Gå til innhold

Ikke så lett å finne lokalt brodert bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser ikke prinsipielt noe problem med at deler av produksjonen skjer utenfor Norge, så lenge etikken er på plass, og det benyttes korrekte stoffer, tråder og teknikker.

Vi lager det meste av vår datters Hardangerbunad selv, men jeg forstår at det ikke er for alle. 

Anonymkode: 6f360...dac

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det skal være produsert i Norge. 

Det er ikke vits i å prøve seg på å hinte i den retningen du drar dette i det hele tatt.

Syns du det er vanskelig å forstå at man ikke ønsker tradisjonsdrakten produsert totalt løsrevet fra tradisjonene? 

HI

Anonymkode: 706d9...1fc

Bestemor har sydd bunader i årevis, bosatt i Spania siste 10 årene. Hun er norsk. Godt nok? 

Anonymkode: 5d6df...4a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser ikke prinsipielt noe problem med at deler av produksjonen skjer utenfor Norge, så lenge etikken er på plass, og det benyttes korrekte stoffer, tråder og teknikker.

Vi lager det meste av vår datters Hardangerbunad selv, men jeg forstår at det ikke er for alle. 

Jeg ser prinsipielt stor problemer, blant annet fordi jeg er helt sikker på at det har med lønn å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har hatt broderingen i familien tidligere, men ikke nå lengre, dessverre. Så datteren min er den første som ikke får familiebrodert. 

Løsningen blir som sagt at jeg gir videre min dersom vi ikke finner en aktør som broderer i Norge.

Akkurat når det gjelder bunad er det i mine øyne ingen alternativ. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bestemor har sydd bunader i årevis, bosatt i Spania siste 10 årene. Hun er norsk. Godt nok? 

Anonymkode: 5d6df...4a3

Selvfølgelig. Det blir jo helt på siden av diskusjonen. Det er stor forskjell på bestemor sydenturist og en fabrikk i Thailand. Ser ser du også.

Skrevet (endret)

Vi har hatt broderingen i familien tidligere, men ikke nå lengre, dessverre. Så datteren min er den første som ikke får familiebrodert. 

Løsningen blir som sagt at jeg gir videre min dersom vi ikke finner en aktør som broderer i Norge.

Akkurat når det gjelder bunad er det i mine øyne ingen alternativ. 

HI

Enig. Det er faktisk ikke bunad ellers. En plastleke formet som en mobil, kjøpt på lekebutikken, er ikke en iPhone bare fordi den er laget for å etterligne det.

Edit: skrivefeil

Endret av Ekspatt
skrivefeil
Skrevet
amandine skrev (2 minutter siden):

Jeg ser prinsipielt stor problemer, blant annet fordi jeg er helt sikker på at det har med lønn å gjøre. 

Lønnen til tekstilarbeiderne i Thailand, eller lønnen til dem som broderer her? Jeg ser for meg at etterspørselen etter norskprodusert vil ivareta dem som syr her. Det som sys utenfor Norge må selvsagt produseres på en etisk måte, som jeg skrev, men det gjelder jo all tekstilproduksjon. 

Skrevet

Bunaden vår er det bare et sted som leverer/produserer, så her er det null problem

Anonymkode: 98c56...115

Skrevet
amandine skrev (43 minutter siden):

Og bunadsrosen får brodert i Thailand, blant annet.

Og i Norge, man kan velge å kjøpe en som er brodert i Norge.

Det samme kan man på Heimen. Man kan velge å kjøpe en som er brodert i Norge.

Men du må bevisst gå inn for å få det, spørre etter det rett og slett.

Anonymkode: 32dc8...e29

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det skjønner vel de fleste oppegående? Får man bunaden sydd på Husfliden er det norsk. 

Anonymkode: b2a38...271

Nei,mange av disse sender sine bunader til Balkanlandene eller Asia.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Og i Norge, man kan velge å kjøpe en som er brodert i Norge.

Det samme kan man på Heimen. Man kan velge å kjøpe en som er brodert i Norge.

Men du må bevisst gå inn for å få det, spørre etter det rett og slett.

Anonymkode: 32dc8...e29

Vet du hvor stor prisforskjellen er? 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vet du hvor stor prisforskjellen er? 

HI

For oss er ikke forskjellen stor,men leverandøren sitter selvfølgelig igjen med mer i differanse.

Skrevet
Østerdølen skrev (4 minutter siden):

For oss er ikke forskjellen stor,men leverandøren sitter selvfølgelig igjen med mer i differanse.

Ok, trodde vi måtte opp i dobbel pris til butikken 😊

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ok, trodde vi måtte opp i dobbel pris til butikken 😊

HI

Billigere å finne folk privat som kan brodere og montere 

Anonymkode: da424...ffe

Skrevet
Østerdølen skrev (4 timer siden):

Nei,mange av disse sender sine bunader til Balkanlandene eller Asia.

Nei. Ikke hos originale norsk husflid. 

Anonymkode: b2a38...271

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Billigere å finne folk privat som kan brodere og montere 

Anonymkode: da424...ffe

Ja, vi er på jakt etter det nå. Ikke først og fremst pga prisen, men fordi det oppleves tryggere

HI

Skrevet

Min er kjøpt hos Husfliden og jeg spurte. Fikk inntrykk av at det var noen av våre nye landskvinner som broderte, noe som muligens ikke er så rart, da veldig mye tradisjonshåndverk har dødd ut i Norge, Folk kan knapt strikke lenger og når jeg tenker meg om kjenner jeg ingen som driver aktivt med brodering i min generasjon og yngre. I min foreldregenerasjon fins det en del som drev med slike sysler. Uansett. Jeg vet at min er norskprodusert og har nydelig håndverk og regner med at håndverkeren som har gjort jobben har fått bra betalt for å lage den. Da betyr ikke håndverkerens etnisitet noe.

Skrevet

Vi har en kjempeflink syerske som broderer de vakreste bunadene i bygda vår. Hun kjøper materiale gjennom husfliden og broderer og monterer bunader hjemme på syrommet sitt. At hun er thailandsk spiller da ingen rolle, det er ikke slik at man må være rotnorsk i generasjoner for å få æren av å selge bunadssøm. 

Anonymkode: 5fd48...41d

Skrevet
prekæs skrev (40 minutter siden):

Min er kjøpt hos Husfliden og jeg spurte. Fikk inntrykk av at det var noen av våre nye landskvinner som broderte, noe som muligens ikke er så rart, da veldig mye tradisjonshåndverk har dødd ut i Norge, Folk kan knapt strikke lenger og når jeg tenker meg om kjenner jeg ingen som driver aktivt med brodering i min generasjon og yngre. I min foreldregenerasjon fins det en del som drev med slike sysler. Uansett. Jeg vet at min er norskprodusert og har nydelig håndverk og regner med at håndverkeren som har gjort jobben har fått bra betalt for å lage den. Da betyr ikke håndverkerens etnisitet noe.

Etnisiteten betyr ikke noe så sant den er brodert i Norge 

HI

Skrevet

Vi har en kjempeflink syerske som broderer de vakreste bunadene i bygda vår. Hun kjøper materiale gjennom husfliden og broderer og monterer bunader hjemme på syrommet sitt. At hun er thailandsk spiller da ingen rolle, det er ikke slik at man må være rotnorsk i generasjoner for å få æren av å selge bunadssøm. 

Anonymkode: 5fd48...41d

Komaaan… de fleste klarer å fatte at det er forskjell på om noen fra Thailand som bor i Norge syr bunaden ( så sant de har trening i bunadssøm) og at broderingen outsources til Thailand.. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...