Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er livredd for å smitte noen på jobb.

Er det dokumentert at man ikke smitter noen etter dag 4?
Hva om man enda føler seg litt dårlig etter dag 4?

De fleste jeg har snakket med har vært hjemme i ei uke eller mer….

Anonymkode: 00fad...cfe

Fortsetter under...

Du skal være hjemme i fire dager fra test og minst 24 timer etter at du ble feberfri uten å ha tatt febernedsettende. Dersom du føler deg syk fremdeles, skal du være hjemme til almenntilstanden din er bedre. Restsymptomer kan sitte i lenge, de kan du gå på jobb med. (Tap av smak, litt sliten, mer tungpustet enn vanlig osv. )

Anonymkode: 1b17e...73a

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du skal være hjemme i fire dager fra test og minst 24 timer etter at du ble feberfri uten å ha tatt febernedsettende. Dersom du føler deg syk fremdeles, skal du være hjemme til almenntilstanden din er bedre. Restsymptomer kan sitte i lenge, de kan du gå på jobb med. (Tap av smak, litt sliten, mer tungpustet enn vanlig osv. )

Takk for god forklaring :)

Anonymkode: c4711...1c8

Annonse

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Hva med tett nese/snørr?

Jeg har jobbet i en uke nå med tett nese og hoste. Det kan vare lenge, så jeg kan ikke være borte fra bare pga det 

Anonymkode: 36979...51e

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har jobbet i en uke nå med tett nese og hoste. Det kan vare lenge, så jeg kan ikke være borte fra bare pga det 

Anonymkode: 36979...51e

Bruker du munnbind i den perioden?

Det er ikke noe som heter isolasjon eller karantene lenger.
Man må ikke være hjemme i det hele tatt, men det er anbefalt å holde seg hjemme i 4 dager.
Hvor lenge man er smittsom, det er man uenig om.
Man er smittsom i 4 dager, men mindre og mindre for hver dag som går. Undersøkelser viser at man kan være smittsom opptil 10 dager.

Man skal nå se på korona som en hvilken som helst annen sykdom.
Hadde det vært en annen sykdom, ville du da vært frisk nok til å gå på jobb?
Er svaret "ja", vel så gjør du det.

Anonymkode: bb827...0d0

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Hva med tett nese/snørr?

Så lenge almenntilstanden er ok, vil i alle fall jeg tolke tett nese og snør som "Rest-symptomer". 

Jeg var hjemme de dagene jeg følte meg dårlig. Jeg gikk på jobb, men har hatt både hoste, tett nese og vært skikkelig sliten i 3 uker etter påvist Covid. 

Nå er det bedre, men fortsatt tett nese. Har trent for første gang i dag, tre uker senere. 

Anonymkode: 72020...9dd

Kan man jobbe hjemmefra og orker det, bør det være mulig. Om man ikke har en jobb med mulighet for hjemmekontor, bør terskelen være lav for å bruke sykemelding/egenmelding. Ikke noe særlig for andre om du kommer og hoster/snørrer på jobb. Du kan fortsatt være smittsom dessuten. OG du blir fortere frisk om du tar det med ro hjemme.

Ikke noe poeng å være helt og dra seg på jobb og være der i to dager også bli sykemeldt med lungebetennelse eller noe annet.

Anonymkode: 13f2d...275

Annonse

Anonym bruker skrev (På 20.2.2022 den 6.25):

Det er dokumentert at man KAN være smittsom opp til 10 dager! https://www.npr.org/sections/health-shots/2022/02/17/1081510375/isolation-testing-omicron-infection?t=1645434448034 De fleste hadde mest virus på dag 3-6, men etter det går det nedover.

Anonymkode: 13f2d...275

Anonym bruker skrev (På 2/20/2022 den 6.25):

Noen eksperter mener at å si kun fire dager er feil, for det er det tidspunktet man er mest smittsom. Nå sier de mye forskjellig...

Men uansett sykdom. Hold deg hjemme til du føler deg frisk + 1 dag.

Anonymkode: 3df69...61f

Anonym bruker skrev (På 20.2.2022 den 12.21):

Det er ikke noe som heter isolasjon eller karantene lenger.
Man må ikke være hjemme i det hele tatt, men det er anbefalt å holde seg hjemme i 4 dager.
Hvor lenge man er smittsom, det er man uenig om.
Man er smittsom i 4 dager, men mindre og mindre for hver dag som går. Undersøkelser viser at man kan være smittsom opptil 10 dager.

Man skal nå se på korona som en hvilken som helst annen sykdom.
Hadde det vært en annen sykdom, ville du da vært frisk nok til å gå på jobb?
Er svaret "ja", vel så gjør du det.

Anonymkode: bb827...0d0

Dette.

Anonymkode: 2753c...04e

• Opprett ny...