Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #1 Skrevet 24. februar 2022 Noen som kjenner noen som alltid oppfatter verden annerledes enn alle andre? Gjerne da med negativ fortegn når det gjelder verden eller andre og overdrevet positivt med tanke på seg selv? Jeg har en bekjent som er slik og av og til kan det være helt absurde samtaler. Vi har vært på det samme stedet, men ingen skulle tro det på hvordan vi opplevde det. Mange har trukket seg tilbake fra vedkommende fordi de oppfatter det som om de for uberettiget kritikk, at vedkommende idealiserer seg selv og at vedkommende lyver. Har man f.eks. vært på et arrangement og det var ett barn der kan hen fortelle at alt ble ødelagt fordi det var fullt av barn der som bråkte. Dette selv om man slett ikke merket dette barnet. Vedkommende har sikkert satt å irritert seg og tenkt igjennom hva som kan skje og når arrangementet er ferdig har vedkommende tenkt så mye på dette at hen tror det har skjedd. Har personen en bekjent som har mistet ett egg i bakken nekter hen å lage mat sammen med denne fordi vedkommende griser og søler så mye og mister egg i bakken hele tiden. Har man f.eks. gått på tur sammen i strålende vær og så kom det inn en liten regnbyge med to dråper har denne personen gått en forferdelig tur i øsende regnvær. Jeg tror ikke vedkommende lyver, men jeg tror at personen ser verden på en annerledes måte enn alle andre. Personen blir så opptatt av det negative ved de to dråpene som traff vedkommende at vedkommende tenker på det hele tiden og tenker på hvor forferdelig det kan bli om det regner mye. Ved slutten av turen og ved retrospekt har det fine været blitt til regnvær og alle worst-case-scenarier personen sikkert har tenkt på har blitt til denne personens virkelighet. Det nytter ikke å vise bilder man har tatt for da er man bare heldig med tidspunktet med bildene. Har vedkommende handlet en gang for damen i etasjen under så handler hen ofte for denne damen når hen forteller om det. Og hen tror det selv. Antagelig fordi hen tenker så mye på hvor bra hen synes det var å gjøre denne tjenesten. Og vips så tenker personen at dette skjer ofte. osv. Ser jo at andre får nok og nye bekjentskaper får tidlig sjokk og trekker seg unna. Noen som kjenner en slik person og vet hvordan man best kan oppføre seg sammen med slike og gjerne hjelpe dem til å se verden likere som andre? Anonymkode: 097dc...4f3
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #2 Skrevet 24. februar 2022 Du skriver om en pessimist med hang til overdrivelser. Ja, det er sikkert noen av dem, men målet bør aldri være å forandre mennesker for å få dem til å se verden mer som andre ser den. Hvor er humoren blitt av? Denne personen ville jeg mest sannsynlig ledd av, og ikke på stygg måte. Bare fordi det er komikk i overdrivelser. Anonymkode: 974b1...ad9
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #3 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Du skriver om en pessimist med hang til overdrivelser. Ja, det er sikkert noen av dem, men målet bør aldri være å forandre mennesker for å få dem til å se verden mer som andre ser den. Hvor er humoren blitt av? Denne personen ville jeg mest sannsynlig ledd av, og ikke på stygg måte. Bare fordi det er komikk i overdrivelser. Anonymkode: 974b1...ad9 Personen (la oss si Iben) er nok en pessimist med en trang til overdrivelser, men utfordringene er større enn dette. Utfordringene er jo at Iben oppriktig tror dette i ettertid og det er det hen forteller andre. Det gjør samtaler absurde og noen av disse kan selvsagt være komiske. Problemer er at vedkommende trakker så mange på tærne ved dette. Om en person f.eks. alltid spanderer på andre, men en gang glemte lommeboken, måtte låne penger og glemte å betale tilbake med en gang går Iben rundt å forteller at denne personen alltid må låne penger av andre og at det er vanskelig å få tilbake pengene. Det sårer/irriterer jo en som egentlig alltid spanderer på alle. En person som alltid er tidlig ute, men en gang var sen pga. stans i trafikken, så vil Iben gå rundt å si at vi kan ikke stole på at denne personen kommer som avtalt fordi denne personen alltid er for sent ute og lar andre vente. Prøver man å snakke med Iben om dette mener hen at det er sant slik hen oppfatter det og er ikke interessert i å justere oppfatningene sine basert på bevis. "Det er slik jeg opplever det, og det kan ikke du argumentere mot". De som kjenner Iben godt tar jo det Iben sier med en klype salt, men de som bare kjenner Iben litt tar jo alt det Iben sier som god fisk og handler og oppfører seg deretter. Kan også si videre det de tror er riktig info, Dette går jo utover alle som stilles i feil lys. Alt dette gjør at folk trekker seg unna. Anonymkode: 097dc...4f3
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #4 Skrevet 25. februar 2022 Dette blir jo ren løgn og ikke et perspektiv. Å fortelle om andres tabber eller feil på den måten er jo å fortelle noe om andre som ikke er sant. En ting er jo å sette seg selv i bedre lys, som kan være morsomt til et visst punkt. Noe annet er det jo å lyve om folk. Tror jo at det beste er å unngå vedkommende da. Syns jo at det virker ekstremt at hvis en ber hen om å komme med eksempler, og det ikke kommer mer enn ett, så lyver vedkommende likevel. Har hen andre issues ift virkelighetsoppfatning? Anonymkode: 974b1...ad9
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #5 Skrevet 25. februar 2022 Han høres ut som et mareritt og en person jeg hadde aktivt unngått. Så negative mennesker er giftig Anonymkode: a47f6...108
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #6 Skrevet 25. februar 2022 Personen gjør jo ikke dette hele tiden så det er mulig å ha et forhold, men det er nok enklere i små doser. Og det er også enklere om forholdet ikke er profesjonelt for i slike settinger kan det bli mye styr med en slik feiltolkning av verden. Hadde jeg trodd at personen bevist løy for å trekke ned andre og fremheve seg selv så hadde jeg også trukket meg unna da personen hadde vært falsk. Jeg tror snarere denne personen går og grunner og tenker så mye på sine gode handlinger og andres dårlige at personen til slutt tror at det er slik det er alltid. Når da personen blir utfordret på eksempler tror den dermed at det er alle mulige forklaringer på at de ikke finnes og for at eksempler som fremlegges på det motsatte er feil. Personen tror jo selv at den har opplevd dette hele tiden, men tenker ikke over at det kun er samme episode vedkommende spiller om og om igjen i sitt eget hode. Det med perspektiv kom litt fra det eksempelet jeg hadde med turen og barnet på arrangementet. At tiltross for at man ikke merket barnet forteller personen om mange barn som bråkte. Jeg tror det bunner litt i det samme som de andre eksemplene her. Personen ser et barn og tenker da mye på hva som vil skje om det kommer mange barn der og de bråker. Så spilles dette scenarioet om igjen og om igjen i hodet på vedkommende og etterpå så er det dette som er sannheten. Vedkommende tror det selv og lyver ikke bevisst når den forteller om dagen sin. Jeg ser jo at denne personen kommer i små konflikter hele tiden grunnet dette og ser at personer trekker seg unna. Personen forstår gjerne ikke hvorfor eller føler det er ubegrunnet og urettferdig. Hvordan hjelpe en slik person slik at den ikke ender opp ensom og bitter? Anonymkode: 097dc...4f3
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #7 Skrevet 25. februar 2022 Det finnes nok ganske mange slike personer. Man ser de ofte her inne, mange ganger blir jeg fasinert over alt som kan vinkles negativt. Sist i tråden om man tar med seg kaffemat hjem fra besøk. Der var det en som skrev at hun hadde tatt med seg en kake hjem igjen fordi venninnen slanket seg. Da var personen ond som hadde tatt med kake kun for å få venninnen til å sprekke, og sammenlignet det med en (gal) dame som serverte alkohol til en som kom rett for rehab. I kornoasaken ser man også mange med en alternativ oppfattelse av samfunnet. Det er ikke måte på hvor fælt alt er og hvor onde politikere og helsemyndighetene er, de lever kun for å plage "oss andre". Anonymkode: 60e37...573
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #8 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Personen gjør jo ikke dette hele tiden så det er mulig å ha et forhold, men det er nok enklere i små doser. Og det er også enklere om forholdet ikke er profesjonelt for i slike settinger kan det bli mye styr med en slik feiltolkning av verden. Hadde jeg trodd at personen bevist løy for å trekke ned andre og fremheve seg selv så hadde jeg også trukket meg unna da personen hadde vært falsk. Jeg tror snarere denne personen går og grunner og tenker så mye på sine gode handlinger og andres dårlige at personen til slutt tror at det er slik det er alltid. Når da personen blir utfordret på eksempler tror den dermed at det er alle mulige forklaringer på at de ikke finnes og for at eksempler som fremlegges på det motsatte er feil. Personen tror jo selv at den har opplevd dette hele tiden, men tenker ikke over at det kun er samme episode vedkommende spiller om og om igjen i sitt eget hode. Det med perspektiv kom litt fra det eksempelet jeg hadde med turen og barnet på arrangementet. At tiltross for at man ikke merket barnet forteller personen om mange barn som bråkte. Jeg tror det bunner litt i det samme som de andre eksemplene her. Personen ser et barn og tenker da mye på hva som vil skje om det kommer mange barn der og de bråker. Så spilles dette scenarioet om igjen og om igjen i hodet på vedkommende og etterpå så er det dette som er sannheten. Vedkommende tror det selv og lyver ikke bevisst når den forteller om dagen sin. Jeg ser jo at denne personen kommer i små konflikter hele tiden grunnet dette og ser at personer trekker seg unna. Personen forstår gjerne ikke hvorfor eller føler det er ubegrunnet og urettferdig. Hvordan hjelpe en slik person slik at den ikke ender opp ensom og bitter? Anonymkode: 097dc...4f3 Nå analyserer du den personen, og din analyse forteller bare hva grunnen til denne oppførselen ville vært om det var du som var sånn. Noen mennesker er ikke mottagelige for hjelp, og tro det eller ei, så er det ikke alle som syns alenehet er plagsomt heller. Så ja, om det ikke nytter å snakke med vedkommende , så kan du ikke gjøre noe mer. Anonymkode: 974b1...ad9
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #9 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det finnes nok ganske mange slike personer. Man ser de ofte her inne, mange ganger blir jeg fasinert over alt som kan vinkles negativt. Sist i tråden om man tar med seg kaffemat hjem fra besøk. Der var det en som skrev at hun hadde tatt med seg en kake hjem igjen fordi venninnen slanket seg. Da var personen ond som hadde tatt med kake kun for å få venninnen til å sprekke, og sammenlignet det med en (gal) dame som serverte alkohol til en som kom rett for rehab. I kornoasaken ser man også mange med en alternativ oppfattelse av samfunnet. Det er ikke måte på hvor fælt alt er og hvor onde politikere og helsemyndighetene er, de lever kun for å plage "oss andre". Anonymkode: 60e37...573 Anonymkode: 974b1...ad9
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #10 Skrevet 25. februar 2022 Har kjent noen sånne. Måtte kutte dem ut. Det er bare oppslitende på sjelelivet å måtte forholde seg til et vrengt verdensbilde. Min egen bror er dessverre en av dem. En gang på nittitallet hjalp han til da farfar skulle male huset. I ettertid het det at han i alle år egenhendig hadde vedlikeholdt hele eiendommen… han mente faktisk at han burde arvet en større del av boet på grunn av dette, og var lenge sur for at ingen anerkjente innsatsen i form av arv. Selv om altså farfar betalte ham for alle 20 timene i 1997… Anonymkode: d73fe...90d
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #11 Skrevet 25. februar 2022 Moren min er slik. Er vi på kafé kan hun referere til mennesker som har kikket rart på oss, naboene i gata som snakker om henne, folk som sier hei på en nedlatende måte. Jeg blir så lei av dette, og orker nesten ikke å omgås henne mer. Det må jeg likevel, hun har bare meg. Anonymkode: a1a66...029
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #12 Skrevet 25. februar 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Dette blir jo ren løgn og ikke et perspektiv. Å fortelle om andres tabber eller feil på den måten er jo å fortelle noe om andre som ikke er sant. En ting er jo å sette seg selv i bedre lys, som kan være morsomt til et visst punkt. Noe annet er det jo å lyve om folk. Tror jo at det beste er å unngå vedkommende da. Syns jo at det virker ekstremt at hvis en ber hen om å komme med eksempler, og det ikke kommer mer enn ett, så lyver vedkommende likevel. Har hen andre issues ift virkelighetsoppfatning? Anonymkode: 974b1...ad9 Jeg ser også på det som løgn. Har kommet i mang en krangel med min før nevnte bror av den grunn. Han ramser opp fæle ting som skal ha skjedd bl a i oppveksten, men visker nådig ut sin egen rolle i alle konflikter, og noen ganger "stjeler" han også andres offerrolle. Forteller at han fikk bank av en annen gutt i klassen for eksempel, mens vi som var til stede og så det hele, husker at den andre gutten faktisk kom mye dårligere ut av det, og løp gråtende hjem! Men HI har jo et poeng i at det fins folk som "juger så de tror det sjøl". Så når de har tygget og bearbeidet sine opplevelser inni hodet sitt lenge nok, har de nærmest kreert såkalte "falske minner", og hvis ingen korrigerer dem, tar de det med seg ut i verden og forteller om innholdet i hodet sitt som om det var faktiske hendelser. Anonymkode: d73fe...90d
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2022 #13 Skrevet 25. februar 2022 Overdramatiske folk kaller jeg dette. Eller rett og slett folk som legger til ting med viten igjen vilje men tror på det selv så fort de har sagt det. Har en mor som er sånn. Om noen eller hun er litt slitne er man veldig sliten og legger gjerne på hvor deprimert og hvor ekstremt forferdelig man har det.og dette skal fortelles til flest mulig mennesker. Samme med sykdom. Tror mye av det er for å skape oppmerksomhet. Og er det en person som har gjort noe eller vært til stede et sted, så er det mange personer. Og spinner gjerne rundt på den historien og gjerne overdriver veldig. Har også en eks som var ekstrem på sånn. Anonymkode: 95d1a...442
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå