Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #76 Skrevet 24. februar 2022 Twintipp skrev (1 minutt siden): Stil? Tenker mer at de må ha mye underliggende uro så «må» dempes med alkohol. Det finnes mye god drikke som ikke er sentralstimulerende. Det er kanskje viktigere å følge flokken og opprettholde tradisjonen om at alkohol er ensbetydende med å «roe» ned. Underliggende uro? Vel, nå er det en kjensgjerning at alkohol er beroligende for veldig mange. Det har jo ingenting med noen flokk å gjøre. Hvilke god drikke anbefaler du til et godt måltid da? Du kan jo komme med noen eksempler av de mange du vet om? Anonymkode: 6ab46...486
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #77 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Uff, snakk å senke diskusjonen ned på barnehagenivå. Anonymkode: f90e2...752 Men det er IKKE barnehagenivå å hevde at "de som har klasse og finere omgangskrets" drikker vin til maten i alle anledninger inkludert barneselskap, mens de andre ikke gjør det. Veldig smart og voksent...
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #78 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Underliggende uro? Vel, nå er det en kjensgjerning at alkohol er beroligende for veldig mange. Det har jo ingenting med noen flokk å gjøre. Hvilke god drikke anbefaler du til et godt måltid da? Du kan jo komme med noen eksempler av de mange du vet om? Anonymkode: 6ab46...486 Beroligende medisiner er også beroligende. Skal vi begynne å servere det i selskap sånn at folk ikke freaker ut?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #79 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (1 minutt siden): Beroligende medisiner er også beroligende. Skal vi begynne å servere det i selskap sånn at folk ikke freaker ut? HYSJ! Anonymkode: 6ab46...486
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #80 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (3 minutter siden): Men det er IKKE barnehagenivå å hevde at "de som har klasse og finere omgangskrets" drikker vin til maten i alle anledninger inkludert barneselskap, mens de andre ikke gjør det. Veldig smart og voksent... Det handler om hvordan man uttaler seg, og du uttaler deg på barnehagenivå. Anonymkode: f90e2...752
Twintipp Skrevet 24. februar 2022 #81 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Underliggende uro? Vel, nå er det en kjensgjerning at alkohol er beroligende for veldig mange. Det har jo ingenting med noen flokk å gjøre. Hvilke god drikke anbefaler du til et godt måltid da? Du kan jo komme med noen eksempler av de mange du vet om? Anonymkode: 6ab46...486 Vi hadde masse god drikke fra et lokalt bærpresseri ikke langt fra vår by, i vår sønns konfirmasjon. Vi serverte koldtbord med ulike tilpasninger, er det nødvendig med alkohol for å komplettere dette måltidet mener du? Lets get real, vi snakker om barn og unges dag her. Det er ikke veldedighetsgalla. Jeg drikker ekstremt sjeldent, jeg klarer da å nyte mat og drikke likevel.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #82 Skrevet 24. februar 2022 Twintipp skrev (Akkurat nå): Vi hadde masse god drikke fra et lokalt bærpresseri ikke langt fra vår by, i vår sønns konfirmasjon. Vi serverte koldtbord med ulike tilpasninger, er det nødvendig med alkohol for å komplettere dette måltidet mener du? Lets get real, vi snakker om barn og unges dag her. Det er ikke veldedighetsgalla. Jeg drikker ekstremt sjeldent, jeg klarer da å nyte mat og drikke likevel. Det passet jo greit til koldtbord. Men det var ikke mange eksempler da... Hvorfor må du tenke alkohol er en synd liksom? Hva er feil med å servere til mat, og hvilken skade gjør det barna? Jeg begrunner jo mitt syn... Anonymkode: 6ab46...486
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #83 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det handler om hvordan man uttaler seg, og du uttaler deg på barnehagenivå. Anonymkode: f90e2...752 Det samme gjør de som gnåler om klasse og stil.
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #84 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det passet jo greit til koldtbord. Men det var ikke mange eksempler da... Hvorfor må du tenke alkohol er en synd liksom? Hva er feil med å servere til mat, og hvilken skade gjør det barna? Jeg begrunner jo mitt syn... Anonymkode: 6ab46...486 Hvem har sagt at alkohol er synd?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #85 Skrevet 24. februar 2022 15 hours ago, Anonym bruker said: Er det vanlig? Hva er din erfaring? Anonymkode: 014d5...29e har vert i det ha vert og uten, for min del tenker jeg at man gjør som man vil, jeg vil ikke ha det Anonymkode: c3a94...33d
Twintipp Skrevet 24. februar 2022 #86 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det passet jo greit til koldtbord. Men det var ikke mange eksempler da... Hvorfor må du tenke alkohol er en synd liksom? Hva er feil med å servere til mat, og hvilken skade gjør det barna? Jeg begrunner jo mitt syn... Anonymkode: 6ab46...486 Må du ha eksempler på drikke som er god til mat? Vann, brus, farris, juice, nektar, vann med tilsatt smak osv. Det som er feil er at veldig veldig mange tror de ikke blir påvirket av selv to glass. Du kan jo f.eks ikke kjøre hjem fra selskapet, er det da forenelig med et arrangement for barn og unge? At alkohol skal være nødvendig er bare en uheldig trend.
Lillepropell Skrevet 24. februar 2022 #87 Skrevet 24. februar 2022 Jeg har ikke opplevd det, men ungene mine var i konfirmasjon i farens side av familien samme år som mitt barn ble konfirmert. Reaksjonen hennes når hun kom hjem og jeg spurte hvordan det ahdde vært var: for ett styr det skal være med alkohol. Når en 15åring reagerer slik så har alkoholen fått litt for mye plass. Jeg var i barnedåp der, da var det også mye alkohol. Velkommsdrink, en vin til forret og en til mat og de fortsatte vel til kakene med noe også. Så jeg skjønner hva hun mente, hun hadde også reagert kraftig på at konfirmanten hadde fått alkohol til maten. Egentlig syns jeg det er litt merkelig at det er så mye alkohol i den familien, for faktisk så er over halvparten helt avholds. Selv de som er svholds har alkohol når de har middag hjemme, for tenke seg til å få kjeft for ikke å ha riktig drikke til maten. Jeg er oppvokst med at det kan være alkohol til maten og ikke, den kan stå påbenken urørt eller den kan bli drekt opp. Poenget er at det aldri har vært ett stort poeng med at det er alkohol, den som vil ha tar.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #88 Skrevet 24. februar 2022 Twintipp skrev (3 minutter siden): Må du ha eksempler på drikke som er god til mat? Vann, brus, farris, juice, nektar, vann med tilsatt smak osv. Det som er feil er at veldig veldig mange tror de ikke blir påvirket av selv to glass. Du kan jo f.eks ikke kjøre hjem fra selskapet, er det da forenelig med et arrangement for barn og unge? At alkohol skal være nødvendig er bare en uheldig trend. I mitt syn hører brus med til pizza, taco og hamburger. Salt mat av den typen pluss søt drikke. Juice er til mat med nøytral smak som brød og salat, fordi det er så mye smak i selve juicen. Farris kan gå an, men vann med smak er helt tabu her. Den "smaken" er bare en svak og irriterende ettersmak. Man kan helt fint kjøre hjem etter ett glass vin til maten. Hvis man ikke løper rett ut til bilen, noe de færreste gjør da middag er det første som skjer i selskapet og det er kaker og kaffe en stund etter. Så ingen problem. Det er ingen uheldig trend. Det er noe som alltid har hørt sammen ved bedre middager. For å fremheve smaken og gjøre det til en litt større opplevelse. Det er ingenting feil med det. Anonymkode: 6ab46...486
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #89 Skrevet 24. februar 2022 Nei ,nei og atter nei . Alkohol har ingenting i konfirmasjon å gjere . Anonymkode: d5fff...f1a
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #90 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): I mitt syn hører brus med til pizza, taco og hamburger. Salt mat av den typen pluss søt drikke. Juice er til mat med nøytral smak som brød og salat, fordi det er så mye smak i selve juicen. Farris kan gå an, men vann med smak er helt tabu her. Den "smaken" er bare en svak og irriterende ettersmak. Man kan helt fint kjøre hjem etter ett glass vin til maten. Hvis man ikke løper rett ut til bilen, noe de færreste gjør da middag er det første som skjer i selskapet og det er kaker og kaffe en stund etter. Så ingen problem. Det er ingen uheldig trend. Det er noe som alltid har hørt sammen ved bedre middager. For å fremheve smaken og gjøre det til en litt større opplevelse. Det er ingenting feil med det. Anonymkode: 6ab46...486 Men hvis det er KUN smaken som er greia, hvorfor ikke bruke alkoholfrie alternativer med samme smak?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #91 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (1 minutt siden): Men hvis det er KUN smaken som er greia, hvorfor ikke bruke alkoholfrie alternativer med samme smak? For noen er det bare smaken. For andre er det både smaken og følelsen. Det er heller ikke galt. Jeg har forøvrig aldri fått en virkelig god alkoholfri vin. Et par ganger har jeg fått noe som er ok, men som regel er vann bedre som alternativ. Nå er det riktignok et par år siden jeg drakk alkoholfri vin. Det har ikke vært så mange tilstelninger de siste årene. Kanskje det har kommet bedre typer nå. Anonymkode: 8d19d...a6a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #92 Skrevet 24. februar 2022 Der er mange subkulturer og miljøer i Norge. Noen mener at barn ikke bør se ølflasker i en matbutikk engang. Andre syns ungdommer skal få med seg litt av pappas hjemmebrent på fest, så man vet hva de drikker. Begge holdningene er selvsagt fullstendig på bærtur. Vi serverer øl til maten når vi har voksne gjester som ikke skal kjøre, det gjør vi i et vanlig selskap hjemme, og følgelig gjør vi også det i konfirmasjon. Og så står det en hvitvins- og en rødvinskartong ved buffeten. Alle andre - barn, unge og voksne som ikke vil ha alkohol - får gode og alkoholfrie alternativer. Og når et slikt selskap starter ved tretida, og bryter opp før sju, da begrenser det seg selv med fylla. Anonymkode: 93a83...3a3
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #93 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (5 minutter siden): Men hvis det er KUN smaken som er greia, hvorfor ikke bruke alkoholfrie alternativer med samme smak? Det fins gode alkoholfrie alternativer, og selvfølgelig kan man bruke det om en ikke vil ha den beroligende/avslappede effekten som alkohol gir. Problemet er at utvalget av gode viner som passer til ulike retter ikke er så stort når de er alkoholfri. Anonymkode: 6ab46...486
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #94 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det fins gode alkoholfrie alternativer, og selvfølgelig kan man bruke det om en ikke vil ha den beroligende/avslappede effekten som alkohol gir. Problemet er at utvalget av gode viner som passer til ulike retter ikke er så stort når de er alkoholfri. Anonymkode: 6ab46...486 Alkoholfrie viner er som regel ikke spesielt gode heller. Den smaken som alkoholen har, er forsøkt kompensert med sukker, i noen, eller ikke kompensert i andre. Begge deler er uheldig. Alkoholfritt øl, derimot, er godt og funker fint. Anonymkode: 93a83...3a3
Twintipp Skrevet 24. februar 2022 #95 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): I mitt syn hører brus med til pizza, taco og hamburger. Salt mat av den typen pluss søt drikke. Juice er til mat med nøytral smak som brød og salat, fordi det er så mye smak i selve juicen. Farris kan gå an, men vann med smak er helt tabu her. Den "smaken" er bare en svak og irriterende ettersmak. Man kan helt fint kjøre hjem etter ett glass vin til maten. Hvis man ikke løper rett ut til bilen, noe de færreste gjør da middag er det første som skjer i selskapet og det er kaker og kaffe en stund etter. Så ingen problem. Det er ingen uheldig trend. Det er noe som alltid har hørt sammen ved bedre middager. For å fremheve smaken og gjøre det til en litt større opplevelse. Det er ingenting feil med det. Anonymkode: 6ab46...486 Men da kan du vel gå for alkoholfritt såfremt det kun er smaken og ikke rusen du er ute etter? At enkelt drikke ikke går til utnevnt mat er et pompøst og konstruert I-lands problem. Jeg har vært i konfirmasjon til familie i Holmenkollen og på Frognerseteren, det var ingen som drakk alkohol der såfremt arrangementet var til en mindreårig. Det var ingen som led noen nød, tilsynelatende har det vært god stemning og høy trivselsfaktor alle gangene. En konfirmasjon og barnedåp er ikke en fest for ganen, men for en mindreårig jubilant. Barn og alkohol er ikke kompatible etter min mening! Ikke på en så stor dag i deres liv.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #96 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (1 time siden): Beroligende medisiner er også beroligende. Skal vi begynne å servere det i selskap sånn at folk ikke freaker ut? Ja, jøss. Piller er jo tradisjon. Smaker godt gjør de også, og ingen ting er som å skylle ned lammesteika med en tablett. Selv om du er imot noe, så trenger du ikke parodiere. Anonymkode: 93a83...3a3
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #97 Skrevet 24. februar 2022 Twintipp skrev (2 minutter siden): Men da kan du vel gå for alkoholfritt såfremt det kun er smaken og ikke rusen du er ute etter? At enkelt drikke ikke går til utnevnt mat er et pompøst og konstruert I-lands problem. Jeg har vært i konfirmasjon til familie i Holmenkollen og på Frognerseteren, det var ingen som drakk alkohol der såfremt arrangementet var til en mindreårig. Det var ingen som led noen nød, tilsynelatende har det vært god stemning og høy trivselsfaktor alle gangene. En konfirmasjon og barnedåp er ikke en fest for ganen, men for en mindreårig jubilant. Barn og alkohol er ikke kompatible etter min mening! Ikke på en så stor dag i deres liv. Nei, men så drikker ikke barna heller, da. Det er jo fint, da er problemet løst. Anonymkode: 93a83...3a3
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #98 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tja. De KAN kanskje ha, hvis hele familien er religiøse eller avholdsmennesker av andre grunner. Anonymkode: 6ab46...486 Jeg kjenner mange som drikker vin og ikke har klasse i det hele tatt, så både de som drikker vin og de som ikke drikker vin KAN ha klasse. Det har ikke noe med vinen å gjøre Anonymkode: a4092...c45
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #99 Skrevet 24. februar 2022 Twintipp skrev (5 minutter siden): Men da kan du vel gå for alkoholfritt såfremt det kun er smaken og ikke rusen du er ute etter? At enkelt drikke ikke går til utnevnt mat er et pompøst og konstruert I-lands problem. Jeg har vært i konfirmasjon til familie i Holmenkollen og på Frognerseteren, det var ingen som drakk alkohol der såfremt arrangementet var til en mindreårig. Det var ingen som led noen nød, tilsynelatende har det vært god stemning og høy trivselsfaktor alle gangene. En konfirmasjon og barnedåp er ikke en fest for ganen, men for en mindreårig jubilant. Barn og alkohol er ikke kompatible etter min mening! Ikke på en så stor dag i deres liv. Jeg skrev hvis de ikke vil ha den beroligende og avslappende effekten. Det bør altså være et valg til maten om en vet noen ikke kan eller vil drikke med alkohol. Det er ikke pompøst eller et problem i det hele tatt. At du og andre kun tenker på maten og ikke drikke ved selskaper og tilberedning samt planlegging, betyr ikke at det ikke er en del av planleggingen for andre. Ingenting pompøst med å tenke hvilke smaker som passer sammen og fremhever hverandre altså! Anonymkode: 6ab46...486
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #100 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja, jøss. Piller er jo tradisjon. Smaker godt gjør de også, og ingen ting er som å skylle ned lammesteika med en tablett. Selv om du er imot noe, så trenger du ikke parodiere. Anonymkode: 93a83...3a3 Vel, vi har hatt mange tradisjoner som vi har avskaffet, for eksempel røyking inne, denging av kjerringa og unger og lignende. Bare fordi noe er tradisjon, betyr det ikke at man skal fortsette med det i stedet for å løse problemet på andre måter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå