Gå til innhold

Kan dette blir bra tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som er 18 og holder på med siste året sitt på videregående. Hun har planer om å reise på folkehøgskole til høsten. 

MEN, hun er fryktelig sjenert i sosiale settinger. Hun har ingen omgangskrets pr idag, og har ikke hatt det siden ungdomsskolen. De hun gikk sammen med der, droppet henne da de begynte på videregående. Hun har ingen venner, og det er aldri besøk her. Hun blir aldri invitert på noe heller. 

Jeg tenker i utgangspunktet at det er fint med et år på folkehøgskole. Men det blir så total-kræsj i forhold til det hun er vant til. Hun er hjemme hver helg og etter skole og i ferier, bare sammen med oss. På folkehøgskole er man jo sammen med andre 24/7. Det er jo også et veldig kostbart år. Er dette noe dere hadde oppmuntret deres ungdom til å prøve, dersom det var deres barn? Eller prøve å foreslå noe annet? 

Anonymkode: dfa08...53e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt, spesielt siden hun har liten sosial omgangskrets pr nå. Det er et år å vokse på, og jeg har aldri hørt om noen som er ensomme på folkehøyskole. 

Skrevet

Jeg skjønner tankegangen din. Hvorfor har hun ingen venner? Er det fordi hun ikke trenger det sosiale? For da er kanskje  ikke folkehøgskole det riktige valget. Min datter gikk på FHS og det er mye sosialt - hele tiden. Det kan bli i overkant dersom hun ikke er vant til det, eller i det hele tatt har behov for sosial kontakt. 

Skrevet

Det hadde jeg helt klart ønsket for henne ja. 

Min sønn et et år yngre, men begynte på en linje på vgs i høst hvor de er veldig sosiale 

Han gikk fra å aldri være ute med venner til å nesten aldri være hjemme

Det er fantastisk å se hvordan han har blomstret opp.

Anonymkode: 56af6...6e2

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (16 minutter siden):

Absolutt, spesielt siden hun har liten sosial omgangskrets pr nå. Det er et år å vokse på, og jeg har aldri hørt om noen som er ensomme på folkehøyskole. 

Jeg var det.. 

Men det var også et bra år for meg! Utviklet meg masse og haddemye gleder også, ville absolutt gjort det igjen. 

Anonymkode: 26343...1ef

Skrevet

Folkehøyskole er «revenge of the nerds» 😄Et sted hvor de som har skilt seg litt ut i det ordinære skoleløpet virkelig kan blomstre. Det er jo lurt å se på hvilke linjer skolen har, slik at det samsvarer med interessene. 

Jeg fant meg selv og selvtilliten min gjennom et år på folkehøyskole, og fikk venner for livet. 

Anonymkode: 69554...0ff

Skrevet

Tipper hun møter flere i samme situasjon på samme FHS 👍🙂

Anonymkode: 08f8b...a07

Skrevet

Jeg var, og fortsatt er, som datteren din. Lite sosial og sjeldent sammen med andre. Har ikke omgangskrets. Skal ikke klage, for jeg er fornøyd med livet mitt som det er.

Jeg gikk et år på FHS, og det er det beste året i mitt liv! En kan være supersosial, eller en kan trekke seg unna. En kan også trekke seg unna, samtidig som en er sammen med andre. I perisestova kan en sitte med andre, uten å delta, hvis en ikke ønsker det akkurat da! Det er så mange valgmuligheter!

Det som er viktig, er å finne en linje som passer henne! Jeg er musiker, og gikk på musikk. Søsteren min liker å sy, så hun gikk på sylinje. Det trenger ikke være noe hun tenker å studere eller jobbe med videre, men det bør være noe hun ønsker å lære mer om.

Anonymkode: 6900e...068

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...