Gå til innhold

Ikke så lett å finne lokalt brodert bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har startet prosessen med å sy bunad til datteren vår.

Det viser seg at dersom man stiller de riktige spørsmålene så kommer det frem at bunaden mange tilsynelatende seriøse steder broderes i lavkostland. 

Så still spørsmål dersom dere ønsker å være sikre på at tradisjonsplagget broderes i Norge. 

Anonymkode: 706d9...1fc

Skrevet

Det skjønner vel de fleste oppegående? Får man bunaden sydd på Husfliden er det norsk. 

Anonymkode: b2a38...271

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det skjønner vel de fleste oppegående? Får man bunaden sydd på Husfliden er det norsk. 

Så trivelig tone..

I mitt snevre hode har jeg trodd at også andre husflidsbutikker enn Husfliden leverte ekte vare.. 

Skrevet

Man trenger vel ikke stille så mange spørsmål før man skjønner hvor plagget blir produsert? Vi bestilte gjennom Nordaker og var til prøving hos en lokal syer flere ganger. 

Anonymkode: 5fd48...41d

Skrevet

Det er er viktig poeng. Skal du ha en bunad som er riktig, både i broderi, stoff, montering og tilpasning, skal du sørge for at den er norsksydd og ikke noe billig ræl med snarveier og manglende forståelse for håndverket og tradisjonen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Man trenger vel ikke stille så mange spørsmål før man skjønner hvor plagget blir produsert? Vi bestilte gjennom Nordaker og var til prøving hos en lokal syer flere ganger. 

Anonymkode: 5fd48...41d

Selv om man henvender seg på en lokal butikk, gjør alle tilpasninger der, får sydd selve bunaden i butikk så kan det være at selve broderiet skjer i utlandet. Og dette må man spørre seg til.

Flere har kjøpt dyre bunader i den tro at den er lokalprodusert for så å finne ut at deler av arbeidet er gjort i lavkostland. 

Jeg snakker ikke om å kjøpe over nett her.. 

HI

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Det er er viktig poeng. Skal du ha en bunad som er riktig, både i broderi, stoff, montering og tilpasning, skal du sørge for at den er norsksydd og ikke noe billig ræl med snarveier og manglende forståelse for håndverket og tradisjonen.

Ja, for oss er det helt uaktuelt å kjøpe en bunad som ikke er norsktimen alle ledd. Da tar jeg heller den tunge avgjørelsen å gir henne min egen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, for oss er det helt uaktuelt å kjøpe en bunad som ikke er norsktimen alle ledd. Da tar jeg heller den tunge avgjørelsen å gir henne min egen. 

Norskprodusert i alle ledd 😊

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Utarming av håndverket for å spare noen tusenlapper er uinteressant.

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

https://www.heimenhusfliden.no/kjope-bunad/

Alle våre bunader er brodert for hand i Estland, Vietnam, Kina eller Norge.

Anonymkode: 32dc8...e29

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

HI

Jeg er bare nysgjerrig - er det et krav om at bunaden er sydd og brodert av en etnisk norsk syerske i Norge, eller kan syersken være av annen opprinnelse? 

Anonymkode: a6764...357

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er bare nysgjerrig - er det et krav om at bunaden er sydd og brodert av en etnisk norsk syerske i Norge, eller kan syersken være av annen opprinnelse? 

Det skal være produsert i Norge. 

Det er ikke vits i å prøve seg på å hinte i den retningen du drar dette i det hele tatt.

Syns du det er vanskelig å forstå at man ikke ønsker tradisjonsdrakten produsert totalt løsrevet fra tradisjonene? 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det skal være produsert i Norge. 

Det er ikke vits i å prøve seg på å hinte i den retningen du drar dette i det hele tatt.

Syns du det er vanskelig å forstå at man ikke ønsker tradisjonsdrakten produsert totalt løsrevet fra tradisjonene? 

HI

Jeg prøver ikke å hinte eller dra noe. Jeg er utenlandskfødt syerske som produserer norske og samiske klær i Norge, så jeg lurte på hvordan holdningene var der ute til oss som ikke er etnisk norske. Jeg har flere ganger vært kritisert for at jeg "går de norske syerske i næringen" og at jeg ikke burde produsere norsk og samisk håndverk når jeg ikke er etnisk norsk. Kundene jeg har skryter av det jeg lager og bestiller gjerne mer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Og?

Hun du siterte snakket om Husfliden, Norsk Flid. Du henviser til Heimen Husflid som er en annen kjede.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

HI

Du får ikke alle bunader norskprodusert i alle ledd. Mange bunader har silketørkle for eksempel og norsk silkeproduksjon er minimal. Tradisjonen har vært import.

Vi har heller ikke mye produksjon av sølv.

Linproduksjon finnes, men så lite at det ikke er i nærheten av å dekke etterspørselen etter lin til linskjorter, og bomulsprofuksjon finnes ikke her i landet.

Anonymkode: 5dabd...d60

Skrevet

Kjøpte stoffet fra lokal husflid, det er billigere enn å kjøpe det hos husfliden i nærområdet, vi bor på østlandet,men bunaden min datter er fra sunnmøre. Får lokal sydame til å brodere, hun har bunadssøm kurs/utdanning. Koster kanskje litt mer,men da får vi prøvd den underveis og vi vet hvor den er brodert. Syns det er viktig.

Anonymkode: f4260...3f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg prøver ikke å hinte eller dra noe. Jeg er utenlandskfødt syerske som produserer norske og samiske klær i Norge, så jeg lurte på hvordan holdningene var der ute til oss som ikke er etnisk norske. Jeg har flere ganger vært kritisert for at jeg "går de norske syerske i næringen" og at jeg ikke burde produsere norsk og samisk håndverk når jeg ikke er etnisk norsk. Kundene jeg har skryter av det jeg lager og bestiller gjerne mer. 

Da skjønner jeg. Beklager misforståelsen.

Jeg vil kjøpe bunad fra en bedrift som kan garantere at alle aspekter av bunadstradisjonen er ivaretatt. Hvem som sitter på syrommet og hvor de kommer fra er ikke viktig, så lenge de er kvalitetssikret.

Jeg ville aldri kjøpt fra privatperson dersom jeg ikke kjente dem, og visste at de hadde tilstrekkelig kunnskap om bunadsbroderi. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du får ikke alle bunader norskprodusert i alle ledd. Mange bunader har silketørkle for eksempel og norsk silkeproduksjon er minimal. Tradisjonen har vært import.

Vi har heller ikke mye produksjon av sølv.

Linproduksjon finnes, men så lite at det ikke er i nærheten av å dekke etterspørselen etter lin til linskjorter, og bomulsprofuksjon finnes ikke her i landet.

Anonymkode: 5dabd...d60

Ok. 

Da får jeg presisere

Det er ikke nødvendig at de barberer sauen og karrer ulla selv - det gjorde de færreste før også..

Men bunaden skal sys og broderes i Norge. Tilpasningen har vi jo kontroll over, fordi den skjer i butikk. Men det er ikke greit at de får forkledet eller vesten tilsendt fra Thailand for deretter å presentere det som ekte vare når kunden kommer i butikken. Dersom dette ikke er informert om er det i mine øyne svindel. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kjøpte stoffet fra lokal husflid, det er billigere enn å kjøpe det hos husfliden i nærområdet, vi bor på østlandet,men bunaden min datter er fra sunnmøre. Får lokal sydame til å brodere, hun har bunadssøm kurs/utdanning. Koster kanskje litt mer,men da får vi prøvd den underveis og vi vet hvor den er brodert. Syns det er viktig.

Anonymkode: f4260...3f8

Det høres ut som en god løsning. 

Vet du nå hva prisen blir?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Heimenhusfliden er ikke det samme som Husfliden.

Anonymkode: 583b5...34e

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Ikke hos Norsk Husflid. Den originale husfliden. Dette er en kopi. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ikke hos Norsk Husflid. Den originale husfliden. Dette er en kopi. 

Som er den eneste som har romeriksbunaden....

Den originale husfliden har bare et utvalg av bunader, og ikke den jeg vil ha.

Jeg kjøpte fra Bunadrosen i Drøbak da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Derfor skal man undersøke. Jeg vet hvem, ved navn, som har brodert våre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Som er den eneste som har romeriksbunaden....

Den originale husfliden har bare et utvalg av bunader, og ikke den jeg vil ha.

Jeg kjøpte fra Bunadrosen i Drøbak da.

Og bunadsrosen får brodert i Thailand, blant annet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har startet prosessen med å sy bunad til datteren vår.

Det viser seg at dersom man stiller de riktige spørsmålene så kommer det frem at bunaden mange tilsynelatende seriøse steder broderes i lavkostland. 

Så still spørsmål dersom dere ønsker å være sikre på at tradisjonsplagget broderes i Norge. 

Både min og datteren min sin VET jeg er både brodert og montert her,  rett og slett for jeg bruker dem som gjør dette arbeidet her i Norge. Bruker så og si alt i nærmiljøet .

Anonymkode: da424...ffe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...