Gå til innhold

Guttungen nekter å ha på turndrakt som er blitt obligatorisk, tips mottas med takk :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen på 13 begynte på turning rett over nyttår nå å trives egentlig veldig godt. Han har vært innom noen idretter uten å ha funnet plassen sin, men turning ser faktisk ut som er sporten hans selv om han henger langt bak de som har gått en stund.

Det som han syntes problemet nå er at de nå har bestemt at alle gymnastene nå skal trene i turndrakt. Og at de som ikke har må kjøpe drakt. For de som ikke kan kjøpe drakt eller ikke helt har bestemt seg om turn er aktiviteten for de vil få låne en drakt av klubben. Men budskapet er at skal du inn i turnhallen for å trene, skal du ha på drakt.

Han er ikke bekvem i tighte klær og ønsker bare å trene og ikke konkurrere. Han har til nå trent i en tskjorte og fotballshorts (som var ok tidligere og som ganske mange andre også gjorde) og vil helst fortsette med det. Men må nå ha på en tight drakt og en ennå kortere shorts hvis han skal få trene. Vi har snakket om det og han sier at han hater at drakten sitter så tett og syntes det er flaut at han ikke er like flink som de andre når han også ser ut som en konkurranseturner. (Han har så vidt prøvet den på på rommet og nekter egentlig å ta den på seg flere ganger)

Syntes det er utrolig kjipt hvis han gir seg fordi han må ha på drakt. Så har helst lyst at han skal bli trygg på seg selv og tørre å dra på trening i drakt som de andre. Blir liksom for dumt at han er den eneste uten også. 

Har noen andre hatt samme problem? Alle tips mottas uansett med stor takk❤️

Anonymkode: 1acff...953

Skrevet

Snakk med treneren. Kanskje han kan ha på drakten med en t skjorte over. Det gjorde guttene når jeg drev med turn.

Anonymkode: 998f8...398

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Snakk med treneren. Kanskje han kan ha på drakten med en t skjorte over. Det gjorde guttene når jeg drev med turn.

Enig i dette. Klubben ønsker ikke at noen skal slutte og de legger ofte mye til rette for å beholde barn i idretten sin.

Anonymkode: 73fcf...af3

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Enig i dette. Klubben ønsker ikke at noen skal slutte og de legger ofte mye til rette for å beholde barn i idretten sin.

Anonymkode: 73fcf...af3

En stor del av grunnen for at de har gjort det er for å bli kvitt vide klær og tskjorter på treningen. Men er egentlig enig i at hvis noen slutter på grunn av det er det ikke helt rett vei å gå… :) hi

Skrevet

Kan du snakke med ham om årsaken til at de skal ha trange drakter, kan det hjelpe?

For eksempel er det lettere å lære seg kroppskontroll når man faktisk ser kroppsdelene sine. Da kan man fokusere på spesifikke områder, det er lettere å få veiledning fordi trenerne vil kunne se hva som kan forbedres i forhold til teknikk etc.

I tillegg kan løse plagg lettere gjøre at man for eksempel hekter seg fast i ting.

Anonymkode: b13f8...6a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Kan du snakke med ham om årsaken til at de skal ha trange drakter, kan det hjelpe?

For eksempel er det lettere å lære seg kroppskontroll når man faktisk ser kroppsdelene sine. Da kan man fokusere på spesifikke områder, det er lettere å få veiledning fordi trenerne vil kunne se hva som kan forbedres i forhold til teknikk etc.

I tillegg kan løse plagg lettere gjøre at man for eksempel hekter seg fast i ting.

Anonymkode: b13f8...6a6

Ja, han forstår hvorfor de ikke kan ha vide klær. Men problemet er at drakten er en turndrakt og er deretter. Også er det det at de har klart seg uten før og andre klubber tvinger de ikke til det. Men jeg personlig er for at de må ha på det klubben krever så lenge det ikke er urimelig og turndrakt under turn er ikke urimelig. Men igjen, kanskje feil hvis de mister unger av det…

Så jeg ønsker å få guttungen til å bli venn med drakten slik at han klarer å ha den på seg da :) hi

Skrevet

Du snakker om right drakt med kort shorts. Det finnes turndrakter med full lengde på beina. Hva med å kjøpe en sånn til ham? Den vil jo fortsatt være right, men det er kanskje lettere hvis den i det minste ikke er så kort. Også går det jo an å kjøpe den litt for stor. Selvsagt ikke så stor at den henger og slenger, men kanskje han føler seg mer komfortabel hvis den er litt romslig? 

Anonymkode: 5ae0c...4f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Du snakker om right drakt med kort shorts. Det finnes turndrakter med full lengde på beina. Hva med å kjøpe en sånn til ham? Den vil jo fortsatt være right, men det er kanskje lettere hvis den i det minste ikke er så kort. Også går det jo an å kjøpe den litt for stor. Selvsagt ikke så stor at den henger og slenger, men kanskje han føler seg mer komfortabel hvis den er litt romslig? 

Anonymkode: 5ae0c...4f4

Har sett at noen bruker bukser i stedet for shorts så kan jo være en mulighet. Kort shorts er fordi det var det klubben lånte ut så vi har ikke kjøpt noe selv. :) hi 

Skrevet

Huff. Forstår deg godt. Dette er et dilemma som egentlig springer ut av et latterlig påbud. Noe så utrolig uviktig å lage påbud av!

Anonymkode: 98b55...568

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Huff. Forstår deg godt. Dette er et dilemma som egentlig springer ut av et latterlig påbud. Noe så utrolig uviktig å lage påbud av!

Om det er latterlig eller ikke kommer jo an på nivået de trener på.

Jeg har hatt alle mine fire barn i turnforeningen, men bare en barn på konkurranseturn.

Det med at trener må se hele kroppen for å kunne trene de riktig, hvor må de stramme opp, hva må de rette ut osv er en ting, men de skal jo sikre barna når de gjør triks også. Langt hår og flagrende klær er i veien når treneren skal sikre at de kommer helt rundt, ikke lander på nakken osv osv

Så at de må ha litt tighte klær når de når et visst nivå er innlysende.

Men om de trener i åpne partier, som ikke har like høye krav til gjennomføring, som ikke sikres like mye fordi de ikke tar så "halsbrekkende" triks osv er jeg enig i at det er latterlig. På gympartier som trener bare for gøy og ikke for konkurranse kan de ha på seg hva de vil, men må vite at de ikke kan prøve seg der tight tøy kreves.

Regner med at denne gutten trener på et konkurranseparti i og med at klubben vil låne ut tøy til de som ikke kjøper eget? Turntøy er kjempedyrt, så det gjør de ikke på alle "for gøy" partiene altså.

Anonymkode: 0c505...3e7

Skrevet

Jeg som 40 år gammel dame skjønner han nå, og som 13åring hadde jeg IKKE ønsket en tettsittende drakt. 

Skulle tro en shorts og en trenings-tshirt ville være ok. 

Anonymkode: 72f2b...c2c

Skrevet

Som du selv sier ønsker du at han skal tilpasse seg som alle andre og da er det å snakke med trener eller kjøpe andre drakter og bukser egentlig unødvendig.

Da må dere jobbe mot at han som alle andre har på seg drakt på neste trening. Ikke spesialbehandling eller t- skjorte, kun turndrakt.  

Og da er spørsmålet…hvordan?
Om han bare blir vant til følelsen og synet av seg selv i turndrakt er dere kommet veldig langt på vei, og hvordan får dere til det? Da må drakten på… enkelt og greit.  

I starten la han finne ut av det selv. La han stå alene på badet og se seg i speilet for eksempel, bli vant til synet. Deretter kan han begynne smått å komme ut til deg/dere slik at dere ser han i drakt. Kan være så enkelt at han bare går i den uten at det skal tenkes mer over det. Altså at hverdagsklær er byttet ut med turndrakt et par timer?  Kanskje han også kan ha en enkel oppvisning for dere foreldre/søsken av det han har lært? Da er det jo ganske naturlig at han må ha på turndrakt under oppvisning.

Dette er bare tips, så sier ikke at akkurat det jeg skriver hjelper for dere.
Men det det som er sikkert er at eksponering hjelper . Start i det små, så blir det mer og mer naturlig å ha på drakten :) 

Anonymkode: fa77d...7a2

Skrevet

Turn er en psykt kroppsfokusert idrett...

Anonymkode: 3e733...a51

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Turn er en psykt kroppsfokusert idrett...

Anonymkode: 3e733...a51

Det er da all idrett?

Men i noen idretter kan de ikke ha så mye klær på pga sikkerheten og utførelsen.

De kan ikke ha t-skjorte og joggebukse i f.eks bryting heller, det går på sikkerhet og utførelse.

Datteren min driver med konkurranseturn, og det er faktisk ganske stor forskjell på både høyde og bredde hos utøverne, og det er helt greit. Det viktige er utførelsen, det er det de får karakterer på.

Skrevet

Kan ikke fatte og begripe hvorfor de absolutt skal ha ungene inn i en slik drakt med det samme de starter med idretten. Kan de ikke la ungene få komme inn i treningen på en skikkelig måte først. Skjønner jo at de bruker slike drakter i konkurranser men til trening så synes jeg man kan se litt mellom fingrene. Hva er viktigst? Det å få ungene til å trives i en idrett eller la et rigid regelverk bestå?

Jeg skjønner han godt, kan tenke meg voksne damer/menn ikke hadde blitt særlig glade om yoga bukse var obligatorisk når man begynte med yoga. Jeg selv elsker yoga bukse men jeg skjønner da at mange ikke gjør det og da vil bruke noe annet. 

Skrevet
Elina skrev (21 minutter siden):

Kan ikke fatte og begripe hvorfor de absolutt skal ha ungene inn i en slik drakt med det samme de starter med idretten. Kan de ikke la ungene få komme inn i treningen på en skikkelig måte først. Skjønner jo at de bruker slike drakter i konkurranser men til trening så synes jeg man kan se litt mellom fingrene. Hva er viktigst? Det å få ungene til å trives i en idrett eller la et rigid regelverk bestå?

Jeg skjønner han godt, kan tenke meg voksne damer/menn ikke hadde blitt særlig glade om yoga bukse var obligatorisk når man begynte med yoga. Jeg selv elsker yoga bukse men jeg skjønner da at mange ikke gjør det og da vil bruke noe annet. 

Joda, jeg ser hva du mener. Men at du ikke fatter og begriper.. De aller fleste idretter har en kles/utstyrskode man må følge. Noen mindre forståelige (ref sandhåndball), men de aller fleste er det grunnlag for. Jeg har barn på riding, hockey, turn og håndball. Her er det regler for klær, helt fra start. Kampsport, alpint, kunstløp, motorcross, fotball osv osv har alle uniformer og sikkerhetsutstyr man må ha. Så jeg ville bare sagt at det er et kriteriet for sønnen, at hvis han vil, så må han bli vant til utstyret/klær som blir brukt i idretten. 

Jeg stod også i en kamp med hockeyjenta. Hun var veldig var på hva hun skulle ha på seg. Og i hockey er det ekstremt med utstyr som skal på den lille kroppen. Men litt etter litt ble hun vant til flere og flere ting. Hun fikk også være med å prøve ulike, slik at hun fant de som passer best.

Kanskje bor dere på en mindre plass, og ikke har anledning til å prøve ulike klær. Men det finnes mange flotte nettsider med turnklær. Mange av buksene er ikke så tighte heller (dog små i str, så kjøp større enn han bruker til vanlig). Ja, det koster, men ofte får man solgt det brukt videre hvis han ikke vil satse videre. Lykke til! Se på det som en fin øving til å flakse videre ut i den store verden. For sannelig er det kleskoder også i arbeidslivet.

Anonymkode: bd971...84a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Om det er latterlig eller ikke kommer jo an på nivået de trener på.

Jeg har hatt alle mine fire barn i turnforeningen, men bare en barn på konkurranseturn.

Det med at trener må se hele kroppen for å kunne trene de riktig, hvor må de stramme opp, hva må de rette ut osv er en ting, men de skal jo sikre barna når de gjør triks også. Langt hår og flagrende klær er i veien når treneren skal sikre at de kommer helt rundt, ikke lander på nakken osv osv

Så at de må ha litt tighte klær når de når et visst nivå er innlysende.

Men om de trener i åpne partier, som ikke har like høye krav til gjennomføring, som ikke sikres like mye fordi de ikke tar så "halsbrekkende" triks osv er jeg enig i at det er latterlig. På gympartier som trener bare for gøy og ikke for konkurranse kan de ha på seg hva de vil, men må vite at de ikke kan prøve seg der tight tøy kreves.

Regner med at denne gutten trener på et konkurranseparti i og med at klubben vil låne ut tøy til de som ikke kjøper eget? Turntøy er kjempedyrt, så det gjør de ikke på alle "for gøy" partiene altså.

Han er nybegynner. Hva tror du om «nivået han trener på» da?

Og leste du hva mora sa: han vil ikke konkurrere. 
Seriøst, hva feiler det folk som dikter opp hypotetiske motargumenter??

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Kanskje bor dere på en mindre plass, og ikke har anledning til å prøve ulike klær. Men det finnes mange flotte nettsider med turnklær. Mange av buksene er ikke så tighte heller (dog små i str, så kjøp større enn han bruker til vanlig). Ja, det koster, men ofte får man solgt det brukt videre hvis han ikke vil satse videre. Lykke til! Se på det som en fin øving til å flakse videre ut i den store verden. For sannelig er det kleskoder også i arbeidslivet.

Laget til HIs sønn har jo én drakt de krever at barna bruker. Det er ikke et valg å kunne ta hva som helst fra nettet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Laget til HIs sønn har jo én drakt de krever at barna bruker. Det er ikke et valg å kunne ta hva som helst fra nettet. 

Hvor står det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvor står det?

I hovedinnlegg.

Skrevet

Leser det du skriver. Men alle de andre får det jo tydeligvis til?  Drakten er helt sikkert like tettsittende på de, og shortsen er helt sikkert like kort. Han blir lik som de andre og ingen blir å tenke over det… 

Anonymkode: d25a0...4c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Som du selv sier ønsker du at han skal tilpasse seg som alle andre og da er det å snakke med trener eller kjøpe andre drakter og bukser egentlig unødvendig.

Da må dere jobbe mot at han som alle andre har på seg drakt på neste trening. Ikke spesialbehandling eller t- skjorte, kun turndrakt.  

Og da er spørsmålet…hvordan?
Om han bare blir vant til følelsen og synet av seg selv i turndrakt er dere kommet veldig langt på vei, og hvordan får dere til det? Da må drakten på… enkelt og greit.  

I starten la han finne ut av det selv. La han stå alene på badet og se seg i speilet for eksempel, bli vant til synet. Deretter kan han begynne smått å komme ut til deg/dere slik at dere ser han i drakt. Kan være så enkelt at han bare går i den uten at det skal tenkes mer over det. Altså at hverdagsklær er byttet ut med turndrakt et par timer?  Kanskje han også kan ha en enkel oppvisning for dere foreldre/søsken av det han har lært? Da er det jo ganske naturlig at han må ha på turndrakt under oppvisning.

Dette er bare tips, så sier ikke at akkurat det jeg skriver hjelper for dere.
Men det det som er sikkert er at eksponering hjelper . Start i det små, så blir det mer og mer naturlig å ha på drakten :) 

Anonymkode: fa77d...7a2

Stakkars unge om han må oppleve det der. Om han er livredd for å bruke den hvordan kan du da mene at han skal klare å stå alene i turndrakten foran mor/far/søster/bror hjemme??

Begynn heller et sted det er naturlig å ha den på. Hjemme er det ingen naturlig grunn å ha på drakten. Ingen problem å ha T skjorte over i turnhallen de første gangene heller.

Anonymkode: d6426...4cc

Skrevet

Jeg kan egentlig skjønne at han synes det er vanskelig. Sannsynligvis handler det om at det er uvant og helt annerledes enn det han ellers bruker. 

I turn handler det ført og fremst om sikkerhet. Det er direkte farlig å prøve å sikre noen med flagrende klær. I tillegg handler det om at det er vanskelig for trener å veilede når man ikke der bevegelser og utslag i muskler og ledd.

draktene til menn er jo ikke som kvinnedrakter. Det blir som en tettsittende singlet med shorts eller bukse til. Shortsen føles nok kort ift en lang fotballshorts, men de er som vanlige løpeshortser. 

Mange idretter har ulike kleskoder. Man ville feks ikke stilt på svømmetrening eller stup med lang fotballshorts. 

Anonymkode: 2f67e...9ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

I hovedinnlegg.

Nei, det gjør det ikke. 

Anonymkode: 77ed9...99f

Skrevet

Tenker at sånn er det bare og at han må venne seg til det .

Forstår han godt men vist det er slik reglene er så er de det .

Det er likt for alle .

Anonymkode: 5d5a2...76d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...