Gå til innhold

Rasisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å hører på radio der tema er rasisme. Og det er jo et voldsomt fokus på rasisme i samfunnet i dag. Alle oppegående mennesker forventes å ta et klart standpunkt, vi bruker ikke ord som kan oppfattes sårende osv. Det blir voldsomt oppstyr om noen bruker N-ordet, man er opptatt av å ikke krenke rusmisbrukere, innvandrer, folk med Downs syndrom, skeive.... Men én gruppe er fortsatt fritt vilt: tykke mennesker! Når fedme diskuteres, slipper stygge kommentarer til, både i samfunnet generelt, media og kommentatfelt. Det er ingen som skriker opp om krenkelse om noen angriper eller mobber fete folk. Å være tykk er fortsatt så skammelig at de som er tykke ikke tør å ta til motmæle. Å det er tilsynelatende fortsatt fullt ut akseptert å mobbe og diskriminere tykke folk, både sosialt, i media og i helsevesenet. Er ikke dette veldig rart?

Anonymkode: 814d1...8be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så drittlei av rasismemas og politisk korrekthet at jeg blir kvalm. Drittlei! 

Anonymkode: 0d210...10e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Er så drittlei av rasismemas og politisk korrekthet at jeg blir kvalm. Drittlei! 

Da så! Da får man vel slutte å snakke om rasisme, så kan noen slutte å ha så mye melanin. Det er så slitsom for oss andre. 

Anonymkode: 04bab...460

Skrevet

Nei. Det er ikke akseptabelt å mobbe eller diskriminere tykke folk. Vi kan likevell ikke unngå å snakke om overvekt som noe uheldig. 

Anonymkode: 93d3a...897

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit med tjukkasvitser i det hele ratt.

Tror det ligger i forestillingen om at alle kan ta ansvar for egen vekt, og at dette er selvvalgt. Og også det faktum at veldig mange føler på å ha noen kilo fir mye, og derfor føler at man har lov til å tulle om temaet.. 

Anonymkode: 1e418...737

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg syns ikke det er greit med tjukkasvitser i det hele ratt.

Tror det ligger i forestillingen om at alle kan ta ansvar for egen vekt, og at dette er selvvalgt. Og også det faktum at veldig mange føler på å ha noen kilo fir mye, og derfor føler at man har lov til å tulle om temaet.. 

Jeg derimot mener man skal kunne spøke med det aller meste, inklusive kjønn, religion, legning, hudfarge og vekt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg derimot mener man skal kunne spøke med det aller meste, inklusive kjønn, religion, legning, hudfarge og vekt.

Det er du åpenbart ikke alene om.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så at jeg kaller svarte folk fra Afrika neger eller svarting er greit? At jeg fleiper med mongolide og homsefan er ok??

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Så at jeg kaller svarte folk fra Afrika neger eller svarting er greit? At jeg fleiper med mongolide og homsefan er ok??

Hvis du gjør det på en morsom måte for å få frem et budskap synes jeg det, ja. Som i annen kommunikasjon er det vesentlige hva budskapet ditt faktisk er.

Dette for eksempel synes jeg var ganske morsomt:

https://www.nettavisen.no/artikkel/dette-skiltet-er-mer-enn-bare-humor/s/12-95-3422796153

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du gjør det på en morsom måte for å få frem et budskap synes jeg det, ja. Som i annen kommunikasjon er det vesentlige hva budskapet ditt faktisk er.

https://www.nettavisen.no/artikkel/dette-skiltet-er-mer-enn-bare-humor/s/12-95-3422796153

En "morsom måte"? At DU syns det er en morsom måte, betyr ikke at de det gjelder nødvendigvis mener det samme. Hva om noen blir lei seg, er det likevel greit så lenge du syns det er morsomt? Hvem skal få definere hva som er morsomt? Er det slik at om jeg syns det er morsomt, så kan jeg kalle de jeg vil neger eller svarting? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

En "morsom måte"? At DU syns det er en morsom måte, betyr ikke at de det gjelder nødvendigvis mener det samme. Hva om noen blir lei seg, er det likevel greit så lenge du syns det er morsomt? Hvem skal få definere hva som er morsomt? Er det slik at om jeg syns det er morsomt, så kan jeg kalle de jeg vil neger eller svarting? 

Humor er ikke enkelt, men det er et viktig virkemiddel for å oppnå endring i samfunnet og gjøre oss oppmerksomme på egne fordommer, tabuer ol. I tillegg binder humor oss sammen og skaper fellesskapsfølelse. 

Å kunne le av ting kan også ufarliggjøre dem og være med på å bidra til et åpnere samfunn. Noen gjør det bedre enn andre, men om vi skulle forby eller i hvertfall unngå alt som kunne gjøre noen lei seg eller oppført ville vi måtte leve veldig begrensede liv. Det er mye viktigere at vi jobber med å bedre selvfølelsen og tryggheten på at vi er gode nok som vi er selv  om vi ikke er perfekte og ikke alle liker oss, og at alle mennesker har flere sider. Selv om vi synes en side er latterlig, dum eller på annen måte "feil" har vedkommende andre sider vi kan ha respekt og beundring for. Ingen mennesker er vare tykke, bare religiøse, bare mammadalter eller bare mørkhudete. 

Vi måvtåke at folk tuller med det meste, men vi må også huske at når vi tuller med noe så er det ofte våre egne tabuer og usikkerhet vi viser frem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du forstår at de som er direkte berørt av "det morsomme", ikke synes at det er morsomt i det hele tatt? 

Anonymkode: e5473...1c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Humor er ikke enkelt, men det er et viktig virkemiddel for å oppnå endring i samfunnet og gjøre oss oppmerksomme på egne fordommer, tabuer ol. I tillegg binder humor oss sammen og skaper fellesskapsfølelse. 

Å kunne le av ting kan også ufarliggjøre dem og være med på å bidra til et åpnere samfunn. Noen gjør det bedre enn andre, men om vi skulle forby eller i hvertfall unngå alt som kunne gjøre noen lei seg eller oppført ville vi måtte leve veldig begrensede liv. Det er mye viktigere at vi jobber med å bedre selvfølelsen og tryggheten på at vi er gode nok som vi er selv  om vi ikke er perfekte og ikke alle liker oss, og at alle mennesker har flere sider. Selv om vi synes en side er latterlig, dum eller på annen måte "feil" har vedkommende andre sider vi kan ha respekt og beundring for. Ingen mennesker er vare tykke, bare religiøse, bare mammadalter eller bare mørkhudete. 

Vi måvtåke at folk tuller med det meste, men vi må også huske at når vi tuller med noe så er det ofte våre egne tabuer og usikkerhet vi viser frem.

Det er ingenting farlig i å ha en annen hudfarge eller en annen seksuell legning, så det er ingenting å ufarliggjøre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du forstår at de som er direkte berørt av "det morsomme", ikke synes at det er morsomt i det hele tatt? 

Noen ganger, ja, andre ganger er det de som synes det er mest morsomt. 

Det var for eksempel mange som mislikte KLM sine sketsjer om prester på 80-tallet (?) Og som ikke synes det var morsomt. Synes du det var falt å tulle med?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ingenting farlig i å ha en annen hudfarge eller en annen seksuell legning, så det er ingenting å ufarliggjøre.

Men hvorfor er det galt å tulle med det?

Skrevet

De som håner andre på grunn av hudfarge, kroppsform, legning og slikt, har vel gjerne gått «Livets harde skole» og dermed ikke alltid forutsetningene for å forstå at det er lavpannet, uriktig og flaut. «Det mårra værra lov å le, det er så mye krenkorama og politisk korrekthet!» er ikke et gjennomtenkt argument for å rettferdiggjøre hån og rasisme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, men da skal du prøve å være utsatt for å bli kalt N-ordet annen hver dag. Eller få høre noe nedsettende om deg fordi du er russer ("du er Putins datter, dra hjem til putler der du hører hjemme", og så videre).

Hvis du synes rasisme er slitsomt å høre om så skal du bare vite at minoritetene opplever langt verre ting til stadighet.

Anonymkode: a245f...c75

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Men hvorfor er det galt å tulle med det?

Hadde du syntes det var greit å tulle med deg om voldtekt hvis du hadde opplevd det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ja, men da skal du prøve å være utsatt for å bli kalt N-ordet annen hver dag. Eller få høre noe nedsettende om deg fordi du er russer ("du er Putins datter, dra hjem til putler der du hører hjemme", og så videre).

Hvis du synes rasisme er slitsomt å høre om så skal du bare vite at minoritetene opplever langt verre ting til stadighet.

Anonymkode: a245f...c75

Jepp, akkurat min erfaring. Jeg har visst blitt forvandlet fra russerhore, postordrebrud, alkoholiker og mafia til Putins apostel, jeg må visst utestenges fra alt og kastes ut av landet. Skikkelig koselige holdninger, gitt. 

Skrevet

Å, det er flere grupper enn de tykke. Kvinner, særlig unge jenter (som må akseptere å få slengt «hore» etter seg på skolen - hadde «svarting», «pakkis» eller «homo» blitt akseptert?), folk med lite ressurser og lav utdanning («white trash» vekker ikke samme sterke følelser som «svart søppel»), folk som røyker/snuser… lista er ganske lang. Den politisk korrekte sympatien og toleransen rekker ikke så veldig langt, tvert imot. Toleransen gjelder bare de grupper det er trendy å være tolerante ovenfor.

Anonymkode: be40c...360

Skrevet

Å, det er flere grupper enn de tykke. Kvinner, særlig unge jenter (som må akseptere å få slengt «hore» etter seg på skolen - hadde «svarting», «pakkis» eller «homo» blitt akseptert?), folk med lite ressurser og lav utdanning («white trash» vekker ikke samme sterke følelser som «svart søppel»), folk som røyker/snuser… lista er ganske lang. Den politisk korrekte sympatien og toleransen rekker ikke så veldig langt, tvert imot. Toleransen gjelder bare de grupper det er trendy å være tolerante ovenfor.

Så har vi de som går på NAV, alenemødre, de som har barn med flere menn og så videre. Det vil alltid finnes noe som ønsker å fremstå bedre enn alle andre, som kritiserer og slenger dritt.

Skrevet

Så har vi de som går på NAV, alenemødre, de som har barn med flere menn og så videre. Det vil alltid finnes noe som ønsker å fremstå bedre enn alle andre, som kritiserer og slenger dritt.

Helt ærlig, kvinner som ligger rundt og får barn med forskjellige menn fortjener faktisk å bli kalt det de blir kalt. De har valgt det selv. Det er ikke som om det er skjedd dem noe de ikke kan noe for.

Anonymkode: f467e...ea8

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hadde du syntes det var greit å tulle med deg om voldtekt hvis du hadde opplevd det? 

Det kommer an  på hvordan det ble gjort. Nå har ikke jeg opplevd voldtekt, bare andre former for overgrep, men jeg synes fortsatt det kan søkes med. Det gjør jeg selv også. Hvis alle temaer som muligens kunne såre noen bare kunne snakkes om dønn seriøst ville vi få et samfunn jeg ikke ville leve i.

-ingen spøk om sksder eller sykdomer

-ingen såk om religion eller tenkemåte

-ingen spøk om kunnskap eller mangel på kunnskap

-ingen spøk om yrker eller fritidsaktiviteter

-ingen spøk om kjønn osv

Hva skulle der være greit å spøke om?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Oppegående mennesker er ikke tolerante ovenfor homofile, andre etnisiteter og lignende "fordi det er trendy". Såpass skjønner oppegående mennesker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Helt ærlig, kvinner som ligger rundt og får barn med forskjellige menn fortjener faktisk å bli kalt det de blir kalt. De har valgt det selv. Det er ikke som om det er skjedd dem noe de ikke kan noe for.

Anonymkode: f467e...ea8

Det er jo et valg, som for mennene de har ligget med, men hvorfor skulle det være galt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...