Gå til innhold

Alkohol i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mht smaksopplevelsen så er den SELVSAGT den eneste riktige. Jeg kaller inn fagfolk hvis jeg vil ha noe gjort skikkelig, jeg spør ikke kreti og pleti. Mat er også et fag. 

Anonymkode: 93a83...3a3

Så all mat som lages i din familie, blir laget av fagfolk? :D 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er en stor fordel at enkelte er avholds her, for gud vet hvordan de ville vært med alkohol innabords...

Anonymkode: 6ab46...486

Skrevet
VeslePesle skrev (Akkurat nå):

Så alle argumenter du har med i en argumentasjonsrekke er parodierte og forvrengte til det ugjenkjennelige?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Så alle argumenter du har med i en argumentasjonsrekke er parodierte og forvrengte til det ugjenkjennelige?

Jepp! Akkurat som dine. Så vi er ganske så mye one of a kind :D 

Skrevet
VeslePesle skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg neppe. Ingen er så tørt forvridde i sjel og sinn som deg.

Anonymkode: a196e...fb8

Skrevet

I min familie serveres det alkohol (øl eller vin) til maten. Det tror jeg vi har servert i både dåp, navnefest, bursdager og konfirmasjon. Jeg tror det på de tre dåpsfestene jeg har arrangert til sammen har gått 3 flasker vin og 8 øl. Altså ikke et voldsomt konsum. Ingen blir fulle og ikke lages det noe «fuzz» rundt det. Jeg har ingen tanker om at det er «finere» med alkohol til maten. Ikke at det er upassende heller.

Anonymkode: 315fb...8f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg neppe. Ingen er så tørt forvridde i sjel og sinn som deg.

Tusen takk for komplimentet :D 

Skrevet
VeslePesle skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for komplimentet :D 

Det er ikke noe kompliment å fullstendig overta en annens tråd med masse stråmannargumentasjon

Anonymkode: f90e2...752

Skrevet
VeslePesle skrev (1 minutt siden):

Nei, vet du hva. Her i tråden snakker jeg kun om sivilisert, normalt alkoholkonsum i naturlige settinger, der anledningen har karakter av høytid og der man har hovedsakelig voksne gjester til et bedre måltid. Og hva som f eks vil gi en god smaksopplevelse da, og hva som er tradisjon.

Du, derimot, har vært innom hvert eneste stråmannsargument i boka. 
"MÅ man ha alkohol er man alkoholiker" (Ingen sa MÅ; men det er tradisjon)
"Alkohol i hverdagen" (Ingen mener at en konfirmasjon er hverdag)
"Alkohol passer ikke i barneselskap" (Ingen sa barneselskap)
"Alkohol passer ikke i skoleavslutning" (Ingen sa skoleavslutning)
"Trenger man en beroligende effekt, kan man ta piller" (Effekten er sekundær, og i tillegg er den minimal ved normal bruk)
"Barn ringer ned hjelpetelefonene fordi de voksne drikker" (En konfirmasjon er faktisk bare en gang i livet. Da er det alkoholen i helg, jul og påske du bør se på.)
"I gamle dager røkte man inne" (Ingen andre enn du sammenligner dette med røyking, men hvis du absolutt må: røyk involverer de andres luft også, ikke bare røykerens)
"Andre ting smaker like godt som vin og øl" (Nei, de gjør jo ikke det - spør noen som virkelig har peiling)
"Hvis maten smaker dårligere med brus, er det dårlig mat" (Nei, det stemmer jo ikke - selv de mest geniale kokker kan ikke nulle ut en dårlig drikke som ødelegger.)

Og så videre og så bortetter. Du klarer virkelig ikke å holde deg til trådens tema: Vanlig konsum av alkohol i et selskap der det tilfeldigvis også er barn. På linje med en 60-årsdag eller et bryllup. 

Hva blir det neste? At alkoholen er dårlig for kommunens klimaregnskap?

Skrevet
VeslePesle skrev (28 minutter siden):

For å svare på spørsmålet ditt:
All mat som lages til konfirmasjoner og større anledninger bestiller vi fra en kokk, ja. Men ingen sa at all mat som lages i min familie ledsages av vin heller. Eller at alle måltider er like. Det er kun du som klabber og babber i debatten med en masse irrelevante hvisomatte dersomatte.

Skrevet

Nei, vet du hva. Her i tråden snakker jeg kun om sivilisert, normalt alkoholkonsum i naturlige settinger, der anledningen har karakter av høytid og der man har hovedsakelig voksne gjester til et bedre måltid. Og hva som f eks vil gi en god smaksopplevelse da, og hva som er tradisjon.

Du, derimot, har vært innom hvert eneste stråmannsargument i boka. 
"MÅ man ha alkohol er man alkoholiker" (Ingen sa MÅ; men det er tradisjon)
"Alkohol i hverdagen" (Ingen mener at en konfirmasjon er hverdag)
"Alkohol passer ikke i barneselskap" (Ingen sa barneselskap)
"Alkohol passer ikke i skoleavslutning" (Ingen sa skoleavslutning)
"Trenger man en beroligende effekt, kan man ta piller" (Effekten er sekundær, og i tillegg er den minimal ved normal bruk)
"Barn ringer ned hjelpetelefonene fordi de voksne drikker" (En konfirmasjon er faktisk bare en gang i livet. Da er det alkoholen i helg, jul og påske du bør se på.)
"I gamle dager røkte man inne" (Ingen andre enn du sammenligner dette med røyking, men hvis du absolutt må: røyk involverer de andres luft også, ikke bare røykerens)
"Andre ting smaker like godt som vin og øl" (Nei, de gjør jo ikke det - spør noen som virkelig har peiling)
"Hvis maten smaker dårligere med brus, er det dårlig mat" (Nei, det stemmer jo ikke - selv de mest geniale kokker kan ikke nulle ut en dårlig drikke som ødelegger.)

Og så videre og så bortetter. Du klarer virkelig ikke å holde deg til trådens tema: Vanlig konsum av alkohol i et selskap der det tilfeldigvis også er barn. På linje med en 60-årsdag eller et bryllup. 

Hva blir det neste? At alkoholen er dårlig for kommunens klimaregnskap?

Men det er jo ikke naturlig setting å servere alkohol i diverse barneselskap, slik enkelte gjør her! Og jo, det er noen som nevnte skoleavslutning, der forslaget om å servere alkohol ble nedstemt med et lite flertall. Det er flere i tråden som har skrevet at de serverer alkohol i dåp og familieselskap, altså selskap med barn. Og ja, det er andre ting som smaker like godt som alkohol. Ellers hadde alle barn og avholds voksne gått rundt og syntes at all mat smaker dritt. Og barn ringer vanligvis hjelpetelefoner i jula, altså HØYTID. 

Det er heller ikke jeg som skrev at mat som smaker dårligere med brus er dårlig mat - det er noen andre som har skrevet. 

Temaet i tråden er heller ikke VANLIG alkoholkonsum i selskap med barn. Det er mange som har skrevet i tråden at alkohol og barn ikke hører sammen. Du kan ikke sammenligne 60-årsdag og bryllup, der voksne er midtpunktet og der festen begynner etter at barna har dratt, og konfirmasjon, der hovedpersonen er barn. 

Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt:
All mat som lages til konfirmasjoner og større anledninger bestiller vi fra en kokk, ja. Men ingen sa at all mat som lages i min familie ledsages av vin heller. Eller at alle måltider er like. Det er kun du som klabber og babber i debatten med en masse irrelevante hvisomatte dersomatte.

Så da kan ikke dere lage mat, siden dere må få all selskapsmat servert av kokk. Mange av oss klarer oss fint med hjemmelaget, god mat uten å engasjere profesjonelle kokker og betale i dyre dommer for catering. Det som er vanlig her jeg bor, er koldtbord som lages hjemme av familie og venner. Det er heller uvanlig her at all mat lages av profesjonelle. Min erfaring er også at for eksempel profesjonelt laget kaker smaker dårligere enn de hjemmelagde.

Skrevet
VeslePesle skrev (6 minutter siden):

Så da kan ikke dere lage mat, siden dere må få all selskapsmat servert av kokk. Mange av oss klarer oss fint med hjemmelaget, god mat uten å engasjere profesjonelle kokker og betale i dyre dommer for catering. Det som er vanlig her jeg bor, er koldtbord som lages hjemme av familie og venner. Det er heller uvanlig her at all mat lages av profesjonelle. Min erfaring er også at for eksempel profesjonelt laget kaker smaker dårligere enn de hjemmelagde.

Er du seriøs? Skjønner du i det hele tatt hvilke diskusjoner du deltar i? Og hvordan du framstår?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er du seriøs? Skjønner du i det hele tatt hvilke diskusjoner du deltar i? Og hvordan du framstår?

Ja, ja og ja. Noe mer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Underliggende uro? 

Vel, nå er det en kjensgjerning at alkohol er beroligende for veldig mange. Det har jo ingenting med noen flokk å gjøre. 

Hvilke god drikke anbefaler du til et godt måltid da? Du kan jo komme med noen eksempler av de mange du vet om? 

Du kan sikkert få noen tips fra Maaemo, der kan du like gjerne velge juice i stedet for vin som en del av menyen. 

Anonymkode: ef644...cb0

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du kan sikkert få noen tips fra Maaemo, der kan du like gjerne velge juice i stedet for vin som en del av menyen. 

Anonymkode: ef644...cb0

Nå trenger jeg strengt tatt ikke noen tips derfra :) 

Skrevet

Et par glass champagne, øl eller vin til maten til de voksne er helt normalt.

Men beruselse i en konfirmasjon er selvfølgelig ikke innafor.

Anonymkode: 8654a...a65

Skrevet

ER det rart det ble krig i dag? når vi ikke kan diskutere dette uten  fullstendig å ta av?

Tror dette er forskjellig fra familie til familie og det får være greit. Det som ble spurt om var vel hva som var erfringene våre her... ikke diskutere om jeg som er totalavhold kan nyte et måltid  med brus... for det kan jeg alså. men jeg skjønner jo at jeg ikke får  opplevelsen det som drikkerne får av alkoholen i tillegg..

så til spørsmålet_

i en del av familien ble det servert alkohol,  hos en annen ble det servert alkoholfri vin, i vår ble vi enige om alkoholfritt med brus, juice, epledrikker og annet. grunnen var at alle gjestene kom utenbysfra og skulle kjøre hjem på kvelden og da ville halvparten ikke kunne drikke uansett. Vi voksne kommer fra to ulike (norske) kulturer.  i hans drikker ingen, i min drikker de fleste, men greier seg uten og. Men vi ble da enige om å ikke å ha alkohol fordi  som sagt de fleste skulle kjøre hjem og enkelte i familien har hatt kjipe opplevelser med alkohol i nær familie. ergo tok vi et greit valg å hadde det alkoholfritt.

Anonymkode: 08625...7ee

Skrevet
VeslePesle skrev (9 timer siden):

Eller folk kan begynne å lære seg å ikke være avhengige av alkohol for å fungere i hverdagen.

Man er ikke avhengig av ting selv om man liker det. 

Anonymkode: 14e27...911

Skrevet

Alkohol i konfirmasjon er ok så lenge det holdes på et nivå hvor ingen blir beruset. 

Vi har vært i flere konfirmasjoner hvor mange kommer langveisfra og selve konfirmasjonsselskapet holdes på lørdags ettermiddagen og utover.Men alle gjestene oppførte segt, selv de som inntok alkohol

Skrevet
VeslePesle skrev (8 timer siden):

Vi kan lage mat, jo. Vi lager ikke selv til 40 stykker i bryllup og konfirmasjoner, nei.

Men dine meninger om kjøpekaker er jo ellers rimelig avsporing fra spørsmålet om vin i konfirmasjon. Og likeledes er mine kokkeferdigheter også på siden av tema.

Skrevet
VeslePesle skrev (8 timer siden):

Men det er jo ikke naturlig setting å servere alkohol i diverse barneselskap, slik enkelte gjør her! Og jo, det er noen som nevnte skoleavslutning, der forslaget om å servere alkohol ble nedstemt med et lite flertall. Det er flere i tråden som har skrevet at de serverer alkohol i dåp og familieselskap, altså selskap med barn. Og ja, det er andre ting som smaker like godt som alkohol. Ellers hadde alle barn og avholds voksne gått rundt og syntes at all mat smaker dritt. Og barn ringer vanligvis hjelpetelefoner i jula, altså HØYTID. 

Det er heller ikke jeg som skrev at mat som smaker dårligere med brus er dårlig mat - det er noen andre som har skrevet. 

Temaet i tråden er heller ikke VANLIG alkoholkonsum i selskap med barn. Det er mange som har skrevet i tråden at alkohol og barn ikke hører sammen. Du kan ikke sammenligne 60-årsdag og bryllup, der voksne er midtpunktet og der festen begynner etter at barna har dratt, og konfirmasjon, der hovedpersonen er barn. 

Å herregud.

Og tenk deg det året når skjærtorsdag faller på langfredag, hvilken salme skal vi synge DA?
Ikke noen av dine spesialvridninger på spørsmålet har noe som helst med saken å gjøre.

Ethvert selskap der en person er under 18, er et BARNESELSKAP. Og alkohol kan ikke brukes til mat, for ellers hadde ALLE barn og avholds voksne gått rundt og syntes at ALL mat smaker dritt. For hvis man tar en øl, er det fordi man MÅ og da er man ALKOHOLIKER og da ringer barna til hjelpetelefoner ÅRET RUNDT fordi de har det så jævlig og hver kveld blir de STUKKET MED KNIVER i stedet for å få høre godnattsang....

Ingen skal beskylde deg for å nyansere i alle fall! "For alt annet enn min mening er FEIL mening!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...