Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #76 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jo, det blir helt gratis. Skolen dekker transport og dagskort. De som har utstyr bes om å ta det med. Andre oppfordres til å bruke utlånstjenester som Bua/bibliotek. De øvrige leier skolen utstyr til på alpinsenteret. Alle har med seg niste og drikke. Aktivitetsdager er viktige både for fysisk og psykisk helse, og for det sosiale fellesskapet. Å legge grunnlag for gode vaner med variert fysisk aktivitet gjennom alle årstider er noe av det beste vi kan gjøre for helsen til barna våre. For øvrig blir jeg oppgitt av at foreldre konkluderer med at «barna våre liker ikke å gå på ski, derfor har vi ikke ski». Stor sannsynlighet for at foreldrene ikke liker å gå på ski, og derfor ikke lært barna skiglede. De fleste barn er produkter av foreldrene sine og deres vaner. Det er bekymringsfullt, litt som å si at «barna våre liker ikke å være ute, derfor har vi ikke yttertøy». (og selvfølgelig trenger ikke alle å være utstyrt med fullt slalåmutstyr, men å låne for en skidag er mye bedre enn å la barna slippe). Anonymkode: da8b1...983 Barn er også egne personer. Jeg elsker å gå på ski, gå turer og være mye ute. Ene barnet blir med av og til, det andre vil ikke. Hater å gå på ski. Så jeg går på ski med moren min i stedet. Jeg hatet forresten å gå på ski som barn. Virkelig hatet det. Det var det verste jeg visste om og jeg ble tvunget til å gjøre noe jeg hatet hver helg fordi det var så sunt med frisk luft. Jeg fikk frisk luft hver dag fordi jeg likte 1000 andre ting enn å gå på ski. Min lykkeligste skidag med familien var sa bindingen på den ene skien løsnet og falt av. Mamma og jeg møtt snu mens de andre gikk videre. Begge blir med av og til å gå på skogstur heldigvis, men de har litt andre interesser enn meg. Også sportslig ved aktivitetene de driver med. Totalt annerledes enn det jeg selv ville valgt og det jeg oppfordret til. Barn er ikke kun et produkt av foreldrene, men også egne personer. Aktivitetsdager er viktige, men det er ikke viktig å reise til Kvitfjell for å gjennomføre dem. Og det er ikke viktig å spenne ski på beina for å gjennomføre dem. De kan utføres på mange andre måter enn å reise på en tur for å gjøre noe man ikke liker. Man kan gjennomføre det på skolen og helt uten å måtte låne eller eie utstyr for å gjennomføre. Her er BUA åpen kun torsdager og lørdager, så det vil si at mange familier ikke får tak i utstyret de trenger. I tillegg har ikke BUA nok utstyr til halve skolen vår pluss alle andre i kommunen som skulle trenge det. Leie utstyr fr barna er greit nok, men opplæringen for de som ikke kan stå slalåm da? Hvem tar seg av den? Eller er det forventet at de kan det? Hvem forsikrer barna mot skader om det skulle skje? Det er jo ikke i skolens regi. Anonymkode: 00b58...c7e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #77 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Den totale fallitterklæring altså. Anonymkode: 8e2ed...28b Nei, det er snakk om økonomi. Har du sjekket pris på skipakker for barn i det siste? Anonymkode: 2f8c0...b64
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #78 Skrevet 18. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Aking er godt nok . Det er lett å sette seg på sin høye hest når man har nok av midler selv. Anonymkode: 3dbfd...75c
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #79 Skrevet 18. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Aking er godt nok . Da er det jo bedre å arrangere akedag. Da kan alle være med på det samme og alle får et godt nok tilbud. Anonymkode: 60dbe...9c6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #80 Skrevet 18. februar 2022 En klassekasse er vel i stor grad bygget opp av bidrag for foreldrene? Når da bare halvparten ønsker å stå på ski, så betyr det altså at majoriteten klassekassen går med til bare halvparten av elevene. Det er jo ikke særlig greit, er det vel? I så fall bør den andre halvparten tilbys en aktivitet i tilsvarende prisklasse som den delen av klassen kunne tenke seg. Anonymkode: 2adaf...639
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. februar 2022 #81 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er lett å sette seg på sin høye hest når man har nok av midler selv. Anonymkode: 3dbfd...75c Som barn av en mor med veldig dårlig råd har jeg god erfaring med begge sider her. Jeg husker likevel at hun lånte utstyr, jeg arvet eller stilte med akebrett. Sånn var det bare og det var fine dager. Her var det planlagt dag i skibakken ( ble avlyst) og siden min ikke har utstyr som passer nå sa jeg at da ble det aking . Han hadde klart seg fint med det. Som alle andre.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #82 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei, det er ikke noe krav om at det skal være i regi av skolen, hvor har du det fra? Skolekonserter og skolegudstjenester er ikke i regi av skolen. Biblioteksbesøk og museumsbesøk er heller ikke det, i sin essens. Hospitering på f eks videregående, eller arbeidsmarkedstrening, er heller ikke det. Hun gjorde et poeng ut av at det ikke skulle koste noe for elevene. Og det hadde jeg allerede forklart at det ikke gjorde. Jeg er ikke ekkel, jeg bare gidder ikke dulle med folk som nekter kun for å nekte. Det sto i klartekst at vi ikke krevde penger av noen barn. Da trenger hun ikke spille dum. Anonymkode: c2bc7...1ef dette er avgjort av Fylkesmannen for flere år siden: Fylkesmannen får fra tid til annen spørsmål om turer og betaling, om turen ikke er å betrakte som skoletur eller om den egentlig er en skoletur der man omgår gratisprinsippet. I en slik vurdering er blant annet følgende momenter relevante: Blir turen arrangert i skoletiden? Er skolen ansvarlig dersom det oppstår uhell på turen? Gjelder skolens forsikringsordninger? Kommer informasjonen om turen fra skolen? Gjelder skolens ordensreglement på turen? Er turen reelt sett frivillig eller føler elever og foreldre seg presset til å være med på tur? Er skolen involvert i innsamlingen av betaling for turen? Går turen fram av skolens planer eller årshjul? Er det organisert opplæring for elever som ikke er med på tur? Er det lærere med på turen? Dersom svaret på et eller flere av disse spørsmålene er ja, er det sannsynlig at Fylkesmannen vil vurdere at det reelt sett dreier seg om en skoletur, som skal være gratis. Anonymkode: 22a13...8eb
Luksusdyret Skrevet 18. februar 2022 #83 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): dette er avgjort av Fylkesmannen for flere år siden: Fylkesmannen får fra tid til annen spørsmål om turer og betaling, om turen ikke er å betrakte som skoletur eller om den egentlig er en skoletur der man omgår gratisprinsippet. I en slik vurdering er blant annet følgende momenter relevante: Blir turen arrangert i skoletiden? Er skolen ansvarlig dersom det oppstår uhell på turen? Gjelder skolens forsikringsordninger? Kommer informasjonen om turen fra skolen? Gjelder skolens ordensreglement på turen? Er turen reelt sett frivillig eller føler elever og foreldre seg presset til å være med på tur? Er skolen involvert i innsamlingen av betaling for turen? Går turen fram av skolens planer eller årshjul? Er det organisert opplæring for elever som ikke er med på tur? Er det lærere med på turen? Dersom svaret på et eller flere av disse spørsmålene er ja, er det sannsynlig at Fylkesmannen vil vurdere at det reelt sett dreier seg om en skoletur, som skal være gratis. Anonymkode: 22a13...8eb Nettopp. Her er det snakk om en lærer som er med på turen, og turen arrangeres i skoletiden. Så da anses turen for å være i skolens regi.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #84 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi leide hele bakken, der det også er skiutleie. Så ja. Og vi bestilte varm lunsj til alle også. Og buss hjem. Er det noe mer du vil prøve å «ta» meg på? Det var GRATIS, har jeg sagt. Anonymkode: c2bc7...1ef Det var jo ikke GRATIS om det gikk av klassekassa? Noen har jo betalt det inn tidligere... Anonymkode: 12b2f...a46
Admin Skrevet 18. februar 2022 #85 Skrevet 18. februar 2022 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Admin
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #86 Skrevet 18. februar 2022 Engasjement ser jeg. Denne turen er gratis for de som bekymret seg for det. Det er i skoletiden ja - det har skolen godkjent og det legges opp til alternativ undervisning. Turen er til skibakke der anlegget stiller med utstyr til alle som ikke har dette, heiskort og instruktør. Alle skal ha med egen mat. Transport er av foreldre. Jeg ser virkelig ikke problemet. HI Anonymkode: 2a58e...fcf
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. februar 2022 #87 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Engasjement ser jeg. Denne turen er gratis for de som bekymret seg for det. Det er i skoletiden ja - det har skolen godkjent og det legges opp til alternativ undervisning. Turen er til skibakke der anlegget stiller med utstyr til alle som ikke har dette, heiskort og instruktør. Alle skal ha med egen mat. Transport er av foreldre. Jeg ser virkelig ikke problemet. HI Anonymkode: 2a58e...fcf Høres ut som en super dag !
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #88 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Engasjement ser jeg. Denne turen er gratis for de som bekymret seg for det. Det er i skoletiden ja - det har skolen godkjent og det legges opp til alternativ undervisning. Turen er til skibakke der anlegget stiller med utstyr til alle som ikke har dette, heiskort og instruktør. Alle skal ha med egen mat. Transport er av foreldre. Jeg ser virkelig ikke problemet. HI Anonymkode: 2a58e...fcf Hvem betaler for turen da? Anonymkode: 00b58...c7e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #89 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Engasjement ser jeg. Denne turen er gratis for de som bekymret seg for det. Det er i skoletiden ja - det har skolen godkjent og det legges opp til alternativ undervisning. Turen er til skibakke der anlegget stiller med utstyr til alle som ikke har dette, heiskort og instruktør. Alle skal ha med egen mat. Transport er av foreldre. Jeg ser virkelig ikke problemet. HI Anonymkode: 2a58e...fcf Problemet er nok at englebarna må bevege seg, noe de ikke har lyst til. Og curlingmamma forstår at det ikke er et gangbart argument, så hun lager seg en stråmann hun kan argumentere mot. Anonymkode: 0da05...be1
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #90 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Engasjement ser jeg. Denne turen er gratis for de som bekymret seg for det. Det er i skoletiden ja - det har skolen godkjent og det legges opp til alternativ undervisning. Turen er til skibakke der anlegget stiller med utstyr til alle som ikke har dette, heiskort og instruktør. Alle skal ha med egen mat. Transport er av foreldre. Jeg ser virkelig ikke problemet. HI Anonymkode: 2a58e...fcf Jeg synes det høres ut som en fin opplevelse, tross jeg er en av de som blånekter å stille med utstyr selv og har unger som ikke vil gå på ski og definitivt ville benyttet seg av alternativet. Anonymkode: d7536...ba9
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #91 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvem betaler for turen da? Anonymkode: 00b58...c7e Den er gratis - skrev det først. HI Anonymkode: 2a58e...fcf
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #92 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Den er gratis - skrev det først. HI Anonymkode: 2a58e...fcf Men det finnes ikke så mye som er gratis. Er dette blendere får av anlegget da? Det er jo kostnader forbundet med dette Anonymkode: 00b58...c7e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #93 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men det finnes ikke så mye som er gratis. Er dette blendere får av anlegget da? Det er jo kostnader forbundet med dette Anonymkode: 00b58...c7e Hva er det du seriøst ikke forstår? Det er GRATIS. Skianleggene rundt om kjører kampanje for skoleklasser. De ønsker å motivere til å stå på ski. Derav gratis. Foreldre stiller med transport. Det eneste som koster er brødskivene de skal ha med seg hjemmefra - men det måtte de vel hatt på en skoledag uansett. Blendere??? HI Anonymkode: 2a58e...fcf
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #94 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hva er det du seriøst ikke forstår? Det er GRATIS. Skianleggene rundt om kjører kampanje for skoleklasser. De ønsker å motivere til å stå på ski. Derav gratis. Foreldre stiller med transport. Det eneste som koster er brødskivene de skal ha med seg hjemmefra - men det måtte de vel hatt på en skoledag uansett. Blendere??? HI Anonymkode: 2a58e...fcf «Blendere» skulle være «noe dere» Da kan dere jo ta det utenom skoletiden da Anonymkode: 00b58...c7e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. februar 2022 #95 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): «Blendere» skulle være «noe dere» Da kan dere jo ta det utenom skoletiden da Anonymkode: 00b58...c7e Hvorfor skal de det ? Opplegget er gratis, alle får tilbud om opplegg og alt er godkjent . Hva er problemet ?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #96 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): «Blendere» skulle være «noe dere» Da kan dere jo ta det utenom skoletiden da Anonymkode: 00b58...c7e Nei - tilbudet gjelder dagtid. HI Anonymkode: 2a58e...fcf
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #97 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei - tilbudet gjelder dagtid. HI Anonymkode: 2a58e...fcf Jaja. Da ble det ikke noe av da Anonymkode: 00b58...c7e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #98 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei - tilbudet gjelder dagtid. HI Anonymkode: 2a58e...fcf Hvis dette er et opplegg i regi av skolen er det de som avgjør om det blir noe av eller ikke. Da bestemmes det ikke av hverken foreldre eller elever. Hvis du vil vite hvorfor skolen takket nei til dette tilbudet bør du spørre dem. De har sikkert en god grunn. Anonymkode: 60dbe...9c6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #99 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg ser årsaken til at slike dager ikke bør arrangeres. Ikke problemet. Jeg ser at det garantert er disse dagene som er de vanskeligste i noen barns unge liv fordi jeg selv har vært der. Den dagen det er så tydelig forskjell på de med nok ig de med lite. Det er foreldrenes jobb å aktivisere barna sine, ikke skolens. De aktiviserer nok ved å ha gym 3 dager/6 skoletimer i uken Anonymkode: 00b58...c7e Og dét perspektivet, altså dine personlige dårlige erfaringer fra barneskolen for 30 år siden, er så stort og altoverskyggende at det blir til kun en enorm, blind flekk på øyet. For samme hvor mange ganger jeg svarer deg på at foreldrestyrt aktivitet ikke behøver å bety kostnader, så leser du det ikke, eller tror det ikke. Selv når jeg forteller deg at alle fikk leie utstyr, at alle fikk samme mat osv osv, så ignorerer du det og fortsetter å si at det blir urettferdig for dem som ikke har råd. Slår det deg aldri at ting KAN ha endret seg siden 1900-tallet, altså? Eller har du bare bestemt deg for å ignorere alt som ikke passer i det verdensbildet der du selv var piken med svovelstikkene? Anonymkode: c2bc7...1ef
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #100 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Og dét perspektivet, altså dine personlige dårlige erfaringer fra barneskolen for 30 år siden, er så stort og altoverskyggende at det blir til kun en enorm, blind flekk på øyet. For samme hvor mange ganger jeg svarer deg på at foreldrestyrt aktivitet ikke behøver å bety kostnader, så leser du det ikke, eller tror det ikke. Selv når jeg forteller deg at alle fikk leie utstyr, at alle fikk samme mat osv osv, så ignorerer du det og fortsetter å si at det blir urettferdig for dem som ikke har råd. Slår det deg aldri at ting KAN ha endret seg siden 1900-tallet, altså? Eller har du bare bestemt deg for å ignorere alt som ikke passer i det verdensbildet der du selv var piken med svovelstikkene? Anonymkode: c2bc7...1ef Det er jo ikke noe som har endret seg i positiv retning når det gjelder økonomiske forskjeller blant skolebarn. I 2019 var det 11,7 prosent av ALLE BARN i Norge som levde i fattige familier. Mange av disse levde også under fattigdomsgrensa. 115 000 barn i husholdninger med vedvarende lavinntekt - SSB Jeg kan ikke tenke meg at situasjonen ble bedre i 2022 og 2021, da mange lavtlønnede ansatte innen utelivs- og reiselivsbransjen mistet jobbene sine og måtte vente i månedsvis på stemplingspenger på grunn av sprengt kapasitet hos NAV. Så kom økte bensin-, strøm- og matpriser. Samtidig stiger prisen på utstyr til himmels. Jeg måtte saumfare Facebook i tre uker før jeg fant ski som passet til guttungen, og jeg har ikke spesielt dårlig inntekt. Jeg bare gidder ikke å betale 1500 kroner for en skipakke til førsteklassing, og det var ingen billige alternativer. Det eneste de selger i norske butikker nå, er merkeski og -utstyr som koster flesk. Hvis det er et ønske om at alle barn skal drive vinteridrett, må det være rimelig. Anonymkode: 2f8c0...b64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå