Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #1 Skrevet 20. februar 2022 Jeg gjør ikke det. Anonymkode: 38071...67d
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #2 Skrevet 20. februar 2022 Nei, stort sett ikke. Anonymkode: d0fb6...536
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #3 Skrevet 20. februar 2022 Ja, som regel. Runder som regel opp til nærmeste 50 eller 100, alt ettersom. Altså er regningen på 310 kr, betaler jeg 350 kr, er den på 470, betaler jeg 500 kr osv., men er den på 495 kan jeg runde opp til 550 om det var veldig god service. Anonymkode: e6779...0d2
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #4 Skrevet 20. februar 2022 Ja, for det meste. Er maten lite god og service elendig kan jeg finne på å droppe det. Men servitører tjener generelt lite og tips er som regel eneste bonus, så den fortjener de aller fleste Anonymkode: 4385f...649
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #6 Skrevet 20. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja, for det meste. Er maten lite god og service elendig kan jeg finne på å droppe det. Men servitører tjener generelt lite og tips er som regel eneste bonus, så den fortjener de aller fleste Anonymkode: 4385f...649 Er vell ikke servitøren som får det ? Anonymkode: a37dd...b29
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #7 Skrevet 20. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Er vell ikke servitøren som får det ? Anonymkode: a37dd...b29 Jo, det er det. Men servitørene for samme skift deler på det Anonymkode: 4385f...649
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #8 Skrevet 20. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jo, det er det. Men servitørene for samme skift deler på det Anonymkode: 4385f...649 Eller de deler med kjøkken-og oppvaskpersonalet. Personlig greier jeg ikke helt å se hvorfor man skal tipse personalet men ikke kokken eller de som rydder bordene og vasker glass. Service handler jo om helheten. Anonymkode: 2cf4c...1a3
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #9 Skrevet 20. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Eller de deler med kjøkken-og oppvaskpersonalet. Personlig greier jeg ikke helt å se hvorfor man skal tipse personalet men ikke kokken eller de som rydder bordene og vasker glass. Service handler jo om helheten. Anonymkode: 2cf4c...1a3 Fordi de som er kokker har høyere lønn. Da jeg var servitør, så var det vi som gjorde oppvasken også. Den gangen (1998/99) hadde jeg 70kr timen og fikk all tips de gangene jeg var alene og delte med kollega om vi har to på jobb. Tips alene var 1000kr i uken, og jeg jobbet bare 2-3 dager per uke Anonymkode: 4385f...649
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #10 Skrevet 20. februar 2022 Selvfølgelig. Hvorfor skulle jeg tipset på restauranter i Danmark, England og Hellas, men ikke i Norge…? Anonymkode: 4f462...e5c
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #11 Skrevet 20. februar 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Selvfølgelig. Hvorfor skulle jeg tipset på restauranter i Danmark, England og Hellas, men ikke i Norge…? Anonymkode: 4f462...e5c Fordi vi betaler mer i Norge og servitørene har en anstendig tariff... Anonymkode: cfd12...9ce
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #12 Skrevet 20. februar 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Selvfølgelig. Hvorfor skulle jeg tipset på restauranter i Danmark, England og Hellas, men ikke i Norge…? Anonymkode: 4f462...e5c Fordi vi ikke har kultur for det og fordi alle har tarifflønn. Man tipser jo ikke på hotell feks, slik man gjør i mange andre land. Anonymkode: 38071...67d
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #13 Skrevet 20. februar 2022 Som regel ikke. Ikke fordi jeg ikke synes de fortjener godt betalt, men jeg ønsker ikke å få den kulturen til Norge. Arbeidsgiver skal stå for lønn. Det er en haug andre lavtlønnede yrker som fortjener tips minst like mye, jeg skjønner ikke helt hvorfor det er en greie i serveringsbransjen. Anonymkode: ef3e6...f1c
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2022 #14 Skrevet 21. februar 2022 Jeg er også imot tipsekulturen. Når det blir mer og mer vanlig, kan arbeidsgiver betale mindre lønn og peke på at de jo får så mye tips. I utlandet er det også vanlig å tipse taxisjåfører, hotellansatte og frisører bl.a. Gjør dere det også? Hvorfor bare servitører i tilfelle? Anonymkode: 7c18b...27c
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2022 #15 Skrevet 21. februar 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Som regel ikke. Ikke fordi jeg ikke synes de fortjener godt betalt, men jeg ønsker ikke å få den kulturen til Norge. Arbeidsgiver skal stå for lønn. Det er en haug andre lavtlønnede yrker som fortjener tips minst like mye, jeg skjønner ikke helt hvorfor det er en greie i serveringsbransjen. Anonymkode: ef3e6...f1c Få den kulturen? Den har da vært lenge i Norge den da! Jeg tipser forøvrig alltid, og også andre i yrker hvor de yter service. Det lille ekstra gir bra tips fra meg. Kun i en by reagerte taxisjåføren som var utrolig serviceinnstilt. Han sa at det var første gang han hadde fått tips uten at folk var fulle! Det var i en liten by uti huttiheita. Anonymkode: b0828...9be
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2022 #16 Skrevet 21. februar 2022 Nei. De får lønn som alle andre Anonymkode: a21b6...e9b
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2022 #17 Skrevet 21. februar 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Fordi vi betaler mer i Norge og servitørene har en anstendig tariff... Anonymkode: cfd12...9ce Grunnen til at vi betaler mer i Norge er jo fordi vi i Norge har høye priser OG høy inntekt. Hvis man sammenligner prisen for å spise på restaurant med gjennomsnittsinntekt, så tror jeg ikke vi «betaler mer i Norge». Hvor mye tjener en servitør med anstendig tariff? Og har du oversikt over lønna til servitørene som jobber på restaurantene du spiser på når du er i utlandet? Anonymkode: 4f462...e5c
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2022 #18 Skrevet 21. februar 2022 Ja, det gjør jeg. Har barn som har jobbet som servitør ved siden av studier og tips er en stor del av lønnen. Servitør må for øvrig være et av de yrkene med lavest snittalder. Er sjelden man får en som er over 50 år? Anonymkode: 98c70...b4a
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2022 #19 Skrevet 21. februar 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Som regel ikke. Ikke fordi jeg ikke synes de fortjener godt betalt, men jeg ønsker ikke å få den kulturen til Norge. Arbeidsgiver skal stå for lønn. Det er en haug andre lavtlønnede yrker som fortjener tips minst like mye, jeg skjønner ikke helt hvorfor det er en greie i serveringsbransjen. Anonymkode: ef3e6...f1c Dette 👆 Er stadig uenig om tipsing i Norge med mannen. Jeg synes det skal tipses minimalt, mens han tipser masse. Arbeidsgiver skal betale lønna, så kan ikke skjønne hvorfor en servitør skal få 100,- +/- ekstra for å ta bestilling og bære inn og ut en tallerken. Så mens jeg som jobber i klesbutikk kan bruke 1.5 time på å kle opp en kunde, finne fram masse forslag, rydde en haug prøvde klær, rydde alt kunden har dratt ut over ellers i butikken, brette kjøpet fint ned i posen så det ikke skrukker, informere om tilbud som gjør at de sparer penger.......jeg har aldri fått 5øre i tips. Hvis man først skal tipse, hvorfor så forskjell fra service til selvice. Anonymkode: 74e70...7fa
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2022 #20 Skrevet 21. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dette 👆 Er stadig uenig om tipsing i Norge med mannen. Jeg synes det skal tipses minimalt, mens han tipser masse. Arbeidsgiver skal betale lønna, så kan ikke skjønne hvorfor en servitør skal få 100,- +/- ekstra for å ta bestilling og bære inn og ut en tallerken. Så mens jeg som jobber i klesbutikk kan bruke 1.5 time på å kle opp en kunde, finne fram masse forslag, rydde en haug prøvde klær, rydde alt kunden har dratt ut over ellers i butikken, brette kjøpet fint ned i posen så det ikke skrukker, informere om tilbud som gjør at de sparer penger.......jeg har aldri fått 5øre i tips. Hvis man først skal tipse, hvorfor så forskjell fra service til selvice. Anonymkode: 74e70...7fa Gi deg. Å rydde på plass er da ikke å yte service til noen! Da skulle jo renholdere fått mye. Det er normalt å betale 5 til 10 % av summen i tips. En servitør kan gjøre mer enn å frakte mat og tallerkener. Måten de ter seg på når man ber om anbefalinger, og også praktiske forandringer på noe. Er de oppriktig interessert i å hjelpe og legger innsats i det, så fortjener de faktisk god tips. De er viktige for hele opplevelsen når man er ute og spiser. Ærlig talt. Anonymkode: b0828...9be
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2022 #21 Skrevet 21. februar 2022 Nei. Det er undergraving av tariffsystemet, og en sterkt medvirkende grunn til at bransjen har så dårlige vilkår. Anonymkode: 43dc9...c91
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2022 #22 Skrevet 21. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei. Det er undergraving av tariffsystemet, og en sterkt medvirkende grunn til at bransjen har så dårlige vilkår. Anonymkode: 43dc9...c91 Hvilke dårlige vilkår? Anonymkode: b0828...9be
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2022 #23 Skrevet 21. februar 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Dette 👆 Er stadig uenig om tipsing i Norge med mannen. Jeg synes det skal tipses minimalt, mens han tipser masse. Arbeidsgiver skal betale lønna, så kan ikke skjønne hvorfor en servitør skal få 100,- +/- ekstra for å ta bestilling og bære inn og ut en tallerken. Så mens jeg som jobber i klesbutikk kan bruke 1.5 time på å kle opp en kunde, finne fram masse forslag, rydde en haug prøvde klær, rydde alt kunden har dratt ut over ellers i butikken, brette kjøpet fint ned i posen så det ikke skrukker, informere om tilbud som gjør at de sparer penger.......jeg har aldri fått 5øre i tips. Hvis man først skal tipse, hvorfor så forskjell fra service til selvice. Anonymkode: 74e70...7fa Hvor mye tjener du per time. Visste du at servitører får en økning på 1kr per time fra ingen ansiennitet til 3 års ansiennitet? Anonymkode: 4385f...649
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2022 #24 Skrevet 21. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Grunnen til at vi betaler mer i Norge er jo fordi vi i Norge har høye priser OG høy inntekt. Hvis man sammenligner prisen for å spise på restaurant med gjennomsnittsinntekt, så tror jeg ikke vi «betaler mer i Norge». Hvor mye tjener en servitør med anstendig tariff? Og har du oversikt over lønna til servitørene som jobber på restaurantene du spiser på når du er i utlandet? Anonymkode: 4f462...e5c Jeg har en sønn som jobber i matbutikk ved siden av studiene og han har en kjæreste som jobber på en restaurant. Hun har høyere tariff enn han, og tips i tillegg... Hun jobber ikke så mye lenger enn han heller, matbutikken er åpen til 23 både fredag og lørdag og restauranten hun jobber på stenger kjøkkenet kl 23 og hele sjappa kl 24. Når jeg er ute og reiser sjekker jeg gjerne hva som er vanlig ja, i noen land har servitørene veldig lav fastlønn og det er forventet med tips. Det er lett for en turist å finne ut av. Anonymkode: cfd12...9ce
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2022 #25 Skrevet 21. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Få den kulturen? Den har da vært lenge i Norge den da! Jeg tipser forøvrig alltid, og også andre i yrker hvor de yter service. Det lille ekstra gir bra tips fra meg. Kun i en by reagerte taxisjåføren som var utrolig serviceinnstilt. Han sa at det var første gang han hadde fått tips uten at folk var fulle! Det var i en liten by uti huttiheita. Anonymkode: b0828...9be Tipser du renholderen på jobben din, tipser du han som sitter i kassa på kiwi? Anonymkode: 9f20a...75e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå