Gå til innhold

Jeg er så lei meg !

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg kommer ikke til å klare det. Har prøvd før, helt forfedelig. Jeg håper han endrer seg, fordi han sier han elsker meg og da må det jo være en misforståelse en plass. Jeg forstår det ikke 

Anonymkode: d6164...e31

Ja, jøss. Hvis en mann SIER at han elsker kona, DAAAAA er det sant, da.

Da betyr alle hans slemme og dårlige handlinger ingen ting, for han SIER det jo....

Hva sier oppførselen hans?

Anonymkode: d7508...326

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da må du søke hjelp!

Du kan ikke la ditt barn bli utsatt for omsorgssvikt og du og barnet bli ødelagt psykisk, fordi du ikke greier å ta ansvar.

Ut fra det du har skrevet så mener han at det ikke er han som må endre på noe, men du som må forstå ham bedre. Ville du fortalt en kvinne som jevnlig ble slått helseløs av mannen at hun måtte forstå mannen sin bedre?

Det er samme mekanismene som er i gang hos deg og denne mannen. Du kan ikke fikse ham, det kan bare han gjøre. Og skal han gjøre det, da må han innse og innrømme at han har problemer OG at han trenger hjelp for å endre seg OG faktisk gjennomføre behandling/tiltak som trengs. Når han har diagnosen på toppen av det andre, da tror jeg dessverre ikke det er noen sjanse for at det kommer til å skje, for han liker tydeligvis å skyve alt ansvar over på andre.

Og når han ikke tar ansvar, hverken for seg selv, for forholdet til deg eller til barnet ditt, da må DU ta ansvar og fjerne deg selv og barna ut av situasjonen.

Jeg antar at du er samme som har hatt gjentatte tråder om samme mann over ganske lang tid - du og han bodde sammen tidligere, så måtte du flytte fra ham pga. at han var stygg med det barnet du har fra før?

Jeg forstår at det er vanskelig for deg, HI. Ekstra vanskelig er det når du har såpass lite nettverk. Dessverre er det slik at menn som har en lignende adferd som du beskriver han har, de ser seg ofte ut kvinner som deg - kvinner uten nettverk, kvinner som ikke har selvtillit eller tro nok på seg selv til å stå nok opp for seg selv. For skal slike menn lykkes med å trykke ned kvinnen, da må hun godta å bli ødelagt av ham. Og det gjør han ved å gjøre kvinnen mer og mer psykisk (og ev. seksuelt, materielt, økonomisk) avhengig av seg, slik at hun tror at hun ikke vil greie seg uten han som mishandler henne og barna. Og legger all skyld på kvinnen, hun forstår ikke, hun har ikke omtanke nok for ham, hun er urimelig osv. osv. Det er helt klassisk av slike menn, HI, det er ikke kritikk av deg - det viser bare hvilke mønstre slike menn følger i sine relasjoner. De har ikke noe i relasjoner å gjøre så lenge de ikke selv innser at de har problemer og er villige til å gjøre noe med det. Og dermed er de også farlige for kvinner og barn! Og før du sier han også har gode sider, selvfølgelig, det har alle. Men det hjelper ikke overhodet så lenge han ødelegger de rundt seg. Det er han som har problemer, det er bare han som kan ta ansvar for problemene sine og bare han som kan endre seg selv. Du kan ikke gjøre noe for ham. Ditt ansvar er til dine to barn, redde deg selv og barna dine slik at dere ikke blir enda mer skadet enn det dere allerede er.

Jeg synes du skal kontakte ditt nærmeste Krisesenter og be dem om råd og veiledning, HI. Det er dette de jobber med hele tiden - kvinner som sliter med å frigjøre seg fra skadelige og farlige menn, uansett årsak til hvorfor mannen er som han er. De vet hvor tøft det er, de vet hvor nedslitt og nedbrutt og alene man blir i slike forhold og at slike menn utnytter akkurat det slik at det blir enda vanskeligere å bryte med dem.

Så vær så snill, kontakt nærmeste Krisesenter. De er der også kun for rådgivning og veiledning. Trenger du det kan de også hjelpe deg med advokat, bli med deg til lege eller offentlige kontorer o.l. for å finne gode løsninger for deg og barna.

Om du fortsetter i dette forholdet, da blir du bare mer ødelagt, og vanskeligere å komme deg fri. Og i mellomtiden blir ungene dine skadet enda mer. Dine barn har bare deg til å forsvare og beskytte dem. De har tiltro til deg. Så kontakt legen din og nærmeste Krisesenter. Du trenger ikke stå i dette alene! ❤️

Anonymkode: 98fd2...866

Jeg våknet nå og får ikke sove. Jeg leser det du skriver og blir svært takknemlig for at du bryr deg. Jeg kan ikke forstå at det er så gale. Men det er kanskje det. Jeg tviler på at han hadde en agenda da vi ble sammen, fordi vi hadde det bra da. Noen ganger når vi har sex så får jeg vondt og da sier han at det bør jeg tåle. Men jeg vet ikke om han tuller. Det er hele tiden sånne små ting. Jeg føler at jeg ikke har et ekte liv, føler at jeg later som alt er bra. Føler at det er rett før jeg kollapser på en måte.. veldig rar følelse. Han tar ansvar for seg selv med å gå på kurs og til samtalepartner, men han ønsker ikke å ta ansvar for barn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, jøss. Hvis en mann SIER at han elsker kona, DAAAAA er det sant, da.

Da betyr alle hans slemme og dårlige handlinger ingen ting, for han SIER det jo....

Hva sier oppførselen hans?

Oppførselen harmonerer ikke alltid. Jeg må finne meg i mye dritt ! Men føler at det er diagnosen.. men vet ikke. Huff.. jeg har det ikke bra 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg er sammen med en som har asperger og han er til tider meget frekk mot meg og urimelig ! Han kan og bli rasende på meg! Jeg vet at han ikke mener det, men det tærer på meg. Det er ingen håp for meg liksom 

Så gjør det slutt da, eller håndtere det. 

Anonymkode: 41de9...a58

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Eh, jo. Asperger er ikke det samme som å være hjernedød. Hiv ham ut. 

Anonymkode: b6514...320

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man blir ikke idiot av å ha Aspergers, altså. 

Hmm jeg vet ikke hva jeg skal si

Skrevet

Hmm jeg vet ikke hva jeg skal si

Tenk at dette er voksene folk som sitter å skriver. 

Skrevet

Tenk at dette er voksene folk som sitter å skriver. 

Ja, jeg er det. Jeg sliter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg våknet nå og får ikke sove. Jeg leser det du skriver og blir svært takknemlig for at du bryr deg. Jeg kan ikke forstå at det er så gale. Men det er kanskje det. Jeg tviler på at han hadde en agenda da vi ble sammen, fordi vi hadde det bra da. Noen ganger når vi har sex så får jeg vondt og da sier han at det bør jeg tåle. Men jeg vet ikke om han tuller. Det er hele tiden sånne små ting. Jeg føler at jeg ikke har et ekte liv, føler at jeg later som alt er bra. Føler at det er rett før jeg kollapser på en måte.. veldig rar følelse. Han tar ansvar for seg selv med å gå på kurs og til samtalepartner, men han ønsker ikke å ta ansvar for barn. 

Så ikke bare er han psykisk voldelig mot deg, han er det også seksuelt.

Som mor har du plikt til å beskytte dine barn mot en så ufunksjonell mann.

Vet du, jeg har en i familien som har Aspergers. Han har enormt mye empati med andre og han ville blitt sønderknust om han fikk tilbakemelding på at noe han gjorde fysisk eller sa såret eller gjorde andre vondt. Han ville unnskyldt seg, og han ville vært fortvilt og blitt veldig opptatt av at han måtte forstå hva han hadde gjort feil, hva han ikke hadde forstått som han burde forstått. Og ikke minst, han ville sørget for å aldri gjøre det samme igjen!

Han er veldig klar over at han er annerledes, men han sier også at da må han stille høyere krav til seg selv hvis han skal fungere med andre, og at hans første bud alltid er at han aldri skal gjøre andre vondt.

Jeg antar som sagt at dette er samme mann som du har skrevet om før, han som var stygg med din eldste. At du fremdeles er sammen med en mann som er stygg med din eldste og som ikke ønsker å ha ansvar for eget barn heller, det viser at du trenger hjelp av fagfolk for å komme deg helt og varig ut av dette forholdet.

Dette har jo pågått over lang tid. Hvorfor søker du ikke hjelp hos legen din og nærmeste Krisesenter?

Skrevet

Tull og tøys. Jeg er gift med en som har Aspergers, og ja, han kan være irriterende til tider og jeg kan ennå, etter vel 20 års ekteskap bli litt oppgitt og ting kan være litt slitsomt av og til. Men vold følger ikke med diagnosen. 

Anonymkode: 4137f...25c

Skrevet

Vet ikke bedre?

Nå er det du som kommer med dumme unnskyldninger altså.

Greit, han har asbergers, men det betyr ikke at han er dum.

Jeg har som sagt en svoger og en nevø med asbergers, og de er veldig empatiske mennesker som aldri ville ha såret eller gjort et annet menneske vondt med vilje. Hadde de gjort noen vondt uten å mene det ville de unnskyldt seg og gjort alt for å prøve forstå, så de ikke hadde gjort det igjen.

De ville aldri fysisk (som du forteller skjer bl.a under sex) ha forvoldt noen smerte eller ubehag.

De er veldig bevisst at de fungerer litt annerledes enn andre, at de ikke automatisk forstår hvordan andre tenker og føler, så de spør. Forklar meg, sier de, forklar meg hva som er forventet av meg, hvordan skulle jeg ha reagert her.

De legger aldri skylden på andre for at de selv sliter, det er jo de som har en diagnose, ikke andre...!

Så slutt å lage dumme unnskyldninger for denne mannen. Han er ikke snill, og viktigst av alt, han behandler sønnen din helt grusomt. Ja, du risikerer en ensom periode om du går fra han, men det må da være bedre å være ensom enn å bli behandlet så dårlig og se barnet sitt bli behandlet så feil?

Du trenger heller ikke være ensom for bestandig. Når du får dette forholdet og denne mannen litt på avstand kan du rette ryggen og se etter muligheter, verden er full av muligheter selv om du ikke ser det akkurat nå. Første bud er å kvitte seg med denne mannen.

Anonymkode: df428...3ef

Skrevet

da går du eller godtar det

Anonymkode: 331d9...912

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

da går du eller godtar det

Dustete kommentar.

Å bli med denne mannen er ikke et alternativ all den tid mannen er stygg med HIs eldste barn og ikke vil ta ansvar for eget barn og er psykisk og fysisk voldelig.

Å bli i et slikt forhold er omsorgssvikt av barna hennes.

Det er dessverre vanlig for mange i slike forhold å bruke tid på å kutte forholdet helt, men nå har det for HIs del vart såpass lenge at hun må gjøre noe for at hun selv og barna hennes ikke skal skades mer.

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Dustete kommentar.

Å bli med denne mannen er ikke et alternativ all den tid mannen er stygg med HIs eldste barn og ikke vil ta ansvar for eget barn og er psykisk og fysisk voldelig.

Å bli i et slikt forhold er omsorgssvikt av barna hennes.

Det er dessverre vanlig for mange i slike forhold å bruke tid på å kutte forholdet helt, men nå har det for HIs del vart såpass lenge at hun må gjøre noe for at hun selv og barna hennes ikke skal skades mer.

uenig i den

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2/25/2022 den 19.13):

Jeg vet ikke. Han skylder på at han må ha fred når han ønsker og jeg kan ikke spørre han om en tjeneste fordi da er han ikke forberedt. Han legger på midt i en samtale, blir rasende på meg!  Kommer med onde påstander om meg. (Tolker ting feil) ?

Det er forsåvidt totalt uinteressant hvorvidt det er aspergers, om frustrasjonen tar overhånd, eller om han er en voldelig drittsekk. Det er DU som lar han utøve psykisk vold mot deg = du godtar det, ergo er det din egen skyld. Om du ikke liker det, så avslutter du forholdet NÅ! Hvis du ikke avslutter nå i dag, så er det jo sånn du vil ha det. Da mister du retten til å klage, for du har valgt det helt selv!

Anonymkode: 96a9a...81c

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er forsåvidt totalt uinteressant hvorvidt det er aspergers, om frustrasjonen tar overhånd, eller om han er en voldelig drittsekk. Det er DU som lar han utøve psykisk vold mot deg = du godtar det, ergo er det din egen skyld. Om du ikke liker det, så avslutter du forholdet NÅ! Hvis du ikke avslutter nå i dag, så er det jo sånn du vil ha det. Da mister du retten til å klage, for du har valgt det helt selv!

Jeg ønsker ofte å avslutte!  NÅ, som du sier. Men så kommer alle de dumme tankene, i tillegg vet jeg at han kommer til å bli rasende og han kommer til å slutte å samarbeide om barnet. Han har og truet med selvmord. Jeg har også masse forferdelige tanker om meg selv. Jeg har ptsd og kjenner at det kan bli vanskelig. Men ja. Alt er bok min egen feil ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsker ofte å avslutte!  NÅ, som du sier. Men så kommer alle de dumme tankene, i tillegg vet jeg at han kommer til å bli rasende og han kommer til å slutte å samarbeide om barnet. Han har og truet med selvmord. Jeg har også masse forferdelige tanker om meg selv. Jeg har ptsd og kjenner at det kan bli vanskelig. Men ja. Alt er bok min egen feil ja. 

Ja, at du blir utsatt for psykisk vold, er helt og holdent din skyld! Hva han gjør, er totalt uinteressant, det er DU som finner deg i det. Så om du ikke avslutter forholdet NÅ - i dag - så slutter du med sutringen og fortsetter forholdet, akkurat som du da ønsker!

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det viktigste her er ikke deg, og ikke han.

Du har ansvaret for barn, og det er de som er det aller viktigste her. Har de det bra når dere har et forhold?

Du er voksen, bare du kan ta bestemmelser som avgjør hvordan disse barna skal ha det. Barna er prisgitt deg og dine avgjørelser, og har ingen bestemmelsesrett selv.

Så det du gjør avgjør om de skal ha et godt liv eller ikke.

Du sier du er "ødelagt" psykisk, ønsker du at barna dine skal vokse opp til vokse som har blitt ødelagt av barndommen sin? Er det større sjanse for at de får et bedre voksenliv om de slipper vokse opp i dette dysfunksjonelle og voldelige forholdet dere voksne har?

Når man blir mamma, når man velger å få et barn, så velger man faktisk å sette det barnets ve og vel i forsetet en 18-20 års tid altså. Om du lever i 80 år er det ikke en så lang periode av livet, men den perioden er det barna som er viktigst, ikke du, og ihvertfall ikke han!

Du har ikke ansvar for hans trusler om selvmord, raseri og allverdens, du har ansvar for barna dine. Er du redd han faktisk kommer til å gjennomføre ringer du politiet, så kan de ta over ansvaret for han, mens du konsentrerer deg om barna. De uskyldige barna som ikke har bedt om å bli født inn i deres kaos.

Anonymkode: df428...3ef

Skrevet

Vær så snill hi, ta deg sammen og gå fra denne fyren. Han er ikke god og du og barna blir ødelagte. Det må da være mye bedre å være alene enn å leve i dette? Sier som alle andre, dette er ikke pga asperger, dette er hans personlighet, og den er sannelig ikke god altså 🤨

Anonymkode: df9cd...1e5

Skrevet

Men det er ikke din feil at han er voldelig. Du må snakke med fastlegen hans, si at du har planer om å gå, og at han har truet med selvmord. Si også fra til familien hans at han har truet med dette, så vet de at hvis noe skjer så er det IKKE din feil, men hans. voksne folk velger selv hvordan de vil håndtere situasjoner som oppstår, og hvis hans valg er å oppføre seg som en idiot så er ikke det din feil. 

Anonymkode: b6514...320

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Blir han rasende på en måte som gjør at du blir redd og føler deg truet - ring til politiet!

Slutter han å samarbeide om barnet - det høres faktisk ut som det beste for både barnet du har med ham, for deg og for ditt eldste barn!

Han truer med selvmord - dette er faktisk en av måtene han er voldelig mot deg på, han truer deg, han psyker deg ned for å ha kontroll på deg, og han viser null omtanke for deg.

Hver eneste gang han truer med selvmord - ring politiet og si at han sier han truer med å ta selvmord, at andre må ta ansvar for ham, at han bruker dette som trusler mot deg. Hver gang han nevner selvmord - ring politiet og varsle om det.

Du bør kontakte Krisesenteret, Hi, for du trenger hjelp til å kutte kontakten med denne mannen, før han ødelegger deg og begge barna dine enda mer enn han allerede har gjort.

Hvis du tar en telefon til Krisesenteret og sier at du vet du må avslutte dette forholdet, men du trenger hjelp - så får du hjelp. Hva stopper deg? Du vet at barna dine blir skadet av denne mannen. Og siden du blir dårligere også av å ha et forhold til denne mannen, så risikerer du at barna dine blir skadet av din sykdom også - det antar jeg du ikke ønsker?

Barna dine har kun deg som kan hjelpe dem nå. Betyr ikke det nok for deg til å handle? Dette har pågått altfor lang tid, HI, du må begynne å gjøre det som må til for at du og barna skal slippe å leve med vold som vil påvirke dem resten av livet.

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Løft opp telefonen, slå nummeret - og du får hjelp!

Skrevet

Blir han rasende på en måte som gjør at du blir redd og føler deg truet - ring til politiet!

Slutter han å samarbeide om barnet - det høres faktisk ut som det beste for både barnet du har med ham, for deg og for ditt eldste barn!

Han truer med selvmord - dette er faktisk en av måtene han er voldelig mot deg på, han truer deg, han psyker deg ned for å ha kontroll på deg, og han viser null omtanke for deg.

Hver eneste gang han truer med selvmord - ring politiet og si at han sier han truer med å ta selvmord, at andre må ta ansvar for ham, at han bruker dette som trusler mot deg. Hver gang han nevner selvmord - ring politiet og varsle om det.

Du bør kontakte Krisesenteret, Hi, for du trenger hjelp til å kutte kontakten med denne mannen, før han ødelegger deg og begge barna dine enda mer enn han allerede har gjort.

Hvis du tar en telefon til Krisesenteret og sier at du vet du må avslutte dette forholdet, men du trenger hjelp - så får du hjelp. Hva stopper deg? Du vet at barna dine blir skadet av denne mannen. Og siden du blir dårligere også av å ha et forhold til denne mannen, så risikerer du at barna dine blir skadet av din sykdom også - det antar jeg du ikke ønsker?

Barna dine har kun deg som kan hjelpe dem nå. Betyr ikke det nok for deg til å handle? Dette har pågått altfor lang tid, HI, du må begynne å gjøre det som må til for at du og barna skal slippe å leve med vold som vil påvirke dem resten av livet.

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Løft opp telefonen, slå nummeret - og du får hjelp!

Jeg har vært i kontakt med Krisesenteret i 1 år, de er dårlig på oppfølging dessverre. 

Og han har allerede prøvd å ta livet sitt, så der er tunge tak. Legen hans vet det. 

Men jeg har en plan og jeg håper jeg klarer å gjennomføre det. Tusen takk for støtten 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...