Gå til innhold

Hvor mye bør jeg gi i bryllupsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Skal man heller droppe å komme fordi man ikke har råd til gaven da? Er ikke det viktigste at folk kommer?

Jeg bruker forøvrig 300 kr til barna mine i bursdagsgaver. Når ble gaver det viktigste av feiringen?

Anonymkode: 211c2...fe9

Har du lest hele tråden? 

Nei, ikke droppe. Spare litt. Ofre litt om man ikke allerede sulter liksom. Og nei, de må ikke ofre bursdagen til barnet sitt :roll:

Anonymkode: eb504...1de

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har du lest hele tråden? 

Nei, ikke droppe. Spare litt. Ofre litt om man ikke allerede sulter liksom. Og nei, de må ikke ofre bursdagen til barnet sitt :roll:

De fleste som har lite har for lite til å spare også. Hvis jeg blir bedt i bryllup nå, så hadde jeg kunne avsatt maks 100kr i mnd, og det ville blitt omtrent 500. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De fleste som har lite har for lite til å spare også. Hvis jeg blir bedt i bryllup nå, så hadde jeg kunne avsatt maks 100kr i mnd, og det ville blitt omtrent 500. 

Javel...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For dem som reelt sett har dårlig tid og ikke bare lite penger på grunn av at we velger å jobbe redusert eller prioriterer ferie fest og nye klær til seg selv forventes det små gaver. Det er bare det at veldig mange som sier de gar lite penger gar tid til ganske mye til seg selv. Når noen da snakker om at det er tanken som teller er ikke det en særlig god tanke.

Anonymkode: ba139...f96

Skrevet
On 2/22/2022 at 12:07 PM, Anonym bruker said:

Jeg har ikke vært i bryllup på over 20 år, så jeg aner ikke hvor jeg bør legge meg. Det er en venninne som skal gifte seg og jeg skal i bryllupet, jeg er singel og har lav inntekt, så hvor mye bør jeg gi? Jeg vet jeg må gi etter min lommebok, men en liten pekepinn hadde vært kjekt.

Anonymkode: 84dda...36c

2000 ga jeg de nærmeste vennniner, 1000 til venninner og de jeg hadde mindre kontakt med barndomsvenner eller ungdomsvenninner  ga jeg 500-700kr

Anonymkode: c6627...0fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du lest hele tråden? 

"Ofre" er jo i seg selv ganske inngripende, da.
Og jeg regner med at selv ikke et brudepar føler seg SÅ viktige og betydningsfulle at de syns gjestene skal legge om livsstil i 4 måneder for å kunne komme i selskap! 

Anonymkode: 877ff...1f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For dem som reelt sett har dårlig tid og ikke bare lite penger på grunn av at we velger å jobbe redusert eller prioriterer ferie fest og nye klær til seg selv forventes det små gaver. Det er bare det at veldig mange som sier de gar lite penger gar tid til ganske mye til seg selv. Når noen da snakker om at det er tanken som teller er ikke det en særlig god tanke.

"Tid"? Hva har det å si? Blir en uføretrygda person rikere av at hun har mye tid ledig?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

"Tid"? Hva har det å si? Blir en uføretrygda person rikere av at hun har mye tid ledig?

Velge å jobbe redusert skrev jeg. Uføretrygd er forhåpentlig vis ikke et valg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

"Ofre" er jo i seg selv ganske inngripende, da.
Og jeg regner med at selv ikke et brudepar føler seg SÅ viktige og betydningsfulle at de syns gjestene skal legge om livsstil i 4 måneder for å kunne komme i selskap! 

Inngripende å ofre vinflaska og snopet? Middag i tre dager, eller ei uke? Typisk å tenke at det er inngripende! 

Hvorfor snakker du på andres vegne? Det er mye snakk om hva "brudeparet mener, syns og tenker" her. Snakk for deg selv? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Takk! Jeg satt virkelig pris på at du forstår hva jeg skriver her! Jeg kan ikke begripe at de måtte misforstå så grovt når jeg gang på gang forklarte hva jeg mente. Ja, det er det med å "komme unna" på enklest og billigst måte jeg blir litt oppgitt over. Det er og blir provoserende...slapt. 

Det er vel ikkje vore nokon som har misforstått deg. Men det har vore fleire som har vore uenig med deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nå er det ingen her som har snakket om sløsere. Men når jeg blir invitert i bryllup, så kjøper jeg ikke nytt antrekk og går til frisør. Sist jeg var i bryllup hadde jeg på en kjole jeg lånte av søsteren min, bodde på campinghytte uten innlagt vann, ordnet hår og sminke selv, inne på hytten - med et bitte lite speil, tok fly til og fra og fa 500 i gave.

De aller fleste mennesker som sier de har dårlig råd og derfor ikke kam gi så mye, og derfor ber om forslag har lite. Eller de føler på den shamingen mange kommer med i slike tråder

Skrevet
Valkyriemamma skrev (40 minutter siden):

Det er vel ikkje vore nokon som har misforstått deg. Men det har vore fleire som har vore uenig med deg. 

Når de gang på gang har skrevet som om jeg var bruden, så jo, da har de selvfølgelig misforstått. Du får lese tråden da, så ser du jo det. 

Skrevet
Valkyriemamma skrev (1 time siden):

Angående uenighet, så var det seg selv de var uenige med. De mente at det var tanken bak som telte, men samtidig kritiserte de at man gå penger. Hele tråden ble ironisk og et tegn på hvor mye folk kan lyve her inne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Takk! Jeg satt virkelig pris på at du forstår hva jeg skriver her! Jeg kan ikke begripe at de måtte misforstå så grovt når jeg gang på gang forklarte hva jeg mente. Ja, det er det med å "komme unna" på enklest og billigst måte jeg blir litt oppgitt over. Det er og blir provoserende...slapt. 

Vi misforstår ikke. Vi er bare ikke enige med deg. 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (12 minutter siden):

Vi misforstår ikke. Vi er bare ikke enige med deg. 

Det var vel helst dere selv dere ikke var enige med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Angående uenighet, så var det seg selv de var uenige med. De mente at det var tanken bak som telte, men samtidig kritiserte de at man gå penger. Hele tråden ble ironisk og et tegn på hvor mye folk kan lyve her inne. 

Å herre Gud. 
Du tåler virkelig ikke å måtte høre at din tilnærming ikke er den riktige? Og nå har du egen tråd om det også… 🙄🙄🙄🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å herre Gud. 
Du tåler virkelig ikke å måtte høre at din tilnærming ikke er den riktige? Og nå har du egen tråd om det også… 🙄🙄🙄🙄

:troest:

Skrevet

Nesten så jeg lurer på om det er virkelige mennesker som skriver her. I min verden kjøper vi fine gaver av viss verdi til store anledninger. Så varierer det selvsagt ut fra økonomien til hver enkelt, og type fest, men et minimum er jo å tenke at man gir tilsvarende kuvertpris.

Anonymkode: 65140...320

Skrevet

Nesten så jeg lurer på om det er virkelige mennesker som skriver her. I min verden kjøper vi fine gaver av viss verdi til store anledninger. Så varierer det selvsagt ut fra økonomien til hver enkelt, og type fest, men et minimum er jo å tenke at man gir tilsvarende kuvertpris.

Og DER kom det jeg aldri har skjønt. Tilsvarende kuvertpris? Hvordan i herrens navn skal man vite hva kuvertprisen er da? 

Anonymkode: 8a127...26c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

At det var? Kuvertpris? Minimum? Altså… vi regnet på at vi betalte ca 1500 kr pr person for maten. Skulle jeg forventet minimum 1500kr i minimum fra hver gjest? Holder det ikke å betale ut i fra egen lommebok uten noe som helst minimum ? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og DER kom det jeg aldri har skjønt. Tilsvarende kuvertpris? Hvordan i herrens navn skal man vite hva kuvertprisen er da? 

https://bryllupsplanen.no/hvor-mye-koster-et-bryllup/

I snitt 1000 kr. I tillegg kommer evt. fri bar.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

At det var? Kuvertpris? Minimum? Altså… vi regnet på at vi betalte ca 1500 kr pr person for maten. Skulle jeg forventet minimum 1500kr i minimum fra hver gjest? Holder det ikke å betale ut i fra egen lommebok uten noe som helst minimum ? 

Og der fikk du anledning til å igjen fortelle hvor god råd dere har.

Normene for skikk og bruk tilsier kuvertpris som retningsgivende. Det er ikke noe jeg har funnet opp.

Skrevet

https://bryllupsplanen.no/hvor-mye-koster-et-bryllup/

I snitt 1000 kr. I tillegg kommer evt. fri bar.

Så hvis man ikke drikker alkohol kan man gi mindre? Eller hvis kjøttet er selvskutt skal man også tenke på det? Hva om det er kjøpt ekstra flott kjøtt fra frittgående okser foret på trøffel? Må man doble gavebudsjettet? 

Beklager, men så, så, SÅ dumt! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Obs. Haha, nå fikk du høre det ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så hvis man ikke drikker alkohol kan man gi mindre? Eller hvis kjøttet er selvskutt skal man også tenke på det? Hva om det er kjøpt ekstra flott kjøtt fra frittgående okser foret på trøffel? Må man doble gavebudsjettet? 

Beklager, men så, så, SÅ dumt! 

Det er et snitt. Man finregner ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...