Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #1 Skrevet 23. februar 2022 Jeg har foreldreansvar alene (barnefar er rusmisbruker). Har barnet krav på arv fra barnefar? Vi har ingen kontakt med barnefar, men jeg lurte på om det er noe automatikk i dette? Anonymkode: 292d3...b20
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #2 Skrevet 23. februar 2022 Ja, barnet har fortsatt rett på hva som måtte være av arv. Det skal egentlig gå automatisk, men feil kan jo skje. Anonymkode: 5fe8b...0e3
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #3 Skrevet 23. februar 2022 Det betyr også at hvis far går bort før sine egne foreldre, så er barnet ditt direkte arving etter sin farmor og farfar. Så kan jo være greit å følge med på barnet ditt sin vegne. Anonymkode: 28c5f...5c4
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #4 Skrevet 23. februar 2022 Arv følger ikke foreldreansvar, bare genetikk. Er han barnets biologiske far har han krav på arv, enkelt og greit. Om han er registrert som barnets far i folkeregisteret så skal det gå automatisk, da skal det ikke være mulig å gjøre opp boet etter han uten at alle livsarvinger blir kontaktet. Men det har skjedd feil her før, så greit å være litt våken. Som forrige taler nevnte har også barnet krav på arv etter sine besteforeldre om de lever lenger enn pappaen (det er vel ikke så usannsynlig om han er rusmisbruker), men her er det enda større sjanse for at feil blir gjort når boet skal gjøres opp. Anonymkode: 21e3e...906
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #5 Skrevet 23. februar 2022 Så lenge han står oppført som far, så skal arven gå automatisk. Anonymkode: 1aba8...8c3
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #6 Skrevet 23. februar 2022 HI her, jeg visste ikke det om besteforeldre, så det var interessant. Sannsynligvis lever de lenger enn sin sønn (barnefar). Men barnefar har også en bror. Blir arven da delt likt på den broren og mitt barn? Anonymkode: 292d3...b20
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #7 Skrevet 23. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): HI her, jeg visste ikke det om besteforeldre, så det var interessant. Sannsynligvis lever de lenger enn sin sønn (barnefar). Men barnefar har også en bror. Blir arven da delt likt på den broren og mitt barn? Anonymkode: 292d3...b20 Arven fra besteforeldre deles i to. Bror og barnefar 50-50 med mindre annet er oppført i testamente fra besteforeldre. Hvis barnefar er død fordeles hans arv likt på hans arvinger (barn). Ditt barn har uansett krav på pliktarv om besteforeldre testamenterer bort alt til gjenlevende sønn( eller onkel til barnet). Anonymkode: e4ee9...861
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #8 Skrevet 23. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): HI her, jeg visste ikke det om besteforeldre, så det var interessant. Sannsynligvis lever de lenger enn sin sønn (barnefar). Men barnefar har også en bror. Blir arven da delt likt på den broren og mitt barn? Anonymkode: 292d3...b20 Ja, om de ikke har skrevet testamente blir det sånn. Men de kan ikke testamentere bort pliktdelsarven så barnet ditt vil arve dem uansett. Har dere kontakt med besteforeldrene? Det kan jo godt hende de vil ha kontakt med barnebarnet sitt selv om dere ikke har kontakt med far... Anonymkode: 21e3e...906
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2022 #9 Skrevet 23. februar 2022 HI her, takk for svar alle sammen. Til du som kommenterte sist: Nei, de ønsker ikke kontakt med sitt barnebarn. De valgte sin sønn fremst. Anonymkode: 292d3...b20
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #10 Skrevet 24. februar 2022 jeg kjenner en som er i samme sted som dere, han arvet ikke noe av faren da far hadde skrevet alt arv til organisioner Anonymkode: d4357...d3d
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #11 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): jeg kjenner en som er i samme sted som dere, han arvet ikke noe av faren da far hadde skrevet alt arv til organisioner Anonymkode: d4357...d3d Livsarvinger kan ikke fratas pliktdelsarv i Norge. Så da tror jeg nok grunnen til manglende arv må ha vært at boet var insolvent. Eller bankerott, som det også kan sies. Anonymkode: bedc9...020
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #12 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): jeg kjenner en som er i samme sted som dere, han arvet ikke noe av faren da far hadde skrevet alt arv til organisioner Anonymkode: d4357...d3d Det stemmer ikke. Han kan ikke gi bort pliktdelen. Anonymkode: 72b80...f2c
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2022 #13 Skrevet 24. februar 2022 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Arv følger ikke foreldreansvar, bare genetikk. Er han barnets biologiske far har han krav på arv, enkelt og greit. Om han er registrert som barnets far i folkeregisteret så skal det gå automatisk, da skal det ikke være mulig å gjøre opp boet etter han uten at alle livsarvinger blir kontaktet. Men det har skjedd feil her før, så greit å være litt våken. Som forrige taler nevnte har også barnet krav på arv etter sine besteforeldre om de lever lenger enn pappaen (det er vel ikke så usannsynlig om han er rusmisbruker), men her er det enda større sjanse for at feil blir gjort når boet skal gjøres opp. Anonymkode: 21e3e...906 Det gjelder ikke om barnet er adoptert. Da følger arven adopsjonsfamilien, ikke genetisk familie. Anonymkode: 1319b...044
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #14 Skrevet 26. februar 2022 On 2/24/2022 at 1:17 PM, Anonym bruker said: Livsarvinger kan ikke fratas pliktdelsarv i Norge. Så da tror jeg nok grunnen til manglende arv må ha vært at boet var insolvent. Eller bankerott, som det også kan sies. Anonymkode: bedc9...020 oki, men han fikk ingenting, så gikk tydeligvis her da, så lenge arvtaker velger og donere bort pengene kan de det Anonymkode: d4357...d3d
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #15 Skrevet 26. februar 2022 On 2/24/2022 at 1:18 PM, Anonym bruker said: Det stemmer ikke. Han kan ikke gi bort pliktdelen. Anonymkode: 72b80...f2c ok, fikk i alle fall ikke noe så Anonymkode: d4357...d3d
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #16 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): ok, fikk i alle fall ikke noe så Anonymkode: d4357...d3d Det er jo ikke alle som har nettoformue etter at begravelsen er betalt. Anonymkode: 1319b...044
prekæs Skrevet 26. februar 2022 #17 Skrevet 26. februar 2022 Mener bestemt at de som skal arves, kan gi bort før de faller fra og på den måten styre arv. Unntaket er om de sitter i uskiftet bo. Dvs at man kan gi bort til dyrebeskyttelsen eller hvem som helst når de lever.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #18 Skrevet 26. februar 2022 prekæs skrev (3 minutter siden): Mener bestemt at de som skal arves, kan gi bort før de faller fra og på den måten styre arv. Unntaket er om de sitter i uskiftet bo. Dvs at man kan gi bort til dyrebeskyttelsen eller hvem som helst når de lever. Ja, så lenge man er i live kan man selvfølgelig hi nort det man eiet, men det må gis bort på ordentlig. Det holder ikke å skrive over hytta på mottakeren, men avtale at giveren skal ha bruksrett livet ut for eksempel. Anonymkode: 1319b...044
prekæs Skrevet 26. februar 2022 #19 Skrevet 26. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, så lenge man er i live kan man selvfølgelig hi nort det man eiet, men det må gis bort på ordentlig. Det holder ikke å skrive over hytta på mottakeren, men avtale at giveren skal ha bruksrett livet ut for eksempel. Anonymkode: 1319b...044 Tja. Man kan omgå på mange måter. Selge et hus for en tier og gjennomføre det som et hvilket som helst kjøp, med tinglysinger, kjøpskontrakter osv.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2022 #20 Skrevet 26. februar 2022 prekæs skrev (Akkurat nå): Tja. Man kan omgå på mange måter. Selge et hus for en tier og gjennomføre det som et hvilket som helst kjøp, med tinglysinger, kjøpskontrakter osv. Ja, men da har ikke arvematerialet noe hus lenger. For at det skal være lovlig må vedkommende faktisk gi det fra seg. Anonymkode: 1319b...044
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå