Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #51 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Det var snakk om hva man gjorde om man punkterte 20 mil hjemmefra. Man MÅ heller ikke kunne skifte fra sommer til vinterdekk, det kan man betale folk til å gjøre. Det har ikke noe med det jevne vedlikeholdet av bil å gjøre. Feil lufttrykk i dekkene, manglende olje og spylervæske kan være direkte farlig og det er noe alle med sertifikat bør kunne fikse. Det finnes sikkert biler med reservedekk, men ingen av de vi har tilgang til har det. Anonymkode: 15339...5e8 Jeg har faktisk opplevd uventede værendinger son kom brått og var så uvanlig for årstiden at vi måtte bytte fra sommerdekk til vinterdekk før det var forsvarlig å kjøre (til jobb). I mine øyne er det like viktig å kunne skifte dekk (jeg har forresten punktert to ganger i ødemarken og skiftet dekk, men det er en god del år siden) som å sjekke lufttrykk i dekkene og fylle på spylervæske. Anonymkode: 3bf7e...c61
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #52 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er jo lurt å kunne, men hvorfor MÅ man kunne skifte dekk? Ingen biler har jo ekstradekk lenger? Hvor spylervæsken skal ser man jo når man åpner motoren, så å lære dem hvordan man peiler olje er mye viktigere. Anonymkode: 15339...5e8 Jeg har alltid ett ekstra dekk med. Fikk bruk for det for litt siden da hullet var stort. Anonymkode: cd819...96c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #53 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg har faktisk opplevd uventede værendinger son kom brått og var så uvanlig for årstiden at vi måtte bytte fra sommerdekk til vinterdekk før det var forsvarlig å kjøre (til jobb). I mine øyne er det like viktig å kunne skifte dekk (jeg har forresten punktert to ganger i ødemarken og skiftet dekk, men det er en god del år siden) som å sjekke lufttrykk i dekkene og fylle på spylervæske. Anonymkode: 3bf7e...c61 Det er absolutt mest praktisk å kunne skifte selv, men ikke helt avgjørende for å kunne kjøre. Kan man ikke kjøre pga at bilen ikke er riktig skodd så må man jo finne en alternativ måte å forflytte seg på, på samme måte som man måtte gjort om bilen ikke starter. Jeg kan skifte dekk, så jeg snakker ikke for egen del. Anonymkode: 15339...5e8
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #54 Skrevet 26. februar 2022 Jeg fikser det selv, og fyller ved behov. Samt peiler olje, etterfyller olje, fyller vinduspylervæske og skifter lyspærer ect. Jeg holdt bilene i forrige forhold. Men min mye mann liker å holde bilene oppe og gå, og han fyller opp tankene på bilene når prisen er lav og han er på veien. Så jeg ser sjelden lavere nivå enn halv tank på den bilen jeg bruker mest nå. Han skifter slitedeler, overhaler girkasser/motorer og reparerer bilene selv og. 👍🏻Så slipper verksted utenom eu kontrollene. Anonymkode: af5d1...237
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #55 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Dere som sier at dere er oppegående og at sånt bør en kunne. Det er jo flere ting en bør kunne for å være ansvarlig. Klarer man ikke å peile olje går motoren til helvete, og hvis man ikke kan fylle på spylervæske kan sikten bli veldig dårlig ved sprut av våt sand og skitten snø. Hva gjør dere om dere punkteterer 20 mil hjemmefra langs E6? Så bensin er bare det man tror man må blant de fleste her. Nå er det nok et stort flertall damer som er sånn, så på tide å lære seg? Anonymkode: 921d2...edc Spørsmålet til Hi gikk på å fylle drivstoff, ikke alt det andre, så da ble det svart på det hun spurte om, for det virker ganske absurd (i min verden) å kjøre bil, men ikke kunne fylle drivstoff selv. Sjekker selvfølgelig regelmessig olje, spylevæske, sjekker lufttrykk, skifter mellom sommer- og vinterdekk, vasker bil innvendig og utvendig, polerer når det trengs. Skifter lyspærer når det er nødvendig, og sjekker selvfølgelig jevnlig at lysene fungerer som de skal. Har punktert og stått i grøfta in the middle of nowhere og skiftet til reservedekk i mørket. Hvorfor tar du for gitt at flertallet av damer ikke gjør slikt? Det er tydelig at noen ikke gjør det, ut fra det HI forteller, og jeg kjenner selv ei som knapt kan fylle drivstoff eller sette en spiker i veggen eller vatre noe som helst - det betyr ikke at de fleste er slik. De fleste jeg kjenner er faktisk rimelig selvstendige og er såpass oppegående at de selv ønsker å kunne slikt, fordi de ønsker å kunne hjelpe seg selv hvis det er nødvendig. At noen da overlater det til en mann, fordi de har en arbeidsfordeling som kanskje gjør det mest hensiktsmessig for dem, det betyr jo fremdeles ikke at kvinnen ikke vet hvordan det skal gjøres. Vi er enige i at kvinner også bør kunne slike ting. Men tror ikke du skal ta for gitt at flertallet ikke har peiling, selv ikke de som ev. velger å overlate ting til mannen. Anonymkode: be5b6...025
prekæs Skrevet 26. februar 2022 #56 Skrevet 26. februar 2022 Ikke noe problem, men det hender det er særs lite igjen, når jeg vet mannen skal kjøre neste gang
Stridsmøy Skrevet 26. februar 2022 #57 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Jeg har aldri bytta dekk og kommer aldri til å gjøre det. Hvor mange har ekstra dekk med seg hvis de punkterer da, de fleste nyere biler har jo ikke reservedekk lenger. Anonymkode: a20ec...347 Den ene bilen vår har fortsatt reservedekk. Og ved nyere bil kommer vi til å sørge for at det er reservedekk med. Fordi det er ikke bestandig hullet i dekket er lite nok for slik skumspray på boks. Og det er heller ikke bestandig en punkterer i nærheten av en dekkforhandlere, man skal helst ikke kjøre så veldig langt ned skumspray. Og det er ikke kun ved punktering man må kunne skifte dekk. Plutselig væromslag før en skal avgårde kan hende og da er det ikke sikkert man har mulighet til å innom steder hvor de skifter for en. Eller har mannen tilgjengelig.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #58 Skrevet 26. februar 2022 Stridsmøy skrev (1 time siden): Den ene bilen vår har fortsatt reservedekk. Og ved nyere bil kommer vi til å sørge for at det er reservedekk med. Fordi det er ikke bestandig hullet i dekket er lite nok for slik skumspray på boks. Og det er heller ikke bestandig en punkterer i nærheten av en dekkforhandlere, man skal helst ikke kjøre så veldig langt ned skumspray. Og det er ikke kun ved punktering man må kunne skifte dekk. Plutselig væromslag før en skal avgårde kan hende og da er det ikke sikkert man har mulighet til å innom steder hvor de skifter for en. Eller har mannen tilgjengelig. Hvorfor skal man ikke kjøre langt med skumspray? Anonymkode: 15339...5e8
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #59 Skrevet 26. februar 2022 Selvfølgelig fyller jeg selv. Jeg er ikke inkompetent Anonymkode: f7879...879
Superdolly Skrevet 26. februar 2022 #60 Skrevet 26. februar 2022 Vi har ikke bensinbil lenger, vi har elbil. Jeg lader selvsagt den hvis det trengs. Jeg har også fylt temmelig mye drivstoff i mitt liv, både bensin og diesel. Det er ikke en særlig spennende oppgave, akkurat, men det er jo heller ikke vanskelig. Jeg er av den typen som begynner å tenke på å fylle når tanken er 1/4 full, mens mannen min er av typen som tenker "det er to dråper igjen, nok til 14 mil", så her i huset har det ofte vært jeg som har fylt.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #61 Skrevet 26. februar 2022 Men å fylle drivstoff er jo ikke vedlikehold eller en jobb som må fordeles? Det er en nødvendig ting å gjøre hvis man skal kjøre bilen. Det blir som å si at hjemme setter jeg bare frem et glass på benken når jeg er tørst for det er mannens jobb å fylle vann. Altså, hallo? Det høres veldig spesielt ut 😅 Er jeg sulten finner jeg mat selv, skal jeg på butikken fyller jeg drivstoff om det trengs. Anonymkode: 4a89d...190
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #62 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Men å fylle drivstoff er jo ikke vedlikehold eller en jobb som må fordeles? Det er en nødvendig ting å gjøre hvis man skal kjøre bilen. Det blir som å si at hjemme setter jeg bare frem et glass på benken når jeg er tørst for det er mannens jobb å fylle vann. Altså, hallo? Det høres veldig spesielt ut 😅 Er jeg sulten finner jeg mat selv, skal jeg på butikken fyller jeg drivstoff om det trengs. Anonymkode: 4a89d...190 Og noen gjør altså ikke det. Anonymkode: 15339...5e8
Stridsmøy Skrevet 26. februar 2022 #63 Skrevet 26. februar 2022 (endret) Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvorfor skal man ikke kjøre langt med skumspray? Anonymkode: 15339...5e8 Fordi det er en nødløsning, ikke en reparasjon. Man skal ikke ha høy hastighet og velger man å fortsatt å kjøre kan skaden bli langt større enn den opprinnelig var. Kommer man seg på et verksted etter en kort kjøretur kan dekket demonteres, skummet skylles av og skaden repareres. Da vil man normalt slippe unna med en utgift på noen få hundrelapper i stedet for å kjøpe nytt dekk som da er dyrere. Endret 26. februar 2022 av Stridsmøy
Leverpostei Skrevet 27. februar 2022 #64 Skrevet 27. februar 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Men å fylle drivstoff er jo ikke vedlikehold eller en jobb som må fordeles? Det er en nødvendig ting å gjøre hvis man skal kjøre bilen. Det blir som å si at hjemme setter jeg bare frem et glass på benken når jeg er tørst for det er mannens jobb å fylle vann. Altså, hallo? Det høres veldig spesielt ut 😅 Er jeg sulten finner jeg mat selv, skal jeg på butikken fyller jeg drivstoff om det trengs. Anonymkode: 4a89d...190 Jooo, er det ikke det, da? Jeg fyller som sagt hvis det er nødvendig, men tanken vår er sjelden så tom, og jeg kjører sjelden så langt. Til gjengjeld er det som oftest jeg som stopper på butikken for å handle middag, f.eks. Det betyr jo ikke at ungene sitter sultne hjemme hvis jeg jobber overtid, men i den daglige tralten er det ofte jeg som handler.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2022 #65 Skrevet 27. februar 2022 Rareste jeg har lest. Jeg kjenner ingen som ikke fyller selv Anonymkode: 8e486...5b9
Himmel og hav Skrevet 27. februar 2022 Forfatter #66 Skrevet 27. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 25.2.2022 den 23.58): Jeg har aldri bytta dekk og kommer aldri til å gjøre det. Hvor mange har ekstra dekk med seg hvis de punkterer da, de fleste nyere biler har jo ikke reservedekk lenger. Anonymkode: a20ec...347 Sist vi kjøpte bil leita vi etter en med plass for reservedekk. Etter å ha stått langt innpå fjellet med et oppflerra dekk, som ikke all skumspray i verden kunne tetta, så kjører vi ikke rundt uten mulighet for å skifte selv. Jeg har også punktert et par ganger og skifta selv. Det er både penger og tid spart på å kunne gjøre det selv.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2022 #67 Skrevet 27. februar 2022 Kan mer enn å fylle drivstoff for å si det sånn... Anonymkode: fa721...abe
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2022 #68 Skrevet 27. februar 2022 Jeg visste ikke en gang at det finnes sjåfører som ikke kan fylle diesel selv. Anonymkode: a4ce2...011
Ekspatt Skrevet 27. februar 2022 #69 Skrevet 27. februar 2022 Fyller selvfølgelig selv. Samme med spylervæske, og kan peile og etterfylle olje. Og kjører inn i vaskehall som vasker bilen. Dekkskift må jeg lære meg.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2022 #70 Skrevet 27. februar 2022 Ekspatt skrev (Akkurat nå): Fyller selvfølgelig selv. Samme med spylervæske, og kan peile og etterfylle olje. Og kjører inn i vaskehall som vasker bilen. Dekkskift må jeg lære meg. Det er jo ikke så avansert da. Så lenge du vet hvor du kan plassere jekken er det bare å løsne bolter, jekke opp og bytte dekket. Det er seriøst utrolig fort gjort. Anonymkode: a4ce2...011
Ekspatt Skrevet 27. februar 2022 #71 Skrevet 27. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke så avansert da. Så lenge du vet hvor du kan plassere jekken er det bare å løsne bolter, jekke opp og bytte dekket. Det er seriøst utrolig fort gjort. Anonymkode: a4ce2...011 Kanskje det kan være et mål for 2022 da 😄
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2022 #72 Skrevet 27. februar 2022 Jøss, denne tråden overrasker meg. Er det virkelig så vanlig å ikke fylle drivstoff selv?? Jeg er nok hakket mer enn gjennomsnittet opptatt av likestilling, så ble skuffet. Må huske på det neste gang det er snakk om baking av kaker etc til dugnad Anonymkode: 116c5...7d6
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2022 #73 Skrevet 27. februar 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jøss, denne tråden overrasker meg. Er det virkelig så vanlig å ikke fylle drivstoff selv?? Jeg er nok hakket mer enn gjennomsnittet opptatt av likestilling, så ble skuffet. Må huske på det neste gang det er snakk om baking av kaker etc til dugnad Anonymkode: 116c5...7d6 Det er vel ingen i denne tråden som sier st de aldri fyller drivstoff selv? Anonymkode: 15339...5e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå