Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #51 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Vi som arrangerer det ønsker jo å reise. Læreren blir med og dem som ikke er med får alternativ på skolen. Men foreldre til dem som ikke vil mener alle eller ingen. Hvorfor kan det ikke være motsatt vei? Anonymkode: 2a58e...fcf Det forstår jeg ikke noe av, jeg har to unger som aldri har likt å gå på ski, derav har vi ikke ski. Vi ville aldri nektet en del av elevene å dra på skitur mens det var alternativt opplegg for egne. Anonymkode: d7536...ba9
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #52 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nei, det er ikke en selvsagthet at det kommer skidager. Og det er ikke en selvsagthet at alle nordmenn skal ha alt utstyr og elske skiturer. Og det er ikke å vente til siste liten eller dårlig planlegging når man får beskjed på en mandag i mars at de skal ha skidag på fredag samme uke. Det er dårlig planlegging av skolen Anonymkode: 00b58...c7e Jo, selvsagt kommer det skidager. Like selvsagt kommer de på forholdsvis kort varsel, man må jo se an været før de fastsettes. Anonymkode: 8e2ed...28b
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #53 Skrevet 18. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (14 minutter siden): Jeg tenkte genrelt og slike dager er ofte en del av faget. Kostbare opplegg skal ikke være en del av faget. Det skal være gratis i så fall, og det blir det aldri Anonymkode: 00b58...c7e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. februar 2022 #54 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kostbare opplegg skal ikke være en del av faget. Det skal være gratis i så fall, og det blir det aldri Anonymkode: 00b58...c7e Slike dager er likevel viktige.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #55 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jo, selvsagt kommer det skidager. Like selvsagt kommer de på forholdsvis kort varsel, man må jo se an været før de fastsettes. Anonymkode: 8e2ed...28b Og da er det å forvente at alle har alt utstyr man trenger til en skidag slik at man må låne uke etter uke etter uke uten å bruke det fordi det KAN komme en skidag? Og de som ikke har ski må ale, for det er kult alternativ? Anonymkode: 00b58...c7e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #56 Skrevet 18. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Slike dager er likevel viktige. For hvem? De som synes slike dager er flotte og sender med poden 500kr, eller de som ikke liker dem og sender ungdommen til slalombakken for å ake i 5 timer og ikke kan kjøpe en kakao en gang? Anonymkode: 00b58...c7e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. februar 2022 #57 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og da er det å forvente at alle har alt utstyr man trenger til en skidag slik at man må låne uke etter uke etter uke uten å bruke det fordi det KAN komme en skidag? Og de som ikke har ski må ale, for det er kult alternativ? Anonymkode: 00b58...c7e Det trenger ikke være kult alternativ . Er det et alternativ så er det godt nok.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #58 Skrevet 18. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Det trenger ikke være kult alternativ . Er det et alternativ så er det godt nok. Det er selvsagt ikke godt nok når man legger opp til aktivitet en hel dag der ikke alle kan delta fordi de inne har råd til det. Anonymkode: 00b58...c7e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. februar 2022 #59 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): For hvem? De som synes slike dager er flotte og sender med poden 500kr, eller de som ikke liker dem og sender ungdommen til slalombakken for å ake i 5 timer og ikke kan kjøpe en kakao en gang? Anonymkode: 00b58...c7e Du set virkelig kun problemer. Det viktigste er at ungene kommer seg ut og er aktive. Ikke alle unger i dag er det.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. februar 2022 #60 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er selvsagt ikke godt nok når man legger opp til aktivitet en hel dag der ikke alle kan delta fordi de inne har råd til det. Anonymkode: 00b58...c7e Aking er godt nok .
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #61 Skrevet 18. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Du set virkelig kun problemer. Det viktigste er at ungene kommer seg ut og er aktive. Ikke alle unger i dag er det. Jeg ser årsaken til at slike dager ikke bør arrangeres. Ikke problemet. Jeg ser at det garantert er disse dagene som er de vanskeligste i noen barns unge liv fordi jeg selv har vært der. Den dagen det er så tydelig forskjell på de med nok ig de med lite. Det er foreldrenes jobb å aktivisere barna sine, ikke skolens. De aktiviserer nok ved å ha gym 3 dager/6 skoletimer i uken Anonymkode: 00b58...c7e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #62 Skrevet 18. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Aking er godt nok . For deg, ja, men aking er gøy i maks 2 timer for de fleste. Så går det over. Anonymkode: 00b58...c7e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. februar 2022 #63 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg ser årsaken til at slike dager ikke bør arrangeres. Ikke problemet. Jeg ser at det garantert er disse dagene som er de vanskeligste i noen barns unge liv fordi jeg selv har vært der. Den dagen det er så tydelig forskjell på de med nok ig de med lite. Det er foreldrenes jobb å aktivisere barna sine, ikke skolens. De aktiviserer nok ved å ha gym 3 dager/6 skoletimer i uken Anonymkode: 00b58...c7e Ikke alle barn og unge har gym 6 skoletimer i uken altså.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #64 Skrevet 18. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Ikke alle barn og unge har gym 6 skoletimer i uken altså. På ungdomsskolen har de vel det? Vi hadde 4 da jeg gikk på ungdomsskolen, datteren min har 6. Uansett er det ikke skolens ansvar å passe på at barn er aktive. Det er foreldrenes ansvar Anonymkode: 00b58...c7e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. februar 2022 #65 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): På ungdomsskolen har de vel det? Vi hadde 4 da jeg gikk på ungdomsskolen, datteren min har 6. Uansett er det ikke skolens ansvar å passe på at barn er aktive. Det er foreldrenes ansvar Anonymkode: 00b58...c7e Likevel så er barn og unge mindre aktive nå enn de noen gang har vært. Da forstår jeg ikke hvorfor man ikke skal ta i mot slike dager med glede. Det er bred enighet om å få inn mer aktivitet i skolen .
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #66 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Og da er det å forvente at alle har alt utstyr man trenger til en skidag slik at man må låne uke etter uke etter uke uten å bruke det fordi det KAN komme en skidag? Og de som ikke har ski må ale, for det er kult alternativ? Anonymkode: 00b58...c7e Ja, det må man faktisk forvente når man har barn. Her kalles det ikke skidag da, men aktivitetsdag. Man kan ha kakao på termos og nistepakke. Det har alltid mine barn, selv om vi har råd til å handle i kiosken. Det er noe med det å pakke sekk med det man trenger og kose seg i snøen. Men det fordrer foreldre som evner å se det positive i at ungene kommer seg litt bort fra skolebenken og får knytte relasjoner på tvers av gruppene. Anonymkode: 8e2ed...28b
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #67 Skrevet 18. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (22 minutter siden): Slike dager er likevel viktige. Hva er de viktige for? Skiferdighetene? Da må alle ha ski og det må være skiundervisning. Klassemiljøet? Da må alle være med. Anonymkode: 60dbe...9c6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #68 Skrevet 18. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (14 minutter siden): Likevel så er barn og unge mindre aktive nå enn de noen gang har vært. Da forstår jeg ikke hvorfor man ikke skal ta i mot slike dager med glede. Det er bred enighet om å få inn mer aktivitet i skolen . Selvfølgelig ønsker man mer aktivitet i skolen fordi foreldre ikke aktiviserer barna selv. Det finnes noen grenser for hva man bør mene er skolens ansvar. Man kan ikke klage på at det er lite aktivitet på skolen når barnet sitter hjemme og spiller på en konsoll 5 timer hver dag. Da må man sette i gang og bli aktive med barna. Anonymkode: 00b58...c7e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #69 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ja, det må man faktisk forvente når man har barn. Her kalles det ikke skidag da, men aktivitetsdag. Man kan ha kakao på termos og nistepakke. Det har alltid mine barn, selv om vi har råd til å handle i kiosken. Det er noe med det å pakke sekk med det man trenger og kose seg i snøen. Men det fordrer foreldre som evner å se det positive i at ungene kommer seg litt bort fra skolebenken og får knytte relasjoner på tvers av gruppene. Anonymkode: 8e2ed...28b Man skal ikke trenge å ta med i beregningen å kjøpe skiutstyr man skal bruke kun en gang. Eller ha et akebrett til en som ikke bruker det. Skole er for opplæring, ikke for å be foreldre skaffe ting de ikke skal bruke før eller siden. Anonymkode: 00b58...c7e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #70 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Man skal ikke trenge å ta med i beregningen å kjøpe skiutstyr man skal bruke kun en gang. Eller ha et akebrett til en som ikke bruker det. Skole er for opplæring, ikke for å be foreldre skaffe ting de ikke skal bruke før eller siden. Anonymkode: 00b58...c7e Å ha barn på skolen fordrer at man har enkelte typer utstyr, ja. Når man har hatt barn en stund så vet man at det kommer skidag, så å bli helt overrumplet over å få fire dagers varsel er veldig rart. Anonymkode: 8e2ed...28b
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #71 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Å ha barn på skolen fordrer at man har enkelte typer utstyr, ja. Når man har hatt barn en stund så vet man at det kommer skidag, så å bli helt overrumplet over å få fire dagers varsel er veldig rart. Anonymkode: 8e2ed...28b Nei, man skal ta med i beregningen at barna får undervisning på skolen. Aktivitetsdager/skidager hadde vi mye mer av da jeg gikk på skolen enn de har nå. Den gangen skulle alle gå på ski hver søndag, og man ble nesten uglesett om man ikke likte vintersport. Her klarte heldigvis FAU å få det avviklet nettopp fordi man ikke kan forvente at barn og unge skal gå til innkjøp av utstyr eller låne på kommunalt utlån med svært begrenset åpningstid. Nå har de i stedet andre aktiviteter som ikke koster noe. Anonymkode: 00b58...c7e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #72 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, man skal ta med i beregningen at barna får undervisning på skolen. Aktivitetsdager/skidager hadde vi mye mer av da jeg gikk på skolen enn de har nå. Den gangen skulle alle gå på ski hver søndag, og man ble nesten uglesett om man ikke likte vintersport. Her klarte heldigvis FAU å få det avviklet nettopp fordi man ikke kan forvente at barn og unge skal gå til innkjøp av utstyr eller låne på kommunalt utlån med svært begrenset åpningstid. Nå har de i stedet andre aktiviteter som ikke koster noe. Anonymkode: 00b58...c7e Den totale fallitterklæring altså. Anonymkode: 8e2ed...28b
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #73 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Den totale fallitterklæring altså. Anonymkode: 8e2ed...28b Absolutt ikke. Man mestrer jo å gjennomføre andre aktiviteter som ikke koster noe for foreldrene. Og så har vi skiløyper og akebakke på skolen slik at de som vil bruke disse kan gjøre det i friminuttene. Anonymkode: 00b58...c7e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #74 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kostbare opplegg skal ikke være en del av faget. Det skal være gratis i så fall, og det blir det aldri Anonymkode: 00b58...c7e Jo, det blir helt gratis. Skolen dekker transport og dagskort. De som har utstyr bes om å ta det med. Andre oppfordres til å bruke utlånstjenester som Bua/bibliotek. De øvrige leier skolen utstyr til på alpinsenteret. Alle har med seg niste og drikke. Aktivitetsdager er viktige både for fysisk og psykisk helse, og for det sosiale fellesskapet. Å legge grunnlag for gode vaner med variert fysisk aktivitet gjennom alle årstider er noe av det beste vi kan gjøre for helsen til barna våre. For øvrig blir jeg oppgitt av at foreldre konkluderer med at «barna våre liker ikke å gå på ski, derfor har vi ikke ski». Stor sannsynlighet for at foreldrene ikke liker å gå på ski, og derfor ikke lært barna skiglede. De fleste barn er produkter av foreldrene sine og deres vaner. Det er bekymringsfullt, litt som å si at «barna våre liker ikke å være ute, derfor har vi ikke yttertøy». (og selvfølgelig trenger ikke alle å være utstyrt med fullt slalåmutstyr, men å låne for en skidag er mye bedre enn å la barna slippe). Anonymkode: da8b1...983
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #75 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Å ha barn på skolen fordrer at man har enkelte typer utstyr, ja. Når man har hatt barn en stund så vet man at det kommer skidag, så å bli helt overrumplet over å få fire dagers varsel er veldig rart. Anonymkode: 8e2ed...28b Jeg er helt uenig, ski er ikke utstyr noen MÅ ha. Har ingen interesse av å svi av kroner på store nok skisko hvert eneste år, når du har en gutt som passerer 47 i sko bruker du nok penger på sko som det er. Ingen av oss har interesse for ski, her vi bor er det knapt snø i en uke. Kan godt forstå at skidager kommer på kort varsel, i og med været tross alt ikke er forutsigbart nok til å sette dato lang tid i forveien. Men ett alternativt opplegg bør det være. Sko og skøyter har jeg ikke kjøpt siden begynnelsen av barneskolen og det kommer jeg ikke til å bruke en eneste krone på fremover. Anonymkode: d7536...ba9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå