Gå til innhold

Bot for å snike på toget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår på 15 har fått bot for å ikke ha bilett på toget. Hun har sparepenger. Ville dere betalt boten for henne eller latt henne betale selv? Det skyldes slurv, ikke at hun prøvde å spare penger.

Anonymkode: 8ecbb...7cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betale selv. Det er lettere å lære av noe som merkes. 

Anonymkode: cc896...169

Skrevet

Betale selv! Atså, ting kan glemmes, men alle vet at man betaler billett på toget.

Anonymkode: 082ef...cee

Skrevet

Selvsagt latt henne betale selv for å lære,

Skrevet

La henne betale selv. Det vil hun nok ikke glemme, og du gir henne gode verdier ved å ta konsekvensen selv. 

Anonymkode: 12245...b09

Skrevet

Jeg ville latt henne betale selv, men om det er snakk om at man har glemt å fornye et månedskort og kan vise til at man tidligere har hatt månedskort omtrent hver mnd. så pleier i alle fall Ruter å se mellom fingrene på boten første gangen. Så i tilfelle det siste så ville jeg hjulpet henne med å skrive en klage. 

Anonymkode: 5a275...719

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville latt henne betale selv, men om det er snakk om at man har glemt å fornye et månedskort og kan vise til at man tidligere har hatt månedskort omtrent hver mnd. så pleier i alle fall Ruter å se mellom fingrene på boten første gangen. Så i tilfelle det siste så ville jeg hjulpet henne med å skrive en klage. 

Anonymkode: 5a275...719

Hun har ikke månedskort, men det er vi som betaler bilettene. Derfor tjente hun ingenting på å la vær å betale.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hun har ikke månedskort, men det er vi som betaler bilettene. Derfor tjente hun ingenting på å la vær å betale.

Er deres betalingskort lagt inn i appen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er deres betalingskort lagt inn i appen? 

Ja

Skrevet

Hvis det var en forglemmelse som aldri har skjedd tidligere ville jeg betalt boten. Hvis det gjentar seg måtte ungen betalt den selv. 

Skrevet

Er dette én gang så betaler dere. Er det et mønster så betaler hun.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja

Da hadde jeg valgt å betale denne ene gangen. Men ikke neste. 

Skrevet

Hva er boten på? 

Anonymkode: 4eb1e...342

Skrevet

"Bot"? Det er et ekstragebyr. Det ekstragebyret kommer som følge av en underskrift. Har du som voksen skrevet under er det du som er ansvarlig for å betale.

Har hun skrevet under kan dere faktisk ta ut sak mot selskapet. Det er ikke lov å inngå økonomiske avtaler med mindreårige.

Dette er en sivilsak, ikke en straffesak. Derfor er det 18 års alder som gjelder her.

Spør en advokat, de fleste svarer på slikt over epost.

Anonymkode: 90c14...5c8

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

"Bot"? Det er et ekstragebyr. Det ekstragebyret kommer som følge av en underskrift. Har du som voksen skrevet under er det du som er ansvarlig for å betale.

Har hun skrevet under kan dere faktisk ta ut sak mot selskapet. Det er ikke lov å inngå økonomiske avtaler med mindreårige.

Dette er en sivilsak, ikke en straffesak. Derfor er det 18 års alder som gjelder her.

Spør en advokat, de fleste svarer på slikt over epost.

Herregud. Er det dette du ønsker å lære dine barn? Ikke å bli ansvarlige voksne, men voksne som leter etter alle smutthull for å slippe unna en velfortjent bot

Anonymkode: 16582...d38

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva er boten på? 

Anonymkode: 4eb1e...342

950 kr

Skrevet

Herregud. Er det dette du ønsker å lære dine barn? Ikke å bli ansvarlige voksne, men voksne som leter etter alle smutthull for å slippe unna en velfortjent bot

Vi skal følge loven her i landet. Hvis selskapet bryter loven så er det faktisk de som er umoralske og kriminelle.

Skrevet
sug lut skrev (7 minutter siden):

Jeg kan jo ikke garantere at det ikke har skjedd før, men det var en grunn til at hun ikke fikk kjøpt bilett. Det var ikke bare for å slippe å betale, men hun kunne løst det. Da hadde hun mistet det toget, men ikke gått glipp av noe viktig.

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Vi skal følge loven her i landet. Hvis selskapet bryter loven så er det faktisk de som er umoralske og kriminelle.

Skån dine barn mot å bli selvrettferdige drittsekker

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mener du at ingen under 18 skal betale gebyr for å snike på offentlig kommunikasjon?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Mener du at ingen under 18 skal betale gebyr for å snike på offentlig kommunikasjon?

Det riktige spørsmålet er, "mener du at vi skal følge loven?". Ja, ja, det mener jeg. Det gjelder også store selskaper så vel som individer.

Nå er loven faktisk utformet slik at selv folk over 18 år kan snike på offentlig kommunikasjon uten å måtte betale straffegebyr for det. Men jeg har fått nok pes for å avsløre nok av hull i loven, så den lar jeg ligge.

Skrevet
sug lut skrev (22 minutter siden):

Dette! Vår glemte seg en gang også fordi han vanligvis har månedskort. Vi betalte. Det har ikke gjentatt seg (3 år siden).

Anonymkode: 7f67d...814

Skrevet

Det riktige spørsmålet er, "mener du at vi skal følge loven?". Ja, ja, det mener jeg. Det gjelder også store selskaper så vel som individer.

Nå er loven faktisk utformet slik at selv folk over 18 år kan snike på offentlig kommunikasjon uten å måtte betale straffegebyr for det. Men jeg har fått nok pes for å avsløre nok av hull i loven, så den lar jeg ligge.

Jeg mener ikke å angripe deg. Jeg mener rett og slett å spørre om selskapene faktisk ikke har hjemmel til å kreve gebyr. Hvis det er tilfelle er det jo helt sykt at det får fortsette.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg mener ikke å angripe deg. Jeg mener rett og slett å spørre om selskapene faktisk ikke har hjemmel til å kreve gebyr. Hvis det er tilfelle er det jo helt sykt at det får fortsette.

Det er litt komplisert. Loven sier at de kan holde deg igjen til personalia kan faststilles. Kan de ikke faststille det tilfredsstillende kan de tilkalle politiet.

Så langt er alt i favør av selskapet.

Loven sier ikke at du må skrive under på noe. Men det er det kontrollører gjerne vil at du gjør. For når du har skrevet under har de loven på sin side til å kreve inn ekstragebyr. Når du ikke har skrevet under har de ikke loven på sin side til å gjøre det.

Derfor vil de gjerne late som om de har lov til å holde deg igjen til du har skrevet under. Det har de ikke. Det er kidnapping. Der er loven på snikerens side.

Politiet kan heller ikke forlange at du skriver under, det er en sivilsak, ikke en straffesak.

Skriver kontrolløren eller selskapet selv under er det dokumentfalsk.

Sånn er loven.

Den er utformet så godt det er mulig å utforme den. Men der er altså også svakheten i loven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...