Gå til innhold

Nrk vil ikke ha med Russland i ESC

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det vil heller ikke Sverige.

Er det ikke veldig feil å la kultur og kunst lide under det som skjer? Jeg er også redd for at det russiske folk klandrer vesten hvis de blir utestengt. Det er mulig aggresjon vil rettes dit mens sympati mot Putin vil bli resultatet. Er dette veldig tankeløst av de som vil utestenge russerne? 

Anonymkode: ae61e...75b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Russland bør utestenges. De var også utestengt i 2017. Eller ikke egentlig utestengt, de fikk ikke innreisetillatelse til Kiev, der finalen ble avholdt. 
Russland svarte med å nekte å sende finalen på russisk tv. 
Ukraina vant i 2016 kun utelukkende pga konflikten med Russland. 

Russland hadde virkelig en mye bedre sang, men flere land stemte fram Ukraina, og alle skjønte at det var kun pga. solidaritet. 
EU og vestens økonomiske sanksjoner vil ramme Russland og det russiske folk, veldig mye mer enn å bli utestengt fra ESC. 

Anonymkode: 9baba...97b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Russland bør utestenges. De var også utestengt i 2017. Eller ikke egentlig utestengt, de fikk ikke innreisetillatelse til Kiev, der finalen ble avholdt. 
Russland svarte med å nekte å sende finalen på russisk tv. 
Ukraina vant i 2016 kun utelukkende pga konflikten med Russland. 

Russland hadde virkelig en mye bedre sang, men flere land stemte fram Ukraina, og alle skjønte at det var kun pga. solidaritet. 
EU og vestens økonomiske sanksjoner vil ramme Russland og det russiske folk, veldig mye mer enn å bli utestengt fra ESC. 

Andre sanksjoner er politikk. Kunst og kultur er ikke det. Jeg tenker jo at aggresjon vil bli rettet mot vesten på grunn av andre sanksjoner også, det er en mulighet, men kultur bør ikke bli skadelidende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Andre sanksjoner er politikk. Kunst og kultur er ikke det. Jeg tenker jo at aggresjon vil bli rettet mot vesten på grunn av andre sanksjoner også, det er en mulighet, men kultur bør ikke bli skadelidende. 

Kunst og kultur og idrett definerer jo et land og dets folk. Så selv om det skal være politisk nøytralt, blir det jo en del av «spillet». 
UEFA har flyttet Champions league finalen fra Russland til Frankrike, og skirennene i verdenscupen er også flyttet fra Russland. 
Helt rett. Synes jeg da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kunst og kultur og idrett definerer jo et land og dets folk. Så selv om det skal være politisk nøytralt, blir det jo en del av «spillet». 
UEFA har flyttet Champions league finalen fra Russland til Frankrike, og skirennene i verdenscupen er også flyttet fra Russland. 
Helt rett. Synes jeg da. 

Ok. Jeg syns det blir helt feil. Triste greier på alle måter, for jeg ser jo på russiske folk som ofre også i dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ok. Jeg syns det blir helt feil. Triste greier på alle måter, for jeg ser jo på russiske folk som ofre også i dette. 

Ja det er jo det, men en av grunnene til at vi kan utfolde oss innen kultur og idrett, er jo nettopp fordi vi er demokratiske land, og har friheten til det. Når Russland velger å frata Ukraina sin frihet, bør de selv også få sine friheter innskrenket. 
man kan ikke bare rote rundt i verden som det passer en. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er jo det, men en av grunnene til at vi kan utfolde oss innen kultur og idrett, er jo nettopp fordi vi er demokratiske land, og har friheten til det. Når Russland velger å frata Ukraina sin frihet, bør de selv også få sine friheter innskrenket. 
man kan ikke bare rote rundt i verden som det passer en. 

Jo men desto viktigere er det at russere får presentere det de har frihet til. Jeg syns også at det blir feil å si at Russland velger. Det er jo Putin og hans apparat som tok beslutningen. Det er store demonstrasjoner i Russland. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jo men desto viktigere er det at russere får presentere det de har frihet til. Jeg syns også at det blir feil å si at Russland velger. Det er jo Putin og hans apparat som tok beslutningen. Det er store demonstrasjoner i Russland. 

Mener du at omverden ikke skal foreta seg noe som helst da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mener du at omverden ikke skal foreta seg noe som helst da? 

Jo jeg er motvillig for sanksjoner. Det vil si at jeg aksepterer at det er et nødvendig virkemiddel! 

Jeg syns bare at kunst og kultur må være frihet. Det kunne vært vår måte å vise at vi også har sympati med det russiske folk som også blir ofre for dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo jeg er motvillig for sanksjoner. Det vil si at jeg aksepterer at det er et nødvendig virkemiddel! 

Jeg syns bare at kunst og kultur må være frihet. Det kunne vært vår måte å vise at vi også har sympati med det russiske folk som også blir ofre for dette. 

Ja men sånn må det være. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja men sånn må det være. 

Nei det må jo ikke det. Du mener det, og sikkert mange med deg. Ikke alle da. 

Skrevet

Desverre kan man ikke gå imot Putin og støtte det russiske folk på en og sammen gang. Sanksjoner mot Putin vil uansett gå ut over det russiske folk. Hvordan ellers kan man kun straffe Putin? Konsekvensen er jo (desverre) at den delen av det russiske folket som er imot denne krigen også vil lide under konsekvensene av Putin sitt valg.

Jeg mener valgene om å trekke Russland ut fra sport og kultur er riktig.

Anonymkode: 1adef...4ff

Skrevet

Russland bør utestenges fra verdenssamfunnet så lenge dette pågår. Blir opplevelsen at det er for store konsekvenser så vil det kunne bidra til intern press mot Putin.

Og i det hele tatt det absurde i å gjennomføre internasjonale arrangementer på Russisk jord. Ærlig talt..

Og MGP er vel absolutt ikke politisk nøytralt? 

Anonymkode: 217fd...a97

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Russland bør utestenges fra verdenssamfunnet så lenge dette pågår. Blir opplevelsen at det er for store konsekvenser så vil det kunne bidra til intern press mot Putin.

Og i det hele tatt det absurde i å gjennomføre internasjonale arrangementer på Russisk jord. Ærlig talt..

Og MGP er vel absolutt ikke politisk nøytralt? 

Det kan bidra til press mot Putin, men det kan like gjerne ha motsatt effekt. Vi får bare håpe det blir riktig, og at ikke ting eskalerer. 

Når ble ESC politisk? 

Skrevet

Selvsagt må sanksjoner ha negativ innvirkning på det russiske folket for at deres leder skal stoppe krigen. 

Økonomiske sanksjoner mot banker feks vil jo ramme det russiske folket, samtidig som det er en av de kraftigste sanksjonene som finnes. Deltakelse i grand Prix blir bare peanøtter i sammenligning, men allikevel viktig. 

Han er på papiret demokratisk valgt, så det russiske folket vil merke konsekvensene av valget.. 

Anonymkode: 076b6...538

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Selvsagt må sanksjoner ha negativ innvirkning på det russiske folket for at deres leder skal stoppe krigen. 

Økonomiske sanksjoner mot banker feks vil jo ramme det russiske folket, samtidig som det er en av de kraftigste sanksjonene som finnes. Deltakelse i grand Prix blir bare peanøtter i sammenligning, men allikevel viktig. 

Han er på papiret demokratisk valgt, så det russiske folket vil merke konsekvensene av valget.. 

Jeg aksepterer sanksjoner.

Ja, du har rett. ESC er peanøtter, og også derfor unødvendig å utestenge. Bortsett fra at jeg syns kunst og kultur må holdes utenfor politikk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja, du har rett. ESC er peanøtter, og også derfor unødvendig å utestenge. Bortsett fra at jeg syns kunst og kultur må holdes utenfor politikk. 

Hva med sport da?

Anonymkode: 2ea84...4a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva med sport da?

Anonymkode: 2ea84...4a8

Jo, det må jo gjelde sport også. Men det blir litt annerledes når Russland er vertsnasjon. Det blir jo helt annerledes enn når deltagere må til andre land. Sportsutøvere det må få delta. 

Skrevet
20 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg er uenig. Kunst og kultur tilhører eliten, altså de med mer makt. Og det generere store summer økonomisk. 

Pluss at Russland er mer opptatt av prestasjoner enn de fleste land, Kina unntatt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det kan bidra til press mot Putin, men det kan like gjerne ha motsatt effekt. Vi får bare håpe det blir riktig, og at ikke ting eskalerer. 

Når ble ESC politisk? 

Det står nok ikke i vedtektene, for å si det slik,  men innholdet er politisk ladet

Uansett mener jeg - og tydeligvis mange med meg - at Russland får ordne opp i egne rekker før de konkurrerer i ski og synger ballader. Sånn er det å ha en leder som går stikk imot alt og alle rundt seg. Syns synd i den enkelte russer, men her er det jaggu andre som lider. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er uenig. Kunst og kultur tilhører eliten, altså de med mer makt. Og det generere store summer økonomisk. 

Pluss at Russland er mer opptatt av prestasjoner enn de fleste land, Kina unntatt 

Hva er det du påstår? At kunst og kultur tilhører eliten? 

Eh, nei det gjør det da absolutt ikke. Hvordan tenker du her egentlig? 

Skrevet

Da vinner sikkert Ukraina dette året.... 

Anonymkode: b19d7...398

Skrevet

Synes det er tull å utestenge. Vi må lære oss forskjellen på Putin og russere. Det har vært tusenvis av russere som har ofret friheten sin for å forsvare Ukraina, og det å utestenge dem fra en musikkonkurranse er smålig. Putin bryr seg ikke en dritt om MGP

Anonymkode: 760ad...e85

Skrevet
On 2/25/2022 at 7:23 PM, Anonym bruker said:

Synes det er tull å utestenge. Vi må lære oss forskjellen på Putin og russere. Det har vært tusenvis av russere som har ofret friheten sin for å forsvare Ukraina, og det å utestenge dem fra en musikkonkurranse er smålig. Putin bryr seg ikke en dritt om MGP

Anonymkode: 760ad...e85

Nei det er helt riktig, og veldig glad de tar hensyn i sporten også

Anonymkode: 9776e...4ce

Skrevet

Nå trakk skiløperne seg fordi de ikke ville konkurrere under nøytralt flagg. Man ville altså gjøre de identitetsløse ift nasjonalitet. 

Dette kommer ikke til å resultere i sinne mot Putin. Dette vil rette sinne mot vesten. Bare å gratulere med null dømmekraft. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...