Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #1 Skrevet 17. februar 2022 9 av 10 tråder her ser ut til å handle om å få råd eller innspill, men handler bare om å bli bekreftet. Altså, hvorfor gidder folk...? Når jeg har et emne jeg er i tvil om, da ber jeg noen gode venner, som kjenner meg godt, om å komme med motforestillinger. F eks: "Jeg lurer på å droppe fast arbeid og heller bli frilanser. Du som har prøvd, hva tenker du er ulempene med det?" eller "en fyr vi begge kjenner har prøvd seg på meg. Jeg liker ham egentlig, men vet ikke så mye om ham. Hva tenker du er motforestillingene her?" Men på forum er jammen trenden motsatt. Det er bare gnåling om å få støtte for et valg som allerede er tatt. Så blir det sånne dialoger som dette: "Bør vi dele konfirmasjonsdagen i to?" "Nei, det er dumt." "Jasså, hva vet du om hva min konfirmant helst vil!" "Bør jeg mase mer på 18-åringen om å gjøre lekser?" "Nei, det er hennes eget valg" "Nei, en 18-åring er voksen og bestemmer selv" "Nei, hun finner vel ut at karakterene går nedover og så skjerper hun seg" "Nei, det er ikke alle som bør gå på skolen. Noen trenger et friår eller et år i jobb." "Jo det bør du" "Åh, takk, da fortsetter jeg med det! Takk til alle som støttet meg!" Eller den der man later som om man snakker om et tema: "Er det ikke urimelig at folk krever å bli betraktet som et tredje kjønn eller et kjønn de ikke er født som?" "Ja, transfolk er jo bare unaturlige" "Nei, det er ikke urimelig, for det fins masse varianter og glidende overganger på biologisk nivå." "OK, men det er jo greiest å gruppere i kun to, og dessuten er du idiot." For ikke å snakke om klassikeren: "Har jeg rett til å bli sur på mannen hvis han gjør X eller Y?" Altså, hva...?? "Rett" til å bli sur? Er det noen som bedømmer hvilke følelser som er legale og hvilke ikke? Hvis du kjenner at du er sur inni deg: own it! Og så kan du heller be om råd omkring hvordan du skal takle det! Folkens - ikke be om svar hvis dere ikke tåler å høre dem. Er du med på leken vil du merke steken. NOEN kommer til å motsi deg før eller seinere. Det er ikke en krenkelse å få høre at man tar feil. Tvert imot er det en mulighet for vekst og læring. Anonymkode: b9f32...45f
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #2 Skrevet 17. februar 2022 Jeg forstår i hvert fall at det er viktig for deg å ha rett Anonymkode: 23d9e...aab
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #3 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår i hvert fall at det er viktig for deg å ha rett Anonymkode: 23d9e...aab Å svare på saksinnholdet er SÅ 1989. Anonymkode: b9f32...45f
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #4 Skrevet 17. februar 2022 Jeg er helt uenig med deg i at 9 av 10 tråder her inne er sånn som du beskriver- Derimot så popper det stadig opp mye tråder om dagen, hvor enkelte brukere skal oppdra andre brukere. Anonymkode: 5b42c...37a
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #5 Skrevet 17. februar 2022 Jeg oppfatter 90% av innleggene her inne som en mulighet til å ta trådstarter. Noen ber om råd, og folk svarer med å halshugge. Jeg er ærlig talt ganske dritt lei det. Anonymkode: ee04f...e23
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #6 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er helt uenig med deg i at 9 av 10 tråder her inne er sånn som du beskriver- Derimot så popper det stadig opp mye tråder om dagen, hvor enkelte brukere skal oppdra andre brukere. Anonymkode: 5b42c...37a Ja, der er 2 akkurat nå. Overveldende. Anonymkode: b9f32...45f
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #7 Skrevet 17. februar 2022 Jeg har ikke samme erfaring som deg. Det er mange gode tråder som gir både trådstarter og andre gode råd og andre synsvinkler. Jeg registrerer dog at det for tiden dukker opp en del oppdragende tråder og kommentarer. Om man syns mesteparten av det som skrives her inne er så dumt, så er det vel litt dumt å henge her? Anonymkode: 83b3f...25c
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #8 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke samme erfaring som deg. Det er mange gode tråder som gir både trådstarter og andre gode råd og andre synsvinkler. Jeg registrerer dog at det for tiden dukker opp en del oppdragende tråder og kommentarer. Om man syns mesteparten av det som skrives her inne er så dumt, så er det vel litt dumt å henge her? Anonymkode: 83b3f...25c Jeg hang her i 2005 også, for å si det slik, så jeg er nokså robust. Men jeg syns hangen til å ønske seg bekreftelse har økt. Anonymkode: b9f32...45f
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #9 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Å svare på saksinnholdet er SÅ 1989. Anonymkode: b9f32...45f Jeg svarte. Du lekser opp masse, du har ingen spørsmål, kun en formaning til andre. Det, sammen med overskriften din, ga det inntrykket jeg skrev over. Men for å skrive litt mer - jeg tenker også at du har en lite nyansert forståelse for hvorfor mange spør og svarer her inne. Du tenker tilsynelatende at alle har noen å spørre i sin nærhet, du tenker tilsynelatende at andre ikke er sikre på seg selv selv om de også spør om råd, du tenker tilsynelatende ikke over at selv om noen spør om råd her, så kan de gjøre seg opp selvstendige meninger ellers. Så slik jeg ser det er hovedinnlegget ditt egentlig bare det samme som du kritiserer andre for å gjøre. Anonymkode: 23d9e...aab
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg svarte. Du lekser opp masse, du har ingen spørsmål, kun en formaning til andre. Det, sammen med overskriften din, ga det inntrykket jeg skrev over. Men for å skrive litt mer - jeg tenker også at du har en lite nyansert forståelse for hvorfor mange spør og svarer her inne. Du tenker tilsynelatende at alle har noen å spørre i sin nærhet, du tenker tilsynelatende at andre ikke er sikre på seg selv selv om de også spør om råd, du tenker tilsynelatende ikke over at selv om noen spør om råd her, så kan de gjøre seg opp selvstendige meninger ellers. Så slik jeg ser det er hovedinnlegget ditt egentlig bare det samme som du kritiserer andre for å gjøre. Anonymkode: 23d9e...aab Jeg tar gjerne imot innspill på innlegget. Ditt svar var en beskrivelse av avsenderen, ikke av budskapet. Det er det jeg reagerer på. Men det er nok helt sant at mange bruker rådene herfra i stedet for råd fra folk i bekjentskapskretsen, og det er jo en bra funksjon et forum kan ha. Anonymkode: b9f32...45f
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 Jeg synes det er flere her som kommer med råd som det ikke er bedt om. «hva tenker dere om at vi holder middagen hos far og kaffe og kaker hos mor på konfirmasjonsdagen? Å feire sammen er ikke aktuelt!» «Synes dere skal være voksne og feire sammen» «dere som startet ENK, hvordan gikk dere frem?». «start AS i stedet» «Jeg skal ta abort og gruer meg. Hvordan takle følelsene?». «ikke ta abort. Du dreper et lite barn!» «Hvordan hjelpe det autistiske barnet til å ikke bli ensom?». «Autister blir ikke ensomme. La barnet være» «Baret trener med to lag, ville dere la barnet spille kamper for begge lagene?». «la barnet spille på bare et lag så det ikke skader seg!» Anonymkode: 4280f...2aa
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 Jeg skjønner litt hva du mener hi. Det er noen ganger jeg tenker: «har ikke disse brukerne NOEN venner og familie de kan diskutere disse trivielle problemstillingene med, som trolig kjenner både saken og personen bedre?» Og ikke minst tar jeg meg ofte i å lure på hvorfor i alle dager folk stiller spørsmål om ting det viser seg at de selv vet både svaret og løsningen på. Anonymkode: ca358...dc7
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 Du har rett, men jeg ser en veldig naturlig forklaring på det. Å få støtte fra noen er viktig når det gjelder visse tema, pga dagsform faktisk, eller fordi man allerede har diskutert i virkeligheten med noen, og trenger støtte på nett fordi den/de man snakket fysisk med, ikke ga den. Man stoler på den støtten man får, for folk på nett har mindre filter. Når det gjelder motforestillinger derimot, så skal det mye mer til for å ha tillit. Man vil helst kjenne folk, og at de kjenner deg. Dessuten vet en aldri hvorfor folk sier mot. Her og på flere forum skiller man absolutt IKKE bruker og sak, så noen vil bare si mot for at du er du. Så fins det jo de saklige brukerne som du skjønner har evner til både å reflektere og være saklig. Da kan det bli en grei og bra tråd/diskusjon. Anonymkode: c8b02...4c6
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Når det gjelder motforestillinger derimot, så skal det mye mer til for å ha tillit. Man vil helst kjenne folk, og at de kjenner deg. Dessuten vet en aldri hvorfor folk sier mot. Her og på flere forum skiller man absolutt IKKE bruker og sak, så noen vil bare si mot for at du er du. Dette tror jeg er et viktig poeng, da. Men folk ender jo opp med å risikere ganske mye, hvis det de har behov for er støtte. For her på forum får man jo litt av hvert. Anonymkode: b9f32...45f
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner litt hva du mener hi. Det er noen ganger jeg tenker: «har ikke disse brukerne NOEN venner og familie de kan diskutere disse trivielle problemstillingene med, som trolig kjenner både saken og personen bedre?» Og ikke minst tar jeg meg ofte i å lure på hvorfor i alle dager folk stiller spørsmål om ting det viser seg at de selv vet både svaret og løsningen på. Anonymkode: ca358...dc7 Det er jo litt trist at du ikke forstår at de finnes mange ensomme mennesker, både her inne og ute i den virkelige verden, og sånne kommentarer er jo bare med på å trykke de menneskene ned. Anonymkode: 5b42c...37a
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Dette tror jeg er et viktig poeng, da. Men folk ender jo opp med å risikere ganske mye, hvis det de har behov for er støtte. For her på forum får man jo litt av hvert. Anonymkode: b9f32...45f Ja, man risikerer en del. Det er jeg veldig enig i. Litt risikosport kanskje, å poste noe som er ømtålig ihvertfall. Anonymkode: c8b02...4c6
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #17 Skrevet 17. februar 2022 Tror du virkelig alle har venner? Anonymkode: d7122...290
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #18 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): 9 av 10 tråder her ser ut til å handle om å få råd eller innspill, men handler bare om å bli bekreftet. Altså, hvorfor gidder folk...? Når jeg har et emne jeg er i tvil om, da ber jeg noen gode venner, som kjenner meg godt, om å komme med motforestillinger. F eks: "Jeg lurer på å droppe fast arbeid og heller bli frilanser. Du som har prøvd, hva tenker du er ulempene med det?" eller "en fyr vi begge kjenner har prøvd seg på meg. Jeg liker ham egentlig, men vet ikke så mye om ham. Hva tenker du er motforestillingene her?" Men på forum er jammen trenden motsatt. Det er bare gnåling om å få støtte for et valg som allerede er tatt. Så blir det sånne dialoger som dette: "Bør vi dele konfirmasjonsdagen i to?" "Nei, det er dumt." "Jasså, hva vet du om hva min konfirmant helst vil!" "Bør jeg mase mer på 18-åringen om å gjøre lekser?" "Nei, det er hennes eget valg" "Nei, en 18-åring er voksen og bestemmer selv" "Nei, hun finner vel ut at karakterene går nedover og så skjerper hun seg" "Nei, det er ikke alle som bør gå på skolen. Noen trenger et friår eller et år i jobb." "Jo det bør du" "Åh, takk, da fortsetter jeg med det! Takk til alle som støttet meg!" Eller den der man later som om man snakker om et tema: "Er det ikke urimelig at folk krever å bli betraktet som et tredje kjønn eller et kjønn de ikke er født som?" "Ja, transfolk er jo bare unaturlige" "Nei, det er ikke urimelig, for det fins masse varianter og glidende overganger på biologisk nivå." "OK, men det er jo greiest å gruppere i kun to, og dessuten er du idiot." For ikke å snakke om klassikeren: "Har jeg rett til å bli sur på mannen hvis han gjør X eller Y?" Altså, hva...?? "Rett" til å bli sur? Er det noen som bedømmer hvilke følelser som er legale og hvilke ikke? Hvis du kjenner at du er sur inni deg: own it! Og så kan du heller be om råd omkring hvordan du skal takle det! Folkens - ikke be om svar hvis dere ikke tåler å høre dem. Er du med på leken vil du merke steken. NOEN kommer til å motsi deg før eller seinere. Det er ikke en krenkelse å få høre at man tar feil. Tvert imot er det en mulighet for vekst og læring. Anonymkode: b9f32...45f Jeg hat ingen å spørre ! Ingen ! Du er meget merkelig! Sær Anonymkode: 01b81...798
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #19 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg hat ingen å spørre ! Ingen ! Du er meget merkelig! Sær Anonymkode: 01b81...798 Hun har jo rett i det hun skriver. Det er ikke merkelig eller sært. Hun skriver hva folk forventer når de skriver her. Anonymkode: c8b02...4c6
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #20 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg tar gjerne imot innspill på innlegget. Ditt svar var en beskrivelse av avsenderen, ikke av budskapet. Det er det jeg reagerer på. Men det er nok helt sant at mange bruker rådene herfra i stedet for råd fra folk i bekjentskapskretsen, og det er jo en bra funksjon et forum kan ha. Anonymkode: b9f32...45f Jeg mener det du skriver er omtrent det samme som de du kritiserer skriver. Innlegg som ikke tar hensyn til det som ligger bak de enkelte svarene, ikke refleksjon over flere sider, og ikke være villig til å ta til seg saklig kritikk. Anonymkode: 23d9e...aab
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #21 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Tror du virkelig alle har venner? Anonymkode: d7122...290 Nei. Slett ikke. Og på forumet viser de noen ganger hvorfor. Anonymkode: b9f32...45f
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #22 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Det er jo litt trist at du ikke forstår at de finnes mange ensomme mennesker, både her inne og ute i den virkelige verden, og sånne kommentarer er jo bare med på å trykke de menneskene ned. Anonymkode: 5b42c...37a Spørsmålet er ikke om de er ensomme. Det kommer på siden av tema. Spørsmålet er jo hva som er poenget med å be om råd når man allerede har bestemt seg for hva man vil at rådene skal inneholde. Anonymkode: b9f32...45f
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #23 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg mener det du skriver er omtrent det samme som de du kritiserer skriver. Innlegg som ikke tar hensyn til det som ligger bak de enkelte svarene, ikke refleksjon over flere sider, og ikke være villig til å ta til seg saklig kritikk. Anonymkode: 23d9e...aab Nå skjønte jeg enda mindre. Men hvis du forklarer meg det på en annen måte, så fatter jeg det kanskje. Anonymkode: b9f32...45f
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #24 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg hat ingen å spørre ! Ingen ! Du er meget merkelig! Sær Anonymkode: 01b81...798 Hvis du ikke har noen andre å spørre, da er det vel dobbelt så viktig å får høre både pros and cons de gangene du faktisk lurer? For det er jo det som er mitt anliggende her: folk som ber om råd de ikke vil ha. Anonymkode: b9f32...45f
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #25 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Hvis du ikke har noen andre å spørre, da er det vel dobbelt så viktig å får høre både pros and cons de gangene du faktisk lurer? For det er jo det som er mitt anliggende her: folk som ber om råd de ikke vil ha. Anonymkode: b9f32...45f Problemet er vel mer at en del her inne vil selv vurdere hva hi bør få svar på. De mener å ha rett til å svare på ting hi ikke spør om og så vrir debatten seg den veien under begrunnelse av at tråden utvikler seg. Plutselig blir det da til at hi ikke tar til seg det som svares i tråden. Forstå det den som kan. Anonymkode: a82b2...cec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå