Gå til innhold

Naboen setter opp en svær bod i hagen sin som hindrer vår utsikt + gir oss dårligere solforhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den er så stor at den er ulovlig. Frustrerende. Jeg vil ha et godt forhold til naboen, men dette er ikke greit. 

Hun sendte et nabovarsel på sms der hun beskrev det som en liten bod. Vi bor i rekkehus og boden er plassert midt i hagen hennes.

Hva gjør man? Tar det opp med sameiet, melder det til kommunen eller bare godtar det? Noen som har opplevd noe lignende?

Anonymkode: 416a8...0a1

Fortsetter under...

Skrevet

1) Snakke med henne om at dette ikke er i tråd med beskrivelsen. Spørre om den kan reduseres eller flyttes.

2) Hvis hun ikke hører på deg: Sjekke om nabovarsel pr sms er gyldig med tanke på den størrelsen. Mulig hun må ha underskrifter for å få lov til det.

3) Sameiet og kommunen

Anonymkode: 9445e...861

Skrevet

Må legge til at den kan jo være lovlig hvis hun har søkt og fått det godkjent, men det kan jeg ikke tenke meg at hun har. 

HI

Skrevet

Hvis den er over lovlig m2,  med unntak hvis de har nabovarsel m/søknad til kommunen som har blitt godkjent. Så kan du melde fra til kommunen. Søknad til kommunen ligger ute offentlig, så du kan søke på prosessen på kommunen sine sider.

Anonymkode: e9397...36f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

1) Snakke med henne om at dette ikke er i tråd med beskrivelsen. Spørre om den kan reduseres eller flyttes.

2) Hvis hun ikke hører på deg: Sjekke om nabovarsel pr sms er gyldig med tanke på den størrelsen. Mulig hun må ha underskrifter for å få lov til det.

3) Sameiet og kommunen

Sjeldent det er underskrift lengre, men man får digital søknad, hvor man kun svarer hvis man har innvendinger. Men man skal alltid varsles og bygget skal være likt det som det er søkt om.

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Må legge til at den kan jo være lovlig hvis hun har søkt og fått det godkjent, men det kan jeg ikke tenke meg at hun har. 

HI

Det er ikke søknadsplikt lenger for boder opptil 50 kvm, 4 meters mønehøyde og en etasje som ikke skal brukes "til varig opphold", altså ikke boareal.

Anonymkode: 2af13...4be

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det skal mye til for at en bod er ulovlig altså.

Ble nye regler på dette i 2021, så nå kan du bygge opptil 50 kvm uten å søke eller varsle...

https://www.smartepenger.no/nyheter/2337-na-kan-du-straks-bygge-sa-mye-uten-a-soke

Anonymkode: 2af13...4be

Det de fleste glemmer er at de må holde seg innenfor grensen for utnyttelsesgrad på eiendommen. En rekkehuset er som regel ikke så stor at det er rom gor å bygge en stor bod.

Anonymkode: 39456...017

Skrevet
Tresøtesmå141517 skrev (19 minutter siden):

Sjeldent det er underskrift lengre, men man får digital søknad, hvor man kun svarer hvis man har innvendinger. Men man skal alltid varsles og bygget skal være likt det som det er søkt om.

En sms er ikke et sted der man gir beskjed om innvendinger, altså. Men uansett kan man klage hvis beskrivelsen av det som skulle gjøres ikke stemmer med det som faktisk ble gjort.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

En sms er ikke et sted der man gir beskjed om innvendinger, altså. Men uansett kan man klage hvis beskrivelsen av det som skulle gjøres ikke stemmer med det som faktisk ble gjort.

Der kommer ikke som en SMS altså. Men på Altinn.

Anonymkode: e9397...36f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...