Gå til innhold

Tipser dere på restaurant i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvilke dårlige vilkår? 

Anonymkode: b0828...9be

Det er innført mistelønn i restaurant og serveringsbransjen.

en av grunnene er å få bukt med den utrolig dårlig lønna og tanken om at tips skal veie opp får dårlig betaling fra arbeidsgiver.

et annet - og viktig - argument er for å få slutt på hvitvasking. Utrolig mye penger filtreres og hvitvaskes i serveringsbransjen, blant annet tipsing og uregistrert betaling.

Derfor er det innført minstelønn (som forøvrig ikke er no å rope hurra for altså) og at all tips skal registreres og fordeles. 

Anonymkode: 2cf4c...1a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Fordi de som er kokker har høyere lønn. Da jeg var servitør, så var det vi som gjorde oppvasken også. Den gangen (1998/99) hadde jeg 70kr timen og fikk all tips de gangene jeg var alene og delte med kollega om vi har to på jobb. Tips alene var 1000kr i uken, og jeg jobbet bare 2-3 dager per uke

Anonymkode: 4385f...649

Hva statusen var i 1998 er vel ikke spesielt relevant for hvordan situasjonen er i dag.

Kokkene i dag har ikke mye høyere lønn.

i 2021 var begynnerlønna til en kokk med fagbrev nesten 188 kr timen - ved tarifffestet lønn. Lovfestet minstelønn for ufaglærte servitører var 175,47 kr 

Skrevet
On 2/20/2022 at 9:40 PM, Anonym bruker said:

Jeg gjør ikke det.

Anonymkode: 38071...67d

Kommer an på :) av og til gjør jeg det, og av og til ikke

Anonymkode: 1b585...16d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.2.2022 den 11.44):

Hva statusen var i 1998 er vel ikke spesielt relevant for hvordan situasjonen er i dag.

Kokkene i dag har ikke mye høyere lønn.

i 2021 var begynnerlønna til en kokk med fagbrev nesten 188 kr timen - ved tarifffestet lønn. Lovfestet minstelønn for ufaglærte servitører var 175,47 kr 

Hvis kokken jobber 37,5 timer per uke, ja, men den er 198 om man jobber 35,5 timer. Og så er det sånn at et kjøkken trenger en kokk. For å lage god mat, trenger man en god kokk. For å få en god kokk, må man betale for det. Servitører finner man over alt, og gjerne ungdommer under 18 år

Anonymkode: 4385f...649

Skrevet

Nei, de går under tariffavtalen å tjener godt nok. Tipser hellet i feieren eller postmannen. Tipset drosja før, men ikke nå lenger, da ikke sjåføren får pengene. 

Anonymkode: 83cda...180

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...