Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #26 Skrevet 24. februar 2022 Ja, alkohol må til ved festlige anledninger, selv om det er en konfirmasjon. Ellers blir det fort litt stivt og preg av "fullt-dagslys-stemning". Jeg er imidlertid opptatt av å begrense mengdene, det skal ikke være fri bar i en konfirmasjon, men et par glass til maten for den som vil ha. I tillegg: dempet belysning, levende lys, rolig musikk, ting som sammen med et glass vin er med på å lage en stemning av høytid. Jeg er åpen for å droppe alkohol om det er noen i selskapet som ikke kan begrense seg. Konfirmanten skal stå i sentrum og være viktigst, og blir det ubehagelig med alkohol må man droppe det. Men det har jeg knapt nok opplevd har vært et problem i noe slags selskap. Anonymkode: 568f9...2da
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #27 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg lagde en god velkomstdrink alkoholfri. Den falt veldig i smak. Ellers var det brus, te og kaffe. Anonymkode: fb141...926 Hva besto drinken av? Anonymkode: 6ab46...486
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #28 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Helt vanlig her, bor på Frogner, man bare inntil to glass til maten. For et par år siden hadde vi en diskusjon blant foreldrene om vi skulle ha alkoholservering på avslutning av barnetrinnet, men det ble heldigvis nedstemt, med et lite flertall 😂. Det er normalt med alkohol til god mat, problemet et at mange nordmenn ikke klarer å begrense seg, og det er bare trist. Anonymkode: ec980...c6f Er folk virkelig så avhengig av alkohol at de MÅ ha det på skoleavslutning på barnetrinnet? Her ser man jo at det er alkoholproblem i enkelte miljøer. Man må nesten godta at barneselskap er pølser og brus, ikke vin og øl.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. februar 2022 #29 Skrevet 24. februar 2022 Har opplevd det i konfirmasjon , men det ville ikke skjedd hos oss. Her skåles det i eplemost og alle er fornøyde med det.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #30 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (6 minutter siden): Er folk virkelig så avhengig av alkohol at de MÅ ha det på skoleavslutning på barnetrinnet? Her ser man jo at det er alkoholproblem i enkelte miljøer. Man må nesten godta at barneselskap er pølser og brus, ikke vin og øl. Man er ikke avhengig selv om man mener at det er godt mer god vin til god mat. Nedover i i Europa er det helt normalt å drikke alkohol til mat, i Danmark selger de for eksempel øl og vin i mange kantiner, Og i England går mange på pub eller restaurant i lunsjen og bestiller vin eller øl til maten. Anonymkode: ec980...c6f
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #31 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (11 minutter siden): Er folk virkelig så avhengig av alkohol at de MÅ ha det på skoleavslutning på barnetrinnet? Her ser man jo at det er alkoholproblem i enkelte miljøer. Man må nesten godta at barneselskap er pølser og brus, ikke vin og øl. Det er ofte en selvfølge i finere omgangskrets. Det drikker ikke brus osv til god mat. De har jo litt mer stil sånn sett. Anonymkode: 6ab46...486
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #32 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ofte en selvfølge i finere omgangskrets. Det drikker ikke brus osv til god mat. De har jo litt mer stil sånn sett. Anonymkode: 6ab46...486 Vi snakker om BARNESELSKAP. Er det "selvfølge" i "finere omgangskretser" å ha fancy mat og alkohol i skoleavslutninger? Bruker dere også det samme galskapet som USA med kjoler til flere tusen, frisør og sminke til ungene på avslutningen?
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #33 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Man er ikke avhengig selv om man mener at det er godt mer god vin til god mat. Nedover i i Europa er det helt normalt å drikke alkohol til mat, i Danmark selger de for eksempel øl og vin i mange kantiner, Og i England går mange på pub eller restaurant i lunsjen og bestiller vin eller øl til maten. Anonymkode: ec980...c6f Går du på pub eller restaurant i lunsjen sammen med barna? Vi snakker om selskap der verten er barn/ungdom. Ikke voksenfest, lunsj med voksne osv.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #34 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Ja, alkohol må til ved festlige anledninger, selv om det er en konfirmasjon. Ellers blir det fort litt stivt og preg av "fullt-dagslys-stemning". Jeg er imidlertid opptatt av å begrense mengdene, det skal ikke være fri bar i en konfirmasjon, men et par glass til maten for den som vil ha. I tillegg: dempet belysning, levende lys, rolig musikk, ting som sammen med et glass vin er med på å lage en stemning av høytid. Jeg er åpen for å droppe alkohol om det er noen i selskapet som ikke kan begrense seg. Konfirmanten skal stå i sentrum og være viktigst, og blir det ubehagelig med alkohol må man droppe det. Men det har jeg knapt nok opplevd har vært et problem i noe slags selskap. Anonymkode: 568f9...2da Hvis man ikke klarer å få en fin stemning uten alkohol, så vil jeg påstå at det er er problem Anonymkode: a4092...c45
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #35 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (Akkurat nå): Vi snakker om BARNESELSKAP. Er det "selvfølge" i "finere omgangskretser" å ha fancy mat og alkohol i skoleavslutninger? Bruker dere også det samme galskapet som USA med kjoler til flere tusen, frisør og sminke til ungene på avslutningen? Nå skriver jeg bare hva som er vanlig. Fordi det er litt mer klasse over å servere vin til god mat. Husk at vin til maten ikke er å drikke seg full, for det ser ut som at noen tenker vin=fyll. Det er det jo ikke. Jeg snakker om selskap og ikke skoleavslutninger. Det er vel mer i Danmark sin ånd. Det blir jo ikke servert god mat der. Jeg tror nok ingen med litt klasse ser på hva som skjer i USA som noe eksempel å etterfølge... Anonymkode: 6ab46...486
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #36 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå skriver jeg bare hva som er vanlig. Fordi det er litt mer klasse over å servere vin til god mat. Husk at vin til maten ikke er å drikke seg full, for det ser ut som at noen tenker vin=fyll. Det er det jo ikke. Jeg snakker om selskap og ikke skoleavslutninger. Det er vel mer i Danmark sin ånd. Det blir jo ikke servert god mat der. Jeg tror nok ingen med litt klasse ser på hva som skjer i USA som noe eksempel å etterfølge... Anonymkode: 6ab46...486 Men hva har klasse med skoleavslutning å gjøre? Man serverer jo ikke biff der, så hvorfor skal man ha vin til pølse i brød eller pizza? Det er jo det som er mitt problem, at enkelte MÅ ha alkohol HELE TIDEN. Dåp, konfirmasjoner, skoleavslutninger og så videre. De kan gjerne spise vegansk eller vegetarisk, selv om de liker biff og melkeprodukter, men de MÅ ha alkohol.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #37 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (5 minutter siden): Går du på pub eller restaurant i lunsjen sammen med barna? Vi snakker om selskap der verten er barn/ungdom. Ikke voksenfest, lunsj med voksne osv. Ja jeg går av og til på restaurant iog spiser lunsj, med barna, og tar et glass vin til maten. Du er veldig provinsiell i tankene dine, i Oslo begynner folk å få mer kontinentale vaner. Det med USA og kjoler var bare rart Anonymkode: ec980...c6f
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #38 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nå skriver jeg bare hva som er vanlig. Fordi det er litt mer klasse over å servere vin til god mat. Husk at vin til maten ikke er å drikke seg full, for det ser ut som at noen tenker vin=fyll. Det er det jo ikke. Jeg snakker om selskap og ikke skoleavslutninger. Det er vel mer i Danmark sin ånd. Det blir jo ikke servert god mat der. Jeg tror nok ingen med litt klasse ser på hva som skjer i USA som noe eksempel å etterfølge... Anonymkode: 6ab46...486 Hvorfor er det mer klasse å drikke vin? Anonymkode: a4092...c45
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #39 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (1 minutt siden): Men hva har klasse med skoleavslutning å gjøre? Man serverer jo ikke biff der, så hvorfor skal man ha vin til pølse i brød eller pizza? Det er jo det som er mitt problem, at enkelte MÅ ha alkohol HELE TIDEN. Dåp, konfirmasjoner, skoleavslutninger og så videre. De kan gjerne spise vegansk eller vegetarisk, selv om de liker biff og melkeprodukter, men de MÅ ha alkohol. Vi hadde ikke pølser og pizza, det ble servert koldtbord, alle hadde med en rett hver Anonymkode: ec980...c6f
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #40 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja jeg går av og til på restaurant iog spiser lunsj, med barna, og tar et glass vin til maten. Du er veldig provinsiell i tankene dine, i Oslo begynner folk å få mer kontinentale vaner. Det med USA og kjoler var bare rart Anonymkode: ec980...c6f Er det provinsiell å ikke drikke alkohol? Nå har jeg hørt det og
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #41 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (5 minutter siden): Er det provinsiell å ikke drikke alkohol? Nå har jeg hørt det og Overhode ikke, men norske alkoholvaner er i endring, det burde man ha fått med seg Anonymkode: ec980...c6f
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #42 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (17 minutter siden): Men hva har klasse med skoleavslutning å gjøre? Man serverer jo ikke biff der, så hvorfor skal man ha vin til pølse i brød eller pizza? Det er jo det som er mitt problem, at enkelte MÅ ha alkohol HELE TIDEN. Dåp, konfirmasjoner, skoleavslutninger og så videre. De kan gjerne spise vegansk eller vegetarisk, selv om de liker biff og melkeprodukter, men de MÅ ha alkohol. Det er nok mest for at et glass smaker godt til maten. Det kan være at det hjelper folk til å senke skuldrene litt. Husk at nordboere ikke alltid er så gode på smalltalk som egentlig er det som skal til for et vellykket selskap. Mange hater tilmed smalltalk og behersker det ikke i det hele tatt. Da syns jeg fint at vin kan serveres for å få folk til å klare en uanstrengt konversasjon. Det er to gode grunner da. Anonymkode: 6ab46...486
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #43 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Overhode ikke, men norske alkoholvaner er i endring, det burde man ha fått med seg Anonymkode: ec980...c6f Men føler du virkelig at du har mer klasse når du drikker vin til maten? I så fall er det litt morsomt Anonymkode: a4092...c45
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #44 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er nok mest for at et glass smaker godt til maten. Det kan være at det hjelper folk til å senke skuldrene litt. Husk at nordboere ikke alltid er så gode på smalltalk som egentlig er det som skal til for et vellykket selskap. Mange hater tilmed smalltalk og behersker det ikke i det hele tatt. Da syns jeg fint at vin kan serveres for å få folk til å klare en uanstrengt konversasjon. Det er to gode grunner da. Anonymkode: 6ab46...486 Eller folk kan begynne å lære seg å ikke være avhengige av alkohol for å fungere i hverdagen.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #45 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men føler du virkelig at du har mer klasse når du drikker vin til maten? I så fall er det litt morsomt Anonymkode: a4092...c45 Nei, for meg er det bare naturlig. Det var en annen som nevnte klasse Anonymkode: ec980...c6f
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #46 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men føler du virkelig at du har mer klasse når du drikker vin til maten? I så fall er det litt morsomt Anonymkode: a4092...c45 Jepp, alle vi som er avholds mangler klasse Bør vi fortelle det til edru-russ, som det blir flere og flere av? At de bør begynne med heavy drikking fordi avholds er lik ingen klasse?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #47 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, for meg er det bare naturlig. Det var en annen som nevnte klasse Anonymkode: ec980...c6f Det har jo ikke alltid vært naturlig for deg. Når oppdaget du at vin til maten var din greie, og etter hvor mange glass ble det naturlig? Anonymkode: a4092...c45
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #48 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (3 minutter siden): Jepp, alle vi som er avholds mangler klasse Bør vi fortelle det til edru-russ, som det blir flere og flere av? At de bør begynne med heavy drikking fordi avholds er lik ingen klasse? Jeg tenker at vi bør flytte inn i huler og bli der. Under en stein. Anonymkode: a4092...c45
Luksusdyret Skrevet 24. februar 2022 #49 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at vi bør flytte inn i huler og bli der. Under en stein. Anonymkode: a4092...c45 Stemmer det
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #50 Skrevet 24. februar 2022 VeslePesle skrev (3 minutter siden): Eller folk kan begynne å lære seg å ikke være avhengige av alkohol for å fungere i hverdagen. Hvordan konkluderer du med at folk er avhengige av alkohol i hverdagen, hvis de serverer alkohol i ulike selskap og tilstelninger egentlig? Hvorfor går du og andre her til angrep på dette med latterliggjøring og uriktige konklusjoner? Hvorfor føler dere dette som en trussel eller fornærmelse? Det er bare fakta, og dere er ikke tvunget eller sett ned på om dere ikke serverer vin... Anonymkode: 6ab46...486
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå