Gå til innhold

Alkohol i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig? Hva er din erfaring?

Anonymkode: 014d5...29e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd. Når jubilanten ikke kan drikke, hvorfor skal de andre gjøre det? Man serverer ikke alkohol i barnedåp eller konfirmasjon 

Anonymkode: a4092...c45

Skrevet

Aldri opplevd. Festen er som regel fra 12-18, da er det ikke naturlig å servere alkohol. 

Anonymkode: 14e27...911

Skrevet

Nei 

Anonymkode: 358f9...a38

Skrevet

Alkohol har ingenting i en konfirmasjon å gjøre. Dette er konfirmantens dag for å feire med familie, slekt og venner. Ikke en fest for voksne. 

Anonymkode: 758bd...fe8

Skrevet

Ja på bygdøy. Syns ikke det passet seg!! 

Anonymkode: 27c0a...e48

Skrevet

Velkimst med champagne, og vin til maten, selvsagt. Vi inviterer ikke til selskap på brus. 

Anonymkode: a196e...fb8

Skrevet

Jeg har vært i mange konfirmasjonener hvor det står øl og mineralvann på bordet. De færreste drikker ølen.

Jeg vil ikke servere i våres. Jeg liker vin inntil mat, men synes ikke det er riktig setting når vi feirer en tenåring 

Anonymkode: fd7cd...be2

Skrevet

Har hørt om flere konfirmasjoner der det blir servert alkohol, men jeg syntes personlig at det ikke passer seg. Har hørt om alkohol i barnedåp også...

Anonymkode: 664c1...ea5

Skrevet

Vi har ikke hatt det. 

Eller, det har stått noen bokser med øl og en flaske vin sammen med mineralvannet, men ingen har tatt av det.

Når middagen serveres i ett-to tiden og den som feires er 15 år er det for de fleste unormalt å drikke alkohol.

Jeg hadde ikke reagert negativt om en onkel e.l. hadde tatt en øl til middagen, men ingen har gjort det.

Anonymkode: f6701...f4d

Skrevet

I min verden er det ikke normalt.

Skrevet

Jeg har aldri vært i en konfirmasjon der det serveres alkohol. For meg blir det feil å servere og drikke alkohol når hovedpersonen er mindreårig.

Anonymkode: a0fcc...1ba

Skrevet

Jeg har vært i flere konfirmasjoner og dåp der det serveres alkohol. Det er veldig vanlig her jeg bor (bydel Vestre Aker, Holmenkollen). Selv ville jeg ikke servert det da selve personen man feirer ikke drikker. 

Anonymkode: ed12f...bd1

Skrevet

Jeg syns det er helt feil når hovedpersonen er mindreårig. 

Skrevet

Noen har det og andre ikke. Når ungen er så gammel så går det fint an å lufte det for konfirmanten. Blir det møtt med misbilligelse så lar man være. Noe annet å tenke på er hvordan gjestene oppfører seg når det gjelder alkohol. Vet man om de som ikke tåler det, ikke kan styre det og generellt blir slitsom/idiot etter et glass så lar man være.

Er det normalt oppegående folk som har normal dannelse og kan ta et glass vin til maten, så er det jo ingenting i veien for det. 

Anonymkode: 6ab46...486

Skrevet

Jeg er vant med det, men vi hadde droppet det om vi var usikker på om Lle gjestene kunne begrense seg.

Anonymkode: 8d19d...a6a

Skrevet

Var alkohol i min konfirmasjon. Stefar og farmor ble stupfulle. Farmor måtte jeg og mamma bære fra bilen og inn hjemme hos henne. Så når det blir konfirmasjon her i hus blir det uten alkohol.

Anonymkode: ac76c...8e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke vanlig. Dette er fest for konfirmanten, ikke fyllefest for voksne. 

Anonymkode: ff7fa...2d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi kjører velkomst, men det er alkoholfri champagne .

Har aldri hørt om noen som har alkohol i konfirmasjon her…

Anonymkode: adf64...d28

Skrevet

Nei. Serverer ikke alkohol til voksne i barnebursdag heller. Synes ikke det har noe for seg på en festdag for et barn/ungdom. At noen ikke kan være i et selskap uten å drikke alkohol til snitter eller koldtbord er i tilfelle bare trist!

Har aldri vært i en konfirmasjon eller barnedåp hvor det har blitt servert alkohol.

Skrevet

Ikke vanlig her.

Anonymkode: f36e9...ab5

Skrevet

Helt vanlig her, bor på Frogner, man bare inntil to glass til maten. 
For et par år siden hadde vi en diskusjon blant foreldrene om vi skulle ha alkoholservering på avslutning av barnetrinnet, men det ble heldigvis nedstemt, med et lite flertall 😂
Det er normalt med alkohol til god mat, problemet et at mange nordmenn ikke klarer å begrense seg, og det er bare trist. 

Anonymkode: ec980...c6f

Skrevet

Jeg har opplevd begge deler, og jeg ser ikke helt at det er så problematisk.

I min konfirmasjon var vin og øl et alternativ til maten. Ingen ble fulle av den grunn.

I mine barns konfirmasjon har vi kun hatt alkoholfri øl i tillegg til mineralvann. det ahr også vært alkoholfri velkomstdrink. Jeg synes alkoholfri øl har like god smak som øl med alkohol, men synes ikke det passer helt med brus til god mat.

Anonymkode: f24f0...94a

Skrevet

Jeg lagde en god velkomstdrink alkoholfri. Den falt veldig i smak. Ellers var det brus, te og kaffe.

Anonymkode: fb141...926

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...