Gå til innhold

Hvor mye bør jeg gi i bryllupsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke vært i bryllup på over 20 år, så jeg aner ikke hvor jeg bør legge meg. Det er en venninne som skal gifte seg og jeg skal i bryllupet, jeg er singel og har lav inntekt, så hvor mye bør jeg gi? Jeg vet jeg må gi etter min lommebok, men en liten pekepinn hadde vært kjekt.

Anonymkode: 84dda...36c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

300-500

Anonymkode: 2813a...b15

Skrevet

Tenker minimum 1000 kr. Hva ønsker de seg, og hva slags bryllup er det? Det kan jo ha litt å si. 

Anonymkode: eb504...1de

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tenker minimum 1000 kr. Hva ønsker de seg, og hva slags bryllup er det? Det kan jo ha litt å si. 

Jeg aner ikke enda.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg aner ikke enda.

Vent til du får mer info, så kanskje det er lettere å vite. 

Skrevet

Mest sannsynlig legger de ut ønskeliste f.eks på Glasmagasinet e.l. og da velger du noe fra den som du er komfortabel med å gi.

Jeg tenker at om du er en såpass god venninne at du blir bedt i selskapet er 500-1.000 kr greit.

Anonymkode: 4c762...25b

Skrevet

Jeg kjøpte gavekort på 500. Men jeg måtte også reise langt for å komme dit. Hadde det vært i nærheten hadde jeg gitt litt mer

Anonymkode: 211c2...fe9

Skrevet

Hvis dere ikke har råd til mer enn 500, så hvordan har dere råd til bryllup i det hele tatt? 500 er lite når det kommer til bryllup syns jeg. Er det sånn at man har ekstremt dårlig råd som at man må leve på havregrøt i en måned før og etter så kan jeg forstå det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vent til du får mer info, så kanskje det er lettere å vite. 

Hva slags info kan ha noe å si på pris på gave?

Hi

Skrevet

Hi

Antrekk, tema og ønsker. Har vært i både strandbryllup og hvor tema var bohem. Da kan en jo komme ganske billig unna med antrekk. Om de samler på ulike ting, kan det jo også være ganske billige gaver. Noen ønsker kun vinflaske. Noen ingen gaver. Mm

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hi

Gi gave etter lommeboka😊 vil nok tro at de setter mer pris på at du kommer enn at gaven koster så så mye....

Anonymkode: 8785d...6f4

Skrevet

Antrekk, tema og ønsker. Har vært i både strandbryllup og hvor tema var bohem. Da kan en jo komme ganske billig unna med antrekk. Om de samler på ulike ting, kan det jo også være ganske billige gaver. Noen ønsker kun vinflaske. Noen ingen gaver. Mm

I sånne mer uhøytidelige settinger, kan gjerne gaven være mer moderat. Glemte poenget her :)

Skrevet

1/2 dags inntekt kanskje?

Anonymkode: ba139...f96

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis dere ikke har råd til mer enn 500, så hvordan har dere råd til bryllup i det hele tatt? 500 er lite når det kommer til bryllup syns jeg. Er det sånn at man har ekstremt dårlig råd som at man må leve på havregrøt i en måned før og etter så kan jeg forstå det. 

Råd til bryllup? Det er jo ikke HI som skal gifte seg??

Anonymkode: 30fc9...312

Skrevet

Da vi giftet oss fikk ofte rundt 1000 kr fra par og rundt 500 fra enslige. Tenker 500 burde være ok i ditt tilfelle.

Anonymkode: 60379...65c

Skrevet

Jeg kjøpte to flasker vin, en rød og en hvit og dekorerte flaskene som brud og brudgom. Til ett vennepar som ikke er de nærmeste, men vi var i bryllupet. 

https://www.google.com/search?q=Bride+and+Groom+Wine+Bottles+Wedding&client=ms-android-samsung-rvo1&prmd=isvn&sxsrf=APq-WBuKwNScjb4WWaraI9tM8YYXa0x_sQ:1645556387106&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi34aSf_5P2AhXph4sKHRKYCEIQ_AUoAXoECAIQAQ

Anonymkode: 27ce9...652

Skrevet

Jeg tenker rundt 500 kr, men hvis det blir for mye så gir du for mindre. Det er ikke prisen på gaven som har noe å si altså! Det viktigste er at du kommer. Kjenner du flere som skal i bryllup, kan du jo høre om de vil spleise på en litt større ting på ønskelista. Det har vi gjort noen ganger, og da kan man jo legge i mindre, men samtidig få gitt noe større som brudeparet ønsker seg. 

Anonymkode: 4a88f...873

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Jeg har ikke vært i bryllup på over 20 år, så jeg aner ikke hvor jeg bør legge meg. Det er en venninne som skal gifte seg og jeg skal i bryllupet, jeg er singel og har lav inntekt, så hvor mye bør jeg gi? Jeg vet jeg må gi etter min lommebok, men en liten pekepinn hadde vært kjekt.

Etter lommebok er det viktigste, du skal ikke føle at det er stressende for deg eller grue deg for at du kommer til å slite økonomisk fordi du skal i et bryllup. Brudeparet er glad for at du kommer.

Du trenger på ingen måte å gi mer enn 500 kr og jeg synes det er helt ok å bruke 200 kr feks. Om du klarer, finn noe lite og personlig. Noe som skal være "lykkebringende" feks.

En symbolsk krystall som skal ha  kjærlighetsbringende/lykkebringene egenskaper kanskje. Da kan du kjøpe en liten eske og  legge ved et dikt om ekteskap/kjærlighet osv.

Man trenger ikke tro på krystaller for synes at det er koselig (jeg tror ikke på sånt altså😅),Kanskje det finnes noe annet i samme gate, noe Norsk noe fra  gamledager.

Mye mer koselig enn en vase ol, som det er store sjanser for at forsvinner bak i et skap.

Jeg hadde kjempedårlig råd da mitt fadderbarn skulle døpes, jeg kjøpte et tungt lite "sølv" hjerte som det stod ett eller annet koselig på, ikke dyrt i det hele tatt og fadderbarnet har det fortsatt liggende fremme.

Jeg hadde synes det var en koselig gest 🙂

Skrevet

Det er dere som vil gi like mye som man gir ungdommer i bursdagsgave. Dette er et bryllup. 500 kr er to kinobilletter med snop liksom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er dere som vil gi like mye som man gir ungdommer i bursdagsgave. Dette er et bryllup. 500 kr er to kinobilletter med snop liksom. 

Ja, og er det en så kjip gave da? Hva tror du brudeparet setter mest pris på? At venninnen kan komme og at de får en hyggelig kveld med kino og snop, eller at hun ikke kommer i det hele tatt?

Skrevet
smurfis skrev (5 minutter siden):

Ja, og er det en så kjip gave da? Hva tror du brudeparet setter mest pris på? At venninnen kan komme og at de får en hyggelig kveld med kino og snop, eller at hun ikke kommer i det hele tatt?

Handler det virkelig bare om en selv og hvor viktig person man er for brudeparet? At ditt blotte nærvær er det mest betydningsfulle? Eller er det ikke greit å tenke at en faktisk må ofre litt når folk gifter seg og en skal i fint selskap? 

Skrevet

Handler det virkelig bare om en selv og hvor viktig person man er for brudeparet? At ditt blotte nærvær er det mest betydningsfulle? Eller er det ikke greit å tenke at en faktisk må ofre litt når folk gifter seg og en skal i fint selskap? 

Nei, selvfølgelig handler det ikke om "meg" men som jeg skrev så tror jeg at brudeparet setter mer pris på at hun kommer i stedet for alternativet.

Hadde du virkelig blitt fornærmet altså? Da er du ikke en god venninne i hvert fall

Skrevet
smurfis skrev (2 minutter siden):

Nei, selvfølgelig handler det ikke om "meg" men som jeg skrev så tror jeg at brudeparet setter mer pris på at hun kommer i stedet for alternativet.

Hadde du virkelig blitt fornærmet altså? Da er du ikke en god venninne i hvert fall

Jeg har ikke skrevet at jeg hadde blitt fornærmet, og nei jeg ville ikke blitt det. Jeg hadde bare følt meg litt dum som voksen med jobb å ikke gi mer enn 500. Er man uten jobb og har dårlig økonomi så er det forståelig i mange tilfeller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at jeg hadde blitt fornærmet, og nei jeg ville ikke blitt det. Jeg hadde bare følt meg litt dum som voksen med jobb å ikke gi mer enn 500. Er man uten jobb og har dårlig økonomi så er det forståelig i mange tilfeller. 

Kanskje lese hovedinnlegget? 

Anonymkode: 877ff...1f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Selvsagt er mennesker, samvær og vennskap ALLTID viktigere enn ting. 

Anonymkode: 877ff...1f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...