Gå til innhold

Hvordan mange møter konspirasjonsteoretikere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I to år har jeg observert flere mer eller mindre profilerte mennesker som er konspirasjonsteoretikere. Med profilerte mener jeg at de på et eller annet tidspunkt har vært kjente for en del av oss, og da gjennom TV og/eller som utøvere av kunst/musikk og reality. Det er ikke noe poeng i å nevne navn da de fleste her uansett vet hvem en eller flere er, og dette skal ikke være en tråd for å henge ut noen. Dette er hvordan jeg ser at ukloke mennesker gang på gang fører disse folka nærmere hverandre. 

Det som preget noen av konspirasjonstilhengerne jeg har vært både venn og følger av, er at de har blitt utsatt for kritikk, latterliggjøring eller ikke blitt tatt seriøst på andre måter. Et par av dem jeg kjenner har i tillegg psykristiske diagnoser som har gjort ting vanskelige for dem i relasjoner med andre. Dette er mennesker som har følt seg misforstått eller ensomme, og mest sannsynlig begge deler.

Jeg har sett hvordan flere og flere har funnet hverandre, og hvor mye de ser opp til de som fører an, som er de såkalt en gang profilerte. 

Det som kjennetegner dem er at de veldig ofte snakker om hvor mange nye venner de har fått. Hvor viktig det er at de holder sammen og hvor mye det betyr for dem at de har likesinnede. Det gjentas hver eneste dag, og flere ganger i hvert innlegg og i kommentarer under innleggene. Det er viktig for dem å ha hverandre, og det rekrutteres flere og flere. Samholdet virker jo som veldig attraktivt for de som føler seg utenfor.

Dette har sikkert veldig mange sett og notert seg. Da lurer jeg på hvorfor så mange møter disse på den måten de gjør? En ting er å inngå diskusjoner. Det kan være en god ting, men det er ikke en god ting når den ene part helst vil sette fast den andre. Når den ene part lar det skinne igjennom hvor dum man mener den andre er,  eller om man vil vinne diskusjonen uten å være villig til å lytte. Hvis man da argumenterer med at det ikke er noe poeng i å lytte til den andre, så må en bare la være å diskutere. Dette er nemlig den ene ukloke tingen man gjør: å kun ville fortelle noen hvor feil de tar. Hvis det alene er hensikten med å ville diskutere er det ikke reell diskusjon, men en passiv aggresiv måte å få ut sinne på.

Så er det latterliggjøring. Det er det mange som elsker å praktisere. Det er masse ironi og sarkasme og emojier. 

Til sist er det de som viser aggresjon direkte. De som uten å gjemme seg bak noen taktikker, forteller hvor idiot den andre er. Hvor uopplyste de egentlig er, hvor gale og feilinformerte de er av sinnsyke og kyniske mennesker. De er truende og forteller at de ikke fortjener helsehjelp, venner eller jobb.

Dette er noe av det ukloke som har skjedd og skjer. Hva som er resultatet er at de som er tilhengere av konspirasjonene bare blir tettere sammensveiset og flere. De finner samhold og er ekstremt lojale mot hverandre. Det er lett å tenke at hvis en av de som helst blir sett opp til, kommer med en uheldig eller direkte farlig idé, så er det sannsynlig at mange vil støtte den. Tanken om oss mot dem er det som binder folk mest sammen, og fiendebildet de får av oss, er mye på grunn av de ukloke hodene som ikke skjønner bedre. Det er disse vi kan takke mye for at det fins såpass mange av konspirsdjonstilhengere og at de har så sterkt samhold.

Hvis noen kommenterer dette innlegget, så er det sikkert noen som vil si at de også kritiserer folk.  Til det vil jeg si at jeg ikke en eneste gang har sett at de henger ut eller går til angrep,som ikke er forsvar, mot noen privatpersoner. De anklager saueflokken og myndighetspersoner. Dette er hva jeg har sett hele veien. Selvfølgelig fins det enkelte individer blant dem som går løs på andre enkeltindivider, men ikke generellt. 

Hvis man vil ha noen å hate, så må man gjerne fortsette med å være lite smarte. Vil man helst at disse miljøene ikke skal utgjøre noen trussel mot helse og skape kaos, så vurder om det ikke er best å ta dem mer på alvor. Og husk alltid: 

The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes. 

Anonymkode: 00788...06e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Netflix er det en serie om folk som tror på at jorden er flat. Han ene som blir intervjuet uttaler faktisk omtrent akkurat det du skriver, litt mot slutten av dokumentaren. Han har fått mange nye venner og sier noe sånt som: " Hvis jeg skulle ombestemme meg nå og ikke lenger tro at jorden er flat, så ville jeg aldri innrømme det fordi da mister jeg alle vennene mine i det miljøetjeg nå er en del av". Dette er absolutt ikke ordrett, men fritt fra min litt dårlige hukommelse. 

Det er også mye annet interessant som kommer fram i denne dokumentaren. F.eks. er den menneskelige hjernen laget for å finne mønster slik at den lettere kan systematisere inntrykk. Folk flest klarer likevel å skille mellom der det faktisk er mønster og der det bare er tilfeldigheter. Derimot er det noen som har hjerner som av en eller annen grunn er mye mer aktivt enn normalt rundt dette å lete etter mønster, noe som gjerne slår seg ut i at de ser mønster også der det faktisk ikke er et mønster og dermed ender opp med å tilpasse betraktningene sine til dette. Dette blir ofte grunnlag for konspirasjonsteorier. Man velger rett og slett bort det som ikke passer inn i mønsteret man mener å se (det resten ser på som forskning og fakta) og fokuserer kun på det som bekrefter mønsteret. 

Likevel, det må sies at det innimellom likevel er veldig vanskelig å ikke reagere på konspirasjonsteoretikere på en måte som nok er nedlatende. Innimellom skjer det nok spontant også fordi man er usikker på om de faktisk er alvorlige eller bare tuller, og man ønsker jo ikke å bli lurt. En vil jo helst tro at medmennesker er fornuftige, og når noen framstår som det motsatte så er det naturlig å reagere med en "Haha, ja liksom du ..."- holdning. Det er jo da også både utfordrende og frustrerende å forholde seg til noen med en fundamentalt annerledes virkelighetsoppfatning enn det en selv har. Det gjelder jo ikke bare overfor konspirasjonsteoretikere, men også de med et helt annet kvinnesyn enn meg, pedofile som mener barn liker å bli voldtatt osv. Det er naturlig å ville protestere, man blir provosert og sklir da også lettere over i å bruke hersketeknikker. 

Anonymkode: c60ab...8cc

Skrevet

Det er jo SVÆRT vanskelig å diskutere med konspirasjonteoretikere. De har bestemt seg, og de har oppdaget ting, fra "sikre" kilder! (Youtube og diverse nettesider). 

Det blir til at jeg bare rister oppgitt på hodet, og ler av dem. Jeg klarer bare ikke å ta dem på alvor, beklager. 

Hva godt skal det gjøre å ta dem på alvor? Hva skal det føre til? 

Anonymkode: 5c766...0da

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo SVÆRT vanskelig å diskutere med konspirasjonteoretikere. De har bestemt seg, og de har oppdaget ting, fra "sikre" kilder! (Youtube og diverse nettesider). 

Det blir til at jeg bare rister oppgitt på hodet, og ler av dem. Jeg klarer bare ikke å ta dem på alvor, beklager. 

Redusert polarisering og kanskje en begrensning på oppbygging av miljøer der slike møtes og styrker hverandre i sin tro? Jeg har det som deg, som jeg skrev over, at jeg klarer ikke helt å ta dem på alvor og være grei, men jeg skjønner jo at det kanskje hadde vært bedre om jeg fikk det til.

Anonymkode: c60ab...8cc

Skrevet

Interessant det med ulike hjerner og mønster. Har ikke hørt den teorien før. 

Jeg skjønner hva du mener, og jeg var sånn selv. Hva ER det de fabler om, liksom. Så tenkte jeg at jeg burde faktisk vise respekt og kanskje prøve å lytte til hva de egentlig sa. Det begynte sånn, og det har vært mye interessant å finne ut av. Jeg kan lett forstå at visse mennesker tror på ulike k.teoretikere. Flere av dem har både lang utdannelse og karriere bak seg. De er dyktige til å formidle.

Jeg fant også ut at alt ikke er løgn og fantasi. Så når det fins en sannhet eller to så er det lett å legge på. Det er jo det som er problemet. At de legger til og på langt utenfor rimelighetens grenser. Jeg har klart å inngå og være nedlatende, men jeg oppdaget også hvor lett det kan være for andre å bli trukket inn i miljøet. Man må være ganske bestemt og klar på at dette ikke er noe en selv kan tro på. Det er derfor ikke så lurt å gå i dialog om man er usikker. Veldig interessant å følge med på, og ganske frustrerende å se disse nyttige idiotene som gang på gang kastet bensin på bålet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, jeg tenkte hvis du vil diskutere med dem eller skjønne noe av det. Som jeg nevnte så er samholdet og lojaliteten sterk! En dårlig idé kan i rette omgivelser bli skummelt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg tenkte hvis du vil diskutere med dem eller skjønne noe av det. Som jeg nevnte så er samholdet og lojaliteten sterk! En dårlig idé kan i rette omgivelser bli skummelt. 

Ja det er jo nettopp ekstreme og tullete meninger som er ondskapen til det meste ondt her i verden. Men du får jo ikke endret disse meningene deres, selv om du er grei og går i en diskusjon? 

Det er bedre å overse, så de forstår at de ikke blir tatt på alvor. 

Gjest KenCreek
Skrevet

Livsfarlig å ta sånne folk på alvor. Da vil de jo føle seg trodd, og få selvtillit til å fortsette å dure på å rekruttere flere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er jo nettopp ekstreme og tullete meninger som er ondskapen til det meste ondt her i verden. Men du får jo ikke endret disse meningene deres, selv om du er grei og går i en diskusjon? 

Det er bedre å overse, så de forstår at de ikke blir tatt på alvor. 

Ignorering gjør dem mer mistenksomme. Hvorfor kommer de ikke til orde? Hvorfor blir de påsatt munnkurv osv osv. Hvorfor blir de ikke hørt? Jo, fordi sannheten må skjules og tåler ikke dagens lys. Det er hva de tenker. 

Skrevet
KenCreek skrev (Akkurat nå):

Livsfarlig å ta sånne folk på alvor. Da vil de jo føle seg trodd, og få selvtillit til å fortsette å dure på å rekruttere flere. 

Så hva foreslår du? Jeg tror jo at dialog er det beste forsøket. 

Gjest KenCreek
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så hva foreslår du? Jeg tror jo at dialog er det beste forsøket. 

Jeg tror dessverre ikke dialog nytter. Jeg tror disse folkene er lost case. 

Hva tenker du å oppnå med å gå i dialog? Omvende dem? 

Skrevet

Jeg diskuterer enkelt og greit ikke med konspirasjonsteoretikere. Det kommer der ingenting ut av. Akkurat som jeg ikke diskuterer døden, abort, jordens opprinnelse, kvinnesyn etc. med religiøse personer. Det er helt greit for meg når folk tror på noe helt annet enn meg, men ingenting godt kommer ut av å diskutere noe der man åpenbart er og vil være fundamentalt uenig. Dersom noen prøver å starte en prat om en konspirasjonsteori lar jeg dem presentere teorien, sier jaha og snakker om noe annet. 

Anonymkode: 69bea...734

Skrevet
KenCreek skrev (19 minutter siden):

Jeg tror dessverre ikke dialog nytter. Jeg tror disse folkene er lost case. 

Hva tenker du å oppnå med å gå i dialog? Omvende dem? 

Jeg er ikke i noen posisjon hvor det er nyttig at jeg omvender dem nei. Jeg er bare glad jeg fikk mer kunnskap. Nå inviterte de en av profilene til debatt en gang på TV. Den som var hans meningsmotstander var mildt sagt uvitende. Hva om de ble imøtegått med noen som hadde kunnskap? Man kunne ikke nedlate seg til det i en lengre sekvens. Dermed ble alt bare et stort feilgrep. Og k.folkene fikk blod på tann. 

La oss si at noen er lost cases. Hva med å forhindre at nye trekkes mot miljøet da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...