Gå til innhold

Hvor mye bør jeg gi i bryllupsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det ikke alltid er akkurat sant. Kan du fortelle meg hvorfor ikke flere ikke ønsker gaver i det hele tatt? Hvis det kun er omtanke og nærværet til folk som betyr noe. Vi ville ikke ha gaver. 

Anonymkode: eb504...1de

Jeg er helt trygg på at det er sant hos absolutt alle jeg har vært i bryllup til. Å gi gave er en fin måte å vise oppmerksomhet på. Prisen spiller ingen rolle. Det er veldig merkelig at du ikke skjønner det? 

Anonymkode: 8a127...26c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det ikke alltid er akkurat sant. Kan du fortelle meg hvorfor ikke flere ikke ønsker gaver i det hele tatt? Hvis det kun er omtanke og nærværet til folk som betyr noe. Vi ville ikke ha gaver. 

Eg er ein person som elskar gåve! I mitt bryllup pakka eg opp gåvene sjølv, ikkje søren at eg overlot det ansvaret til nokon andre! Eg er som eit barn på julafta!

Det var viktig med gåver i bryllupet mitt, og vi fekk eit fint gåvebord! Mykje omtanke i gåvane vi fekk! Men eg tenkte aldri på prislappen! Om det kosta 200,- eller 5.000,- brydde meg midt bak, så lenge det var innpakka, ev. cash med eit fint kort. Det treng ikkje vera heimelaga kort heller, så lenge det var meir enn eit vanleg A4-ark.

Vi gifta oss midt på sommaren, så forventa ikkje allverda heller, då mange skulle vidare på ferier. Eg ville heller ha ei melkesjokoladeplate pakka inn, og at dei kunne ha ein fin ferie, enn at dei måtte ofre noko frå ferien for å gi oss «ei verdig gåve»!

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er helt trygg på at det er sant hos absolutt alle jeg har vært i bryllup til. Å gi gave er en fin måte å vise oppmerksomhet på. Prisen spiller ingen rolle. Det er veldig merkelig at du ikke skjønner det? 

Jeg skjønner at dere her mener det, eller tror det. Det er ikke noe å skjønne for meg. Vi er vant til ulike ting og har ulike erfaringer og forskjellig syn på ting. Hvorfor kan ikke dere skjønne det? Jeg sa meningen min, og mitt syn på saken. Alt dere har gjort etterpå er å fortelle meg at jeg tar feil, et par har vært direkte ufine, og dere mener dere å besitte en sannhet. Hva er problemet egentlig? At jeg har et annet syn på dette? 

Valkyriemamma skrev (3 minutter siden):

Eg er ein person som elskar gåve! I mitt bryllup pakka eg opp gåvene sjølv, ikkje søren at eg overlot det ansvaret til nokon andre! Eg er som eit barn på julafta!

Det var viktig med gåver i bryllupet mitt, og vi fekk eit fint gåvebord! Mykje omtanke i gåvane vi fekk! Men eg tenkte aldri på prislappen! Om det kosta 200,- eller 5.000,- brydde meg midt bak, så lenge det var innpakka, ev. cash med eit fint kort. Det treng ikkje vera heimelaga kort heller, så lenge det var meir enn eit vanleg A4-ark.

Vi gifta oss midt på sommaren, så forventa ikkje allverda heller, då mange skulle vidare på ferier. Eg ville heller ha ei melkesjokoladeplate pakka inn, og at dei kunne ha ein fin ferie, enn at dei måtte ofre noko frå ferien for å gi oss «ei verdig gåve»!

Og jeg vet om mange som ikke liker å få hva som helst. Akkurat det liker ikke jeg heller. Jeg har min stil og vil ikke ha noe annet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner at dere her mener det, eller tror det. Det er ikke noe å skjønne for meg. Vi er vant til ulike ting og har ulike erfaringer og forskjellig syn på ting. Hvorfor kan ikke dere skjønne det? Jeg sa meningen min, og mitt syn på saken. Alt dere har gjort etterpå er å fortelle meg at jeg tar feil, et par har vært direkte ufine, og dere mener dere å besitte en sannhet. Hva er problemet egentlig? At jeg har et annet syn på dette? 

Og jeg vet om mange som ikke liker å få hva som helst. Akkurat det liker ikke jeg heller. Jeg har min stil og vil ikke ha noe annet.

Da fortjener du faktisk ikke å få noe i det hele tatt. 

Skrevet
Valkyriemamma skrev (3 minutter siden):

Så utrolig enig. Dette kunne jeg skrevet selv. Og INGEN åpner mine gaver heller, det er helt sikkert🙈😆Samtidig må jeg si at jeg ikke syns det gjør noe å gi penger. Her fikk vi 10 000kr av farmoren min, det gjorde alle barnebarna hennes da de giftet seg. Vi fikk riktignok en sjekk(2005), men jeg har aldri tenkt tanken at min den gang 91 år gamle farmor var «harry».

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Da fortjener du faktisk ikke å få noe i det hele tatt. 

Vet du hva? Vi holdt bryllupet hemmelig, og inviterte på en helt vanlig fest. Vi ville ha en skikkelig stor sommerfest, og det var folk med masse penger, og det var folk uten noe omtrent. Derfor bare holdt vi det som en overraskelse uten gaver. Så ta det med ro. Jeg krevde ingen heller.

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (3 minutter siden):

Så utrolig enig. Dette kunne jeg skrevet selv. Og INGEN åpner mine gaver heller, det er helt sikkert🙈😆Samtidig må jeg si at jeg ikke syns det gjør noe å gi penger. Her fikk vi 10 000kr av farmoren min, det gjorde alle barnebarna hennes da de giftet seg. Vi fikk riktignok en sjekk(2005), men jeg har aldri tenkt tanken at min den gang 91 år gamle farmor var «harry».

Det er ikke ,og har aldri vært harry å gi penger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

De som kjenner deg og er glad i deg vet sikkert om stilen din? Det er jo hele poenget her. Man gir det man kan av verdi, og så setter de fleste, normale, pris på tanken bak. Om hi har råd til en gave til 200 kr, så blir nok den satt pris på av brudeparet som har invitert henne fordi de vil ha henne på festen sin. 

Skrevet

De som kjenner deg og er glad i deg vet sikkert om stilen din? Det er jo hele poenget her. Man gir det man kan av verdi, og så setter de fleste, normale, pris på tanken bak. Om hi har råd til en gave til 200 kr, så blir nok den satt pris på av brudeparet som har invitert henne fordi de vil ha henne på festen sin. 

Ja, og jeg satt pris på at folk kom uten gaver. Jeg liker godt å gi selv, og jeg gir ikke med tanke om at det er "nok"

Folk vet om stilen min ja. Det blir vanskelig for dem å kjøpe ting som passer inn her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det er ikke ,og har aldri vært harry å gi penger. 

Det er det tydeligvis delte meninger om.

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (46 minutter siden):

Det er det tydeligvis delte meninger om.

Noen ganger går diskusjonene her inne i retning av hvordan  fjortiser på ungdomsskolen holder på. Tror vel ingen mener at å gi pengegaver er harry. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor drar dere inn barna når det er snakk om å ofre noe? Lage det som en tristesse så ingen må kreve noe av dere?  Hva med å ofre vinflaska eller ditt eget snop et par måneder? Hva er det som gjør at dere tror dere er så sykt viktige for brudeparet? Folk ber gjester av flere grunner. 

Det kan være hva som helst de må ofre, men som brud ønsker jeg ikke at noen skal måtte ofre noe som helst for å komme i bryllupet mitt. Det være kino med ungene, restaurantbesøk med mannen, fest med venninnene, å fornye klesskapet eller vin og sjokolade til lørdagskvelden. Jeg håper at de gir etter evne, det de kan gi uten at det må gå på bekostning av noe annet. At jeg inviterer til bryllupsfest er jo ikke for å få gaver, men for å feire sammen med venner og familie. 

Anonymkode: 4a88f...873

Skrevet

Det kan være hva som helst de må ofre, men som brud ønsker jeg ikke at noen skal måtte ofre noe som helst for å komme i bryllupet mitt. Det være kino med ungene, restaurantbesøk med mannen, fest med venninnene, å fornye klesskapet eller vin og sjokolade til lørdagskvelden. Jeg håper at de gir etter evne, det de kan gi uten at det må gå på bekostning av noe annet. At jeg inviterer til bryllupsfest er jo ikke for å få gaver, men for å feire sammen med venner og familie. 

Som brud? Du har ikke en mer viktig mening eller dobbeltstemme fordi du er kommende brud. Vi er jo flere her som har vært det. Gi etter evne? 

Har du invitert noen med veldig dårlig økonomi da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Som brud? Du har ikke en mer viktig mening eller dobbeltstemme fordi du er kommende brud. Vi er jo flere her som har vært det. Gi etter evne? 

Har du invitert noen med veldig dårlig økonomi da? 

Jeg gifta meg for 11 år siden, så er absolutt ikke en kommende brud. Jeg snakker om hvordan jeg ville følt det hvis jeg visste at noen måtte ofre noe for å gi meg en gave. Det gjelder i alle anledninger forsåvidt, ikke bare i bryllup. Jeg har da heller aldri hevdet at min stemme er viktigere enn noen andre sin. Men når du mener at gjester må gi for en viss sum, og ofre ting hvis det trengs, hvis ikke så er man respektløs overfor brudeparet, ja da stusser jeg litt. For det er en tankegang jeg har lite erfaring med.

Og ja, i vårt bryllup var det gjester med ulik økonomi. 

Skrevet

Jeg gifta meg for 11 år siden, så er absolutt ikke en kommende brud. Jeg snakker om hvordan jeg ville følt det hvis jeg visste at noen måtte ofre noe for å gi meg en gave. Det gjelder i alle anledninger forsåvidt, ikke bare i bryllup. Jeg har da heller aldri hevdet at min stemme er viktigere enn noen andre sin. Men når du mener at gjester må gi for en viss sum, og ofre ting hvis det trengs, hvis ikke så er man respektløs overfor brudeparet, ja da stusser jeg litt. For det er en tankegang jeg har lite erfaring med.

Og ja, i vårt bryllup var det gjester med ulik økonomi. 

Ikke "er man"  Jeg har hele tiden skrevet at det er min mening og mitt syn på saken.

Jeg skjønner ikke det utsagnet "Jeg hadde syns det var leit/trist som brud om noen ofret noe for å kjøpe gave" Er ikke den tankegangen utakknemlig og egoistisk? Hvorfor ikke heller bli takknemlig og tenke at det er koselig å bli prioritert? 

Det blir litt som å undervurdere og stakkarsligjøre folk også. Akkurat som om de ikke kan avgjøre sånt selv.

Så hele veien i tråden her, så syns jeg det er mye fokus på seg selv. Både som gjest og brus rett og slett.

Skrevet

Ikke "er man"  Jeg har hele tiden skrevet at det er min mening og mitt syn på saken.

Jeg skjønner ikke det utsagnet "Jeg hadde syns det var leit/trist som brud om noen ofret noe for å kjøpe gave" Er ikke den tankegangen utakknemlig og egoistisk? Hvorfor ikke heller bli takknemlig og tenke at det er koselig å bli prioritert? 

Det blir litt som å undervurdere og stakkarsligjøre folk også. Akkurat som om de ikke kan avgjøre sånt selv.

Så hele veien i tråden her, så syns jeg det er mye fokus på seg selv. Både som gjest og brus rett og slett.

Jeg hadde jo blitt glad for gaven uansett, om den kostet lite eller mye. Det er jo det som er kjernen her, man blir glad for den omtanken gjestene legger i gaven, ikke prisen. Men jeg håper ingen følte, eller kommer til å føle ved andre anledninger, at de må ofre noe for å ha råd til en gave til en viss pris, hvis ikke er de respektløse overfor meg. Den tankegangen er jeg helt uenig i. Respekt måles ikke i kroner og ører. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men hvem har du fokus på da? Om det verken er gjesten eller brudeparet? Jeg føler at du har en diskusjon på siden av alle oss andre siden du ikle tar til deg noen argumenter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men hvem har du fokus på da? Om det verken er gjesten eller brudeparet? Jeg føler at du har en diskusjon på siden av alle oss andre siden du ikle tar til deg noen argumenter. 

Tar til meg argumenter?? Hva mener du med det egentlig? Jeg kommenterer jo de jeg får her! 

Jeg har vel forklart ganske enkelt gjennom tråden at jeg tenker på gjestene som brud, og på brudeparet som gjest. Ser du ikke at det er det jeg har formidlet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde jo blitt glad for gaven uansett, om den kostet lite eller mye. Det er jo det som er kjernen her, man blir glad for den omtanken gjestene legger i gaven, ikke prisen. Men jeg håper ingen følte, eller kommer til å føle ved andre anledninger, at de må ofre noe for å ha råd til en gave til en viss pris, hvis ikke er de respektløse overfor meg. Den tankegangen er jeg helt uenig i. Respekt måles ikke i kroner og ører. 

Du tenker jo på deg selv! Så utrolig vanskelig dette skulle være. Jeg vil gjøre det av respekt. Det er ikke noe jeg forteller brudeparet, så ingen trenger å føle hverken det ene eller andre. Jeg velger det helt selv. Jeg hadde latterlig dårlig råd for noen år siden, og jeg kjøpte alltid fine gaver og ga det jeg kunne. Det hendte jeg var blakk en måned etterpå, helt ærlig. Men det var litt valg, og det var ikke noen nød for meg! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du tenker jo på deg selv! Så utrolig vanskelig dette skulle være. Jeg vil gjøre det av respekt. Det er ikke noe jeg forteller brudeparet, så ingen trenger å føle hverken det ene eller andre. Jeg velger det helt selv. Jeg hadde latterlig dårlig råd for noen år siden, og jeg kjøpte alltid fine gaver og ga det jeg kunne. Det hendte jeg var blakk en måned etterpå, helt ærlig. Men det var litt valg, og det var ikke noen nød for meg! 

Men hvorfor sidestiller du verdien på gaven med respekt? Det er det jeg, og flere med meg, faller av. Vi har svært god råd og kunne gitt kjempedyre gaver, men det gjør vi jo ikke. Vi legger oss på en ca sum som vi syns passer, og regner med at både giver og mottaker er fornøyd med det. Du svarer heller ikke på hvor grensen går? Jeg har skjønt at du mener at 500 kr er for lite, men hva er nok? Sett at det er fra en person med trang økonomi. Og hva er for mye, sett fra en person med romslig økonomi? Du har så sterke meninger så da har du vel en slags fasit på hva man må opp i for å vise nok respekt?

Skrevet

Det dere alle gjorde feil fra begynnelsen her, var at dere automatisk trodde jeg skrev meningen ut fra at jeg var brud, og ikke gjest. Det var personangrep og hersketeknikker som at å gi penger var blodharry. SÅ takknemlig ville den personen vært liksom. Og konvolutt haha, hvem gir det liksom, og kanskje jeg vipset penger også? Det var jo helt ille! Så, dere har vist dere som ekstremt utakknemlige 

Men hvorfor sidestiller du verdien på gaven med respekt? Det er det jeg, og flere med meg, faller av. Vi har svært god råd og kunne gitt kjempedyre gaver, men det gjør vi jo ikke. Vi legger oss på en ca sum som vi syns passer, og regner med at både giver og mottaker er fornøyd med det. Du svarer heller ikke på hvor grensen går? Jeg har skjønt at du mener at 500 kr er for lite, men hva er nok? Sett at det er fra en person med trang økonomi. Og hva er for mye, sett fra en person med romslig økonomi? Du har så sterke meninger så da har du vel en slags fasit på hva man må opp i for å vise nok respekt?

Nå altså! Unnskyld meg, men jeg har forklart alt flere ganger her! Kan du ikke bare skjønne at jeg som den personen jeg er syns et brudepar fortjener det jeg gir fordi de har planlagt og forberedt alt i ett år. Det er iallefall den vanlige tiden de bruker. DU trenger ikke respektere det. DU kan gi så lite du vil. Jeg syns det er helt feil etter mitt syn. 

Jeg har OGSÅ skrevet minimum 1000 kr. Nå har jeg ingen øvre grense, men jeg har god råd, og liker å gi. 

Det den jeg som har svart høflig her. Mens flere har brukt både hersketeknikk og personangrep på meg. Så hva da med sterke meninger?? 

Skrevet
amandine skrev (9 timer siden):

Det er jo ikke å være likeglad. Men det er hinsides harry å måle en bryllupsfest i kroner og øre og å skulle telle inntjening som om det er en forretningstransaksjon. Jeg gifter meg og inviterer gjester fordi vi ønsker å feire og å dele gleden og kjærligheten, ikke fordi vi skal sitte med kuleramme og telle penger. 

amandine skrev (8 timer siden):

Respekt? Respekt gjør man seg fortjent til, den går begge veier og finnes naturlig mellom folk som er glade i hverandre, hvilket bør gjelde mellom både vertskap og gjester. Du har ingen respekt for dine gjester om du måler dem etter hva de gir deg.

amandine skrev (8 timer siden):

Du gir jo ikke en konvolutt med penger? Du kjøper en gave du har råd til og som du tror vil glede brudeparet eller som de ønsker seg. En konvolutt med penger er absolutt ikke verdifullt uansett hvor mye eller lite som ligger i den. 

*Miss Marple* skrev (8 timer siden):

Man gir jo ikke en konvolutt med penger! Man finner en gave som man tror og håper at brudeparet, som enten er venner eller familie, vil sette pris på. Det er bryllup, ikke barnebursdag, som du tidligere var så opptatt av. 

sug lut skrev (8 timer siden):

Det er jo bare ultraharry å legge ut bestillingsliste på gavene til bryllup eller andre anledninger. Og ja, penger i konvolutt er vulgært.

*Miss Marple* skrev (7 timer siden):

Nei, det er ikke selvfølgelig i min verden. Er jeg bedt i bryllup så kjenner jeg brudeparet nok til å legge omtanke i gaven slik at jeg vet at den treffer. Jeg kunne ikke drømmer om å gi penger i konvolutt! Eller nå må man vel vippse - skrekk og gru!

Du har vel fått svar? Gi det du føler du kan, de fleste vil heldigvis sette mer pris på omtanken enn kostnaden. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden):

Jeg klarer nesten ikke ta det du sier seriøst . Alt som betyr noe er omtanken . Ikke prisen. Hvorfor er det så vanskelig å forstå ? 

Så. Her er hvor takknemlige flere her er. Og her ser en misforståelsen gjennom hele tråden. Så kan dere spørre dere selv hvorfor dere trodde jeg snakket ut fra å være brud. 

På seg selv kjenner man andre. Nemlig! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg er ganske enig med deg. Det er bare "ulovlig " å si at gavene verdi betyr noe, hvis det ikke dreier seg om noen som kjøper for mer til et barn eller barnebarn til jul da. Da er det krise og grunn god nok til å bryte konrakten.

I mange kulturer er penger den vanligste gaven til brudepar. Det er bare at vi har blitt så rike at vi uansett kjøper det vi vil ha. Litt fra eller til har ikke så mye å si.

Samtidig er mange veldig egoistiske og late. Tanken på å gjøre en innsats, som å jobbe overtid noen dager for å gi noe fint til brudeparet virker fjern. Vi vil ikke gi noe hvis vi merker det selv.

Mange sier det er tanken som teller. Gaven viser ofte at "tanken" har vært "hvordan kan jeg komme unna denne gaven uten å miste ansikt eller ofre noe". Det gjelder særlig folk med middels og høy inntekt.  Gave fra et par som de bruker 1000 kr på og så ny kjole til henne, nye sko til ham og frisør til begge på til sammen 5000. Hvor ligger fokuset, jo på seg selv, at  de selv skal se fint ut og bli beundret. Pengene sitter ofte mye løsere hvis man kan  bruke dem på seg selv enn om man skal gi dem til andre.

Anonymkode: ba139...f96

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ganske enig med deg. Det er bare "ulovlig " å si at gavene verdi betyr noe, hvis det ikke dreier seg om noen som kjøper for mer til et barn eller barnebarn til jul da. Da er det krise og grunn god nok til å bryte konrakten.

I mange kulturer er penger den vanligste gaven til brudepar. Det er bare at vi har blitt så rike at vi uansett kjøper det vi vil ha. Litt fra eller til har ikke så mye å si.

Samtidig er mange veldig egoistiske og late. Tanken på å gjøre en innsats, som å jobbe overtid noen dager for å gi noe fint til brudeparet virker fjern. Vi vil ikke gi noe hvis vi merker det selv.

Mange sier det er tanken som teller. Gaven viser ofte at "tanken" har vært "hvordan kan jeg komme unna denne gaven uten å miste ansikt eller ofre noe". Det gjelder særlig folk med middels og høy inntekt.  Gave fra et par som de bruker 1000 kr på og så ny kjole til henne, nye sko til ham og frisør til begge på til sammen 5000. Hvor ligger fokuset, jo på seg selv, at  de selv skal se fint ut og bli beundret. Pengene sitter ofte mye løsere hvis man kan  bruke dem på seg selv enn om man skal gi dem til andre.

Anonymkode: ba139...f96

Takk! Jeg satt virkelig pris på at du forstår hva jeg skriver her! Jeg kan ikke begripe at de måtte misforstå så grovt når jeg gang på gang forklarte hva jeg mente. Ja, det er det med å "komme unna" på enklest og billigst måte jeg blir litt oppgitt over. Det er og blir provoserende...slapt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Det er dere som vil gi like mye som man gir ungdommer i bursdagsgave. Dette er et bryllup. 500 kr er to kinobilletter med snop liksom. 

Skal man heller droppe å komme fordi man ikke har råd til gaven da? Er ikke det viktigste at folk kommer?

Jeg bruker forøvrig 300 kr til barna mine i bursdagsgaver. Når ble gaver det viktigste av feiringen?

Anonymkode: 211c2...fe9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...