Gå til innhold

Det å bli trodd..barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid blitt tatt alvorlig. Hos legen, helsestasjonen, på skolen osv osv. Men når vi kom i barnevernet da blir vi ikke trodd. Da skal de utrede, komme på hjemmebesøk osv. Hvorfor tror de ikke oss?

Anonymkode: 4c75d...499

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de mener det er noe som ikke er bra hos dere. Det at andre tror det betyr kanskje bare at du lyver bra? Det betyr ikke at du forteller sannheten. Om du ikke har noe å skjule så vil de heller ikke finne noe med undersøkelsene sine. 

Anonymkode: bd2fe...8e6

Skrevet

Du skriver at du alltid er blitt tatt alvorlig, men har du vært ærlig? Har du skjult ting? Det er jo spørsmålet. 

Anonymkode: 05209...8c7

Skrevet

Det trenger ikke være at de ikke tror deg, det kan være at de vet at magefølelsen kan være feil og at de må undersøke for å bekrefte selv en tilsynelatende sann historie.

Anonymkode: 6dcdd...60d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det trenger ikke være at de ikke tror deg, det kan være at de vet at magefølelsen kan være feil og at de må undersøke for å bekrefte selv en tilsynelatende sann historie.

Magefølelsen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Magefølelsen? 

Ja, de tror på det som blir sagt, men vet at jobben ikke går ut på å tro. For å vite med rimelig grad av sikkerhet må man undersøke.

Skrevet

Handler ikke om å ikke tro på, men å utføre lovpålagte oppgaver og belyse saken på best mulig måte for klienten (som er barnet) 

Anonymkode: dcc49...d04

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Du skriver at du alltid er blitt tatt alvorlig, men har du vært ærlig? Har du skjult ting? Det er jo spørsmålet. 

Jeg har selvsagt også alltid vært ærlig. Jeg forteller bare forskjellen på hvordan jeg er blitt møtt. Hos barnevernet blir man ikke behandlet med verdighet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har alltid blitt tatt alvorlig. Hos legen, helsestasjonen, på skolen osv osv. Men når vi kom i barnevernet da blir vi ikke trodd. Da skal de utrede, komme på hjemmebesøk osv. Hvorfor tror de ikke oss?

Anonym 8e6 har ikke peiling. 
De gjør ikke undersøkelser fordi de "ikke tror på dere"; men fordi de er pliktige til å gjennomføre hele jobben. Ikke bare spørre foreldrene om alt er OK. Hvor mange tror du ville innrømt at ting IKKE er OK, da? De må jo gjøre det som er oppgaven.

Anonymkode: bced4...3e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har selvsagt også alltid vært ærlig. Jeg forteller bare forskjellen på hvordan jeg er blitt møtt. Hos barnevernet blir man ikke behandlet med verdighet. 

Prøv å sitte stille i båten. Gjør det du vanligvis gjør. Hvis det er bra nok, så vil BV se at det er bra nok. De kan ikke bare "tro" på foreldrene på face value.

Skrevet

Selvfølgelig må de undersøke, helt uavhengig av om de tror på dere eller ikke. Hvor mange foreldre som slår, drikker, misbruker barna eller bedriver omsorgssvikt tror du ikke ville sagt til barnevernet at alt bare er bra og at det ikke er noen grunn til å undersøke mer om det ville få dem til å henlegge saken? Jeg har en jobb der jeg heller ikke kan ta folk på ordet. Jeg må ha dokumentasjon uansett. Jeg kan ikke si til Per at "du høres ærlig ut, så du trenger ikke sende inn noe" og så si til Pål at " Send x, y og z", ellers så vil søknaden din få et avslag. Det finnes lover og regelverk. 

Anonymkode: 984dd...b63

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Selvfølgelig må de undersøke, helt uavhengig av om de tror på dere eller ikke. Hvor mange foreldre som slår, drikker, misbruker barna eller bedriver omsorgssvikt tror du ikke ville sagt til barnevernet at alt bare er bra og at det ikke er noen grunn til å undersøke mer om det ville få dem til å henlegge saken? Jeg har en jobb der jeg heller ikke kan ta folk på ordet. Jeg må ha dokumentasjon uansett. Jeg kan ikke si til Per at "du høres ærlig ut, så du trenger ikke sende inn noe" og så si til Pål at " Send x, y og z", ellers så vil søknaden din få et avslag. Det finnes lover og regelverk. 

Det vil si at jeg har rett. De behandler oss nedlatende og med kritiske blikk

Skrevet

Lege og helsestasjon har ikke noen grunn til å ikke tro på dere. Og hvis dere juger er det kun dere selv det går utover. BV jobber på et annet nivå.

Skrevet

Det er jobben deres å snu hver stein og være åpne for det verste så lenge det motsatte ikke er bevist. De undersøke grundig, og kan ikke bare ta dere voksnes ord for god fisk. Det kan være tøft å stå i, men bare fortsett å være ærlige og saklige. De innhenter vel også informasjon fra skole, lege, helsestasjon etc.

Anonymkode: 27223...eec

Skrevet

Tror ikke det har noe med å blir trodd eller ikke. Det er vanlig i en undersøkelse å gjennomføre diverse ting, og det er det man må igjennom. Etter det, vil undersøkelsen få et resultat og det vil evt bli tilbudt veiledning eller andre tiltak om de mener det trengs. Her ble far meldt, og det ble gjort undersøkelse hos oss begge, men hjemmebesøk også. Etter undersøkelsen ble far tilbudt veiledning, og jeg fikk ingen tilbud, kun avsluttet sak. 

Anonymkode: 478c8...b49

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nedlatende er noe annet. Det er ikke nedlatende å ikke kjøpe din forklaring rått uten å gjøre undersøkelser. Det kan selvfølgelig tenkes at de er nedlatende i tillegg, det er i så fall uproft, men at de gjør jobben sin er ikke nedlatende i seg selv. Tenker du at sjefen din er nedlatende når hun vil ha sykemelding når fraværet går ut over egenmeldingsgrensa? Eller at NAV er nedlatende når de ber noen dokumentere hva de betaler i strøm og ikke bare godtar "ca. 10 000,-"?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det kritiske blikket er en PLIKT de har. At du selv føler det som nedlatende er jo sånn sett ditt problem. 

Skrevet

Man ser det ikke før man tror det. 

Det er det barnevernet må jobbe etter. 

Anonymkode: 11125...b4d

Skrevet

Tja. Vet om de som er gode på å prate for seg og blir trodd på alt de sier til barnevernet, selvom barnevernet burde ha all grunn til bekymring. Og vet dessverre også om det motsatte. 

Anonymkode: a831c...5c2

Skrevet
On 2/24/2022 at 10:07 PM, Anonym bruker said:

vær ærlig og åpen med dem, la de komme, samarbeid med dem, kanskje dere trenger litt hjelp av bv, ta det mot

Anonymkode: 25126...383

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...