Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #1 Skrevet 25. februar 2022 Jeg kjenner jeg er mye mer positiv til å ta imot og hjelpe flyktninger fra Ukraina enn fra andre deler i verden. Mulig det kommer av at de er ganske lik oss, de som eventuelt blir boende vil raskt kunne komme seg i jobb. Ellers så kan det være at det fordi dette er mye nærmere enn andre konflikter. I tillegg så handler ikke dette om religion, men en stormannsgal mann. Eneste jeg dessverre vil slite litt med er menn som rømmer i stede for å være igjen for å forsvare landet. Men nå vil nok ikke det være like enkelt lenger. Hva tenker du? Anonymkode: ac3e8...ace
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #2 Skrevet 25. februar 2022 Jeg tenker at du er en rasist. Anonymkode: c0750...079
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #3 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg kjenner jeg er mye mer positiv til å ta imot og hjelpe flyktninger fra Ukraina enn fra andre deler i verden. Mulig det kommer av at de er ganske lik oss, de som eventuelt blir boende vil raskt kunne komme seg i jobb. Ellers så kan det være at det fordi dette er mye nærmere enn andre konflikter. I tillegg så handler ikke dette om religion, men en stormannsgal mann. Eneste jeg dessverre vil slite litt med er menn som rømmer i stede for å være igjen for å forsvare landet. Men nå vil nok ikke det være like enkelt lenger. Hva tenker du? Anonymkode: ac3e8...ace Jeg tenker at du graderer menneskeverd ut fra hva du selv kjenner deg igjen i. Og at det gjør deg til en intolerant person. Anonymkode: 6759c...1e7
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #4 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg kjenner jeg er mye mer positiv til å ta imot og hjelpe flyktninger fra Ukraina enn fra andre deler i verden. Mulig det kommer av at de er ganske lik oss, de som eventuelt blir boende vil raskt kunne komme seg i jobb. Ellers så kan det være at det fordi dette er mye nærmere enn andre konflikter. I tillegg så handler ikke dette om religion, men en stormannsgal mann. Eneste jeg dessverre vil slite litt med er menn som rømmer i stede for å være igjen for å forsvare landet. Men nå vil nok ikke det være like enkelt lenger. Hva tenker du? Anonymkode: ac3e8...ace De får ikke rømme, det kom nettopp ut beskjed om at de må være igjen for å kjempe. Så klart vi må ta de i mot og holde de varme og trygge frem til denne konflikten er løst på noe vis. Samt støtte de under gjennoppbygging når den tid kommer. Anonymkode: 97cc7...333
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #5 Skrevet 25. februar 2022 Det er sjelden at man ser at noen innrømmer så åpent og uten forbehold at man er en innbarka rasist. Det skal du i det minste ha. Anonymkode: 2c772...cf7
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #6 Skrevet 25. februar 2022 Jeg tenker at du er dum som et brød som tenker at det er greit å bruke den situasjonen Europa den i nå til å provosere på deg oppmerksomhet. Anonymkode: 35fcc...c5c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #7 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er sjelden at man ser at noen innrømmer så åpent og uten forbehold at man er en innbarka rasist. Det skal du i det minste ha. Anonymkode: 2c772...cf7 Trenger ikke være rasist av den grunn. Hvis du ser hvordan flyktningene fra Bosnia ble integrert i Norge, er det opplagt en enklere gruppe flyktninger å ta i mot enn ved store kulturelle forskjeller og store traumer. De er svært godt integrert. Vi har allerede mange ansatte i Norge fra Ukraina. Det er så klart langt enklere å håndtere. Jeg har jobbet som frivillig med leksehjelp for barn i asylmottak, folk renner ikke ned dørene slike steder, vi bare putter de inn ett sted og er opptatt med vårt eget. Det er utrolig vanskelig å hjelpe noen som hverken har språk eller felles kultur inn i samfunnet. Ukrainske befolkning vil vi enkelt kunne tilby vern, samtidig som de også vil ha anledning til å bli selvstendige mye raskere. Man kan godt sette seg på en høy hest moralsk og mene alle skal møtes likt, men så lenge man ikke er villig til å gjøre den faktiske jobben som følger med dette, er det kun hykleri. Da er det bedre å innrømme det med en gang, dette er enklere å forholde seg til, det betyr i det minste at man innser egen begrensing. Anonymkode: 97cc7...333
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #8 Skrevet 25. februar 2022 Man kan kalle TS mye, men de som umiddelbart slenger frem rasist kortet er mange hakk værre. TS nevnte ingenting om farge, men at ukrainere er mer lik vår kultur og tilpasser seg letter. Samt at religion ikke er en hindring. Selvfølgelig er det bedre når de en hjelper faktisk gir litt tilbake til samfunnet og gjør sitt for å tilpasse seg hverdagen i den landet de har reist til. Det er ikke snakk om farge, men potensielle kulturelle og religiøse problemer. Der er risikoen mye høyre andre steder i verden enn ved flyktninger fra Ukraina. Anonymkode: f10d5...dd3
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #9 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Det er sjelden at man ser at noen innrømmer så åpent og uten forbehold at man er en innbarka rasist. Det skal du i det minste ha. Anonymkode: 2c772...cf7 Rasist er jeg ikke. Men realistisk. Vi har dessverre en innvandringspolitikk som ikke fungerer som den skal. Anonymkode: ac3e8...ace
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #10 Skrevet 25. februar 2022 Godt å høre realisme og ikke bare føleri. Anonymkode: b6c4b...313
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #11 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Man kan kalle TS mye, men de som umiddelbart slenger frem rasist kortet er mange hakk værre. TS nevnte ingenting om farge, men at ukrainere er mer lik vår kultur og tilpasser seg letter. Samt at religion ikke er en hindring. Selvfølgelig er det bedre når de en hjelper faktisk gir litt tilbake til samfunnet og gjør sitt for å tilpasse seg hverdagen i den landet de har reist til. Det er ikke snakk om farge, men potensielle kulturelle og religiøse problemer. Der er risikoen mye høyre andre steder i verden enn ved flyktninger fra Ukraina. Anonymkode: f10d5...dd3 Takk, for de må gjerne være mørke de som kommer fra Ukraina, det hadde ikke spilt noen rolle. Jeg tenker at de har mer likestilling, et kvinnesyn som er likere våres og en religion som ikke vil påvirke de i hverdagen. Anonymkode: ac3e8...ace
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #12 Skrevet 25. februar 2022 Tenker at du er sneversynt. Det er like mye lidelse mange steder. Jobber med nyankomne flyktninger og jeg skal love deg… et menneske er et menneske og lidelsen i øynene er lik uansett hvor de kommer fra. Anonymkode: a7c46...c9e
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #13 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Rasist er jeg ikke. Men realistisk. Vi har dessverre en innvandringspolitikk som ikke fungerer som den skal. Anonymkode: ac3e8...ace Selvfølgelig er du rasist, i ordets opprinnelig betydning. Du mener at innvandringspolitikken ikke fungerer ovenfor mennesker som kommer fra andre kontinent enn det Europeiske. Altså, den fungerer ikke ovenfor mennesker med en annen farge på huden en hvit, men fungerer utmerket godt for hvite europeere. Hvis du mener at vi kulturelt er like, så kan det tilsynelatende kanskje se slik ut. Men det er ganske store kulturelle forskjeller mellom Norge og Ukraina. Anonymkode: c0750...079
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #14 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Selvfølgelig er du rasist, i ordets opprinnelig betydning. Du mener at innvandringspolitikken ikke fungerer ovenfor mennesker som kommer fra andre kontinent enn det Europeiske. Altså, den fungerer ikke ovenfor mennesker med en annen farge på huden en hvit, men fungerer utmerket godt for hvite europeere. Hvis du mener at vi kulturelt er like, så kan det tilsynelatende kanskje se slik ut. Men det er ganske store kulturelle forskjeller mellom Norge og Ukraina. Anonymkode: c0750...079 Nei, hudfargen har jeg ikke snakket om, for den betyr ikke noe. Det handler om kultur, kvinnesyn, likestilling og religion. Mange av de kan alt engelsk og kan mye enklere komme seg i jobb. Anonymkode: ac3e8...ace
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #15 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Jeg tenker at du er en rasist. Anonymkode: c0750...079 Jeg tenker at du er en dust. Anonymkode: 19ca0...4d1
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #16 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Rasist er jeg ikke. Men realistisk. Vi har dessverre en innvandringspolitikk som ikke fungerer som den skal. Anonymkode: ac3e8...ace Hva mener du er feil på den politikken? Anonymkode: 6759c...1e7
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #17 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at du er en rasist. Anonymkode: c0750...079 Dette har vel ikke noe med rase å gjøre? Anonymkode: 49720...a5b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #18 Skrevet 25. februar 2022 Jeg tenker at jeg antakelig tenker litt likt som deg, men av andre grunner. Jeg ville ikke tatt i mot noen i mitt hjem. Men jeg tenker at dette er mennesker som etterhvert vil reise hjem igjen. De ønsker ikke å bli her når det er over. Det er det veldig mange andre fra ikke-europeiske land som vil. De vil ikke tilbake fordi landet deres er herjet og fordi de ikke hadde det like bra der. Det er jo forståelig på en måte, men samtidig må jo noen bygge opp igjen det som er ødelagt av krig. Når krigen er over, er de ofte så etablerte her og har fått barn som ikke kjenner til noe annet enn Norge, og så vil de bli her. For det ønsker barna. Blir de sendt tilbake, kommer de triste historiene. Det er lettere med flyktninger som reiser hjem når faren er over generelt sett Anonymkode: c820a...c49
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #19 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Man kan kalle TS mye, men de som umiddelbart slenger frem rasist kortet er mange hakk værre. TS nevnte ingenting om farge, men at ukrainere er mer lik vår kultur og tilpasser seg letter. Samt at religion ikke er en hindring. Selvfølgelig er det bedre når de en hjelper faktisk gir litt tilbake til samfunnet og gjør sitt for å tilpasse seg hverdagen i den landet de har reist til. Det er ikke snakk om farge, men potensielle kulturelle og religiøse problemer. Der er risikoen mye høyre andre steder i verden enn ved flyktninger fra Ukraina. Anonymkode: f10d5...dd3 👆🏻 Anonymkode: 97cc7...333
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #20 Skrevet 25. februar 2022 Du har jo sikkert rett i at det vil være enklere å integrere flyktninger fra Ukraina enn fra mange andre land. Det er ikke tilfeldig at bosniere som gruppe er ekstremt godt integrerte, liksom. Felles kulturelle trekk, et visst utdanningsnivå etc. bidrar selvfølgelig. Så er jeg jo grunnleggende uenig i at vi skal selektere flyktninger ut fra hvilke som er lettest integrerbare. Men tar man i mot dem man vet vanskelig integreres, som f.eks somaliere og syrere, må man beregne ressursene som behøves også. Anonymkode: 868c4...50c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #21 Skrevet 25. februar 2022 Mange føler det på samme måte. Og her er det stort sett kvinner og barn som flykter, i motsetning til forrige flyktningebølge.. Anonymkode: 61b57...9f4
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #22 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Dette har vel ikke noe med rase å gjøre? Anonymkode: 49720...a5b Rasisme har heller ikke med "rase" å gjøre, ettersom alle mennesker tilhører samme rase. Anonymkode: 6759c...1e7
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #23 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Mange føler det på samme måte. Og her er det stort sett kvinner og barn som flykter, i motsetning til forrige flyktningebølge.. Anonymkode: 61b57...9f4 Du sikter til Syria? En 11 år lang krig der flere millioner mennesker har flyktet landet, av alle kjønn og aldere? Anonymkode: 6759c...1e7
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #24 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Man kan kalle TS mye, men de som umiddelbart slenger frem rasist kortet er mange hakk værre. TS nevnte ingenting om farge, men at ukrainere er mer lik vår kultur og tilpasser seg letter. Samt at religion ikke er en hindring. Selvfølgelig er det bedre når de en hjelper faktisk gir litt tilbake til samfunnet og gjør sitt for å tilpasse seg hverdagen i den landet de har reist til. Det er ikke snakk om farge, men potensielle kulturelle og religiøse problemer. Der er risikoen mye høyre andre steder i verden enn ved flyktninger fra Ukraina. Anonymkode: f10d5...dd3 Men så gjelder ikke rasisme og intoleranse "farge" heller da, så det argumentet kan du jo bare stikke en viss plass. Anonymkode: 6759c...1e7
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #25 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du har jo sikkert rett i at det vil være enklere å integrere flyktninger fra Ukraina enn fra mange andre land. Det er ikke tilfeldig at bosniere som gruppe er ekstremt godt integrerte, liksom. Felles kulturelle trekk, et visst utdanningsnivå etc. bidrar selvfølgelig. Så er jeg jo grunnleggende uenig i at vi skal selektere flyktninger ut fra hvilke som er lettest integrerbare. Men tar man i mot dem man vet vanskelig integreres, som f.eks somaliere og syrere, må man beregne ressursene som behøves også. Anonymkode: 868c4...50c Kan du si litt om religion, utdanningsnivå og sånne ting der du sammenligner f eks bosniere og syrere, og viser på hvilken måte de to gruppene er ulike? Bare så vi har det helt klart hva vi snakker om? Anonymkode: 6759c...1e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå