Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #101 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg skrev hvis de ikke vil ha den beroligende og avslappende effekten. Det bør altså være et valg til maten om en vet noen ikke kan eller vil drikke med alkohol. Det er ikke pompøst eller et problem i det hele tatt. At du og andre kun tenker på maten og ikke drikke ved selskaper og tilberedning samt planlegging, betyr ikke at det ikke er en del av planleggingen for andre. Ingenting pompøst med å tenke hvilke smaker som passer sammen og fremhever hverandre altså! Anonymkode: 6ab46...486 Hvis man trenger alkohol i hverdagen for å roe seg ned, har man et alkoholproblem.
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #102 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei, men så drikker ikke barna heller, da. Det er jo fint, da er problemet løst. Anonymkode: 93a83...3a3 Hvis det ikke er så stort problem i Norge med voksne som drikker i barneselskap mv, hvorfor har vi avogtil.no og rødglødende telefonlinjer hos politiet og hjelpetelefon for ungdom ved høytider?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #103 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Det fins gode alkoholfrie alternativer, og selvfølgelig kan man bruke det om en ikke vil ha den beroligende/avslappede effekten som alkohol gir. Problemet er at utvalget av gode viner som passer til ulike retter ikke er så stort når de er alkoholfri. Anonymkode: 6ab46...486 Men hvorfor trenger man den beroligende og avslappede effekten når man er med familie? Er familien så stiv at man må drikke for å roe seg ned? Anonymkode: a4092...c45
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #104 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg kjenner mange som drikker vin og ikke har klasse i det hele tatt, så både de som drikker vin og de som ikke drikker vin KAN ha klasse. Det har ikke noe med vinen å gjøre Anonymkode: Jeg har ikke skrevet noe om HVEM som har klasse, men hva det kan innebære å ha det. Som å drikke vin til bedre måltider. Anonymkode: 6ab46...486
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #105 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men hvorfor trenger man den beroligende og avslappede effekten når man er med familie? Er familien så stiv at man må drikke for å roe seg ned? Anonymkode: a4092...c45 Det kommer vel an på familien. Anonymkode: 6ab46...486
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #106 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (7 minutter siden): Hvis det ikke er så stort problem i Norge med voksne som drikker i barneselskap mv, hvorfor har vi avogtil.no og rødglødende telefonlinjer hos politiet og hjelpetelefon for ungdom ved høytider? Neppe fordi akkurat KONFIRMASJONER er den gjentakende arenaen for misbruk... Anonymkode: 93a83...3a3
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #107 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke skrevet noe om HVEM som har klasse, men hva det kan innebære å ha det. Som å drikke vin til bedre måltider. Anonymkode: 6ab46...486 Og det blir ansett som klasse kun av de som gjør det. Ingen andre. At de selv synes de har klasse er ikke ensbetydende med at de faktisk har det Anonymkode: a4092...c45
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #108 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Neppe fordi akkurat KONFIRMASJONER er den gjentakende arenaen for misbruk... Anonymkode: 93a83...3a3 Jeg snakker om den generelle holdningen om å drikke alkohol i barneselskap.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #109 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (1 minutt siden): Jeg snakker om den generelle holdningen om å drikke alkohol i barneselskap. Konfirmasjoner er ikke barneselskap. Barneselskap er et selskap der barn er gjester. Anonymkode: 93a83...3a3
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #110 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (4 timer siden): Vi snakker om BARNESELSKAP. Er det "selvfølge" i "finere omgangskretser" å ha fancy mat og alkohol i skoleavslutninger? Bruker dere også det samme galskapet som USA med kjoler til flere tusen, frisør og sminke til ungene på avslutningen? Må du dra det ut i uvesentlige og irrelevante ytterligere? Dette sier jo bare at du ikke har noen ide om stil og klasse. Anonymkode: a196e...fb8
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #111 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (13 minutter siden): Hvis man trenger alkohol i hverdagen for å roe seg ned, har man et alkoholproblem. Konfirmasjoner, bryllup og lignende er ikke "hverdag". Hverdag er fiskepinner på en tirsdag, ikke festmiddagen ved en konfirmasjon. Hvis man vil ha vin til en festmiddag, betyr ikke det at man har et alkoholproblem. Og det gjelder faktisk samme hvor mye du selv er prega av andres misbruk. Normal bruk er ikke misbruk. Anonymkode: 93a83...3a3
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #112 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Konfirmasjoner er ikke barneselskap. Barneselskap er et selskap der barn er gjester. Anonymkode: 93a83...3a3 Er det ingen barn som er gjester i konfirmasjon? Jeg har hørt om barnefrie bryllup, men barnefrie konfirmasjoner har jeg aldri hørt om.
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #113 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Må du dra det ut i uvesentlige og irrelevante ytterligere? Dette sier jo bare at du ikke har noen ide om stil og klasse. Anonymkode: a196e...fb8 Og ikke har jeg påberopt meg det noen gang heller, så du sparker inn åpne dører her.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #114 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Må du dra det ut i uvesentlige og irrelevante ytterligere? Dette sier jo bare at du ikke har noen ide om stil og klasse. Anonymkode: a196e...fb8 *ytterligheter Anonymkode: a196e...fb8
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #115 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Konfirmasjoner, bryllup og lignende er ikke "hverdag". Hverdag er fiskepinner på en tirsdag, ikke festmiddagen ved en konfirmasjon. Hvis man vil ha vin til en festmiddag, betyr ikke det at man har et alkoholproblem. Og det gjelder faktisk samme hvor mye du selv er prega av andres misbruk. Normal bruk er ikke misbruk. Anonymkode: 93a83...3a3 Jeg er ikke preget av noens misbruk. Jeg bare mener at man har alkoholproblem hvis man MÅ ha alkohol i barneselskap.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #116 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (Akkurat nå): Er det ingen barn som er gjester i konfirmasjon? Jeg har hørt om barnefrie bryllup, men barnefrie konfirmasjoner har jeg aldri hørt om. Er en familie kun barn? Altså, mangler du HELT gråsoner i livet ditt? Barna fins der, men de er neppe flertallet av gjestene, ettersom det kun dreier seg om familienes egne barn, ikke om skolevenner og hele barnehagegrupper. At søsken og kusiner OGSÅ er bedt, gjør ikke en konfirmasjon til et barneselskap. Det er og blir et familieselskap. Selv om konfirmanten er under 18 er det ikke et barneselskap man holder for ham/henne. Man ber tanter og besteforeldre, ikke klassen. Anonymkode: 93a83...3a3
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #117 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Og det blir ansett som klasse kun av de som gjør det. Ingen andre. At de selv synes de har klasse er ikke ensbetydende med at de faktisk har det Anonymkode: a4092...c45 Neh. Det er ingen forskjell på å spise andebryst og tilbehør av gode råvarer og Solo kontra det samme og et glass Pinot Noir. Not at all. Anonymkode: 6ab46...486
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #118 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (17 minutter siden): Hvis man trenger alkohol i hverdagen for å roe seg ned, har man et alkoholproblem. Jeg trenger ikke varm mat, kaker eller kaffe heller for å feire en konfirmant, men jeg liker det. Anonymkode: 8d19d...a6a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #119 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke preget av noens misbruk. Jeg bare mener at man har alkoholproblem hvis man MÅ ha alkohol i barneselskap. Har noen sagt noe om MÅ med store bokstaver? Kan en ting være tradisjon selv om man ikke MÅ ha den? MÅ du ha juletre til jul? Jeg MÅ ikke det, det går sikkert an å legge gavene et annet sted enn under treet, men det er jo stusselig å droppe en naturlig del av feiringa bare fordi den ikke MÅ være der. Anonymkode: 93a83...3a3
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #120 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er en familie kun barn? Altså, mangler du HELT gråsoner i livet ditt? Barna fins der, men de er neppe flertallet av gjestene, ettersom det kun dreier seg om familienes egne barn, ikke om skolevenner og hele barnehagegrupper. At søsken og kusiner OGSÅ er bedt, gjør ikke en konfirmasjon til et barneselskap. Det er og blir et familieselskap. Selv om konfirmanten er under 18 er det ikke et barneselskap man holder for ham/henne. Man ber tanter og besteforeldre, ikke klassen. Anonymkode: 93a83...3a3 Men det er altså mange barn og ungdommer til stede. Og da passer det ikke å servere alkohol.
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #121 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Neh. Det er ingen forskjell på å spise andebryst og tilbehør av gode råvarer og Solo kontra det samme og et glass Pinot Noir. Not at all. Anonymkode: 6ab46...486 Så vi som ikke drikker kan ALDRI ha en classy måltid? Interessant
Twintipp Skrevet 24. februar 2022 #122 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg skrev hvis de ikke vil ha den beroligende og avslappende effekten. Det bør altså være et valg til maten om en vet noen ikke kan eller vil drikke med alkohol. Det er ikke pompøst eller et problem i det hele tatt. At du og andre kun tenker på maten og ikke drikke ved selskaper og tilberedning samt planlegging, betyr ikke at det ikke er en del av planleggingen for andre. Ingenting pompøst med å tenke hvilke smaker som passer sammen og fremhever hverandre altså! Anonymkode: 6ab46...486 Trenger du beroligende effekter for å dra i et selskap til barn eller unge så bør du avstå fra alkohol og /eller selskapet. Selvfølgelig er alkohol og vin til maten en stor opplevelse i enkelte festligheter, men du klarer vel å skille mellom voksen og barnearena? Tror de færreste drar i barnedåp og konfirmasjon for en kulinarisk mat og drikke opplevelse. Er ikke avhengig av en komplett vinpakke for å fremheve smakene fra koldtbordet vel?!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #123 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (Akkurat nå): Så vi som ikke drikker kan ALDRI ha en classy måltid? Interessant Dere kan ikke ha det med Solo, i alle fall. Da blir alternativet f eks vann. Men hvorfor skal vi som ikke er avholdsfolk la oss diktere av sånne som deg? Og godta en lavere opplevelse av måltidet? Anonymkode: 93a83...3a3
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #124 Skrevet 24. februar 2022 Twintipp skrev (Akkurat nå): Trenger du beroligende effekter for å dra i et selskap til barn eller unge så bør du avstå fra alkohol og /eller selskapet. Selvfølgelig er alkohol og vin til maten en stor opplevelse i enkelte festligheter, men du klarer vel å skille mellom voksen og barnearena? Tror de færreste drar i barnedåp og konfirmasjon for en kulinarisk mat og drikke opplevelse. Er ikke avhengig av en komplett vinpakke for å fremheve smakene fra koldtbordet vel?! Folk har blitt altfor kresne og har fått altfor mange i-landsproblemer. Det forventes utsøkt mat i barnebursdager, klasseavslutninger og konfirmasjoner, med alkohol, egg fra frittgående høner og superøkologiske grønnsaker. Folk er faen meg bortskjemte.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #125 Skrevet 24. februar 2022 Twintipp skrev (1 minutt siden): Trenger du beroligende effekter for å dra i et selskap til barn eller unge så bør du avstå fra alkohol og /eller selskapet. Selvfølgelig er alkohol og vin til maten en stor opplevelse i enkelte festligheter, men du klarer vel å skille mellom voksen og barnearena? Tror de færreste drar i barnedåp og konfirmasjon for en kulinarisk mat og drikke opplevelse. Er ikke avhengig av en komplett vinpakke for å fremheve smakene fra koldtbordet vel?! Konfirmasjon er ikke barnearena. Tvert om. Anonymkode: 93a83...3a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå