Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #1 Skrevet 26. februar 2022 Vi er 4 på et stort kontor, jeg og en kollega sitter i ene hjørnet og er blitt veldig close. Vi forteller hverandre våre innerste tanker osv. Vi ler mye og koser oss. Veldig koselig å ha en trygghet i henne. Det som gjør at jeg undrer veldig, det er at når andre kommer inn på kontoret, eller når vi samarbeider med andre da trykker hun meg ned på en måte. Hun ignorerer meg og fremsnakker seg selv. (Ser ikke på meg i praten) Hun fremstår mer klok enn meg. Mens jeg alltid prøver å støtte, inkludere osv. Jeg blir usikker på vårt forhold. Jeg lurer på hva som kan være årsaken?! Hva gjør jeg galt? Er jeg egentlig altfor kjedelig, men grei nok til sitt? Huff..nei, er så slitsomt å forholde seg til andre. Anonymkode: b1c24...671
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 Er hun faktisk nedlatende, eller føler du at hun er det? Anonymkode: c5b8f...578
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Er hun faktisk nedlatende, eller føler du at hun er det? Anonymkode: c5b8f...578 Ikke nedlatende, men hun endrer seg. Så skjønner ikke hvorfor Anonymkode: b1c24...671
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #4 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ikke nedlatende, men hun endrer seg. Så skjønner ikke hvorfor Anonymkode: b1c24...671 Det er fordi vi mennesker er sånn. Vi endrer oss etter hvem vi er sammen med. De fleste er ikke bevisst at vi gjør det, og alle tror at de ikke gjør det. Men alle gjør det. Du er ikke den sammen hjemme og på jobb? Du er ikke den samme med denne kollegaen og de andre kollegaene? Sånn er vi alle. Vi endrer oss og tilpasser oss etter hvem vi er sammen med og hvor stor gruppen er. Anonymkode: c5b8f...578
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #5 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er fordi vi mennesker er sånn. Vi endrer oss etter hvem vi er sammen med. De fleste er ikke bevisst at vi gjør det, og alle tror at de ikke gjør det. Men alle gjør det. Du er ikke den sammen hjemme og på jobb? Du er ikke den samme med denne kollegaen og de andre kollegaene? Sånn er vi alle. Vi endrer oss og tilpasser oss etter hvem vi er sammen med og hvor stor gruppen er. Anonymkode: c5b8f...578 Ok. Takk for godt svar. Jeg trodde vi var close og at hun likte meg. Men jeg kan prøve å tenke at hun gjør det fremdeles. Anonymkode: b1c24...671
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #6 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ok. Takk for godt svar. Jeg trodde vi var close og at hun likte meg. Men jeg kan prøve å tenke at hun gjør det fremdeles. Anonymkode: b1c24...671 Jeg skrev ikke at hun ikke liker deg, men du har hennes fulle oppmerksomhet hele dagen, og så når dere er sammen med andre, så gir hun dem oppmerksomhet. Kan det være et snev av sjalusi her? Anonymkode: c5b8f...578
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #7 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Jeg skrev ikke at hun ikke liker deg, men du har hennes fulle oppmerksomhet hele dagen, og så når dere er sammen med andre, så gir hun dem oppmerksomhet. Kan det være et snev av sjalusi her? Anonymkode: c5b8f...578 Ja, er sikkert en blanding. Anonymkode: b1c24...671
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #8 Skrevet 26. februar 2022 Kanskje hun egentlig ikke er komfortabel med å bruke så mye av betalt arbeidstid på å snakke om innerste tanker, private ting og kose seg der bak i hjørnet? Jeg har vært borti noen som gjør det, og uansett hvor mye på nett jeg føler meg med vedkommende og liker vedkommende, så føler jeg ubehag ved å ikke få gjort den jobben jeg er ansatt til å gjøre. Men jeg sier fra, da, at vi heller kan møtes privat, for jeg vil gjerne gjøre jobben min effektivt når jeg er på jobb (vanlig small-talk i pauser osv. er bare koselig, men ikke når man ellers gjør mindre på jobb fordi man heller snakker om private ting eller helt andre ting enn jobb). Og hvis det ikke skjer en endring, da trekker jeg meg unna ved å si fra at nå må jeg jobbe. Jeg tenker hun føler på dårlig samvittighet fordi hun vet hun bruker for mye tid på andre ting enn jobben, og så forsøker hun å skjule det ved å endre seg når andre kommer inn. Anonymkode: 53f97...198
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #9 Skrevet 26. februar 2022 Niesen min, som går på ungdomsskolen, og har asbergers, snakket akkurat om dette. Hun forstår ikke dette med rollebytter. At venninner kan oppføre seg, og snakke, på en måte når de er sammen, en annen måte når det er noen kjekke gutter i nærheten, og en tredje måte når de er med foreldrene sine, og en fjerde måte når de snakker med læreren osv osv... Hun sier at selv stemmen forandrer seg, språket, oppførselen, alt. Når er de ekte da? Spør niesen min. Når jeg prøver å forklare at de er ekte hele tiden, men viser forskjellige sider av seg selv, så forstår hun ikke det. Hun mener skråsikkert at det må være skuespill noen av gangene, for man kan ikke forandre seg sånn. Jeg sier ikke at du har asbergers altså, men det er nok stor forskjell på hvor flinke folk er til å selv ta disse rollebyttene, og ikke minst forstå andres rollebytter. At din kollega har en annen rolle sammen med deg enn sammen med de andre på kontoret er for mange opplagt, men for deg vanskelig å forholde seg til. Anonymkode: 7865c...bd9
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #10 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Vi er 4 på et stort kontor, jeg og en kollega sitter i ene hjørnet og er blitt veldig close. Vi forteller hverandre våre innerste tanker osv. Vi ler mye og koser oss. Veldig koselig å ha en trygghet i henne. Det som gjør at jeg undrer veldig, det er at når andre kommer inn på kontoret, eller når vi samarbeider med andre da trykker hun meg ned på en måte. Hun ignorerer meg og fremsnakker seg selv. (Ser ikke på meg i praten) Hun fremstår mer klok enn meg. Mens jeg alltid prøver å støtte, inkludere osv. Jeg blir usikker på vårt forhold. Jeg lurer på hva som kan være årsaken?! Hva gjør jeg galt? Er jeg egentlig altfor kjedelig, men grei nok til sitt? Huff..nei, er så slitsomt å forholde seg til andre. Anonymkode: b1c24...671 Jeg ser at du lar deg trykke ned at de som svarer her også. Der må du se lett på deg selv og hvorfor du ikke står opp for deg selv eller blir usikker på at det du opplever er viktig. Selvfølgelig behandler ikke venner en annerledes når andre er i nærheten. Venner får en ikke til å føle seg usikker fordi de hever seg over deg. Det som kan skje er at de deler oppmerksomheten. IKKE at de ignorerer. Stol på det du opplever og spør deg selv om du har mot til å ta det opp med henne. Eller om du rett og slett kutter ut folk som får deg til å føle deg som hun gjør. Vær den som tar kontroll i denne relasjonen, og ikke betro henne mer. Så kan du se hva hun velger å gjøre. Hun ser åpenbart på deg som en hun kan overkjøre, så ikke finn deg i det. Hvordan er de andre kollegaene mot deg? Anonymkode: d24ac...974
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #11 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg ser at du lar deg trykke ned at de som svarer her også. Der må du se lett på deg selv og hvorfor du ikke står opp for deg selv eller blir usikker på at det du opplever er viktig. Selvfølgelig behandler ikke venner en annerledes når andre er i nærheten. Venner får en ikke til å føle seg usikker fordi de hever seg over deg. Det som kan skje er at de deler oppmerksomheten. IKKE at de ignorerer. Stol på det du opplever og spør deg selv om du har mot til å ta det opp med henne. Eller om du rett og slett kutter ut folk som får deg til å føle deg som hun gjør. Vær den som tar kontroll i denne relasjonen, og ikke betro henne mer. Så kan du se hva hun velger å gjøre. Hun ser åpenbart på deg som en hun kan overkjøre, så ikke finn deg i det. Hvordan er de andre kollegaene mot deg? Anonymkode: d24ac...974 Ikke viktig, men RIKTIG i første avsnitt. Anonymkode: d24ac...974
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #12 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg ser at du lar deg trykke ned at de som svarer her også. Der må du se lett på deg selv og hvorfor du ikke står opp for deg selv eller blir usikker på at det du opplever er viktig. Selvfølgelig behandler ikke venner en annerledes når andre er i nærheten. Venner får en ikke til å føle seg usikker fordi de hever seg over deg. Det som kan skje er at de deler oppmerksomheten. IKKE at de ignorerer. Stol på det du opplever og spør deg selv om du har mot til å ta det opp med henne. Eller om du rett og slett kutter ut folk som får deg til å føle deg som hun gjør. Vær den som tar kontroll i denne relasjonen, og ikke betro henne mer. Så kan du se hva hun velger å gjøre. Hun ser åpenbart på deg som en hun kan overkjøre, så ikke finn deg i det. Hvordan er de andre kollegaene mot deg? Anonymkode: d24ac...974 TAKK. Du har gode poeng. Ja, alle forandrer seg utifra situasjon. Men det jeg opplever er at hun betror seg til meg om at hun ikke forstår arbeidsoppgavene og når kollegaer kommer inn da later hun som hun har stålkontroll og snur det litt til at det er jeg som ikke har peiling. Det er litt ubehagelig. Jeg opplever også at i lunsjen da er jeg som luft, det er rett og slett ubehagelig. Hun prater til meg ellers, går sammen til kantina, der stopper det. Da må jeg hele tiden jobbe for å bli hørt og finne på noe å prate om.. til slutt ser jeg om etter andre å prate med. Ubehagelig 😔😔 jeg har ikke asperger. Anonymkode: b1c24...671
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #13 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): TAKK. Du har gode poeng. Ja, alle forandrer seg utifra situasjon. Men det jeg opplever er at hun betror seg til meg om at hun ikke forstår arbeidsoppgavene og når kollegaer kommer inn da later hun som hun har stålkontroll og snur det litt til at det er jeg som ikke har peiling. Det er litt ubehagelig. Jeg opplever også at i lunsjen da er jeg som luft, det er rett og slett ubehagelig. Hun prater til meg ellers, går sammen til kantina, der stopper det. Da må jeg hele tiden jobbe for å bli hørt og finne på noe å prate om.. til slutt ser jeg om etter andre å prate med. Ubehagelig 😔😔 jeg har ikke asperger. Anonymkode: b1c24...671 Du bør nok hevde deg selv. Ikke sånn aggressivt, men bare si rolig når hun snur ting mot deg : Det stemmer jo ikke helt *navn* Hun oppfører seg ikke bra, så enkelt er det. Hun er hyggelig og betror seg, og så overser hun deg. Det er jo å utnytte din vennlighet. Selvfølgelig har du ikke Asberger. Ikke er det du som gjør noe feil i denne relasjonen heller, og det er absolutt ikke vanlig å ignorere folk man ellers er venner med, eller snu det til at de har feil. Si fra til henne når det skjer. Anonymkode: d24ac...974
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #14 Skrevet 26. februar 2022 De andre kollegaene er ikke sånn 😊 Anonymkode: b1c24...671
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #15 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): De andre kollegaene er ikke sånn 😊 Anonymkode: b1c24...671 Nei, nettopp. Det er nok mulig at de godt legger merke til hvordan hun opptrer! Anonymkode: d24ac...974
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #16 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Du bør nok hevde deg selv. Ikke sånn aggressivt, men bare si rolig når hun snur ting mot deg : Det stemmer jo ikke helt *navn* Hun oppfører seg ikke bra, så enkelt er det. Hun er hyggelig og betror seg, og så overser hun deg. Det er jo å utnytte din vennlighet. Selvfølgelig har du ikke Asberger. Ikke er det du som gjør noe feil i denne relasjonen heller, og det er absolutt ikke vanlig å ignorere folk man ellers er venner med, eller snu det til at de har feil. Si fra til henne når det skjer. Anonymkode: d24ac...974 Det er virkelig godt å få denne bekreftelsen av deg, fremmed på nett. Og da innser jeg hvor avhengig jeg er av bekreftelse, jeg er utrolig "svak", tydeligvis. Jeg skal prøve å tenke på dette og jobbe meg sterkere ❤ Anonymkode: b1c24...671
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå