Gå til innhold

Skilte foreldre, endre barnas etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring? Felles foreldreansvar, kun dagssamvær med far, bor fast hos meg. Kan jeg endre barns etternavn til mitt? De har faren sin i dag…barna er 13 og 8 år. MÅ jeg ha fars samtykke? Har barnas ønske noe å si? 

Anonymkode: 04f49...6d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du må ha fars samtykke. 

Anonymkode: aab68...e13

Skrevet

Barna er så gamle at det bør de selv få bestemme.

Min mor ønsket å gjøre det samme etter at hun og min far skiltes. Hun tok det opp da jeg var 7-9 år.

Men jeg hadde min egen identitet, som var Fornavn Etternavn. Hennes pikenavn som jeg frem til da kun forbandt med besteforeldre, det var et navn hun hadde tilknytning til, ikke jeg.

I tillegg kom det ville blitt tydelig for alle venner, skole osv. at jeg byttet navn, noe jeg ikke ønsket. Min identitet var knyttet til det navnet jeg hadde fått opprinnelig.

Dine unger er så store at de må få bestemme dette selv, helt uten påvirkning fra din side! Du kan spørre dem om de ev. ønsker å endre til ditt pikenavn, eller ønsker å ta det i tillegg til fars navn.

Men IKKE bytt navn på barna mot deres vilje! Selv ikke om far skulle være enig med deg. Dette må være barnas eget valg, og hvert av barna må få bestemme det som er best for det. Det er for sent for deg å angre på valg av far og navn nå, hvis barna selv ikke ønsker bytte navn.

Anonymkode: 948ef...b18

Skrevet

Far har russisk etternavn. Barna har aldri vært i Russland, og skal i hvert fall ikke dit i framtiden. 

Skrevet

Vent til de er myndige. Broren min lot eksen endre navnet til deres barn. Hun har fortsatt hans etternavn, men har byttet mellomnavnet som var mors pikenavn med hennes nye manns navn.

Barnet er 14 nå og identifiserer seg veldig med den «nye stefamilien»der han har flere stesøsken og har begynt å bruke mellomnavnet som etternavn. Min bror føler seg fullstendig utradert som far. Han skjønner på et vis at det er en fase, men føler at han er dyttet ut av barnets liv. Han sa ja for å være samarbeidsvillig, men nå ser han på det første skrittet mot å miste barnet.

Barn bør ikke bytte navn med mindre de har navnet til en forelder som har mishandlet eller forgrepet seg på den.

Anonymkode: ab603...883

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Far har russisk etternavn. Barna har aldri vært i Russland, og skal i hvert fall ikke dit i framtiden. 

Nå vet vel ikke du om barna vil dra til Russland i fremtiden... 

Når det er sagt, du må ha fars samtykke frem til barna er 16 år. Og du må for all del holde deg for god til å groome barna til å ønske navnebytte selv. Tar de det opp, kan du si de må snakke med far, men du skal ikke være pådriver. 

Anonymkode: 9b193...599

Skrevet

Det er jo ikke barna som skal skille seg fra far ! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nå vet vel ikke du om barna vil dra til Russland i fremtiden... 

Når det er sagt, du må ha fars samtykke frem til barna er 16 år. Og du må for all del holde deg for god til å groome barna til å ønske navnebytte selv. Tar de det opp, kan du si de må snakke med far, men du skal ikke være pådriver. 

Anonymkode: 9b193...599

Så enig. Min mor, som fortalte om over, forsøkte å overtale meg, fortalte å gi meg dårlig samvittighet for å velge fars navn, var sint, satte seg i offerrolle selv, at jeg ikke var snill, at jeg ikke hadde samvittighet eller takknemlighet, at jeg sviktet henne, at hennes familie ikke var god nok for meg... det var liksom ingen ende.

Det er for å si det pent, ikke noe bra for barn. Så store barn som HI har bør få bestemme selv om de vil beholde navnet de har hatt til nå!

Anonymkode: 948ef...b18

Skrevet

Du må ha fars samtykke. 

Jeg og kunne tenke meg å bytte etternavn på barna, da jeg og far gikk fra hverandre. Her har jeg sjelden etternavn, og han veldig vanlig etternavn. Dessverre ble jeg veldig presset av han, og familien hans, til å velge hans etternavn. Men samtidig har jo barna vært vant til navnet sitt, så synes jo ikke det er opp til meg å bytte. Spurte de en gang, da de var gamle nok til å ta et sånt valg, men de ville ikke. Og da har jeg aldri spurt igjen.

Anonymkode: aa1b6...a39

Skrevet

Far må samtykke. 
Min far samtykket ikke og da jeg fylte 18år byttet jeg til mamma sitt etternavn. Tok bort pappa sitt navn. Samme gjorde søsknene mine 

Anonymkode: dc79b...2b9

Skrevet

Hva er greia med å bytte etternavn når man gifter seg? Hvorfor er det nesten aldri mannen som bytter hvis man på død og liv skal ha samme etternavn? Jada jeg er er gift og alle ungene har mitt etternavn, mannen har beholdt sitt.

Anonymkode: f369f...cef

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva er greia med å bytte etternavn når man gifter seg? Hvorfor er det nesten aldri mannen som bytter hvis man på død og liv skal ha samme etternavn? Jada jeg er er gift og alle ungene har mitt etternavn, mannen har beholdt sitt.

Anonymkode: f369f...cef

Her tok vi hverandres navn begge to, så heter hele familien det samme 😊

Anonymkode: bdd76...807

Skrevet

Sånn går det når dere driter dere ut og ikke lar barna få deres navn, samt gjerne bytter navn selv også. Dumme naive romantiske hønseflokken.

Anonymkode: 867d1...537

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Er dette ett dobbelt sinne mot eksmann og hans opphav? Det høres nå ut som om det er problematisk at far er russisk? De fleste av oss vet at Putin er en diktator hvor folket flest er i mot krigen. Hvorfor er det først nå ett problem at barba har fars etternavn? Hvorfor er det så relevant akkurat nå at det er russisk?

Anonymkode: a4757...245

Skrevet

Likestillingen er ikke kommet langt når det kommer til navn. 

Du har to alternativ:

1) Far må godkjenne byttet. 
2) Vent til barna er myndig.

Jeg valgte å beholde min eks sitt etternavn for å ha samme navn som barna. Dette til tross for at vi ikke er på talefot.

Anonymkode: 7d954...10a

Skrevet

Du vet da ingenting om hvorvidt ungene vil til Russland en dag. Putin blir borte etterhvert, og barna er halvt russiske, det er da helt naturlig at de en dag også vil være nysgjerrige på den siden av familien sin...

Jeg ville aldri pushet på at de skulle fjerne fars navn, men jeg ville spurt hva de tenkte om å legge til mitt pikenavn så vi fikk et felles etternavn. Ville de ikke skulle jeg ikke presset de til det, det må være deres valg.

Men du kan ikke gjøre noe uten fars underskrift nei.

Anonymkode: 26780...373

Skrevet

Hvis barna ønsker så tar du det opp med far. Men ikke legg press på barna til å ønske det. Dette er viktig for deg, muligens ikke for barna. 

Anonymkode: 38596...ba0

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Vent til de er myndige. Broren min lot eksen endre navnet til deres barn. Hun har fortsatt hans etternavn, men har byttet mellomnavnet som var mors pikenavn med hennes nye manns navn.

Barnet er 14 nå og identifiserer seg veldig med den «nye stefamilien»der han har flere stesøsken og har begynt å bruke mellomnavnet som etternavn. Min bror føler seg fullstendig utradert som far. Han skjønner på et vis at det er en fase, men føler at han er dyttet ut av barnets liv. Han sa ja for å være samarbeidsvillig, men nå ser han på det første skrittet mot å miste barnet.

Barn bør ikke bytte navn med mindre de har navnet til en forelder som har mishandlet eller forgrepet seg på den.

Din bror burde kunne opprettholde en solid og god relasjon til sin sønn uavhengig av etternavn. Når sønnen er 14 er det ikke navnet som gjør det. Min er-mann er utradert som far fordi han er en ubrukelig far, det har ingenting med navnet å gjøre. 

Anonymkode: 0cdb3...e6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Tror nok det handler om mer dyptliggende  ting enn navn. 

Anonymkode: 7d954...10a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er dette ett dobbelt sinne mot eksmann og hans opphav? Det høres nå ut som om det er problematisk at far er russisk? De fleste av oss vet at Putin er en diktator hvor folket flest er i mot krigen. Hvorfor er det først nå ett problem at barba har fars etternavn? Hvorfor er det så relevant akkurat nå at det er russisk?

Anonymkode: a4757...245

Det er blitt først problematisk for meg da media har sammenliknet Putin med Hitler. Barna går i barneskole og det er noe annet å være en 13-åring enn å være en voksen som klarer å tenke gjennom situasjonen på en balansert måte. De har i utgangspunktet far og mor som er skilt, så den belastningen dagens situasjon gir dem i tillegg, trenger de virkelig ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er blitt først problematisk for meg da media har sammenliknet Putin med Hitler. Barna går i barneskole og det er noe annet å være en 13-åring enn å være en voksen som klarer å tenke gjennom situasjonen på en balansert måte. De har i utgangspunktet far og mor som er skilt, så den belastningen dagens situasjon gir dem i tillegg, trenger de virkelig ikke. 

Det bor vel nærmere 150 millioner mennesker i Russland, selv om de har en leder som blir sammenlignet med Hitler er da slett ikke befolkningen det

Du får lære barna noen fraser de kan si om det skulle komme opp, men de fleste av oss lærer faktisk barna våre at man ikke kan skjære en hel befolkning over en kam altså.

Jeg tror ikke det blir noen belastning eller problem om du lærer barna dine dette, og de har noen fraser de kan bruke om noen skulle spørre.

Men bytter du etternavn på de lærer du de jo at de skal skamme seg over opphavet sitt, det blir veldig veldig feil.

Anonymkode: 26780...373

Skrevet

Dette var jo et valg du tok da du ga barna dine etternavnet til eksen din. Du trodde sikkert dere skulle leve lykkelig resten av deres dager?

Anonymkode: 57d4d...a13

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.2.2022 den 12.22):

Her lager du mer drama enn nødvendig.  

Anonymkode: b757a...1af

Skrevet

Uansett hva grunnen er eller hvor mye du ønsker for dine barn at de skal bytte etternavn, så MÅ far samtykke! Har du spurt han? Kanskje han syns det er helt ok?

Anonymkode: 9e702...9e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...