Gå til innhold

All innclusive hotell… dine erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Vel… selv om man velger samme type mat så er det en helt annen opplevelse å spise den hjemmelagde maten på en liten lokal taverna. Når det er sagt så ville jeg absolutt anbefalt å finne ut hvor de lokale spiser og be om lokale delikatesser . Ofte er resturantene tilpasset det turistene ( mange av dem ) vil ha. Er man genuint opptatt av maten på tur så er det fullt mulig å ha fantastiske matopplevelser . En god frokost inkludert er jeg veldig enig i at er deilig. 

Du store verden 😂

Anonymkode: 03125...46e

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Vel… selv om man velger samme type mat så er det en helt annen opplevelse å spise den hjemmelagde maten på en liten lokal taverna. Når det er sagt så ville jeg absolutt anbefalt å finne ut hvor de lokale spiser og be om lokale delikatesser . Ofte er resturantene tilpasset det turistene ( mange av dem ) vil ha. Er man genuint opptatt av maten på tur så er det fullt mulig å ha fantastiske matopplevelser . En god frokost inkludert er jeg veldig enig i at er deilig. 

Var vel akkurat det jeg skrev, at man kan finne restaurantene der de lokale går. Som jeg har erfaring med ja, ikke bare du som er bereist. Allikevel må jeg si at en mousakka som oftest er og blir en mousaka, en tomatsaus på kjøttet kan være veldig god, men allikevel begrenset hvor kulinarisk dette er altså. Selv om man hever seg over bermen og føler seg kulinarisk. Mye god sjømat finnes det, men det er og blir sjømat man like gjerne kunne spist på brygga her hjemme. Mye godt, men på all inklusive buffetene til feks sunwing har jeg funnet de samme rettene i tillegg til tacooften for å si det sånn. 
At det er viktig å støtte opp om lokale krefter, og legge igjen penger i lokalsamfunnet er en viktigere ting for meg. Men at maten er så mye bedre nå Petra som lærte seg å lage mat av naboen lager den, enn om en kokk lager den tror jeg er mest av nostalgi og gleden rutete kjøkkenduker og damen i forkle.

Anonymkode: ed2ac...502

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du store verden 😂

Det er jo sant det hun skriver, så hva ler du av?

Det er ikke akkurat spennende mat som middels og ikke fullt så middels kokker lager som skal passe til så mange mennesker. Det sier seg selv. Ikke spesielt eksklusiv mat med andre ord. For mange er det en kulturell opplevelse å spise ihvertfall en god middag ute på reiser. Jeg er helt enig med hun du av en eller annen grunn ler av. 

Anonymkode: 0ee57...7ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Var vel akkurat det jeg skrev, at man kan finne restaurantene der de lokale går. Som jeg har erfaring med ja, ikke bare du som er bereist. Allikevel må jeg si at en mousakka som oftest er og blir en mousaka, en tomatsaus på kjøttet kan være veldig god, men allikevel begrenset hvor kulinarisk dette er altså. Selv om man hever seg over bermen og føler seg kulinarisk. Mye god sjømat finnes det, men det er og blir sjømat man like gjerne kunne spist på brygga her hjemme. Mye godt, men på all inklusive buffetene til feks sunwing har jeg funnet de samme rettene i tillegg til tacooften for å si det sånn. 
At det er viktig å støtte opp om lokale krefter, og legge igjen penger i lokalsamfunnet er en viktigere ting for meg. Men at maten er så mye bedre nå Petra som lærte seg å lage mat av naboen lager den, enn om en kokk lager den tror jeg er mest av nostalgi og gleden rutete kjøkkenduker og damen i forkle.

Du tar feil. En matrett " er og blir" ikke det samme. Det er både forskjellig tilberedning og ulike ingredienser som gjør den ekstra god. Og det er stor forskjell på kvaliteten på råvarer osv. Altså.

Skrevet

Alt avhenger av formål med reisen. Vi reiste til Avra Imperial, Kreta, da yngste var 2 år og eldste skulle lære å svømme. Dette var i august og det var altfor varmt å rusle rundt med ungene uansett, hele målet med reisen var å slappe av, bade og sole seg. Hev oss på en restplass til en gunstig pris. Da var det helt gull, skal sies at maten her var utrolig bra, veldig hyggelig betjening og området rundt ikke var noe å utforske. Små unger = behagelig. Med store unger holder jeg meg laaaangt unna slike hoteller. Byen rundt betyr også en del, Split i Kroatia f eks har så mye bra steder ellers å utforske at jeg ville ikke kastet bort tiden der på ett hotell. 

Anonymkode: 3c331...18b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hm… ta en enkel ting som gresk salat. Det er noe annet å lage det i stor skala og ha den i store takker enn å lage den på bestilling på en taverna. Det samme som at kantinemat ( samlebånd ) er noe annet enn mat laget på bestilling på en restaurant . Er også enig i at all feks gresk mat ikke er så spennende. Jeg tenkte mer på mat som ikke serveres på typiske turist restauranter . Det finnes et hav av lokal mat man aldri finner på menyen på slike steder.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Hm… ta en enkel ting som gresk salat. Det er noe annet å lage det i stor skala og ha den i store takker enn å lage den på bestilling på en taverna. Det samme som at kantinemat ( samlebånd ) er noe annet enn mat laget på bestilling på en restaurant . Er også enig i at all feks gresk mat ikke er så spennende. Jeg tenkte mer på mat som ikke serveres på typiske turist restauranter . Det finnes et hav av lokal mat man aldri finner på menyen på slike steder.

Ja , mannen min er gresk, jeg vet. Men maten på den lokale tavernaen smaker godt, slik som bestemors mat her hjemme. Fordi den er salt, og fet. Går du bak disken og inn på kjøkkenet finner du  gjerne de store dunkene med hermetisert, masseprodusert råvare. Fordi det er billig. Og om kjøttet er kjøpt hos lokal slakter kan det til tider være dårligere kvalitet. 
Jeg sier ikke at det er dumt å spise lokalt, men det er ikke nødvendigvis sånn at maten er av høyere kvalitet. 
Om paprikaen min er skjært opp alene eller sammen men andre likesinnede paprikaer tror jeg den bryr seg lite om. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja , mannen min er gresk, jeg vet. Men maten på den lokale tavernaen smaker godt, slik som bestemors mat her hjemme. Fordi den er salt, og fet. Går du bak disken og inn på kjøkkenet finner du  gjerne de store dunkene med hermetisert, masseprodusert råvare. Fordi det er billig. Og om kjøttet er kjøpt hos lokal slakter kan det til tider være dårligere kvalitet. 
Jeg sier ikke at det er dumt å spise lokalt, men det er ikke nødvendigvis sånn at maten er av høyere kvalitet. 
Om paprikaen min er skjært opp alene eller sammen men andre likesinnede paprikaer tror jeg den bryr seg lite om. 

Maten handler også om opplevelsen . For meg i alle fall. Den totale pakken. Det vil jeg tro den gjør for mange andre også. Det er noe annet å spise mat på en liten lokal taverna enn å spise i digre saler med masse mennesker. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Maten handler også om opplevelsen . For meg i alle fall. Den totale pakken. Det vil jeg tro den gjør for mange andre også. Det er noe annet å spise mat på en liten lokal taverna enn å spise i digre saler med masse mennesker. 

Ja, da er det rutete duker og forkle. 
Som i Norge da, bestemors kjøttkaker er best, de lager man hjemme. Går du på restaurant og bestiller bestemors kjøttkaker, selv med all verdens fantastiske råvarer så er det ikke det samme. 
Jeg elsker selv tavernafølelsen og setter stor pris på maten og smaker, men at den av prinsipp er bedre fordi vi skal være syden-snobber og ikke spise på stor buffet, blir mer et prinsipp enn fakta. 
Opplevelsesmessig og livsnytelses-messignvil selvsagt alltid en moussaka på tavernaen smake bedre. 

Skrevet

Jeg har vært på all inclusive én gang. Det var på cruise. Hatet både cruise og all inclusive. Nå skal det sies at jeg misliker buffet intenst. Jeg har aldri syntes at det er stress å ta med ungene på restaurant.

Anonymkode: 8324a...558

Skrevet

Når vi reiser til typiske ‘syden-destinasjoner’ er det for å nyte varmen, bade og slappe av. Da er all incl hoteller gull siden man da slipper å bryte opp, kle seg og dra på leting etter fristende restauranter. Da trekker man på seg en strandkjole og luffer opp til spisesalen hvor barna får velge det de vil spise. De er alle småspiste i varmen og å kjøpe egne retter blir ofte bortkastet utgifter da de kun får i seg små mengder. Da er det bedre at de får plukke litt pølsebiter, pasta, kylling, frukt og brød. 

Så tar vi gjerne en dag eller tre på utflukt hvor vi spiser på de mer lokale plassene, noe som også er hyggelig. Selv om man bestiller all incl så betyr det ikke at man er helt låst til hotellet gjennom hele ferien. Men det å slippe å lete etter plass å spise tre-fire ganger pr dag er gull for oss. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan svare på spørsmålet uten å rakke ned på andre...mindre kulturelt, kulinarisk, ødelegger for de lokale osv osv. Kan ikke folk få ta den ferien de selv liker uten negative kommentarer? 

Uten barn reiser jeg aldri på all Inc. Men med to barn alene. Ett med en del utfordringer, har slike resorter gjort det mulig for meg å reise på tur med dem. Da har vi alt vi trenger på området. Alle vet at det er en annen opplevelse å spise på en lokal taverna vs. "I digre saler med mange mennesker" men det kan være mange grunner til at folk velger det ene eller det andre. Å bruke en slik tråd til å snakke ned de som velger anderledes er bare skikkelig stusselig. 

Anonymkode: 2880b...12a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan svare på spørsmålet uten å rakke ned på andre...mindre kulturelt, kulinarisk, ødelegger for de lokale osv osv. Kan ikke folk få ta den ferien de selv liker uten negative kommentarer? 

Uten barn reiser jeg aldri på all Inc. Men med to barn alene. Ett med en del utfordringer, har slike resorter gjort det mulig for meg å reise på tur med dem. Da har vi alt vi trenger på området. Alle vet at det er en annen opplevelse å spise på en lokal taverna vs. "I digre saler med mange mennesker" men det kan være mange grunner til at folk velger det ene eller det andre. Å bruke en slik tråd til å snakke ned de som velger anderledes er bare skikkelig stusselig. 

Tråden åpner for forskjellige synspunkter ( og hvorfor man mener det man mener), tanker , opplevelser og meninger. Det er helt greit. Det var jeg som opprettet tråden. Ikke alle liker det samme og ikke alle velger av samme grunn. Det er greit enten man liker slikt eller ikke. Det er også greit å begrunne de valgene . HI

Anonymkode: 8b801...d68

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, da er det rutete duker og forkle. 
Som i Norge da, bestemors kjøttkaker er best, de lager man hjemme. Går du på restaurant og bestiller bestemors kjøttkaker, selv med all verdens fantastiske råvarer så er det ikke det samme. 
Jeg elsker selv tavernafølelsen og setter stor pris på maten og smaker, men at den av prinsipp er bedre fordi vi skal være syden-snobber og ikke spise på stor buffet, blir mer et prinsipp enn fakta. 
Opplevelsesmessig og livsnytelses-messignvil selvsagt alltid en moussaka på tavernaen smake bedre. 

Da er vi enige da. Når det gjelder totalopplevelsen. Det er den som er det viktigste for meg . 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når vi reiser til typiske ‘syden-destinasjoner’ er det for å nyte varmen, bade og slappe av. Da er all incl hoteller gull siden man da slipper å bryte opp, kle seg og dra på leting etter fristende restauranter. Da trekker man på seg en strandkjole og luffer opp til spisesalen hvor barna får velge det de vil spise. De er alle småspiste i varmen og å kjøpe egne retter blir ofte bortkastet utgifter da de kun får i seg små mengder. Da er det bedre at de får plukke litt pølsebiter, pasta, kylling, frukt og brød. 

Så tar vi gjerne en dag eller tre på utflukt hvor vi spiser på de mer lokale plassene, noe som også er hyggelig. Selv om man bestiller all incl så betyr det ikke at man er helt låst til hotellet gjennom hele ferien. Men det å slippe å lete etter plass å spise tre-fire ganger pr dag er gull for oss. 

For å slippe og lete etter spisesteder, så spør hvem som helst du møter. Folk er ikke så redde andre utenfor Norden. De hjelper garantert til med tips til gode spisesteder. Hvis du er ukomfortabel med å spørre helt tilfeldige, så spør gjerne ansatte i ulike butikker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er så enig med deg!! Vi har hatt begge typer ferier - både all inclusive og med bil rundt halve europa og feriehus i flere uker. Alle har vært like flotte ferier på hver sin måte. "i digre saler med masse mennesker"..kjenner ikke igjen den beskrivelsen i det hele tatt. På det hotellet vi har pleid å ha all inclusive er det koselige bord man setter seg ved, og enda nå flere år etter vi var der sist snakker vi om den gode maten som var på hotellet. Å rakke ned på andres ferievalg fordi man selv er så kulturell at det nesten renner over og alle måltider skal spises på lokale taverner der bestemor mekker maten med rutete forkle er rett og slett bare flaut. 

Anonymkode: 114c0...89c

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

For å slippe og lete etter spisesteder, så spør hvem som helst du møter. Folk er ikke så redde andre utenfor Norden. De hjelper garantert til med tips til gode spisesteder. Hvis du er ukomfortabel med å spørre helt tilfeldige, så spør gjerne ansatte i ulike butikker. 

Ja - lete etter gode spisesteder? Hva kaller du det om man må spør andre om hvor man bør spise? Jeg er ikke redd for å kontakte andre, jeg vil bare ikke ha bryet med det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja - lete etter gode spisesteder? Hva kaller du det om man må spør andre om hvor man bør spise? Jeg er ikke redd for å kontakte andre, jeg vil bare ikke ha bryet med det. 

Og DET er greit. Saken er vel bare at ferien for noen er å oppleve god mat. De ser det ikke som brysomt . DET er lov det også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er så enig med deg!! Vi har hatt begge typer ferier - både all inclusive og med bil rundt halve europa og feriehus i flere uker. Alle har vært like flotte ferier på hver sin måte. "i digre saler med masse mennesker"..kjenner ikke igjen den beskrivelsen i det hele tatt. På det hotellet vi har pleid å ha all inclusive er det koselige bord man setter seg ved, og enda nå flere år etter vi var der sist snakker vi om den gode maten som var på hotellet. Å rakke ned på andres ferievalg fordi man selv er så kulturell at det nesten renner over og alle måltider skal spises på lokale taverner der bestemor mekker maten med rutete forkle er rett og slett bare flaut. 

Anonymkode: 114c0...89c

Nettopp. Enkelte hotell har svært bra mat, andre dårlige, noen middels. Lokale tavernaer og restauranter er akkurat like varierende. Tilbudet rundt og alder på barn har mye å si for hva som er riktig, alt til sin tid og sitt formål. 

Jeg vil si at hvis du tar ett døgn på Engø gård med mat inkludert, vil du absolutt få en kulinarisk opplevelse, frokost der er ett høydepunkt. Mange hotell nå som utmerker seg, du har selvfølgelig de hvor maten er fryktelig kjedelig og masseprodusert, men du har også noen steder hvor maten ved hotellet faktisk overgår de lokale og folk reiser til hotellet for å spise. Men her som med alt annet, sjekk omtale i forkant, så får du ett inntrykk av hva du kan forvente. Dessuten, med små barn og potensielt en hetebølge, kan det være mye penger på mat ER bortkastet og de egentlig bare vil ha spagetti med ketchup og en sjokolademilkshake. Det er greit det også noen ganger. 

Anonymkode: 3c331...18b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og DET er greit. Saken er vel bare at ferien for noen er å oppleve god mat. De ser det ikke som brysomt . DET er lov det også. 

Selvsagt. Jeg svarte på en kommentar til mitt innlegg. 

Skrevet

Jeg tenker vi kan oppsummere med at det nok ikke er for meg og vår familie. Mange av de negative tingene som tas opp i tråden gir mening . Takk for innspill . Hi 

Skrevet

Siden vi har barn med matallergi har all inclusive vært en lettelse! Har vært på ett på Kreta og ett i Egypt (Hurghada) og vært veldig imponert over service og utvalg. Vi forsøkte å spise utenfor, men det var rett og slett et mareritt. Vi hadde til og med en lapp skrevet på morsmålet deres hvor matallergiene var beskrevet i detaljer, og allikevel var ikke dette nok utenfor hotellene. Inne på hotellene fikk vi 2-3 kokker som rullerte på å ha ansvaret for maten til barna og som gikk runder med oss for å vise hva som kunne spises eller som tilbød oss spesiallagede måltider. De herligste desserter ble laget uten allergener og barna kunne endelig spise fulle måltider uten å bli syke.

Da vi var på Maldivene likte dessertkokken mannen min så godt at han laget egne desserter kun til han. De andre gjestene så langt etter spesialversjonene hans, men det vitner om service og glede- ikke samlebånd. Det skal sies at på siste stedet fikk vi beskjed om at det ikke var lov til å tipse. Absolutt alt var inkludert og de så på forsøk på tipsing fra andre som en fornærmelse.

Anonymkode: b8838...8ad

Skrevet
oslojente80 Mina f 07.09.06 skrev (På 22.2.2022 den 14.37):

Veldig fornøyd på Ving Sunwing hotell. Vært på flere slike hoteller forskjellige steder👌😊

Samme her 😊

Skrevet
On 2/22/2022 at 12:04 PM, Anonym bruker said:

Ser på sommerferien og vil gjerne ha noen erfaringer. Maten er viktig … forventer ikke topp mat slike steder. 

synes det stort sett er kjedelig. bestiller stort sett bare hotell med frokost og fly, så spiser jeg der jeg ønsker ellers

Anonymkode: e247c...7b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...