mnd. Jeg forstår godt at barn ønsker å reise på ferie og som mange i tråden skriver så MÅ ikke ferie være utlandet . Når det er sagt så er det fullt mulig å reise til utlandet for en relativ lav sum hvis man velger tidspunkt og områder ikke alle andre velger . Billige flybilletter og en rimelig leilighet via Airbnb er lett å finne . 

Håper virkelig ikke du har rett på det. Jeg har kun sosialhjelp men har likevel klart å spare opp penger til ferie. Ikke sydenferie da men det er virkelig ikke nødvendig heller. Vi skal på ferie til Sverige der de har en fin campingplass med mye gøy for barna. Å det er rett ved sandstrand. Mer trenger vi ikke.

Anonymkode: 48d04...6d1

Jeg tenkte ikke ferie i utlandet. Nevnte det bare for det var den ferien vi hadde sist. Reiste til Sverige i to uker. 

Jeg spurte her inne for Jeg har aldri hørt om en slik ordning før. Var de på bup som nevnte det. 

Mente ikke gjøre folk sure. 

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Nå er det jo mye dyrere å feriere i Norge enn å dra enkelte steder i "syden.

Anonymkode: 027e7...62b

Det er absolutt ikke gitt at å feriere i Norge er dyrere enn å fra til syden. 
Hvis du skal 14 dager på hotell med måltider inkludert så; Ja det er dyrere i Norge. Men det finnes mange sndre måter å feriere på. 

Og dette er det første året med denne inntekten. Før det har det vært aap og arbeidsledighetstrygd. Som har gjort at vi har havnet litt bakpå. 

Så neste sommer har vi nok hatt mulighet til å spare opp. Så da blir det ferie. Men i år tror jeg ikke vi klarer. Så derfor jeg spurte om det faktisk eksisterte en slik ordning. 

Hi

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og dette er det første året med denne inntekten. Før det har det vært aap og arbeidsledighetstrygd. Som har gjort at vi har havnet litt bakpå. 

Så neste sommer har vi nok hatt mulighet til å spare opp. Så da blir det ferie. Men i år tror jeg ikke vi klarer. Så derfor jeg spurte om det faktisk eksisterte en slik ordning. 

Hi

Så i år er det ingen mulighet for en ukes ferie? Om så bare for å se noe annet enn eget nærmiljø? Telttur? Husbytte? Ta bussen eller toget til en annen by? Låne hytte? Jeg tenker at det viktigste her er å gjøre NOE. Hvis dere tar grep nå; tror du dere kan spare litt frem til sommeren for å kunne finne på et eller annet?

Bare som et tips, jeg er alene med barna, og var student i flere år, nå er jeg ufør på minstesats. Og jeg har reist mye med barna. Har vi reist til syden, så har det vært utenom ferier, billigste ferien vi fikk da var en uke på sunwing resort til 3000 kr for meg og 2 barn. I ferier så har vi reist til forskjellige byer, Berlin, Amsterdam, Paris, Nice og flere byer i Polen. Ene sommeren tok vi og flyet til Nice, så toget til den italienske riviera, og fikk billig badeferie i en uke, så var vi noen dager i Nice, før vi reiste hjem. Var og 5 døgn på feriesenter i Danmark, da reiste jeg med 3 barn, og det kom vel på 4000 kr med båt og feriesenter. Så leter man, kan man finne mye billig.

Anonymkode: e4f90...6ac

https://www.rodekors.no/tilbudene/ferie-for-alle/
Nav gir ikke ut kontanter så familier kan reise til syden. Men det finnes flere organisasjoner som arrangerer turer og opplevelser for barn og familier som ellers ikke har økonomi til å få slike opplevelser. Det er et fint alternativ, selv om jeg er usikker på om dere er i målgruppen. Røde kors er en av organisasjonene, men det finnes andre også. 

Vil ellers bare påpeke at vi sist var på utenlandsferie for fem år siden, og vi har samlet inntekt på 2 millioner. Vi er på hytta, går i fjellet, står på ski, aker, klatrer, bader, sover i telt, fisker+++ Vi har for eksempel mange spektakulære via ferrata i Norge, som gir naturopplevelser uten sidestykke. Klatreutstyr kan man låne gratis på BUA/utstyrsbibliotek. Å gi barna noe å fortelle om når de kommer tilbake på skolen trenger ikke koste mange kronene. 

De få gangene vi reiser på utenlandsferie reiser vi langt og blir borte lenge. Når vi først skal belaste naturen med flytur så kan vi i hvert fall bli en stund… En uke i «syden» med all inclusive er helt uinteressant, ikke får man kulturopplevelse, ikke ser man noe særlig av området man besøker, ikke kontakt med lokale mennesker, og pengene man legger igjen kommer ikke de lokale til gode…

Anonymkode: b6dfa...259

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hi

Hvis dette er første år med denne inntekten er det litt merkelig at barnet deres bryter sammen til bup for at dere aldri drar på ferie. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dette er første år med denne inntekten er det litt merkelig at barnet deres bryter sammen til bup for at dere aldri drar på ferie. 

Fordi før har de hatt enda dårligere råd? Det er litt merkelig at voksne mennesker er så ignorante og empatiløse som deg. 

Anonymkode: 4a5b4...64a

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fordi før har de hatt enda dårligere råd? Det er litt merkelig at voksne mennesker er så ignorante og empatiløse som deg. 

Ja folk som griner for at de ikke komme seg til syden har jeg ingen sympati for. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja folk som griner for at de ikke komme seg til syden har jeg ingen sympati for. 

Jeg tror du må lese gjennom tråden én gang til. Det er ingen her som griner fordi de ikke kommer seg til syden. 

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeg tenkte ikke ferie i utlandet. Nevnte det bare for det var den ferien vi hadde sist. Reiste til Sverige i to uker. 

Jeg spurte her inne for Jeg har aldri hørt om en slik ordning før. Var de på bup som nevnte det. 

Mente ikke gjøre folk sure. 

Hi

Du er tøff som stiller spørsmål her inne. Her inne blir man halshugget over en lav sko. 

Sjekk opp, og søk. Skader jo ikke. 😊🌷

Anonymkode: db82c...acd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...