Gå til innhold

Hvorfor er amerikanske presidenter så gamle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber med eldre og kan med hånden på hjerte si at menn i den alderen har forlengs forlatt høydepunkt for visdom, oversikt og dømmekraft. 

Anonymkode: 51322...372

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber med eldre og kan med hånden på hjerte si at menn i den alderen har forlengs forlatt høydepunkt for visdom, oversikt og dømmekraft. 

Anonymkode: 51322...372

Hvis du «jobber med» så er det vel en grunn til at de er der de er. 
Enig i at amerikanske presidenter har høy alder, men du kan ikke sammenligne alle 70-80 åringer.

Du har neppe fulgt valgkampene nøye! Dessuten har presidentene mange gode medspillere, rådgivere mm.  

Men ja, hadde jeg vært 70+ hadde jeg ikke orket det arbeidspresset.

Anonymkode: 29a8a...26b

Skrevet

De er gamle fordi USA er et såkalt mangelfullt demokrati. Det går tilbake til 1972, da det ble tillatt for private firmaer å finansiere valgkamp. Pengestøtte til reklamekampanjer for partiene var oppe i retten og ble der kalt for "ytringsfrihet". Resultatet er at digre industrisyndikater og "corporate America" trekker i trådene. De som vil gjøre det bra innen politikk må fjeske og bukke og skrape for disse sponsorene, og sørge for at politikken er skreddersydd for de store selskapenes behov. 
Veien opp og fram i partiene er også lang og kronglete. Det er jo i hovedsak bare to partier, og man skal jo markere seg tilstrekkelig både i lokalleddet, regionalleddet, på delstatsnivå og på nasjonalt nivå for å komme til det punktet der man endelig blir hele partiets presidentkandidat. Et sånt arbeid tar lang tid, og er en alles kamp mot alle. Se for deg ei bøtte full av krabber, der én skal bli sittende på toppen...

Anonymkode: 273c8...ca5

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvis du «jobber med» så er det vel en grunn til at de er der de er. 
Enig i at amerikanske presidenter har høy alder, men du kan ikke sammenligne alle 70-80 åringer.

Du har neppe fulgt valgkampene nøye! Dessuten har presidentene mange gode medspillere, rådgivere mm.  

Men ja, hadde jeg vært 70+ hadde jeg ikke orket det arbeidspresset.

Anonymkode: 29a8a...26b

Ikke alle 70-80-åringer er like avfeldige, men det må da finnes en person på 45 som klarer å gjøre det samme som Biden eller Trump, og kanskje litt til?

Anonymkode: 273c8...ca5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...